Gå til innhold

Elektrisk bil eller hybrid?


Thomasine

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, GauteS skrev:

Noe av det mest risikable bilkjøp en kan gjøre, er å kjøpe en varebil som er gått som firmabil. Hvorfor? Fordi den er kjørt til dels knallhardt av flere sjåfører som ikke alle føler ansvar for å behandle bilen pent. Av samme grunn er det et bra pluss for en bruktbil om man kan dokumentere at den har hatt bare én eier.
Leiebilselskapene går over bilene "med lupe" før og etter. Det samme må vel bildelingsselskapet gjøre, vil jeg tro. Dermed får de sendt regninga til den som bulka. Men andre, indre skader, går under radaren. Derfor går biler som har gått som leiebil billig på bruktmarkedet. Det samme vil nok gjelde delingsbiler. 
Større reparasjoner (utenom karosseriskader) kan sjelden føres tilbake til en bestemt bruker, og en uansvarlig sjåfør på delingsbil vil oftest gå klar.

Det er ikke helt sammenlignbart. En varebil, som gjerne brukes i røffere sammenhenger som f. eks. transport av materialer og varer til profesjonelt bruk, kan ikke sammenlignes med en bilpool, som deles ut til privatkjøring. Når man f. eks. kjører på byggeplasser osv. så er det jo klart at risikoen for skade er større. Men det er neppe varebiler som er det mest populære i bilpooler som sikter seg mot et marked av folk som selv velger å ikke ha privatbil fordi de ikke trenger det så ofte. 

Ja, mange private bilpooler sjekker sine biler nøye. Indre skader kan man også få øye på, og man har til enhver tid oversikt over hvem som benyttet bilen når. Dessuten har enkelte av de tradisjonelle bilutleieselskapene også bilpooler, som f. eks. Herz Bilpool. Der er de rimelig nøye på skader. Og i den grad småskader og ekstra slitasje grunnet mye bruk likevel oppstår, så er det uansett noe som tas høyde for økonomisk sett, man leier rett og slett bilen ut litt dyrere enn hva man ellers ville ha gjort. Og det vil fortsatt være en besparelse for de som ikke trenger bil så ofte, kontra å eie bil selv. 

Anonymkode: 45317...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ikke helt sammenlignbart. En varebil, som gjerne brukes i røffere sammenhenger som f. eks. transport av materialer og varer til profesjonelt bruk, kan ikke sammenlignes med en bilpool, som deles ut til privatkjøring

Herre min hatt. De kjøres alle av diverse sjåfører, deri består likheten, og det regnes altså som et stort minus ved bilen på bruktmarkedet.
Indre skader, i motor og kløtsj f. eks., oppdages normalt ikke, om det da ikke har kommet så langt at en har fått funksjonsfeil. Men da er det også gjort, og dyre reparasjoner/bytter er neste post på programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2017 den 16.18, Coolaid skrev:

 

Sykkel, eventuelt el-sykkel. Med el-sykkel kan du sykle uten å tenke på å bli svett osv.... Kvinner på sykkel er dessuten sexy.

Trenger du absolutt bil så kan du leie bil eller bli med i bildeleringen -  når du skal på hytten, ferie eller ikea. Da leier du selvfølgelig el bil. Jo flere som deler på bil jo bedre er det for miljøet. 

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Coolaid skrev:

Vet ikke hva du ler av men jeg liker også å le, så del gjerne :alice:

Når jeg er på utkikk etter et forslag til bil og du kommer med forslag til sykkel evt leie av bil, tenkte jeg du bare skulle bidra med litt humor i tråden...;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 timer siden, Thomasine skrev:

Når jeg er på utkikk etter et forslag til bil og du kommer med forslag til sykkel evt leie av bil, tenkte jeg du bare skulle bidra med litt humor i tråden...;) 

Du vet, man er da alltid hjelpsom.... dere bilfolk altså.....:rolleyes:

Tenkte at du var litt miljøbeivisst skjønner du...

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Coolaid skrev:

Du vet, man er da alltid hjelpsom.... dere bilfolk altså.....:rolleyes:

Tenkte at du var litt miljøbeivisst skjønner du...

:kyss2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...