Thomasine Skrevet 20. oktober 2017 #1 Del Skrevet 20. oktober 2017 Jeg er helt grønn på biler...er egentlig fornøyd med den vi har, men alt tilsier at vi må bort fra dieselbilen min... Vi hoppet på anbefalingen om å gå over til diesel-bil - det lider vi for nå... Nå sitter jeg og tenker at om vi velger el-bil får vi på pukkelen om noen år for at vi er miljøsvin (hvordan bli kvitt batteri?) (En studie fra 2013, der også Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) bidro, viste at de totale utslippene av klimagasser ved produksjon av elbiler er noe høyere enn for konvensjonelle biler. Dette skyldes i hovedsak produksjon av batterier.) https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/totalregnskapet/ ) eller at vi er storbrukere av strøm...: https://www.nrk.no/trondelag/vil-gjore-det-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-en-gang-1.13740652 Kostnader ved kjøring gjennom bomring, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt blir vel jevnet ut etterhvert når "alle" har el-bil... ...et sted må jo staten dra inn penger...;) Hva med hybrid-biler? Fordeler - ulemper? https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/hva-er-fordelene-og-ulempene-ved-de-forskjellige-biltypene/ Vi kjører kort til jobb - maks 15 minutter, men liker å kjøre på turer, fjellet og utlandet når vi har tid. Anbefalinger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter #2 Del Skrevet 22. oktober 2017 Hmmm...ingen i disse dager som har noen betraktninger rundt dette?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 22. oktober 2017 #3 Del Skrevet 22. oktober 2017 Hybrid ville jeg gått for, da har du mer frihet til å komme deg rundt selv på lengre strekninger uten å måtte lade. En venn av meg har det og funker fint når man har arbeidsplass kun 15 min unna og ellers skal korte turer til butikk etc. Jeg personlig har større tro på at el bilene nå vil tape seg mye i pris og interesse blandt folk når de kommer til å få avgifter og mulig kastes ut av kollektiv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 22. oktober 2017 #4 Del Skrevet 22. oktober 2017 Jeg har nettopp kjøpt meg elbil, men hybrid frister mest siden man kan ta langturer uten å tenke på strøm. Dessuten er det ikke lademuligheter her jeg bor, så jeg må til byen hver dag. MEN jeg gikk fra diesel til el for å spare penger, og man får ikke de samme økonomiske fordelene ved hybrid. Jeg er lei av å bruke en formue på bompenger og drivstoff. Dessuten sparer man på årsvgiften (jeg er student, så hver tusenlapp teller). Om det var gratis parkering i tillegg hadde jeg vært enda mer gira for valget (vi får heller ikke kjøre i kollektivfeltet her jeg bor) Så om det økonomiske spiller en rolle, ville jeg gått for el. Om ikke, ville jeg gått for hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 22. oktober 2017 #5 Del Skrevet 22. oktober 2017 Hvorfor må dere gå bort fra dieselbilen? Kjører diesel selv og har ingen som helst planer om å bytte den ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter #6 Del Skrevet 22. oktober 2017 Takk for svar! Vi gikk for 4 år siden over til Diesel for det var det man skulle da...;) hvis man ville bidra til miljøet... Nå er vi en av verstingene og straffes økonomisk for det. Vi kjører ikke veldig ofte inn til sentrum, men skal man på fjellet, kjøre inn for å spille kamper o.l begynner det å koste litt nå... Jeg tenker det er veien å gå...kvitte seg med dieselen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 23. oktober 2017 #7 Del Skrevet 23. oktober 2017 På 21.10.2017 den 0.31, Thomasine skrev: Jeg er helt grønn på biler...er egentlig fornøyd med den vi har, men alt tilsier at vi må bort fra dieselbilen min... Vi hoppet på anbefalingen om å gå over til diesel-bil - det lider vi for nå... Nå sitter jeg og tenker at om vi velger el-bil får vi på pukkelen om noen år for at vi er miljøsvin (hvordan bli kvitt batteri?) (En studie fra 2013, der også Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) bidro, viste at de totale utslippene av klimagasser ved produksjon av elbiler er noe høyere enn for konvensjonelle biler. Dette skyldes i hovedsak produksjon av batterier.) https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/totalregnskapet/ ) eller at vi er storbrukere av strøm...: https://www.nrk.no/trondelag/vil-gjore-det-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-en-gang-1.13740652 Kostnader ved kjøring gjennom bomring, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt blir vel jevnet ut etterhvert når "alle" har el-bil... ...et sted må jo staten dra inn penger...;) Hva med hybrid-biler? Fordeler - ulemper? https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/hva-er-fordelene-og-ulempene-ved-de-forskjellige-biltypene/ Vi kjører kort til jobb - maks 15 minutter, men liker å kjøre på turer, fjellet og utlandet når vi har tid. Anbefalinger? Regner med at dieselbilen din er fra senest 2006/2007 da det ikke senere er anbefalt å kjøpe dieselbil. Ellers er det relevant for valg om dere har lademuligheter hjemme. Hvor mange km kjører dere i året? Er det bommer der dere kjører? Er det kollektivfelt der dere kjører? Hva betyr å kjøre på fjellet og utlandet? For øvrig er det greit å lese linkene en legger ved. I artikkelen står det helt klart at miljømessig er elbil å foretrekke, da driften er veldig fordelaktig for elbil men at det i produksjonen er litt mer utslipp enn ved konvensjonell bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #8 Del Skrevet 23. oktober 2017 15 timer siden, Thomasine skrev: Vi gikk for 4 år siden over til Diesel for det var det man skulle da...;) hvis man ville bidra til miljøet... Nå er vi en av verstingene og straffes økonomisk for det. For fire år siden var det helt klart at diesel var en dårlig løsning. Ett år før hadde blant annet VG denne artikkelen https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/dieselbloeffen/a/10075307/ Det er 10-11 år siden det ble anbefalt å kjøpe dieselbil Anonymkode: c9b9e...e3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingenting2 Skrevet 23. oktober 2017 #9 Del Skrevet 23. oktober 2017 Veldig fornøyd med hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 23. oktober 2017 #10 Del Skrevet 23. oktober 2017 På 21.10.2017 den 0.31, Thomasine skrev: Jeg er helt grønn på biler...er egentlig fornøyd med den vi har, men alt tilsier at vi må bort fra dieselbilen min... Vi hoppet på anbefalingen om å gå over til diesel-bil - det lider vi for nå... Nå sitter jeg og tenker at om vi velger el-bil får vi på pukkelen om noen år for at vi er miljøsvin (hvordan bli kvitt batteri?) (En studie fra 2013, der også Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) bidro, viste at de totale utslippene av klimagasser ved produksjon av elbiler er noe høyere enn for konvensjonelle biler. Dette skyldes i hovedsak produksjon av batterier.) https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/totalregnskapet/ ) eller at vi er storbrukere av strøm...: https://www.nrk.no/trondelag/vil-gjore-det-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-en-gang-1.13740652 Kostnader ved kjøring gjennom bomring, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt blir vel jevnet ut etterhvert når "alle" har el-bil... ...et sted må jo staten dra inn penger...;) Hva med hybrid-biler? Fordeler - ulemper? https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/hva-er-fordelene-og-ulempene-ved-de-forskjellige-biltypene/ Vi kjører kort til jobb - maks 15 minutter, men liker å kjøre på turer, fjellet og utlandet når vi har tid. Anbefalinger? Noe du må ta med i beregningen når du skal lade batteribil. https://www.gd.no/incoming/5-18-525790.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter #11 Del Skrevet 23. oktober 2017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 24. oktober 2017 #12 Del Skrevet 24. oktober 2017 Det er flott at du tar deg tid til å spørre om råd! Mange sterke meninger som er ute og går her. Kan du si litt mer om bruksområdet? Som familiebil hadde jeg i dag kjøpt en splitter ny Kia Niro. Perfekt og sømløst hybridteknologi, 7 års garanti, Toyotakvalitet, god å kjøre, veldig billig og veldig praktisk. Det siste er jo en kjempefordel - slik Volvo pleide å være. God plassutnyttelse (ikke disse dyre jålehjul av giganomane størrelser som krever 9000 kroners dekk hvert tredje år), oversiktlig, fin teknologi. Et par av vennene mine har kjøpt slike etter anbefaling og de er veldig fornøyde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #13 Del Skrevet 24. oktober 2017 Når jeg kjøper bil bryr jeg meg ikke om reglene/fordelene/synsingen/politikken/moralen som var i gamle dager eller spekulasjon om hva som kommer, kommer ikke og at man skal redde verden osv. Det jeg bryr meg om er kostnaden på bilen, km for km, bomring for bomring, parkering for parkering, årsavgift for årsavgift, drivstoff etc. I dette totalregnskapet er hybrid som en liten flue i private økonomi, mens elbiler gjør gigantisk forskjell i lommeboka. Og ja, den er så billig i drift at jeg kan leie en bil med tilhenger eller lasterom de gangene i året man trenger slikt og fortsatt spare DRAMATISK mye penger.\ Anonymkode: 7c11e...6c9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 24. oktober 2017 #14 Del Skrevet 24. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg kjøper bil bryr jeg meg ikke om reglene/fordelene/synsingen/politikken/moralen som var i gamle dager eller spekulasjon om hva som kommer, kommer ikke og at man skal redde verden osv. Det jeg bryr meg om er kostnaden på bilen, km for km, bomring for bomring, parkering for parkering, årsavgift for årsavgift, drivstoff etc. I dette totalregnskapet er hybrid som en liten flue i private økonomi, mens elbiler gjør gigantisk forskjell i lommeboka. Og ja, den er så billig i drift at jeg kan leie en bil med tilhenger eller lasterom de gangene i året man trenger slikt og fortsatt spare DRAMATISK mye penger.\ Anonymkode: 7c11e...6c9 Hvor er regnestykket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 24. oktober 2017 Forfatter #15 Del Skrevet 24. oktober 2017 9 timer siden, catman skrev: Det er flott at du tar deg tid til å spørre om råd! Mange sterke meninger som er ute og går her. Kan du si litt mer om bruksområdet? Som familiebil hadde jeg i dag kjøpt en splitter ny Kia Niro. Perfekt og sømløst hybridteknologi, 7 års garanti, Toyotakvalitet, god å kjøre, veldig billig og veldig praktisk. Det siste er jo en kjempefordel - slik Volvo pleide å være. God plassutnyttelse (ikke disse dyre jålehjul av giganomane størrelser som krever 9000 kroners dekk hvert tredje år), oversiktlig, fin teknologi. Et par av vennene mine har kjøpt slike etter anbefaling og de er veldig fornøyde. Vi har 3 barn - og må i alle fall ha plass til 2 fjortisser i baksetet. Vi disponerer 2 biler og "familiebilen" som vi bruker på ferie og når alle skal være med kan ikke være mindre en VW Touran vi har i dag. Den minste kan være liten...den kjøres stort sett til og fra jobb - ca. 15 min. Kia Niro er vel liten liten, tror jeg...men fin!! Sportage er vel større... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 24. oktober 2017 #16 Del Skrevet 24. oktober 2017 Jau, den er ganske kompakt. Ville nå uansett tatt en tur til Kia for å sjekke ut alternativene, Sportage er jo en god bil den også. Vi har en sjuseter og en (stor) sedan og merker at bredden teller mer enn alt annet når du skal ha tre baki. Selvsagt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #17 Del Skrevet 27. oktober 2017 Vi har to biler. En elbil som er 4 år,som blir brukt daglig. Kjører ca 12 mil med den hver dag. Den har vært utrolig driftsikker og til nå har vi ikke hatt noe batteritap. Den andre bilen er en bensinbil, den bruker vi når vi skal på lengre turer.( altså nesten aldri, bare litt i helgene) Den skal vi selge nå og heller kjøpe en elbil til. Står på venteliste på Opel Ampera. Anonymkode: 397b4...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #18 Del Skrevet 27. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Står på venteliste på Opel Ampera. Anonymkode: 397b4...d98 Du vet at del nok aldri kommer på lager i større mengder? Ever. Opel har stoppet salget av disse nå. Ventelistene på ny modeller har på elbiler gått fra 6-12 mnd. til 24mnd og oppover. Går ting som politikerne vil i Norge vil elbilene øke dramatisk i pris framover (Tesla-skatten) + dramatiske økning i bompenger for fossilbiler. Da blir enhver elbileier snart bileier uten verditap. Bruktprisene er i hvertfall i stor vekst de siste halvåret. 2 år gamle egolfer selger for nypris, Opel-biler selges 100k over nypris. Etc. Jeg spår at elbil-bruktmarkedet kommer til å bli støvsuget de neste mnd. og at "lagerne" kommer til å gå tomme på kort sikt (globalt). Kjøp nå en elbil hvis du er i tvil og ha den til situasjonen blir "normal" om noen år. Anonymkode: 7c11e...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. oktober 2017 #19 Del Skrevet 27. oktober 2017 Etter at samboern og noen kamerater dro til Bergen og brukte 3-4 timer lengre pga de måtte lade er jeg sikker på at evt neste bil blir hybrid og ikke elektrisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #20 Del Skrevet 27. oktober 2017 7 minutter siden, Ann Christin skrev: Etter at samboern og noen kamerater dro til Bergen og brukte 3-4 timer lengre pga de måtte lade er jeg sikker på at evt neste bil blir hybrid og ikke elektrisk! Nå står det ikke hvor de dra fra. Er det fra Vadsø så synes jeg det er helt ok med litt pauser også. Er det fra Arna så lurer jeg på hva de drev med Anonymkode: 7c11e...6c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå