Gå til innhold

Plan for boligkjøp - vil ha innspill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.10.2017 den 19.24, AnonymBruker skrev:

Hei. Her er min situasjon i dag:

27 år, leier billig i kollektiv, spart opp 150.000 i egenkapital. Er nå i en jobb hvor jeg klarer å legge av ca 7000-8000 i mnd, sparer også en del feriepenger, får tilbake på skatten + får skattefradrag på BSU. Skal ikke på noen dyre ferier eller unne meg noe luksus fremover. Målet er å kjøpe en leilighet om 1 år. 

Planen er som følger:
- Om 1 år, ha minst 250.000 i EK. 
- Hvis boligprisene i Oslo har enten stoppet litt opp, eller til og med gått noe ned: Klare å kjøpe en liten, sentral 1-roms til under 2. mill, da dekker EK 15%.
- Betale ned maks av det jeg klarer. Optimalt sett er ikke fellesutgiftene så høye, aller helst under 2000 kr, så jeg kan ha kortere nedbetalingstid på lånet. 
- Satse på at markedet er sånn at jeg i løpet av 2 år vil ha hatt en prisstigning på leilighet, + betalt ned i underkant av 200.000 på lånet (har brukt lånekalkulator fra Dnb her).
- Hvis dagens låneforskrift gjelder har jeg også etter de 2 årene mindre i studielån + mer i EK = kan ta opp noe mer lån og oppgradere til en større leilighet. 

Noen innspill? Jeg har nemlig tenkt veldig mye å hvordan jeg skal komme meg inn på markedet, og jeg ser per. nå ikke at det er noen annen mulighet enn denne. Jeg er en av de menneskene som ikke kommer til å kjøpe en leilighet i Grorud, eller så veldig usentralt i Oslo da dette ikke er noe jeg kan trives med. Da leier jeg heller. I tillegg mener jeg leilighetene sentralt i Oslo alltid vil stige mest og være lettere å få solgt, og det beste man da gjør er å komme seg inn på boligmarkedet sentralt i Oslo. 

Anonymkode: fcee0...b51

Vent heller litt lenger, og kjøp en større leilighet som du kan bo lenger i. Å eie en leilighet i bare 2 år er veldig dyrt pga transaksjonskostnadene..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for innspill, mulig jeg ikke ser realistisk på det, men jeg ser ikke at dette egentlig er et stort problem? La oss si jeg treffer noen. Da er vi uansett sammen en stund før det er aktuelt å kjøpe noe, eller også flytte sammen. Vi bor litt hos hverandre før vi blir samboere etter hvert, da bør det vel gå fint å vente 12 mnd før et salg for å unngå skatt. Om jeg ønsker å leie ut etter 12 mnd. ser jeg ikke at det er et problem med maks 3 år utleie, hvis jeg da enda er sammen med noen har vi vel kommet dit at vi kjøper noe sammen innen 3 år. 

Mener ikke dette frekt, men hvis du har eid i 7 år og den har steget 150% hva er det som gjør at du ikke kan kjøpe noe større? Her er det kanskje jeg som ikke skjønner markdetet, men etter 7 år har man jo nedbetalt en del på lånet? Og med prisstigning vil man jo da ha en del mer EK?

Jeg hadde aldri klart å spare 190.000 i året, jeg tror 100.000 er maks hvis jeg fortsatt skal kunne gå på kino av og til og ikke spise veldig kjedelig mat. Kjenner ingen som sparer så mye som jeg gjør, men nå sier jeg jo nei til dyre ferier og luksus for en periode. Bare husleia mi i dette billige kollektivet er 60.000 i året. Studielånet er i underkant av 30.000 i året. Hvordan får du til å spare så mye? Vil gjerne ha tips!

Nå har jeg bodd i Bergen selv, og jeg husker det var lettere å bruke mindre penger der, hadde f. eks ikke månedskort som her koster 700 kr, altså over 8000 i året. Det er også helt andre boligpriser i Bergen, svært få førstegangskjøpere her i Oslo klarer å kjøpe seg en  3-roms, for ikke å snakke om en 4-roms, uten hjelp fra foreldre. Den situasjonen er ikke jeg i.


Syns det er flott med ulike innspill altså, selv om jeg kanskje virker litt kverrulerende! Jeg har nå begynt å tenke mer på om jeg bare bør spare opp såpass at jeg kan kjøpe meg noe LITT større. Er bare urolig for prisstigning, bare 5 % i året blir jo en del i løpet av la oss si 3 år. Jeg vet det er vanskelig å spå, men jeg ser ikke helt for meg at prisene går ned som de har gjort før, det er ingen tegn til at renta går opp og mange sitter med ganske gode lønninger i dag. I tillegg har det blitt en større kultur for forskudd på arv og annen hjelp fra familie som gjør at mange har mer kjøpekraft. 

Anonymkode: fcee0...b51

Som ab under sier så kjøper og selger jeg i samme marked. Og jeg har bundet renta for ti år når jeg kjøpte fordi jeg var redd for renteøkning. Jeg har pusset opp og laget et soverom her, nytt kjøkken, nytt bad, parkettgulv, men hvis jeg skal kjøpe noe større må jeg ha minst en million i lån. Det får jeg ikke. Inntekten min ligger på 290000 i året brutto og jeg får bare lånt 800-900k. Jeg har ikke søkt om lån, men har lest om det. Jeg har egenkapital på høyst 1,4 hvis jeg selger. En jeg kjenner hadde ek på 800k for fem år siden, var student, men fikk ikke lån, selv ikke til den minste leiligheten. En selveier han tenkte leie ut. Og da var ikke reglene så strenge som i dag.

Men du gjør som du vil. Jeg skrev ikke her for å kverulere, men for å dele min erfaring.

13 hours ago, AnonymBruker said:

Man kjøper og selger i samme marked... Selv om man har spart opp litt EK med å betale ned på lånet i syv år, så har leiligheten man hadde IKKE råd til for syv år siden steget såpass i verdi at den lille ekstra-EK ikke hjelper nok allikevel.

Anonymkode: 19d42...b9a

Dette.

Anonymkode: 27910...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Som ab under sier så kjøper og selger jeg i samme marked. Og jeg har bundet renta for ti år når jeg kjøpte fordi jeg var redd for renteøkning. Jeg har pusset opp og laget et soverom her, nytt kjøkken, nytt bad, parkettgulv, men hvis jeg skal kjøpe noe større må jeg ha minst en million i lån. Det får jeg ikke. Inntekten min ligger på 290000 i året brutto og jeg får bare lånt 800-900k. Jeg har ikke søkt om lån, men har lest om det. Jeg har egenkapital på høyst 1,4 hvis jeg selger. En jeg kjenner hadde ek på 800k for fem år siden, var student, men fikk ikke lån, selv ikke til den minste leiligheten. En selveier han tenkte leie ut. Og da var ikke reglene så strenge som i dag.

Men du gjør som du vil. Jeg skrev ikke her for å kverulere, men for å dele min erfaring.

Dette.

Anonymkode: 27910...132

Jeg må ha mer enn en million i lån, regner med minst 1,5 mill. Selger jeg vet jeg ikke hvor stor egenkapital jeg har. Boligprisene har gptt noe ned. Tidlig i år ville jeg hatt cirka 1,7 mill. Nå er jeg usikker.

Det er greit det du skriver om du får deg en kjæreste og samboer, men hva om du blir gravid? Den mest sikre prevensjonen kan svikte.

Anonymkode: 27910...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde aldri klart å spare 190.000 i året, jeg tror 100.000 er maks hvis jeg fortsatt skal kunne gå på kino av og til og ikke spise veldig kjedelig mat. Kjenner ingen som sparer så mye som jeg gjør, men nå sier jeg jo nei til dyre ferier og luksus for en periode. Bare husleia mi i dette billige kollektivet er 60.000 i året. Studielånet er i underkant av 30.000 i året. Hvordan får du til å spare så mye? Vil gjerne ha tips!

Nå har jeg bodd i Bergen selv, og jeg husker det var lettere å bruke mindre penger der, hadde f. eks ikke månedskort som her koster 700 kr, altså over 8000 i året. Det er også helt andre boligpriser i Bergen, svært få førstegangskjøpere her i Oslo klarer å kjøpe seg en  3-roms, for ikke å snakke om en 4-roms, uten hjelp fra foreldre. Den situasjonen er ikke jeg i.

Anonymkode: fcee0...b51

I budsjettet som jeg har satt opp har jeg månedtlige utgifter på 13 000 (inkluderer 500,- i fondssparing og 250 til et fadderbarn jeg ikke klarer å kvitte meg med...). Matbudsjettet er på 2500, prisen for kollektivet er 4000 (inkludert strøm). Kommer også til å betale ned 3400,- for studielånet hver måned. Innboforsikring 150, uføreforsikring 300, diverse 200, medlemsskap 40, klær 500, annet 500, media 410, gaver/medisiner 200... resten kommer jeg til å spare - ca. 15 840 per måned. (Jeg har allerede jobb og bosted ordnet - jeg hare bare ikke begynt enda). Budsjettet mitt er ganske romslig; jeg trenger f.eks ikke 2500 til mat hver måned - klarer meg med 2000. Da har jeg 500 å bruke på litt vin eller noen kinoturer. Orker ikke å leve alt for mye på sparebluss; sparer mye bare av å bo i kollektiv. Har ikke planer om å reise på ferie annet enn hjem til ho mor... Jeg er ikke en "super sparer", om jeg kan kalle det det. Bare greie boutgifter og månedslønn. 

Du har jo høyere bokostnader enn meg, så allerede der går det jo 12 000 ekstra i året (jeg har 4000, du har 5000). Å få billigere kollektiv enn det er gjerne ikke enkelt i Oslo, men kanskje du kan legge ut mer informasjon om resten av budsjettet ditt? 

Anonymkode: 45062...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finne en vesentlig feil i planene dine, TS.

Du spekulerer i gevinst i en tidsperiode så kort som 2 år. Den gevinsten er det ikke så sikkert at du har noen garanti for, og hva gjør du da?

Ha alltid en Plan B i bakhånd. Ha tenkt igjennom scenariene med høy rente, då får ikke jobb rett etter studiene, du får jobb et helt annet sted i landet og må selge objektet ditt for å frigjøre kapital eller redusere lånebelastningen din.

Små leiligheter er markedets største risikoobjekter. Ved høykonjunktur går de rett i taket prismessig, og ved lavkonjunktur går de rett i kjellern prismessig. 

Anonymkode: 91b62...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

I budsjettet som jeg har satt opp har jeg månedtlige utgifter på 13 000 (inkluderer 500,- i fondssparing og 250 til et fadderbarn jeg ikke klarer å kvitte meg med...). Matbudsjettet er på 2500, prisen for kollektivet er 4000 (inkludert strøm). Kommer også til å betale ned 3400,- for studielånet hver måned. Innboforsikring 150, uføreforsikring 300, diverse 200, medlemsskap 40, klær 500, annet 500, media 410, gaver/medisiner 200... resten kommer jeg til å spare - ca. 15 840 per måned. (Jeg har allerede jobb og bosted ordnet - jeg hare bare ikke begynt enda). Budsjettet mitt er ganske romslig; jeg trenger f.eks ikke 2500 til mat hver måned - klarer meg med 2000. Da har jeg 500 å bruke på litt vin eller noen kinoturer. Orker ikke å leve alt for mye på sparebluss; sparer mye bare av å bo i kollektiv. Har ikke planer om å reise på ferie annet enn hjem til ho mor... Jeg er ikke en "super sparer", om jeg kan kalle det det. Bare greie boutgifter og månedslønn. 

Du har jo høyere bokostnader enn meg, så allerede der går det jo 12 000 ekstra i året (jeg har 4000, du har 5000). Å få billigere kollektiv enn det er gjerne ikke enkelt i Oslo, men kanskje du kan legge ut mer informasjon om resten av budsjettet ditt? 

Anonymkode: 45062...a4d

Takk for detaljer, jeg ser nå at jeg kan spare en del mer om jeg strammer litt inn. Jeg har ca 25.000 utbetalt (skatter ekstra, så tror jeg får igjen 12-15 tusen der neste år), og de rene utgiftene (altså regninger, ikke mat) er på 10.000. Da sparer jeg altså 8 av 15 tusen jeg har igjen, og de 7 tusen jeg bruker på andre ting må jeg virkelig kunne stramme inn på. Det har vært litt bursdagsgaver (til familiemedlemmer som blir runde år), og små turer denne høsten, + at jeg måtte kjøpe nye briller, så det har fort gått noen tusenlapper hver måned på det. Har også brukt penger på en hobby fordi det har gitt meg veldig mye, men der skal jeg også bruke mindre fremover. Jeg klarer nok ikke bruke så lite som 2000 kr på mat, men jeg skal prøve å ikke la det overstige 2500. Går lite ut på byen og drikker lite alkohol, så det hjelper. Tenker målet nå er å spare 10.000 i måneden, og at jeg fremdeles skatter litt ekstra så jeg har litt tvungen sparing der. 
 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg finne en vesentlig feil i planene dine, TS.

Du spekulerer i gevinst i en tidsperiode så kort som 2 år. Den gevinsten er det ikke så sikkert at du har noen garanti for, og hva gjør du da?

Ha alltid en Plan B i bakhånd. Ha tenkt igjennom scenariene med høy rente, då får ikke jobb rett etter studiene, du får jobb et helt annet sted i landet og må selge objektet ditt for å frigjøre kapital eller redusere lånebelastningen din.

Små leiligheter er markedets største risikoobjekter. Ved høykonjunktur går de rett i taket prismessig, og ved lavkonjunktur går de rett i kjellern prismessig. 

Anonymkode: 91b62...32b

Hei, dette er jeg veldig enig i! Jeg har fått mye mer ut av denne tråden enn jeg håpet på. Har vel rett og slett landet på at jeg må spare minst 2 år til og prøve å spare enda mer enn jeg gjør nå i måneden. Målet er nå er å få EK opp i 400.000 og se hvordan markedet ligger ann om 2 år. Er ferdigstudert og har jobb i Oslo da, så slipper problemstillingen med å få jobb et annet sted.

Anonymkode: fcee0...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om veldig mange har en forestilling om at bolig alltid skal stige i verdi.. sånn er det ikke. Historisk sett så stiger ikke bolig mer i verdi enn inflasjonen, og i tillegg skal du vedlikeholde denne boligen. Det at bolig har hatt en sinnsyk prisutvikling de siste 20 årene er mer unntaket enn regelen når det kommer til boligpriser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for detaljer, jeg ser nå at jeg kan spare en del mer om jeg strammer litt inn. Jeg har ca 25.000 utbetalt (skatter ekstra, så tror jeg får igjen 12-15 tusen der neste år), og de rene utgiftene (altså regninger, ikke mat) er på 10.000. Da sparer jeg altså 8 av 15 tusen jeg har igjen, og de 7 tusen jeg bruker på andre ting må jeg virkelig kunne stramme inn på. Det har vært litt bursdagsgaver (til familiemedlemmer som blir runde år), og små turer denne høsten, + at jeg måtte kjøpe nye briller, så det har fort gått noen tusenlapper hver måned på det. Har også brukt penger på en hobby fordi det har gitt meg veldig mye, men der skal jeg også bruke mindre fremover. Jeg klarer nok ikke bruke så lite som 2000 kr på mat, men jeg skal prøve å ikke la det overstige 2500. Går lite ut på byen og drikker lite alkohol, så det hjelper. Tenker målet nå er å spare 10.000 i måneden, og at jeg fremdeles skatter litt ekstra så jeg har litt tvungen sparing der. 

Anonymkode: fcee0...b51

Små beløp blir store over et år. 2000 kroner på mat fungerer veldig bra, handler mest om planlegging pluss at en kan kutte litt ned på kjøttet. Kjøttdeig i taco kan f.eks. byttes ut med røde linser uten at det påvirket følelsen av måltidet i det hele tatt. Det går også helt greit å spise f.eks omelett til middag en gang i uken. Med 2000 kroner på mat får en likevel plass til å kjøpe seg litt brus og snacks her og der. Jeg har ikke en dyr hobby da - "hobbyen" min er heller å se på Netflix og å lage mat... Å skatte ekstra er egentlig ikke noen god måte å spare på så lenge en har selvdisiplin nok til det. Renten en får fra staten for de pengene er latterlig lav - en tjener mer på det om en heller selv putter pengene i banken. 

Anonymkode: 45062...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å budsjettere med prisøkning fra du kjøper og de neste to årene er ren gambling. Hadde du kjøpt i vinter/våres hadde du vært rundt 10% ned.., hittil..

 

Ut ifra SSBs prognoser/spådommer er det derimot en bra plan å kjøpe neste høst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...