Gå til innhold

Hva mener du om halal-produkter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øh. Den bolten, det er en ting som skytes rett i hjernen og dreper dyret. Bedøvende bolt, wtf 

Anonymkode: f8e32...481

De kan dø av bolten. Men ellers bare bedøva eller hjernedød av bolten og dør av utblødning. Bolting er for bedøvelse (om ikke gass eller strøm brukes for dette). 

Så i realiteten er det ingen forskjell på halal og vanlig norsk slakt. 

Problemer er at i andre land så bedøves ikke dyra ved halalslakt. De kan ha et rom fult av våkne dyr og bare gå rundt og kutte strupene på de alle. Så mens de er våkne ser de sine artsfrende dø mens de selv dør sakte. Det er rett og slett en blodig massakre. 

Anonymkode: 6ebc1...270

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en stor forskjell da. Å be en bønn for de, for så å stikke de i halsen med en kniv og se de sakte dø mens de er bevist. Veldig mye halal er jo importert. 

Her i Norge skal dyret først bedøves med en bolt i panna og så skal det blø ut. 

Om man ser halalslakt IRL så vil man aldri noen sinne spise det kjøttet. Det er så brutalt og voldelig. Anonymkode: 6ebc1...270

Akkurat, man forholder seg til slik det er i Norge, og da spiller det ingen rolle om de har fått en bønn før de døde, slaktemetoden er akkurat som for alle andre dyr ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier dere ikke bryr dere, hadde det vært greit at en hvit rik kristen mann insisterte på at det skulle stå en prest å velsigne hvert dyr på slakteriet? Og deretter merke kjøttet som "Godkjent" OG få noen prosenter for hvert solgte produkt som går til denne mannens menighet?

SELVFØLGELIG hadde det blitt opprør... Humanetikere, ateister, journalister og akademikere hadde gått av skaftet!

Så er det interessante spørsmålet, hvorfor er ikke regelen lik for alle?

Anonymkode: cff71...aad

Det kan man lure på. :huh:

Anonymkode: a38a9...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mystix skrev:

Skjønner ikke hvordan du kan lese den artikkelen og konkludere med at alt kjøtt i Norge er halal. Det står jo det motsatte! 

"Av den totale produksjonen utgjør halal 1,3 prosent. På småfe er det 1,3 prosent og kylling 1,5 prosent."

Endret av Nicathv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, AnonymBruker said:

1 krone for hver kilo kjøtt solgt ifølge Nortura sine nettsider. Tror det er IRN som får dem. 

Anonymkode: cff71...aad

OK, her er det som står hos nortura.no:

Nortura betaler 1 krone pr kilo kjøtt for å være IRN-sertifisert. Denne krona legges direkte på halal-produktet og betales dermed direkte av den som kjøper selve halal-produktet, og ikke av bøndene eller fra inntekter fra Gilde-/Priorprodukter eller liknende. Det er altså en ordning som finansierer seg selv.

Halalmerket kjøtt er altså 1 krone dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Chubby skrev:

Akkurat, man forholder seg til slik det er i Norge, og da spiller det ingen rolle om de har fått en bønn før de døde, slaktemetoden er akkurat som for alle andre dyr ellers.

Om kjøttet er norsk vel og merke. Men mye er jo importert og da aner man ingen ting om dyrets elendighet først. Dessverre. 

Men kjøp mat som er slaktet her. Min oppfordring om man vil spise kjøtt. 

Anonymkode: 6ebc1...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg er glad for å være veganer gitt.

Anonymkode: ee47b...e77

Jeg også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper det aldri.Legg dessuten merke til en ting:Det er kun muslimer som går ut og klager på at de ikke får tak i halalkjøtt.Ser aldri at jøder står frem i media og klager over at det ikke finnes kosher-kjøtt å oppdrive.Uansett er begge deler noe jeg holder meg unna.Spiser forøvrig veldig lite kjøtt.Hva med fisk?Hvorfor er det ikke like viktig for muslimer at også den er halal-slaktet? Har sett flere muslimer som spiser både svinekjøtt og ikke-halal,så det er ikke alle som er like opptatt av det.

Anonymkode: e993e...e31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke kjøtt så bryr meg ikke så mye. Tenker ikke så mye over slaktemetoder heller, synes det er livene dyrene lever før slakt som virker verst

Anonymkode: 9dca5...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Det er jo en stor forskjell da. Å be en bønn for de, for så å stikke de i halsen med en kniv og se de sakte dø mens de er bevist. Veldig mye halal er jo importert. 

Her i Norge skal dyret først bedøves med en bolt i panna og så skal det blø ut. 

Om man ser halalslakt IRL så vil man aldri noen sinne spise det kjøttet. Det er så brutalt og voldelig. 

Anonymkode: 6ebc1...270

Nei, det er kun storfe og sau som det brukes bolt på, det er andre slaktemetoder for gris og fjørfe. 

Anonymkode: ad74c...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2017 at 2:22 PM, AnonymBruker said:

De kan dø av bolten. Men ellers bare bedøva eller hjernedød av bolten og dør av utblødning. Bolting er for bedøvelse (om ikke gass eller strøm brukes for dette). 

Så i realiteten er det ingen forskjell på halal og vanlig norsk slakt. 

Problemer er at i andre land så bedøves ikke dyra ved halalslakt. De kan ha et rom fult av våkne dyr og bare gå rundt og kutte strupene på de alle. Så mens de er våkne ser de sine artsfrende dø mens de selv dør sakte. Det er rett og slett en blodig massakre. 

Anonymkode: 6ebc1...270

Dette er løgn.

En boltepistol er en modifisert pistol som er designet for å sette en bolt dypt i hjernen på dyret som skal slaktes, slik at det dør praktisk talt umiddelbart. Den eneste forskjellen på dette og et regulært skytevåpen, er at boltepistolen medfører umiddelbart bevissthetstap og død dersom den som bruker den gjør det riktig.

Hvordan vet jeg dette? Jeg har vært med på saueslakt mange, mange ganger. Boltepistol er noe av det mest humane du kan bruke ved slakting.

Når det gjelder tradisjonell halalslakt: Dyret skal henges opp, vendt mot Mekka, og strupen gjennomskjæres raskt. Når man skjærer over store halskar inntreffer bevisstløshet i løpet av 1-3 sekunder. Mer lidelse enn boltepistol, men ikke i nærheten av det skrekkscenariet noen her agiterer for. Dyret må henges opp, ellers blør det ikke ordentlig ut. 

 

Forholder man seg til forskriftene for slaktemetoder, ser jeg ingen problemer med å spise halalkjøtt. Dersom man synes det er problematisk at en imam har lest en bønn over slaktet, må jo det indikere at man tror det har noen betydning - med andre ord tror man på islam....

Ville det vært problematisk om noen leste Shakespeare-sonetter over slaktet? Hva er forskjellen?

Anonymkode: 2f883...6f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13
På ‎22‎.‎10‎.‎2017 den 23.53, TulleJenny skrev:

Har du kilder til dette? Hadde vært interessant å lese :) Har alltid trodd at halal slakting var å skjære over strupen på dyret og la det blø ut?

Nei. Halalslakt er helt likt vanlig slakt. Det leses en bønn over halalslakten, det er eneste forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge (hvor det utføres med bedøvelse) er det det samme: https://www.dyrevern.no/om/sporsmal_og_svar/andre_sporsmal/er_halal_og_kosher_slakt_uten_bedovelse_lov_i_norge

jeg spiser ikke kjøtt, men hadde jeg gjort det tror jeg ikke jeg hadde brydd meg om det hadde blitt foretatt en bønn eller ei, da det er eneste forskjellen.

Anonymkode: 56d1e...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Nortura selv sier er ikke alle deres produkter halal. Halalslaktingen foregår på samme måte som annen slakting, foruten takknemlighetsbønnen, i tråd med avtalen med Islamsk Råd Norge (spørs om ikke den faller snart, for å si det sånn...). Men kjøttes som slaktes i tråd med reglene for halalkjøtt er "tydelig merket", "blandes ikke" med vanlige Gilde- og Prior-produkter og slaktes "tydelig adskilt" i tid fra vanlig slakt. Dette har altså Nortura selv bekreftet så sent som for to måneder siden, lenge etter denne artikkelen som har fått enkelte til å tro at alt Nortura-kjøtt er halal.

Så nei, alt kjøtt du kjøper fra Nortura er ikke halal. Det er bare vås. Men det er riktig at halalslakting i Norge er lik vanlig slakt foruten bønnen. I sin reneste og mest tradisjonelle form er halalslakting ganske mye mer ubarmhjertig, men det kan man jo si om slaktemetoder vi har brukt her til lands før også. Fokuset på å begrense dyrenes lidelse er relativt nytt, men her til lands har man heldigvis tatt hensyn til det både for vanlig slakt og halalslakt. Så kan jeg selvfølgelig mene at det å be mens man slakter et dyr er helt på trynet, noe jeg også gjør, men så lenge dyrevelferden er den samme betyr det ikke så mye for meg om det ble bablet noe overtro underveis i slaktingen.

Anonymkode: 98543...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2017 den 23.56, AnonymBruker skrev:

Halal-slakting er rent barbari.

 

Anonymkode: a38a9...693

Fy Faen! Dette beviser at muslimer er hjerteløse, motbydlige folk som "koser" seg med å spise dyremisshandlet kjøtt! ÆSJ

Anonymkode: 42371...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Umulig å vite hvilke Nortura produkter som er halal og ikke halal da de har sagt at de blander ut halal-produktene sine med vanlige produkter uten å merke det, så jeg boikotter enkelt og greit alle Nortura produkter :)

Anonymkode: c2daa...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med denne merkingen da!

Anonymkode: a38a9...693

Sporbarhet. Hva man dokumenterer er at akkurat denne batchen er garantert bedd for. Man kjører opptaket av bønnen for så og så lenge om dagen og pakker produkter med halalmerking til salg. Overskuddsprodukter går videre umerket. Det gjør at man kuttet kost og hindrer unødig svinn.

På 23.10.2017 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Dere som sier dere ikke bryr dere, hadde det vært greit at en hvit rik kristen mann insisterte på at det skulle stå en prest å velsigne hvert dyr på slakteriet? Og deretter merke kjøttet som "Godkjent" OG få noen prosenter for hvert solgte produkt som går til denne mannens menighet?

SELVFØLGELIG hadde det blitt opprør... Humanetikere, ateister, journalister og akademikere hadde gått av skaftet!

Så er det interessante spørsmålet, hvorfor er ikke regelen lik for alle?

Anonymkode: cff71...aad

Vel, jeg kjøper varer merket kosher. Og i motsetning til Halal, der det er nok at bønnen er sagt, slik at det kun handler om at det går en bønn i opptak på repeat i slakterhuset, så krever Kosher tilstedeværelse av en rabbi for være merkeverdig, hvilket er en HELT annen kost. Og kosher merket har vært MYE lenger i Norge enn halal.

På 23.10.2017 den 14.20, AnonymBruker skrev:

1 krone for hver kilo kjøtt solgt ifølge Nortura sine nettsider. Tror det er IRN som får dem. 

Anonymkode: cff71...aad

Det er faktisk slutt på, nortura har sagt opp avtalen med IRN.

 

På 23.10.2017 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Det er jo en stor forskjell da. Å be en bønn for de, for så å stikke de i halsen med en kniv og se de sakte dø mens de er bevist. Veldig mye halal er jo importert. 

Her i Norge skal dyret først bedøves med en bolt i panna og så skal det blø ut. 

Om man ser halalslakt IRL så vil man aldri noen sinne spise det kjøttet. Det er så brutalt og voldelig. 

Anonymkode: 6ebc1...270

All slakt er voldelig, og jeg har enda ikke sett en troverdig forklaring på at halal eller kosher slakt er markant dårligere dyrevelferd enn praksisen vi har. På den annen side ser jeg ingen argument for at vi ikke skal lette samvittigheten til folk som anser det problematisk at slakt er "brutalt og voldelig"

Jeg er sådann helt grei med å forby import av halal slaktet kjøtt, så lenge alle forstår at dette betyr forbud mot kosher kjøtt. (IRN er ansvarlig for at Norsk kjøtt kan markeres halal og at muslimer kan slippe å importere kjøtt. Det mosaiske samfunn har ingen sånn mulighet. Det finnes ingen måte å merke norsk kjøtt kosher siden de KREVER å drepe dyret uten bedøvelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Kjøper det aldri.Legg dessuten merke til en ting:Det er kun muslimer som går ut og klager på at de ikke får tak i halalkjøtt.Ser aldri at jøder står frem i media og klager over at det ikke finnes kosher-kjøtt å oppdrive.Uansett er begge deler noe jeg holder meg unna.Spiser forøvrig veldig lite kjøtt.Hva med fisk?Hvorfor er det ikke like viktig for muslimer at også den er halal-slaktet? Har sett flere muslimer som spiser både svinekjøtt og ikke-halal,så det er ikke alle som er like opptatt av det.

Anonymkode: e993e...e31

Hele importløsningen for kosher og strengt halal er en omgåing av Norsk lov som er stilletiende akseptert for å understøtte vår religionsfrihet, på tross av manglende støtte i befolkningen. Jøder er ikke så dumme at de ikke forstår at de må holde kjeft om de skal beholde løsningen.

Du ser heller ikke fundementale muslimer klage på at det er for lite virkelig halal kjøtt heller, det du ser moderate muslimer som klager på at IRN løsningen ikke brukes mere i standard produkter som grandiosa som vil gjøre det enklere å bruke Norske lovlige produkter og skape mindre avstand blandt forbrukerene. 

Jøder har kosher sertifisering på fisk, halal dekker kun kjøtt, halal merke på andre produkter, handler om tilleggsstoffer som feks gelantin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på slakteri, og ser ikke noe problem med at noen babler noen bestemte ord over dyret... 
Om det ikke bables en bønn, så bables det om unger, helgas planer eller lignende... 
Men jeg kjøper ikke importert halal kjøtt! 

Anonymkode: 5c1dd...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...