Gå til innhold

Plan for boligkjøp - vil ha innspill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Her er min situasjon i dag:

27 år, leier billig i kollektiv, spart opp 150.000 i egenkapital. Er nå i en jobb hvor jeg klarer å legge av ca 7000-8000 i mnd, sparer også en del feriepenger, får tilbake på skatten + får skattefradrag på BSU. Skal ikke på noen dyre ferier eller unne meg noe luksus fremover. Målet er å kjøpe en leilighet om 1 år. 

Planen er som følger:
- Om 1 år, ha minst 250.000 i EK. 
- Hvis boligprisene i Oslo har enten stoppet litt opp, eller til og med gått noe ned: Klare å kjøpe en liten, sentral 1-roms til under 2. mill, da dekker EK 15%.
- Betale ned maks av det jeg klarer. Optimalt sett er ikke fellesutgiftene så høye, aller helst under 2000 kr, så jeg kan ha kortere nedbetalingstid på lånet. 
- Satse på at markedet er sånn at jeg i løpet av 2 år vil ha hatt en prisstigning på leilighet, + betalt ned i underkant av 200.000 på lånet (har brukt lånekalkulator fra Dnb her).
- Hvis dagens låneforskrift gjelder har jeg også etter de 2 årene mindre i studielån + mer i EK = kan ta opp noe mer lån og oppgradere til en større leilighet. 

Noen innspill? Jeg har nemlig tenkt veldig mye å hvordan jeg skal komme meg inn på markedet, og jeg ser per. nå ikke at det er noen annen mulighet enn denne. Jeg er en av de menneskene som ikke kommer til å kjøpe en leilighet i Grorud, eller så veldig usentralt i Oslo da dette ikke er noe jeg kan trives med. Da leier jeg heller. I tillegg mener jeg leilighetene sentralt i Oslo alltid vil stige mest og være lettere å få solgt, og det beste man da gjør er å komme seg inn på boligmarkedet sentralt i Oslo. 

Anonymkode: fcee0...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den lille sentrale ett-romsen vil da bli en hybel på under 20 kvadrat, hvis du er så heldig at prisene synker ytterligere. Det er smart uansett å komme seg inn da, for vips så er du så gammel at banken krever 25% egenkap og det kan du oppnå med eie av hybelen, hvis prisene stiger igjen. Husk at du selger og kjøper på samme marked, så da kan det være du må ut av kjernen for noe større. 30kvm på Kampen koster fremdeles opp mot 3 mill om de er delt opp i 2 rom og kjøkken.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Monky6 said:

Den lille sentrale ett-romsen vil da bli en hybel på under 20 kvadrat, hvis du er så heldig at prisene synker ytterligere. Det er smart uansett å komme seg inn da, for vips så er du så gammel at banken krever 25% egenkap og det kan du oppnå med eie av hybelen, hvis prisene stiger igjen. Husk at du selger og kjøper på samme marked, så da kan det være du må ut av kjernen for noe større. 30kvm på Kampen koster fremdeles opp mot 3 mill om de er delt opp i 2 rom og kjøkken.

 

Det blir veldig lite kvm ja. Men jeg har ikke hatt stue i noen av kollektivene jeg har bodd, og alltid hatt lav standard. Så sånn sett tror jeg det skal gå fint å bo lite når man eier, og kanskje har noe høyere standard enn det som leies ut.

Når den tid kommer for leilighet nr. 2 kan det kanskje hende jeg er mer klar for å flytte litt mer ut av kjernen. Ellers håper jeg jo å finne noen å kjøpe med, men akkurat nå kan jeg jo ikke belage meg på det. En annen ting jeg har tenkt på med leilighet nr. 2 er å finne en 1. roms med separat kjøkken hvor det er mulig å flytte kjøkkenet inn på det andre rommet. Da får man en 2-roms og leiligheten øker automatisk i verdi.

Anonymkode: fcee0...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, smart - har flere venner som har gjort akkurat det mot en kostand på 300 000, men det får de nok igjen ved salg ja.

Anonymkode: f4ba6...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens boligmarked får du omtrent en garasjeplass til den prisen med så lave fellesutgifter i Oslo sentrum.

Har du beregnet om du har betalingsevne til planlagt lån? Hjelper ikke bare med egenkapitalen hvis banken ikke tror du kan betale på lånet.

Anonymkode: 83cda...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, AnonymBruker said:

Med dagens boligmarked får du omtrent en garasjeplass til den prisen med så lave fellesutgifter i Oslo sentrum.

Har du beregnet om du har betalingsevne til planlagt lån? Hjelper ikke bare med egenkapitalen hvis banken ikke tror du kan betale på lånet.

Anonymkode: 83cda...18c

Nå mener jeg ikke Oslo sentrum som i Karl Johan, men de sentrale bydelene. Jeg følger med på markedet og ser leiligheter på Torshov til rundt 2. mill som ligger lenge ute nå. Det ligger en 1-roms på Fredensborg med fellesutgifter på 800,- i mnd ute til 1,9. Riktignok en skoeske på 13 kvm, men den har balkong, er helt nyoppusset og har en god planløsning med kjøkkenet i "gangen", store vinduer og god takhøyde. En leilighet jeg gjerne ville kjøpt nå hvis jeg hadde hatt nok EK, da jeg anser den som lettsolgt med balkongen og beliggenhet.  

Og ja, med det jeg sparer nå + husleien jeg betaler er jeg oppe i 12-13 tusen i måneden. Jeg tar ikke ut penger fra sparekontoen så banken kan se på kontoutskrift at jeg sparer hver måned og ikke bruker pengene.

Et boliglån har jeg tenkt å avbetale ca 11500 inkl. fellesutgifter, + strøm. Da har jeg nedjustert betalingstiden en del år ned fra 25 år som er standard. Men da bør som sagt fellesutgiftene være under 2000 kr, det blir kanskje den største utfordringen.

Anonymkode: fcee0...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bytte bolig etter 2 år er dyrt. Eiendomsmegleren skal ha sin del og det skal staten også, det forsvinner fort flere hundre tusen som igjen må gå av egenkapitalen. Kan du klare å spare enda mer egenkapital eller låne av foreldre/ha kausjonist ? Kanskje kjøpe en en liten 3-roms på 50 kvm og leie ut et rom iallefall i starten? Jeg ville hjelpt klart kjøpt så stort som mulig for å unngå bytte av boloig etter 2 år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er jo egentlig hvilken prisstigning vi tror disse leilighetene vil ha de neste to årene, og akkurat det er vanskelig å spå.. Du må ikke glemme at det koster å kjøpe og selge også. Slik markedet har vært de siste årene har det absolutt vært mulig å tjene gode penger ved å selge igjen etter 1-2 år, men slik er det ikke nødvendigvis lenger.

Husk at du antakeligg må regne hjem følgende kostnader;

Dokumentavgift på noen boligtyper med kjøpesum på 2 mill = 50.000. Kostnad ved salg, ca 70-90.000. I tillegg koster det jo å flytte, flytte inn osv også - kanskje må du ha noen nye møbler, du vil male litt, ny seng, skap osv. Si minst 40.000.

Dette blir i alle fall ca 160.000 i rene kostnader for kjøp og salg. Disse må du tjene inn i prisstigning igjen før du skal selge for at du ikke skal tape. I tillegg er det stor usikkerhet i markedet i dag ifht hvilken vei prisene vil gå i kort perspektiv, og 2 år er et kort perspektiv.

Det er håpløst for oss å kunne gi deg noen svar på om dette lønner seg eller ei, mitt innspill er at du må ta en vurdering på om du er villig til å ta "risikoen" ved å kjøpe en leilighet som ikke er større enn at du vil flytte til noe større ila 2 år. Dette KAN påføre deg et tap - med mindre du er villig til å bo der lenger HVIS leiligheten ikke har hatt den prisstigningen du ønsker eller trenger for å flytte til noe større. Normalt bør man ha litt lenger tidsperspektiv ved kjøp av leilighet. 

Den som bare hadde hatt en glasskule for å se inn i fremtiden..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå mener jeg ikke Oslo sentrum som i Karl Johan, men de sentrale bydelene. Jeg følger med på markedet og ser leiligheter på Torshov til rundt 2. mill som ligger lenge ute nå. Det ligger en 1-roms på Fredensborg med fellesutgifter på 800,- i mnd ute til 1,9. Riktignok en skoeske på 13 kvm, men den har balkong, er helt nyoppusset og har en god planløsning med kjøkkenet i "gangen", store vinduer og god takhøyde. En leilighet jeg gjerne ville kjøpt nå hvis jeg hadde hatt nok EK, da jeg anser den som lettsolgt med balkongen og beliggenhet.  

Og ja, med det jeg sparer nå + husleien jeg betaler er jeg oppe i 12-13 tusen i måneden. Jeg tar ikke ut penger fra sparekontoen så banken kan se på kontoutskrift at jeg sparer hver måned og ikke bruker pengene.

Et boliglån har jeg tenkt å avbetale ca 11500 inkl. fellesutgifter, + strøm. Da har jeg nedjustert betalingstiden en del år ned fra 25 år som er standard. Men da bør som sagt fellesutgiftene være under 2000 kr, det blir kanskje den største utfordringen.

Anonymkode: fcee0...b51

Ja, den på 13 kvadrat uten lagringsplass kan funke. Jeg hadde nok heller bodd i bofellesskap, og leid ut denne til en pendler. Det er også en måte å komme seg inn på markedet. De andre i din prisklasse har 3000 i fellesutgifter grunnet høy fellesgjeld, det er kjipt. Desverre så er det bygget litt for mange store leiligheter i Oslo mtp at flere og flere bor alene, så kvadratmeterprisen på de minste vil alltid være skøhøye. Jeg ville heller spart mer som noen sa, og kjøpt en liten 3-roms og leid ut det største rommet, noen år.

Anonymkode: f4ba6...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere innspill. En 3-roms i Oslo er helt uaktuelt dessverre. Jeg har ikke råd til en 3-roms før om mange år, og da vil nok prisene sannsynligvis være enda høyere. Jeg har ikke foreldre som kan låne eller kausjonere for meg, så derfor prøver jeg å finne ut hva som kan lønne seg i min situasjon.

Jeg har også tenkt på dette med at det koster å kjøpe og selge, det er helt sant. Men jeg ser mange leiligheter som er borettslag og ergo ingen dok.avg, det er nok det jeg ville gått for hvis perspektivet er kort. Da er omkostnngene rundt 5000 kr. I tillegg har jeg venner som kan hjelpe meg med å flytte, så jeg er ikke enig i at jeg må beregne 40.000 på dette. Ja, noen nye møbler må man ha, men man kan finne mye fint brukt på Finn. Og hvis jeg kjøper en bitteliten 1-roms er det uansett begrenset hvor mange møbler jeg har plass til. :P 

Hvis jeg skulle kjøpt en liten leilighet og leid den ut hadde jeg jo hatt en ekstra utgift på min egen husleie et annet sted, det vil vel ikke lønne seg? Jeg kan ikke ta så høy leie at det ville dekket begge deler. I tillegg er jeg skeptisk til slitasje når man leier ut. 

Men ja, helt riktig at man ikke vet hva som sker med prisene fremover. Det er jo uansett ikke aktuelt for meg før om ca 12 mnd, så får følge godt med og se hva som skjer i løpet av året. Men jeg tenker at de små leilighetene er det alltid rift om fordi så mange i Oslo bor alene og det er vanskelig å få høye lån med ny boliglånsforskrift.

Anonymkode: fcee0...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt tenker jeg at du bør se denne https://tv.nrk.no/serie/generasjoner/MDDP10004416/sesong-1/episode-4 , det er en som har ganske like tanker som deg om hvor hun skal bo og hva det koster, og det tro jeg kan gi den en liten reality check. 

I tillegg til det andre har påpekt, så husk at man aldri vet hvilken vei markedet svinger, er ikke mange år siden boligprisene sank drastisk og nesten ingen fikk solgt med fortjeneste uten å ha eid i ti år+ først. 

Når det gjelder borettslag så holder det ikke å se på nåværende fellesutgifter, fellesutgifter kan høynes drastisk på neste generalforsamling, og da nytter det ikke å si at du ikke har råd. Hvis generalforsamlingen bestemmer seg for fasadeoppussing, oppgradering av trappehus, bytte vinduer e.l. så må du bare henge med. Jeg har bodd i borettslag der husleien økte fra 1100 kr mnd til 3800 mellom to generalforsamlinger, det ble for mye for enkelte, som da måtte selge. 

Anonymkode: a2b1f...cf1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe sentralt i Oslo til under 2 mill? Vil også anbefale å vente mer enn 2 år før du selger videre. Mange (meg selv inkludert) tenker ikke over at det koster mye penger å bytte bolig siden du må betale dokumentavgift når du kjøper og meglerutgifter når du selger, i tillegg til at du må skatte av gevinsten hvis du ikke har bodd der så lenge

Anonymkode: a52fe...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, AnonymBruker said:

Først av alt tenker jeg at du bør se denne https://tv.nrk.no/serie/generasjoner/MDDP10004416/sesong-1/episode-4 , det er en som har ganske like tanker som deg om hvor hun skal bo og hva det koster, og det tro jeg kan gi den en liten reality check. 

I tillegg til det andre har påpekt, så husk at man aldri vet hvilken vei markedet svinger, er ikke mange år siden boligprisene sank drastisk og nesten ingen fikk solgt med fortjeneste uten å ha eid i ti år+ først. 

Når det gjelder borettslag så holder det ikke å se på nåværende fellesutgifter, fellesutgifter kan høynes drastisk på neste generalforsamling, og da nytter det ikke å si at du ikke har råd. Hvis generalforsamlingen bestemmer seg for fasadeoppussing, oppgradering av trappehus, bytte vinduer e.l. så må du bare henge med. Jeg har bodd i borettslag der husleien økte fra 1100 kr mnd til 3800 mellom to generalforsamlinger, det ble for mye for enkelte, som da måtte selge. 

Anonymkode: a2b1f...cf1

Takk, jeg skal se på den episoden! Det er et godt poeng at fellesutgiftene kan høynes på kort tid, det har jeg ikke tenkt over. Har man mulighet til å snakke med et borettslag på en visning om dette? Eller be megler innhente opplysninger om evt. planer? Jeg så at en fin leilighet på Vålrenga gikk veldig billig nettopp, men der var det skrevet ganske tydelig at fasaden skulle oppgraderes og at fellesutgiftene (som allerede var over 2000,-) skulle økes. Er det i det hele tatt noen regler for hvor mye de kan økes? Eller hvor mange ganger de kan økes per. år?

Jeg hadde tatt takhøyde for å klare høyere fellesutgifter, problemet da er at jeg må betale mindre på lånet og ikke får avkastningen jeg ønsker på 2 år, så da hjelper det jo ikke. Men blir spennende å se hva som skjer med prisene i løpet av året, synker de veldig kan jeg jo klare å kjøpe en leilighet som ikke bare er en midlertidig investering.
 

19 minutes ago, AnonymBruker said:

Finnes det noe sentralt i Oslo til under 2 mill? Vil også anbefale å vente mer enn 2 år før du selger videre. Mange (meg selv inkludert) tenker ikke over at det koster mye penger å bytte bolig siden du må betale dokumentavgift når du kjøper og meglerutgifter når du selger, i tillegg til at du må skatte av gevinsten hvis du ikke har bodd der så lenge

Anonymkode: a52fe...f01

Det er kun 1 aktuell leilighet på Finn nå til under 2. mill med lave fellesutgifter, men jeg tenker markedet er ganske dårlig for de små leilighetene nå, så en del venter å legge dem ut. Jeg ville nok ikke kjøpt en leilighet med dok. avg. hvis perspektivet er kort. Og reglene for å skatte av gevinsten hadde jeg unngått ved å bo i boligen selv de siste 12 mnd. I regnestykket mitt har jeg trukket fra 70.000 i meglerutgifter.

Men altså, jeg er jo avhengig av at leiligheten stiger noe i verdi på 2 årene, ellers har jeg regnet meg frem til at jeg liksågodt kan fortsett med kollektiv og den sparingen jeg gjør i dag for samme gevinst. Problemet er om markedet stiger i mellomtiden, som man ikke kan spå. 

Anonymkode: fcee0...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha fortsatt å bo i kollektiv. En liten toroms er ikke noe som mange av oss kan bo i over tid uansett. 

Anonymkode: 45062...a4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Først av alt tenker jeg at du bør se denne https://tv.nrk.no/serie/generasjoner/MDDP10004416/sesong-1/episode-4 , det er en som har ganske like tanker som deg om hvor hun skal bo og hva det koster, og det tro jeg kan gi den en liten reality check. 

Anonymkode: a2b1f...cf1

Jeg har sett episoden nå, jeg tenker definitivt ganske likt som henne ja. Men det er noen forskjeller her. Hun tjente i underkant av 400,000 etter hva jeg fikk med meg, jeg tjener 500,000. Og det kom ikke frem hva hun hadde oppspart, men jeg betviler at hun hadde 15% av 2.4 mill som hun endte opp med da hun var i sin første jobb etter studiene. Jeg har litt mer studielån enn henne, men ikke veldig mye mer. 

Jeg syns vel ærlig talt at 2.4 mill for 24 kvm på Lamberseter uten egen dusj er for mye. Kanskje vil den fortsette å stige, men jeg har mer tro på å klare å kjøpe noe lite mer sentralt. Egen dusj er nok ganske viktig for en som bruker over 2. mill på et hjem.
 

49 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ha fortsatt å bo i kollektiv. En liten toroms er ikke noe som mange av oss kan bo i over tid uansett. 

Anonymkode: 45062...a4d

Det er ikke snakk om en 2-roms en gang. :P Men jeg tenker sånn: Jeg har ikke stue her jeg bor har ikke hatt det siden jeg flyttet hjemmefra, så det er jeg vant til. Jeg har lav standard her og deler bad og kjøkken med andre mennesker. Jeg tror at det å kjøpe seg 20kvm vil føles som en oppgradering for meg hvis leiligheten har litt god standard.

Anonymkode: fcee0...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for flere innspill. En 3-roms i Oslo er helt uaktuelt dessverre. Jeg har ikke råd til en 3-roms før om mange år, og da vil nok prisene sannsynligvis være enda høyere. Jeg har ikke foreldre som kan låne eller kausjonere for meg, så derfor prøver jeg å finne ut hva som kan lønne seg i min situasjon.

Jeg har også tenkt på dette med at det koster å kjøpe og selge, det er helt sant. Men jeg ser mange leiligheter som er borettslag og ergo ingen dok.avg, det er nok det jeg ville gått for hvis perspektivet er kort. Da er omkostnngene rundt 5000 kr. I tillegg har jeg venner som kan hjelpe meg med å flytte, så jeg er ikke enig i at jeg må beregne 40.000 på dette. Ja, noen nye møbler må man ha, men man kan finne mye fint brukt på Finn. Og hvis jeg kjøper en bitteliten 1-roms er det uansett begrenset hvor mange møbler jeg har plass til. :P 

Hvis jeg skulle kjøpt en liten leilighet og leid den ut hadde jeg jo hatt en ekstra utgift på min egen husleie et annet sted, det vil vel ikke lønne seg? Jeg kan ikke ta så høy leie at det ville dekket begge deler. I tillegg er jeg skeptisk til slitasje når man leier ut. 

Men ja, helt riktig at man ikke vet hva som sker med prisene fremover. Det er jo uansett ikke aktuelt for meg før om ca 12 mnd, så får følge godt med og se hva som skjer i løpet av året. Men jeg tenker at de små leilighetene er det alltid rift om fordi så mange i Oslo bor alene og det er vanskelig å få høye lån med ny boliglånsforskrift.

Anonymkode: fcee0...b51

De små leilighetene koster mer per kvm ja. Og kjøper du en borettslagsleilighet, må du søke om å få leie ut og må ha bodd der i ett år først. Og deretter må du, for å slippe skatt, ha bodd der 12 mnd. før du selger. De fleste borettslag godtar ikke mer enn tre års utleie. Hva om du finner en kjæreste og blir nødt til å bo på en hybel du har kjøpt?

Jeg kjøpte for 7 år siden. Boligen har steget med 150 prosent, men jeg har fremdeles ikke råd til å kjøpe noe større i samme marked. Vil anbefale deg å bo i kollektiv, spare og vente og se an markedet. Tror ikke det vil stige som det har gjort de senere årene. Du må også ta høyde for at renta blir økt til minst 7 prosent.

Anonymkode: 27910...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ikke snakk om en 2-roms en gang. :P Men jeg tenker sånn: Jeg har ikke stue her jeg bor har ikke hatt det siden jeg flyttet hjemmefra, så det er jeg vant til. Jeg har lav standard her og deler bad og kjøkken med andre mennesker. Jeg tror at det å kjøpe seg 20kvm vil føles som en oppgradering for meg hvis leiligheten har litt god standard.

Anonymkode: fcee0...b51

Ja, jeg ville bare selv ha ventet og heller spart opp mer penger til å kjøpe noe større. Boligmarkedet kommer nok ikke til å fortsette i samme tempo som tidligere, selv om det gjerne fortsatt vil gå litt opp. Men jeg vil jo selv kjøpe leilighet for å ha bosted over en lengre periode - det er ikke for å tjene penger på det. For å ha kunne ha plass til besøk og eventuelt leie ut ett soverom vil jeg helst ha en tre- eller fireroms. Hadde aldri villet brukt penger på en ettroms - selv ikke i Oslo.

Jeg skal selv bo i kollektiv for å spare opp penger til mer egenkapital... jeg har 300 000 i egenkapital nå (men også et studielån på 600 000), og satser på å spare omtrent 190 000 i året. Jeg bor i Bergen da, og har ikke akkurat planer om å kjøpe meg noe midt i sentrum. 

Anonymkode: 45062...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

De små leilighetene koster mer per kvm ja. Og kjøper du en borettslagsleilighet, må du søke om å få leie ut og må ha bodd der i ett år først. Og deretter må du, for å slippe skatt, ha bodd der 12 mnd. før du selger. De fleste borettslag godtar ikke mer enn tre års utleie. Hva om du finner en kjæreste og blir nødt til å bo på en hybel du har kjøpt?

Jeg kjøpte for 7 år siden. Boligen har steget med 150 prosent, men jeg har fremdeles ikke råd til å kjøpe noe større i samme marked. Vil anbefale deg å bo i kollektiv, spare og vente og se an markedet. Tror ikke det vil stige som det har gjort de senere årene. Du må også ta høyde for at renta blir økt til minst 7 prosent.

Anonymkode: 27910...132

Takk for innspill, mulig jeg ikke ser realistisk på det, men jeg ser ikke at dette egentlig er et stort problem? La oss si jeg treffer noen. Da er vi uansett sammen en stund før det er aktuelt å kjøpe noe, eller også flytte sammen. Vi bor litt hos hverandre før vi blir samboere etter hvert, da bør det vel gå fint å vente 12 mnd før et salg for å unngå skatt. Om jeg ønsker å leie ut etter 12 mnd. ser jeg ikke at det er et problem med maks 3 år utleie, hvis jeg da enda er sammen med noen har vi vel kommet dit at vi kjøper noe sammen innen 3 år. 

Mener ikke dette frekt, men hvis du har eid i 7 år og den har steget 150% hva er det som gjør at du ikke kan kjøpe noe større? Her er det kanskje jeg som ikke skjønner markdetet, men etter 7 år har man jo nedbetalt en del på lånet? Og med prisstigning vil man jo da ha en del mer EK?

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg ville bare selv ha ventet og heller spart opp mer penger til å kjøpe noe større. Boligmarkedet kommer nok ikke til å fortsette i samme tempo som tidligere, selv om det gjerne fortsatt vil gå litt opp. Men jeg vil jo selv kjøpe leilighet for å ha bosted over en lengre periode - det er ikke for å tjene penger på det. For å ha kunne ha plass til besøk og eventuelt leie ut ett soverom vil jeg helst ha en tre- eller fireroms. Hadde aldri villet brukt penger på en ettroms - selv ikke i Oslo.

Jeg skal selv bo i kollektiv for å spare opp penger til mer egenkapital... jeg har 300 000 i egenkapital nå (men også et studielån på 600 000), og satser på å spare omtrent 190 000 i året. Jeg bor i Bergen da, og har ikke akkurat planer om å kjøpe meg noe midt i sentrum. 

Anonymkode: 45062...a4d

Jeg hadde aldri klart å spare 190.000 i året, jeg tror 100.000 er maks hvis jeg fortsatt skal kunne gå på kino av og til og ikke spise veldig kjedelig mat. Kjenner ingen som sparer så mye som jeg gjør, men nå sier jeg jo nei til dyre ferier og luksus for en periode. Bare husleia mi i dette billige kollektivet er 60.000 i året. Studielånet er i underkant av 30.000 i året. Hvordan får du til å spare så mye? Vil gjerne ha tips!

Nå har jeg bodd i Bergen selv, og jeg husker det var lettere å bruke mindre penger der, hadde f. eks ikke månedskort som her koster 700 kr, altså over 8000 i året. Det er også helt andre boligpriser i Bergen, svært få førstegangskjøpere her i Oslo klarer å kjøpe seg en  3-roms, for ikke å snakke om en 4-roms, uten hjelp fra foreldre. Den situasjonen er ikke jeg i.


Syns det er flott med ulike innspill altså, selv om jeg kanskje virker litt kverrulerende! Jeg har nå begynt å tenke mer på om jeg bare bør spare opp såpass at jeg kan kjøpe meg noe LITT større. Er bare urolig for prisstigning, bare 5 % i året blir jo en del i løpet av la oss si 3 år. Jeg vet det er vanskelig å spå, men jeg ser ikke helt for meg at prisene går ned som de har gjort før, det er ingen tegn til at renta går opp og mange sitter med ganske gode lønninger i dag. I tillegg har det blitt en større kultur for forskudd på arv og annen hjelp fra familie som gjør at mange har mer kjøpekraft. 

Anonymkode: fcee0...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en fin plan i teorien. Veldig bra at du har satt deg et sparemål, men målet ditt forutsetter at prisene fortsetter ned. I alle fall så lenge du vil bo sentralt. Husk at lånebeviset ditt i bankene er inkludert fellesgjeld, noe de fleste små leiligheter har, og dette kan gjøre det vanskeligere for det å få lånt boligen du vil ha. 

Et kjapt finn-søk avdekker at den billigste 1-roms leiligheten i Oslo koster 1,8 mill inkludert fellesgjeld, og denne ligger da på Teisen. Du kan også få deg en bolig på Bjølsen og Fagerborg til ca. samme pris (1,9), men da må du ned i skremmende 15 og 13 kvadrat. 

Anonymkode: 1a2cb...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener ikke dette frekt, men hvis du har eid i 7 år og den har steget 150% hva er det som gjør at du ikke kan kjøpe noe større? Her er det kanskje jeg som ikke skjønner markdetet, men etter 7 år har man jo nedbetalt en del på lånet? Og med prisstigning vil man jo da ha en del mer EK?

Anonymkode: fcee0...b51

Man kjøper og selger i samme marked... Selv om man har spart opp litt EK med å betale ned på lånet i syv år, så har leiligheten man hadde IKKE råd til for syv år siden steget såpass i verdi at den lille ekstra-EK ikke hjelper nok allikevel.

Anonymkode: 19d42...b9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...