Gå til innhold

Går det an å klage på service hos legekontor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde dratt innom dem og og vist de telefonlogg for dagen du ringt og endret timen. Neste gang ville jeg spurt om de har slettet den gamle, og bedt om navnet på resepsjonisten som du har snakket med. 

Anonymkode: 542dc...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan også endre timen elektronisk, og heller ringe med eventuelle spørsmål du har til timen. Det er vel kanskje det sikreste. 

Anonymkode: 542dc...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en offentlig instans innenfor HelseNorge det skal være mulig å sende inn klager til vedr slike ting. 

Anonymkode: f8e7f...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du må flytte på en time over telefon, gir du sekretæren beskjed om at samtalen blir tatt opp på bånd, fordi du ikke vil bli beskyldt for løgn igjen. Det burde da få fart i sekretæren. 

Anonymkode: c4810...9bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke gjøre så mye annet enn p klage til legekontoret. Eller du kan begynne å dukke opp til de timene du skal uten å endre dem hele tiden. 

Anonymkode: 5c6a5...e11

Så du synes jeg skal møte opp til legekontoret for å ta influensavaksinen de skulle fått inn uken før timen min, men som de nå ikke får inn før uken ETTER timen min altså...? Hva ser du for deg at jeg og legen skal gjøre på den timen, da? Sitte og drikke te? Er det ikke da bedre at noen som faktisk er syke får brukt den timen, når legen som regel har tre ukers ventetid før man får time?

Anonymkode: 24837...a76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også endre timen elektronisk, og heller ringe med eventuelle spørsmål du har til timen. Det er vel kanskje det sikreste. 

Anonymkode: 542dc...878

Ja, det var et godt forslag. Men det er ikke alltid så lett å endre timen når jeg ikke vet når jeg skal endre den til, for det avhenger av ting som har de fått inn vaksinen til det tidspunktet, osv. 

Anonymkode: 24837...a76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvorfor avbestiller du ikke bare skriftlig? Send rekommandert brev neste gang du trenger å avbestille.

Skriv referat av alle samtaler, og noter hvem du snakket med. Teleloggen kan bevise at du har vært i telefonisk kontakt og dersom de ikke har tilstrekkelige logger vil du jo nå fram med å sannsynliggjøre innholdet i samtalen.

Siden kravet er så lite gir du faen i å ringe dem. Skriv bestridt på faktura, få dem til å bevise kravet, og gjør alt skriftlig. Bruk all tiden du har. Å gi idioter mer arbeid er det beste man kan gjøre. Tar de deg til forliksrådet taper de.

Man kan ikke sende e-post, og det tar jo gjerne evigheter for et brev å komme frem. Så om man da må endre timen et par dager før tar det for lang tid å sende en avbestilling med post, da kommer den frem etter 24-timersregelen. 

Men ja, å gi dem merarbeid og plunder og begrunne det med at det er nødvendig grunnet elendig service er fristende... 

Anonymkode: 24837...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du venter på medisiner, så ringer du dem og spør om den har kommet. Hvis nei, så gjør du ikke noe mer. Hvis ja, så sier du takk, deretter bestiller du time elektronisk/på nett. Ha alltid timebestilling skriftlig, det er lurt hvis det i etterkant blir tvist om når timen er. 

Anonymkode: a5c05...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde dratt innom dem og og vist de telefonlogg for dagen du ringt og endret timen. Neste gang ville jeg spurt om de har slettet den gamle, og bedt om navnet på resepsjonisten som du har snakket med. 

Anonymkode: 542dc...878

Det hjelper ikke å vise telefonloggen, så lenge det er innholdet i samtale det er uenighet om. Ingen har sagt jeg ikke har ringt; de har bare kranglet på hva som faktisk ble sagt. 

Jeg må tydeligvis forklare jobben deres for dem, ja, og si at nå har du slettet den gamle, og bestilt en ny, sant? Men poenget er at det ikke skal være nødvendig, og det bør de få en skrape for. Nå vet jeg at jeg må gjøre det slik, men det kan jo ikke nye pasienter vite, eller pårørende som ringer på vegne av andre pasienter som ikke klarer bestille time selv (som eldre demente o.l. ). 

Anonymkode: 24837...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke så vanskelig å sannsynliggjøre at du flyttet timene?  Litt uvanlig å ringe to dager før man har time for å bestille enda en time - mer vanlig å se hva som løses første timen, evt se om man får tid til å ta opp en ting til, eller bestille ny time samtidig.

I hvert fall hvis du har oppgitt tema for timen, og tema er det samme for begge eller mangler for den ene bestillingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, abrasiveRefraction said:

Hvorfor avbestiller du ikke bare skriftlig? Send rekommandert brev neste gang du trenger å avbestille.

Skriv referat av alle samtaler, og noter hvem du snakket med. Teleloggen kan bevise at du har vært i telefonisk kontakt og dersom de ikke har tilstrekkelige logger vil du jo nå fram med å sannsynliggjøre innholdet i samtalen.

Siden kravet er så lite gir du faen i å ringe dem. Skriv bestridt på faktura, få dem til å bevise kravet, og gjør alt skriftlig. Bruk all tiden du har. Å gi idioter mer arbeid er det beste man kan gjøre. Tar de deg til forliksrådet taper de.

Tror jeg heller ville innstallert en app på telefonen og tatt opptak av samtalen.

Anonymkode: 2d191...690

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke å vise telefonloggen, så lenge det er innholdet i samtale det er uenighet om. Ingen har sagt jeg ikke har ringt; de har bare kranglet på hva som faktisk ble sagt. 

Jeg må tydeligvis forklare jobben deres for dem, ja, og si at nå har du slettet den gamle, og bestilt en ny, sant? Men poenget er at det ikke skal være nødvendig, og det bør de få en skrape for. Nå vet jeg at jeg må gjøre det slik, men det kan jo ikke nye pasienter vite, eller pårørende som ringer på vegne av andre pasienter som ikke klarer bestille time selv (som eldre demente o.l. ). 

Anonymkode: 24837...a76

Men hvor sannsynlig er det å bestille ny time når man har legetime om to dager? Det gjør man normalt heller på legetimen. Og når temaet for legetime var vaksinasjon og legekontoret ikke hadde fått den inn på det tidspunktet teller det jo mer i din favør. 

Uansett er det ikke i tråd med Legeforeningens retningslinjer å skape slik mistillit til pasientene. 

Du bør i hvert fall ta opp dette med fastlegen din. 

Anonymkode: a944d...5c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig legekontoret sitt feil, og de burde legge seg flate. Når det er sagt, hvorfor avbestiller du time hele tiden istedet for å møte til timene?
Når du flytter 2 av 3 timer så blir det jo mye styr som du tydeligvis opplever. Jeg kan forstå at man av og til må flytte på en slik time, men 2 av 3 ganger er mye.
Selv har jeg flyttet time 1 gang på 20 år.

Anonymkode: af266...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er selvfølgelig legekontoret sitt feil, og de burde legge seg flate. Når det er sagt, hvorfor avbestiller du time hele tiden istedet for å møte til timene?
Når du flytter 2 av 3 timer så blir det jo mye styr som du tydeligvis opplever. Jeg kan forstå at man av og til må flytte på en slik time, men 2 av 3 ganger er mye.
Selv har jeg flyttet time 1 gang på 20 år.

Anonymkode: af266...5ad

Det er helt irrelevant hvor lite du har byttet på timer (for en merkelig måte å prøve å hevde seg på). Endring av legeavtaler skjer i hytt og pine, og dette er faktisk en del av jobben til helsesekretærer. Hvis de synes dette er for vanskelig eller forvirrende burde de finne seg et annet yrke. 

Å endre to legetimer er heller ikke spesielt mye. Du har jo endret på rn en selv. 

Anonymkode: a944d...5c4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt gi beskjed til legen din. Sannsynligvis er kontormedarbeideren/helsesekretæren ansatt av legen og de har et arbeidsgiver/arbeidstakerforhold. Kanskje rutiner må gjennomgås, men det er fortsatt legen(e) som er ansvarlige på legekontoret. Og, det er leit å si det, men enkelte kontoransatte i helsesektoren er idioter, og gjør ting vanskelig for pasientene...

Anonymkode: 866e5...a40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elghund skrev:

Virker ikke så vanskelig å sannsynliggjøre at du flyttet timene?  Litt uvanlig å ringe to dager før man har time for å bestille enda en time - mer vanlig å se hva som løses første timen, evt se om man får tid til å ta opp en ting til, eller bestille ny time samtidig.

I hvert fall hvis du har oppgitt tema for timen, og tema er det samme for begge eller mangler for den ene bestillingen.

Nei, og tro meg, jeg prøvde på akkurat samme resonneringen. Men det var ikke snakk om å ta det inn over seg. 

Selv ikke nå sist, da den første timen car ens ærend for å ta vaksinen, og de ikke hadde fått vaksinen den dagen jeg opprinnelig hadde time...

Anonymkode: 24837...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er selvfølgelig legekontoret sitt feil, og de burde legge seg flate. Når det er sagt, hvorfor avbestiller du time hele tiden istedet for å møte til timene?
Når du flytter 2 av 3 timer så blir det jo mye styr som du tydeligvis opplever. Jeg kan forstå at man av og til må flytte på en slik time, men 2 av 3 ganger er mye.
Selv har jeg flyttet time 1 gang på 20 år.

Anonymkode: af266...5ad

Første gang jeg måtte flytte time var timen for å ta celleprøve. Den måneden kom mensen 5 dager for tidlig, og jeg hadde da mensen den dagen jeg skulle tatt celleprøve. Man kan ikke ta celleprøve under mensen, altså var jeg nødt til å flytte timen. Ellers hadde det ikke vært noe annet å gjøre hos legen enn å snakke om været. 

Andre gang jeg flyttet time, et halvt år seinere, var det altså som skrevet flere ganger nå fordi timen var ens ærend for å ta en vaksine. Den hadde de sagt de fikk inn uken før timen min, og det var de selv som foreslo tidspunkt for timen. Men så ble vaksinen forsinket, og de fikk den ikke inn før uken etter jeg da hadde time. Altså nok en gang ikke noen poeng i å dra til legen for å snakke om været...

Jeg er gravid, så blir en del legetimer. Før dette har jeg aldri flyttet en eneste time, knapt nok vært hos legen. Uten at jeg synes det er så voldsomt mye å skryte av. skjønner virkelig ikke hvorfor det å flytte timer  er så fryktelig, når man da kaster bort en legetime hos en lege med lang ventetid, og likevel må tilbake igjen for åfå gjort det man egentlig skulle. 

Anonymkode: 24837...a76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første gang jeg måtte flytte time var timen for å ta celleprøve. Den måneden kom mensen 5 dager for tidlig, og jeg hadde da mensen den dagen jeg skulle tatt celleprøve. Man kan ikke ta celleprøve under mensen, altså var jeg nødt til å flytte timen. Ellers hadde det ikke vært noe annet å gjøre hos legen enn å snakke om været. 

Andre gang jeg flyttet time, et halvt år seinere, var det altså som skrevet flere ganger nå fordi timen var ens ærend for å ta en vaksine. Den hadde de sagt de fikk inn uken før timen min, og det var de selv som foreslo tidspunkt for timen. Men så ble vaksinen forsinket, og de fikk den ikke inn før uken etter jeg da hadde time. Altså nok en gang ikke noen poeng i å dra til legen for å snakke om været...

Jeg er gravid, så blir en del legetimer. Før dette har jeg aldri flyttet en eneste time, knapt nok vært hos legen. Uten at jeg synes det er så voldsomt mye å skryte av. skjønner virkelig ikke hvorfor det å flytte timer  er så fryktelig, når man da kaster bort en legetime hos en lege med lang ventetid, og likevel må tilbake igjen for åfå gjort det man egentlig skulle. 

Anonymkode: 24837...a76

Var ikke noe galt å flytte timene. Det er vel bedre at legen kan få inn en annen pasient eller bruke tiden på noe papirarbeid fremfor å snakke om været, som du sier.

Og her er det vel helsesekretærene som har gjort en dårlig jobb. De har glemt å slette første timen når du har bedt om å flytte den, og bare satt deg opp på enda en time noen dager senere.

Anonymkode: 16312...329

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avbestiller timen først, for så å be om en ny time senere. Ber de aldri flytte timen. Så samtalen blir sånn: Mitt navn...... Jeg må avbestille timen 31. okt, men jeg må ha en ny time uka etter, kan dere ordne det? Så på slutten av samtalen sier jeg: Da er timen 31. slettet og ny time er 7. november, stemmer det? Aldri hatt problemer med det.

Anonymkode: 413db...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du da må begynne å uttale deg tydeligere både overfor legekontoret og i tråden din. Når vi da begge misforstår deg så er dette neppe bare legekontoret sin feil. 

Timer blir liggende i systemet enten den blir flyttet, avbestilt eller endret. 

Anonymkode: 8b66c...e97

Sorry, men jeg tror nok at det er du som surrer litt her:) TS skriver i begynnelsen av sitt innlegg: "Jeg har ringt og bedtbom flytting av time. De har i stedet bestil ny time helt uten å slette den gamle timen." Vet ikke om det kan forklares noe særlig klarere enn det. Jeg er selv ofte i kundemøter, og hvis en kunde ringer meg og vil flytte møtet til f.eks dagen etter, så er det jo soleklart at det opprinnelige møtet avlyses, og man setter opp en ny avtale istedenfor, ikke i tillegg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...