Gå til innhold

Går det an å klage på service hos legekontor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg byttet fastlege for et års tid siden. Jeg har nå bestilt time hos dem 3 ganger, og jeg er intenst lite imponert. 

Første gangen måtte jeg flytte timen. Jeg ringte da og ba dem FLYTTE timen. Gikk til den nye timen jeg var oppført til, og betalte for den. Noen dager senere fikk jeg en faktura i posten, med straffebegyr for ikke å ha møtt opp til timen. Det viste seg å være for den opprinnelige timen, som jeg da altså hadde bedt dem flytte. Ringte og forklarte, men ble møtt med blånekting. Nehei, de skulle ikke slette noen faktura, nei. De hadde ingen måte å sjekke at det jeg sa var sant, og alle kunne jo ringe og lyge om at de hadde bedt om å få flyttet en time. Det sto i systemet deres at jeg hadde time den dagen, så dermed basta. Jeg måtte krangle med tre ulike personer før de surmulende gikk med på det, men det var "ok, vi får vel heller slette det om du skal lage så mye bråk", og ikke noe beklager, her har vi nok gjort en feil. Herregud så forbanna jeg var da. Jeg vurderte å skifte legekontor igjen der og da, men de ligger så greit plassert at jeg lot være. Det er ikke så lett å få ny fastlege som ligger praktisk til i forhold til hvor jeg bor (grisgrendt). 

Nå har akkurat det samme skjedd igjen. Og ble møtt med akkurat like mye sure kommentarer, fullstendig benekting av at de hadde gjort noe feil, alt var min feil, jeg løy mest sannsynlig, osv. 

Nå er jeg passe rødglødende forbannet. Går det an å klage til noen på dette? Å ringe til legekontoret for å klage hjelper jo ikke, da blir jeg møtt av de samme sure damene. 

Jeg er veldig fornøyd med selve fastlegen, hun er både flink og hyggelig. Det er de som tar telefonen jeg vil klage på. 

Anonymkode: 24837...a76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du kan klage. Men jeg vet dessverre ikke hvem du skal klage til, fylkeslegen kanskje ?

Anonymkode: 3ad0e...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klage til selve legekontoret/din fastlege. De som jobber i resepsjonen handler på vegne av legene, så det er jo av interesse for legen at de bryter legens etiske retningslinjer: 

"§ 8 
En lege skal i sin virksomhet ta hensyn til pasientens økonomi og ikke beregne seg urimelige honorarer."

Kilde:

http://legeforeningen.no/Om-Legeforeningen/Organisasjonen/Rad-og-utvalg/Organisasjonspolitiske-utvalg/etikk/etiske-regler-for-leger/

Anonymkode: 365ab...072

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter du tmen med mindre enn 24 timers varsel så har du lov til å ta betalt som om du ikke har møtt til timen. 

Skal du klage og er du misfornøyd og ikke gidder telefonen så får du sette deg ned og forfatte et brev. 

Klage må du gjøre til dem du er misfornøyd med og til gruppeleder på kontoret. 

Anonymkode: 8b66c...e97

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytter du tmen med mindre enn 24 timers varsel så har du lov til å ta betalt som om du ikke har møtt til timen. 

Skal du klage og er du misfornøyd og ikke gidder telefonen så får du sette deg ned og forfatte et brev. 

Klage må du gjøre til dem du er misfornøyd med og til gruppeleder på kontoret. 

Anonymkode: 8b66c...e97

Det var godt over 24 timer begge gangene, du... Første gangen flere døgn, andre gangen to døgn. 

Det nytter ikke å klage direkte til dem jeg skal klage på. Det har jeg gjort, og blitt beskyldt for løgn, to ganger nå. Så jeg må klage til noen andre. Og da vet jeg ikke hvem, utenom fastlegen selv. Men jeg tenkte mer offisielle kanaler, ikke bare sutring til legen. 

Anonymkode: 24837...a76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt kan man klage inn legekontoret til fylkeslegen om det er noe man ikke får løst ved å ta det opp direkte med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan enkelt og greit vise til telefonsamtalen din. Det er ikke ditt ansvar at de ikke har et ryddig system for slike henvendelser. 

Anonymkode: a944d...5c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var godt over 24 timer begge gangene, du... Første gangen flere døgn, andre gangen to døgn. 

Det nytter ikke å klage direkte til dem jeg skal klage på. Det har jeg gjort, og blitt beskyldt for løgn, to ganger nå. Så jeg må klage til noen andre. Og da vet jeg ikke hvem, utenom fastlegen selv. Men jeg tenkte mer offisielle kanaler, ikke bare sutring til legen. 

Anonymkode: 24837...a76

Dette er tull. Alle som har vært på innsiden av et legekontor og brukt datasystemene legekontorene bruker vet at timer lagres og lett kan "bevises" at pasienten har endret timen , ikke vært hos legen på timen, m.m. 

Bruker legekontoret ikke moderne datasystemer for journal og timeføring, men derimot timebøker med blyant og viskelær så forsvinner timen i det den viskes ut for å bli overført til en ny avtale i timeboka. Har ikke pasienten vært inne hos legen på timen så er der beviselig heller ikke noe journalnotat i journalen til pasienten. 

Anonymkode: 8b66c...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. Alle som har vært på innsiden av et legekontor og brukt datasystemene legekontorene bruker vet at timer lagres og lett kan "bevises" at pasienten har endret timen , ikke vært hos legen på timen, m.m. 

Bruker legekontoret ikke moderne datasystemer for journal og timeføring, men derimot timebøker med blyant og viskelær så forsvinner timen i det den viskes ut for å bli overført til en ny avtale i timeboka. Har ikke pasienten vært inne hos legen på timen så er der beviselig heller ikke noe journalnotat i journalen til pasienten. 

Anonymkode: 8b66c...e97

Nei, dette kan ikke lett bevises i systemet når det er helsesekretærene som setter opp timer på vegne av pasienten og har gjort en feil i forhold til den aktuelle forespørselen. 

Anonymkode: a944d...5c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. Alle som har vært på innsiden av et legekontor og brukt datasystemene legekontorene bruker vet at timer lagres og lett kan "bevises" at pasienten har endret timen , ikke vært hos legen på timen, m.m. 

Bruker legekontoret ikke moderne datasystemer for journal og timeføring, men derimot timebøker med blyant og viskelær så forsvinner timen i det den viskes ut for å bli overført til en ny avtale i timeboka. Har ikke pasienten vært inne hos legen på timen så er der beviselig heller ikke noe journalnotat i journalen til pasienten. 

Anonymkode: 8b66c...e97

Her tror jeg du har misforstått problemet. 

Jeg har ringt og bedtbom flytting av time. De har i stedet bestil ny time helt uten å slette den gamle timen. Deretter fakturert meg for å ikke ha møtt opp til den opprinnelige timen, som de da altså skulle slettet, og som jeg tror er slettet. Så ja, de ser i systemet at jeg ikke har møtt opp til en time i deres system; men poenget er at den timen skulle de ha slettet da timen ble flyttet. Og siden man må ta ting pr telefon har jeg ikke skriftlig bevis på at jeg ba dem flytte timen, og ikke ba om en ny time i tillegg til den gamle.

Anonymkode: 24837...a76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ukke mulighet for å logge inn på pasientsky? Da kan du flytte og slette timer selv, så slipper du at de gjør feilen enda en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MarenogAron skrev:

Har du ukke mulighet for å logge inn på pasientsky? Da kan du flytte og slette timer selv, så slipper du at de gjør feilen enda en gang.

De bruker ikke pasientsky. Jeg kan bestille og avlyse via helsenorge, men der får jeg ikke gitt beskjeder eller fått informasjon. Som at jeg skal ha time for å ta vaksine, jeg må ta blodprøve, spørre om jeg må faste før en prøve, etc. Og det har vært nødvendig hver gang jeg har hatt time der til nå. Ellers hadde jeg brukt det systemet ja. 

Men det hjelper ikke med at kundeservicen er rævva.. det er jo bare en måte å unngå å måtte bli utsatt for folkene, og det går ikke alltid.

Anonymkode: 24837...a76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg du har misforstått problemet. 

Jeg har ringt og bedtbom flytting av time. De har i stedet bestil ny time helt uten å slette den gamle timen. Deretter fakturert meg for å ikke ha møtt opp til den opprinnelige timen, som de da altså skulle slettet, og som jeg tror er slettet. Så ja, de ser i systemet at jeg ikke har møtt opp til en time i deres system; men poenget er at den timen skulle de ha slettet da timen ble flyttet. Og siden man må ta ting pr telefon har jeg ikke skriftlig bevis på at jeg ba dem flytte timen, og ikke ba om en ny time i tillegg til den gamle.

Anonymkode: 24837...a76

Mulig du da må begynne å uttale deg tydeligere både overfor legekontoret og i tråden din. Når vi da begge misforstår deg så er dette neppe bare legekontoret sin feil. 

Timer blir liggende i systemet enten den blir flyttet, avbestilt eller endret. 

Anonymkode: 8b66c...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du da må begynne å uttale deg tydeligere både overfor legekontoret og i tråden din. Når vi da begge misforstår deg så er dette neppe bare legekontoret sin feil. 

Timer blir liggende i systemet enten den blir flyttet, avbestilt eller endret. 

Anonymkode: 8b66c...e97

"Vi"? Det er vel bare du her som har misforstått. Det er jo ikke TS sin feil. 

Anonymkode: a944d...5c4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du da må begynne å uttale deg tydeligere både overfor legekontoret og i tråden din. Når vi da begge misforstår deg så er dette neppe bare legekontoret sin feil. 

Timer blir liggende i systemet enten den blir flyttet, avbestilt eller endret. 

Anonymkode: 8b66c...e97

Da er da absolutt ikke vanskelig å skjønne hva TS mener?!

Anonymkode: a04fb...5d0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du da må begynne å uttale deg tydeligere både overfor legekontoret og i tråden din. Når vi da begge misforstår deg så er dette neppe bare legekontoret sin feil. 

Timer blir liggende i systemet enten den blir flyttet, avbestilt eller endret. 

Anonymkode: 8b66c...e97

Så langt er det bare du som har misforstått innlegget mitt...

Timer som man ber om flyttes, skal ikke lenger stå i systemet som at man har time, nei. Ikke timer man avlyser heller. Det kan gjerne ligge i en logg at man har flyttet eller avlyst, men nei, en sånn time står ikke lenger i kalenderen, ei heller skal den faktureres for. Det er det som er poenget med å flytte og avlyse timer.

Anonymkode: 24837...a76

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke gjøre så mye annet enn p klage til legekontoret. Eller du kan begynne å dukke opp til de timene du skal uten å endre dem hele tiden. 

Anonymkode: 5c6a5...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang du ønsker å bytte time ville jeg dratt innom med et papir de kan skrive under på at du har byttet før 24t regelen. Spesielt nå som du ser hendelsen gjentar seg.

Anonymkode: 441fd...4f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor avbestiller du ikke bare skriftlig? Send rekommandert brev neste gang du trenger å avbestille.

Skriv referat av alle samtaler, og noter hvem du snakket med. Teleloggen kan bevise at du har vært i telefonisk kontakt og dersom de ikke har tilstrekkelige logger vil du jo nå fram med å sannsynliggjøre innholdet i samtalen.

Siden kravet er så lite gir du faen i å ringe dem. Skriv bestridt på faktura, få dem til å bevise kravet, og gjør alt skriftlig. Bruk all tiden du har. Å gi idioter mer arbeid er det beste man kan gjøre. Tar de deg til forliksrådet taper de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånn 99% av alle landets legekontorer behandler «kundene» sine, Ts. 

Ja, du kan klage. Nei, det hjelper jo selvsagt ikke. 

Med billig lege fra staten Norge følger rævva service med på kjøpet. Er bare sånn. Står sikkert i stillingsbeskrivelsen. «Surmaga megge søkes til legekontor». 

Anonymkode: a5ccb...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...