Gå til innhold

Skal du snoke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, snoking i vanlige folks privatøkonomi har jeg ingen glede av. Gjorde det heller ikke da det ikke ble loggført. Økonomi, helse, nettbruk etc bør folk få lov til å holde for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Mennesker som sjekker hva andre har i inntekt viser en veldig dårlig side. Grafsing i andres privatliv er så nedrig egenskap! 

Hadde aldri falt meg inn. Bryr meg ikke et snev hva andre tjener. Heregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg snoket noen ganger da man kunne gjøre det anonymt, men gjør det ikke nå. Folk må få ha sin økonomi i fred, i alle fall så lenge man ikke er en offentlig person.

Hvordan får jeg vite om noen har sjekket skattelisten min? Må man logge inn på Altinn, eller blir man varslet på e-post?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier ikke å holde på sånn, leser heller avisen der de rikeste osv. står i hjemkommunen, og koser meg med en rik onkel uten arvinger står høyt opp på listen. 

Anonymkode: 476a5...c55

På hvilken måte koser dere på? Hørtes ikke bra ut...:icon_frown:

Anonymkode: b8dc9...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg greier ikke å holde på sånn, leser heller avisen der de rikeste osv. står i hjemkommunen, og koser meg med en rik onkel uten arvinger står høyt opp på listen. 

Anonymkode: 476a5...c55

Han kan ha testamentert alt bort til velforeninger for alt du vet. Innbiller du deg virkelig at du kommer til å arve? Hvilken garanti har du for det?

 

 

For min del er slike lister uinteressant. Bortsett fra at jeg syns det er bra at svindlere blir avslørt da.

Anonymkode: 825a3...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunn ikke en mektig mann hans lykke. En gull-belagt sko kan også trykke! 

 - Henrik Wergeland.    

Anonymkode: 9bfc8...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/27/2017 at 11:19 AM, Perelandra said:

Jeg må innrømme at jeg snoket noen ganger da man kunne gjøre det anonymt, men gjør det ikke nå. Folk må få ha sin økonomi i fred, i alle fall så lenge man ikke er en offentlig person.

Hvordan får jeg vite om noen har sjekket skattelisten min? Må man logge inn på Altinn, eller blir man varslet på e-post?

 

du logger inn

Anonymkode: 37682...47c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke "snoke", jobber i skatteetaten. Liker ikke ordet snoke, skattelistene har en funksjon og med god grunn. Vi alle er staten og skatteunndragelse skader alle, så hvis noen mistenker en person for f.eks. svart arbeid eller ha stor formue i utlandet er det bare på sin plass å si ifra.

Har en kollega som jobber i Skattekrim, fortalte på en nabofest hvor hun jobbet. Tok bare noen få dager til den ene naboen fikk seg et familieliv igjen som han visst hadde vært fraværende  i lang tid. Snekker.

 

Anonymkode: 1d21e...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
On 27.10.2017 at 9:25 AM, AnonymBruker said:

Som sagt: før de ble lagt på nett, lå de ute til offentlig beskuelse i papirutgave på rådhuset. Så hvem som helst kunne gå innom og se, helt uten at noen loggførte det. 

Anonymkode: ae658...fba

Er du sikker på at det ikke ble loggført? Ifølge moren min måtte man legitimere seg og signere før man fikk tilgang til skattelistene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ha testamentert alt bort til velforeninger for alt du vet. Innbiller du deg virkelig at du kommer til å arve? Hvilken garanti har du for det?

 

 

For min del er slike lister uinteressant. Bortsett fra at jeg syns det er bra at svindlere blir avslørt da.

Anonymkode: 825a3...48b

Hvordan kan svindlere egentlig bli avslørt, av at folk muligens søker etter dem gjennom Skattelistene? :P  

Anonymkode: 9bfc8...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, C.Tramell skrev:

Er du sikker på at det ikke ble loggført? Ifølge moren min måtte man legitimere seg og signere før man fikk tilgang til skattelistene. 

Loggførte at man sjekket «permen» kan hende (selv om det høres tvilsomt ut), men var vel en stor liste så man kunne vel ikke logge hvem man hadde sett på, så umulig for folk å vite hvem som hadde sett hva, tenker jeg :) 

Endret av JackIost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, C.Tramell said:

Er du sikker på at det ikke ble loggført? Ifølge moren min måtte man legitimere seg og signere før man fikk tilgang til skattelistene. 

Nei, det ble ikke loggført HVEM man søkte på. Tidligere var det også vanlig med skatteaviser.

Anonymkode: 37682...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er forøvrig enig at det var ugreit å ha skattelister som var søkbar og åpen liggende på nett. Slik det er nå er søket lett men det er slett mot sin hensikt at den man søker på får vite av hvem. Gjør det via Altinn, begrens det til la si 50 stykk men ikke slik at man kan se hvem som søker. Holder at Skatteetaten vet.

Anonymkode: 1d21e...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne snokingen burde vært forbudt ved lov. Hvert år skriver avisene opp alle vektige grunner til a de offentliggjør listene, og så følger de opp med hvilken realitykjendis og langrennsløper som tjener mest. Hvorfor listene egentlig legges ut kan oppsummeres med ett ord: Klikkhorer. Hvordan skal vanlige folk liksom kunne finne korrupsjon i skattelistene? Du ser kanskje at naboen skatter mindre enn man skulle tro ut fra inntekten? Men aner du hvorfor? Og de som unnskylder seg med at de vil sjekke hva kollegene tjener. Du ser kanskje at han på nabokontoret tjener 50 000 mer enn deg. Men hvordan vet du om det er lønnsinntekt? 

Anonymkode: f3454...4cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
3 minutes ago, JackIost said:

Loggførte at man sjekket «permen» kan hende (selv om det høres tvilsomt ut), men var vel en stor liste så man kunne ble ikke logge hvem man hadde sett på, så umulig for folk å vite hvem som hadde sett hva, tenker jeg :) 

Det var det nok, men da var det flaut nok bare å stille seg i kø for å lese skattelister. Min mor omtaler det leende som skammens kø, for alle kikket ned i bakken og gjorde sitt ytterste for å ikke bli lagt merke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei, det ble ikke loggført HVEM man søkte på. Tidligere var det også vanlig med skatteaviser.

Anonymkode: 37682...47c

Det stemmer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...