Gå til innhold

Skal du snoke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minute ago, AnonymBruker said:

Denne snokingen burde vært forbudt ved lov. Hvert år skriver avisene opp alle vektige grunner til a de offentliggjør listene, og så følger de opp med hvilken realitykjendis og langrennsløper som tjener mest. Hvorfor listene egentlig legges ut kan oppsummeres med ett ord: Klikkhorer. Hvordan skal vanlige folk liksom kunne finne korrupsjon i skattelistene? Du ser kanskje at naboen skatter mindre enn man skulle tro ut fra inntekten? Men aner du hvorfor? Og de som unnskylder seg med at de vil sjekke hva kollegene tjener. Du ser kanskje at han på nabokontoret tjener 50 000 mer enn deg. Men hvordan vet du om det er lønnsinntekt? 

Anonymkode: f3454...4cf

Det er mange prinsipper som er viktige selv om de kan ha uheldige konsekvenser, for eksempel ytringsfriheten. 

 

Anonymkode: 37682...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minute ago, AnonymBruker said:

Det er mange prinsipper som er viktige selv om de kan ha uheldige konsekvenser, for eksempel ytringsfriheten. 

 

Anonymkode: 37682...47c

Men akkurat dette prinsippet har knapt en eneste heldig virkning. Vanlige folk har ikke forutsetninger for å bruke denne informasjonen til noe annet enn nettopp snoking og å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet. Det hadde holdt i lange baner at media hadde tilgang og mulighet til å legge ut hvis de faktisk fant noen mistenkelige forhold. IKKE til å fortelle almuen om Petter Northug tjener mer enn Paradise-Petter.

Anonymkode: f3454...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men akkurat dette prinsippet har knapt en eneste heldig virkning. Vanlige folk har ikke forutsetninger for å bruke denne informasjonen til noe annet enn nettopp snoking og å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet. Det hadde holdt i lange baner at media hadde tilgang og mulighet til å legge ut hvis de faktisk fant noen mistenkelige forhold. IKKE til å fortelle almuen om Petter Northug tjener mer enn Paradise-Petter.

Anonymkode: f3454...4cf

Du må tenke litt utover det at folk snoker på naboen.

Et transparent samfunn er positivt for deg som privatperson. Det er med på å hindre maktmisbruk og sikrer demokratiet.

Anonymkode: 37682...47c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker først og fremst på meg selv, selv om jeg jo vet hva jeg tjener:fnise:

Før da det var anonymt ble jeg gjerne sittende og plotte inn navn på tilfeldige bekjente samt familie. Litt nysgjerrighet, mest av kjedsomhet kanskje. Da jeg søkte jobber sjekket jeg hva de som hadde den jobben lå på. Det har jeg gjort en gang etter det ble loggført også, gjennom SMS-tjeneste.  Men da hadde det et formål i min karriere, som sagt så var det bare noe mild nysgjerrighet når det gjaldt de andre, så lever greit uten å snoke. Litt nysgjerrig på hva et par av de på jobben drar inn, men ikke nok til at jeg gidder sjekke via SMS, selv om det tar meg 5 sek og koster kanskje en femmer eller noe. Men hadde det vært anonymt hadde jeg sikkert sjekket alle på avdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, C.Tramell skrev:

Det var det nok, men da var det flaut nok bare å stille seg i kø for å lese skattelister. Min mor omtaler det leende som skammens kø, for alle kikket ned i bakken og gjorde sitt ytterste for å ikke bli lagt merke til :)

Var de bare tilgjengelige en kort tid, eller hele året?

Samme kan det være, synes for øvrig man burde fjernet loggen.

Tenk for eksempel på hvordan det ville gått med Facebook om man kunne sett hvem som var inne på profilen sin, all snoking hadde opphørt, krise for mange :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, AnonymBruker said:

Du må tenke litt utover det at folk snoker på naboen.

Et transparent samfunn er positivt for deg som privatperson. Det er med på å hindre maktmisbruk og sikrer demokratiet.

Anonymkode: 37682...47c

Dette er også et stadig tilbakevendende argument. Men hvorfor praktiserer ikke alle andre land dette på internett hvis det er så viktig for demokratiet?

Norge er trolig eneste i sitt slag når det gjelder den utstrakte offentliggheten rundt skattelistene. De siste ti til femten årene har praksisen vært gjenstand for en stadig tilbakevendende debatt.

— Vi er ikke kjent med at andre land publiserer skattelister på Internett på samme måte som i Norge, sier Anders Lande, seniorrådgiver ved informasjonsenheten i Finansdepartementet til Aftenposten.no

Anonymkode: f3454...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg sjekket ikke skattelistene noe særlig før heller, og jeg gjør det i hvert fall ikke nå. Kan ikke tenke meg noe flauere enn at noen ser at jeg har søkt dem opp. Ganske sikker på at jeg en gang har hatt mareritt om det.

Tilgjengelige skattelister er den verste siden av det norske samfunn. Det er ingen nødvendighet utover nysgjerrighet. Det er heller ikke et grep for å hindre "maktmisbruk" - det har vi andre metoder for. 

Anonymkode: 99936...28c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg sjekket ikke skattelistene noe særlig før heller, og jeg gjør det i hvert fall ikke nå. Kan ikke tenke meg noe flauere enn at noen ser at jeg har søkt dem opp. Ganske sikker på at jeg en gang har hatt mareritt om det.

Tilgjengelige skattelister er den verste siden av det norske samfunn. Det er ingen nødvendighet utover nysgjerrighet. Det er heller ikke et grep for å hindre "maktmisbruk" - det har vi andre metoder for. 

Anonymkode: 99936...28c

Det sier jo litt at man blir pinlig berørt over seg selv når man søker opp noen, da har man ingen fornuftig grunn til å gjøre det heller. Det kunne heller vært sånn at hvis man virkelig mistenkte ulovlige forhold (hvor mange av de skattesnokende gjør egentlig det?) så kunne man tipset myndighetene og de ville sjekket det opp. 

Anonymkode: f3454...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du logger inn

Anonymkode: 37682...47c

Ok, da vet jeg det. Forøvrig tror jeg neppe noen har sjekket skattelisten min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min eks dro på rådhuset og sjekket skattelister fordi vi kjedet oss. Vi sjekket alle vi kom på og de som jobbet der må jo ha lurt på oss for vi skrev til og med av tallene på mange kjente. 

Jeg husker de skatteavisene også, jeg mener de var gratis til å begynne med. Etterhvert kostet de litt og da gadd vi ikke lenger.

En gang møtte vi noen slektninger av eksen der og det ble meget kleint for oss. Vi sto nemlig å sjekket akkurat de da de kom bort til oss. Vi hadde ikke sett at de kom.

Nå som det blir registrert så gjør jeg det ikke, men leser skattelister som blir lagt ut av kjendiser på nettet.

Faen at noen skal ha fulle ræva av penger, mens andre er dritglad bare lønna går rundt en mnd.

Anonymkode: fce74...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier jo litt at man blir pinlig berørt over seg selv når man søker opp noen, da har man ingen fornuftig grunn til å gjøre det heller. Det kunne heller vært sånn at hvis man virkelig mistenkte ulovlige forhold (hvor mange av de skattesnokende gjør egentlig det?) så kunne man tipset myndighetene og de ville sjekket det opp. 

Anonymkode: f3454...4cf

Nettopp. Det sier jo faktisk ganske mye at andelen som sjekker har STUPT etter at det ble loggført. De aller, aller fleste har sluttet når de skjønte at vedkommende ser det. 

Selv synes jeg faktisk heller ikke det er så interessant ettersom det ikke sier så veldig mye. Jeg kjenner en del fra næringsliv og finans, og jeg vet jo at reell formue og inntekt ofte er en helt annen enn den som står oppført. Mange har ting via familie osv. også. 

Faren min pleide å søke opp potensielle leietakere noen ganger, for å sjekke at de hadde fast og solid inntekt. Men selv det klarer man seg uten med kopi av lønnsslipp, arbeidskontrakt, referanse osv. 

Boligpriser ligger jo også ute på DN. Kort sagt kan du helt greit få en anelse om andres økonomi hvis det første er om å gjøre, uten skattelistene. 

Anonymkode: 99936...28c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner og bekjente er jeg ikke spesielt nysgjerrig på, men det er mange andre jeg skal sjekke.

Anonymkode: 864fc...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så innmari imot offentliggjøring av skattelistene - hvorfor? Jeg merker at jeg blir mistenksom, når det skal være så forferdelig grusomt at noen kan få et visst innsyn i økonomien til folk. Om noen har bedre økonomi enn skattelistene tilsier, på grunn av arv eller lotterigevinst, så vet jo skatteetaten det. Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutes ago, T-Rex said:

Dere som er så innmari imot offentliggjøring av skattelistene - hvorfor? Jeg merker at jeg blir mistenksom, når det skal være så forferdelig grusomt at noen kan få et visst innsyn i økonomien til folk. Om noen har bedre økonomi enn skattelistene tilsier, på grunn av arv eller lotterigevinst, så vet jo skatteetaten det. Hva er problemet?

Jeg skal gi deg et eksempel.

Mobbeofferet fra skolen, som ble syk og ufør som voksen. Kjempeartig for henne å vite at mobberne kan gå inn og sjekke hvor lite hun tjener.

Det er problemet.

Anonymkode: 4b906...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg skal gi deg et eksempel.

Mobbeofferet fra skolen, som ble syk og ufør som voksen. Kjempeartig for henne å vite at mobberne kan gå inn og sjekke hvor lite hun tjener.

Det er problemet.

Anonymkode: 4b906...eeb

Jeg ser ikke det som noe problem. Spesielt ikke sammenlignet med hvilke fordeler åpenheten gir, med tanke på svart arbeid, korrupsjon etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, T-Rex said:

Dere som er så innmari imot offentliggjøring av skattelistene - hvorfor? Jeg merker at jeg blir mistenksom, når det skal være så forferdelig grusomt at noen kan få et visst innsyn i økonomien til folk. Om noen har bedre økonomi enn skattelistene tilsier, på grunn av arv eller lotterigevinst, så vet jo skatteetaten det. Hva er problemet?

Ikke noe problem at skatteetaten vet det, det er "folk flest" som ikke har noe behov for innsyn i min privatøkonomi. Og "folk flest" bidrar heller ikke til at svart arbeid blir avslørt. For "folk flest" er KUN ute etter å snoke i naboens privatliv. 

Anonymkode: f3454...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg har ikke tenkt å snoke i noens privatøkonomi, og jeg gjorde det heller ikke da det var anonymt! Jeg har alltid levd etter prinsippet om jeg skal ikke snoke. Jeg har ikke noe med å snoke i andres affærer, så derfor gjør jeg det ikke av prinsipp. Behandle andre som du vil at de skal behandle deg, rett og slett.

For eksempel var det en gang jeg overnattet hos en helt ny kjæreste. Om morgenen neste dag skulle han og en kamerat dra og stå på slalåm, men jeg skulle ikke være med. Han sa jeg bare kunne bli liggende og sove lenge om jeg ville.

Da jeg etter en stund våknet igjen, var jeg litt tett i nesen og så meg rundt om det var noe papirlommetørkler i nærheten. Det stakk ut noe rødt fra under puten, og jeg trodde det kanskje var en serviett fordi det nettopp hadde vært jul. Dro ut det røde, og det var en konvolutt. På baksiden sto det at avsender var eks-kjæresten hans. Jeg dyttet konvolutten straks tilbake der jeg fant den, og åpnet ikke for å snoke i hva hun måtte ha skrevet til han, selv om jeg var helt alene i leiligheten og ingen ville funnet det ut. Niks, man leser ikke andres brev! Man snoker ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vil vite uten å bli avslørt burde byttesnoket med andre brukere. Om en fremmed fra Snåsa sniker på meg så kobler ikke jeg det med svigerinnen min, liksom :P

Anonymkode: 84926...bf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2017 den 14.09, Cuntzilla skrev:

Søker først og fremst på meg selv, selv om jeg jo vet hva jeg tjener:fnise:

Før da det var anonymt ble jeg gjerne sittende og plotte inn navn på tilfeldige bekjente samt familie. Litt nysgjerrighet, mest av kjedsomhet kanskje. Da jeg søkte jobber sjekket jeg hva de som hadde den jobben lå på. Det har jeg gjort en gang etter det ble loggført også, gjennom SMS-tjeneste.  Men da hadde det et formål i min karriere, som sagt så var det bare noe mild nysgjerrighet når det gjaldt de andre, så lever greit uten å snoke. Litt nysgjerrig på hva et par av de på jobben drar inn, men ikke nok til at jeg gidder sjekke via SMS, selv om det tar meg 5 sek og koster kanskje en femmer eller noe. Men hadde det vært anonymt hadde jeg sikkert sjekket alle på avdelingen.

Du får da ikke vite min lønn om du snoker. Ikke derfor du snoker. Tallene der sier deg ikke noe.

Det står eks 349.232 i lønn på meg. Den reelle lønnen min er mellom 8-850.000. Så hva får du ut av de tallene?

Formuen min står på ca 1.700.000. Den sto der ikke i fjo.  Neste år vil den stå på litt under 4 mill. Så hva kan du få ut av dette da? Bare ved å snoke?

Anonymkode: b8edf...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 To be poor without bitterness is really easy.           

 To be rich without arrogance is really hard.             

Anonymkode: 9bfc8...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...