Gå til innhold

Elektrisk bil eller hybrid?


Thomasine

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå står det ikke hvor de dra fra.

Er det fra Vadsø så synes jeg det er helt ok med litt pauser også.

Er det fra Arna så lurer jeg på hva de drev med:laugh:

Anonymkode: 7c11e...6c9

Altså, info ekke så viktig haha! Det var fra Drammen! Men pga full bil og vinter så måte de lade fire ganger på veien over, bilen er fra i høst så ikke en gammel modell heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå står det ikke hvor de dra fra.

Er det fra Vadsø så synes jeg det er helt ok med litt pauser også.

Er det fra Arna så lurer jeg på hva de drev med:laugh:

Anonymkode: 7c11e...6c9

Det holder med Østlandet, for å måtte stoppe for å lade:laugh::nori: Nei batteribil er ikke framtida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Ann Christin skrev:

Altså, info ekke så viktig haha! Det var fra Drammen! Men pga full bil og vinter så måte de lade fire ganger på veien over, bilen er fra i høst så ikke en gammel modell heller!

Drammen <-> Bergen - ca. 480 km

Dersom vi tar høyde for mange variabler og sier at gjennomsnittsforbruket var 20 kWh / 100 (det er et høy tall) så trenger man 96 kWh med strøm for å kjøre strekningen.

En standard Leaf har 21 kWh, da må du lade minst 4 ganger. 

En ny egolf har 32,5 kWh, da må du lade minst 2 ganger.

En ampera har 60 kWh, da må du lade minst 1 gang.

Alle nye elbiler vil i løpet av de neste årene ha rundt 60 kWh, noe som tilsvarer 1-EN eneste ladepause på denne strekninger.

En pause mener jeg er sunt og bra for sjåføren:alice:

Anonymkode: 7c11e...6c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drammen <-> Bergen - ca. 480 km

Dersom vi tar høyde for mange variabler og sier at gjennomsnittsforbruket var 20 kWh / 100 (det er et høy tall) så trenger man 96 kWh med strøm for å kjøre strekningen.

En standard Leaf har 21 kWh, da må du lade minst 4 ganger. 

En ny egolf har 32,5 kWh, da må du lade minst 2 ganger.

En ampera har 60 kWh, da må du lade minst 1 gang.

Alle nye elbiler vil i løpet av de neste årene ha rundt 60 kWh, noe som tilsvarer 1-EN eneste ladepause på denne strekninger.

En pause mener jeg er sunt og bra for sjåføren:alice:

Anonymkode: 7c11e...6c9

Var denne bilen de kjørte ;-) http://m.ford.no/Biler/Focus-Electric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 24.10.2017 at 1:11 PM, AnonymBruker said:

Når jeg kjøper bil bryr jeg meg ikke om reglene/fordelene/synsingen/politikken/moralen som var i gamle dager eller spekulasjon om hva som kommer, kommer ikke og at man skal redde verden osv.

Du bør absolutt prøve å spekulere litt over hva du tror som kommer i den nye bilens levetid, ikke bare stirre deg blind på dagens forhold. For eksempel skal en ikke være rare spåmannen for å klare å spå at snyltebilene kommer til å bli dyrere både i drift og innkjøp. Men hvor mye, og når, det er spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 21.10.2017 den 0.31, Thomasine skrev:

Jeg er helt grønn på biler...er egentlig fornøyd med den vi har, men alt tilsier at vi må bort fra dieselbilen min...:glare:

Vi hoppet på anbefalingen om å gå over til diesel-bil - det lider vi for nå...

 

Nå sitter jeg og tenker at om vi velger el-bil får vi på pukkelen om noen år for at vi er miljøsvin (hvordan bli kvitt batteri?)

(En studie fra 2013, der også Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) bidro, viste at de totale utslippene av klimagasser ved produksjon av elbiler er noe høyere enn for konvensjonelle biler. Dette skyldes i hovedsak produksjon av batterier.) 

https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/totalregnskapet/ )

eller at vi er storbrukere av strøm...:

https://www.nrk.no/trondelag/vil-gjore-det-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-en-gang-1.13740652

Kostnader ved kjøring gjennom bomring, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt blir vel jevnet ut etterhvert når "alle" har el-bil...

...et sted må jo staten dra inn penger...;)

 

Hva med hybrid-biler?

Fordeler - ulemper?

https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/hva-er-fordelene-og-ulempene-ved-de-forskjellige-biltypene/

 

Vi kjører kort til jobb - maks 15 minutter, men liker å kjøre på turer, fjellet og utlandet når vi har tid.

Anbefalinger?

 

På 22.10.2017 den 16.37, Thomasine skrev:

Hmmm...ingen i disse dager som har noen betraktninger rundt dette??

Sykkel, eventuelt el-sykkel. Med el-sykkel kan du sykle uten å tenke på å bli svett osv.... Kvinner på sykkel er dessuten sexy.

Trenger du absolutt bil så kan du leie bil eller bli med i bildeleringen -  når du skal på hytten, ferie eller ikea. Da leier du selvfølgelig el bil. Jo flere som deler på bil jo bedre er det for miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
5 minutter siden, GauteS skrev:

Du bør absolutt prøve å spekulere litt over hva du tror som kommer i den nye bilens levetid, ikke bare stirre deg blind på dagens forhold. For eksempel skal en ikke være rare spåmannen for å klare å spå at snyltebilene kommer til å bli dyrere både i drift og innkjøp. Men hvor mye, og når, det er spørsmålet.

Det er bestemt at el biler skal betale bompenger i bergen. Dette er bare et spørsmål om tid, da antallet el biler på veiene avgjør dette. Det er riktig at det blir en utfasing av snyltefordelene jo flere elbiler vi får i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kaller elbiler for "snyltere" er dobbeltmoralister.

Selv kjører jeg ofte bak en diesel fra bilene og må puste inn kreftfremkallende stoffer mens dere selv slipper å dø av at jeg er i trafikken.

Å kjøre fossilbil kan være like drepende for andre som å røyke foran ansiktet til et barn.

Anonymkode: 7c11e...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Coolaid said:

Jo flere som deler på bil jo bedre er det for miljøet. 

Nei, det vesentlige er hvor mange kilometer bilene går. Om det blir halvparten så mange biler som til gjengjeld kjører dobbelt så langt, er vi like langt. Men mindre behov for transport av personer og varer, og/eller større og færre lass, det vil hjelpe adskillig.

Et effektivt tiltak som virkelig vil hjelpe på miljøet, er å forby turisttrafikk, i hvert fall med fly. Men det blir nok upopulært, så da får det heller gå som det vil med miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, GauteS skrev:

Nei, det vesentlige er hvor mange kilometer bilene går. Om det blir halvparten så mange biler som til gjengjeld kjører dobbelt så langt, er vi like langt. Men mindre behov for transport av personer og varer, og/eller større og færre lass, det vil hjelpe adskillig.

Et effektivt tiltak som virkelig vil hjelpe på miljøet, er å forby turisttrafikk, i hvert fall med fly. Men det blir nok upopulært, så da får det heller gå som det vil med miljøet.

De som deler på bil har ikke det største behovet. Det naturlig å anta at hver person som deltar i en bildelering har et mye mindre behov enn en som eier egen bil. I tillegg så er det naturlig å tro at dersom man eier egen bil kjører man mer enn man ville gjort med en bil man deler med andre. Miljøkostnadene på produksjon av bil samt å frakte den til forhandler er også ganske store. Så dersom det produseres / selges færre biler er det en miljøfordel. Jeg er også enig med deg i at det er vesentlig hvor mange kilometer hver bil kjører, men også andre faktorer spiller inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Dere som kaller elbiler for "snyltere" er dobbeltmoralister. Selv kjører jeg ofte bak en diesel fra bilene og må puste inn kreftfremkallende stoffer mens dere selv slipper å dø av at jeg er i trafikken. Å kjøre fossilbil kan være like drepende for andre som å røyke foran ansiktet til et barn.

Å snylte betyr å leve av det som andre skaffer til veie, uten å bidra med noe selv. I elbilsammenheng tenkes det da på at bensin- og dieselbilene betaler i dyre dommer og finansierer vegene fullt ut og yter bidrag til statsinansene (momsen bl. a.).
Elbilene yter minimalt til fellesskapet, og kalles derfor snyltere.

Drapsfantasier har ingenting med dette å gjøre, begrepet "snylting"  går på økonomiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Coolaid said:

De som deler på bil har ikke det største behovet. Det naturlig å anta at hver person som deltar i en bildelering har et mye mindre behov enn en som eier egen bil. I tillegg så er det naturlig å tro at dersom man eier egen bil kjører man mer enn man ville gjort med en bil man deler med andre. Miljøkostnadene på produksjon av bil samt å frakte den til forhandler er også ganske store. Så dersom det produseres / selges færre biler er det en miljøfordel. Jeg er også enig med deg i at det er vesentlig hvor mange kilometer hver bil kjører, men også andre faktorer spiller inn. 

At bildelere har mindre transportbehov, er nok riktig, men det i seg selv er intet argument i noen retning. Men at begrenset tilgang til bil medfører mindre bruk, har du selvsagt helt rett i. Miljøkostnadene ved produksjon av bil har en viss betydning, i den utstrekning bilene blir ødelagt av å stå ubrukt. Men det vesentlige tapet er ved bruk, så en delings-bil må skiftes ut hyppigere. En annen grunn til det er at privateide gjenstander blir finere brukt og passet bedre på. Fellesgjenstander blir ramponert og ingen føler ansvar. 
Min konklusjon er at bildeling har så liten miljømessig betydning at det ville være misforstått å bruke noen kalorier på å arbeide for den saka. I stedet er det andre miljøtiltak som har muligheter for å gi mye høyere utbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som kaller elbiler for "snyltere" er dobbeltmoralister.

Selv kjører jeg ofte bak en diesel fra bilene og må puste inn kreftfremkallende stoffer mens dere selv slipper å dø av at jeg er i trafikken.

Å kjøre fossilbil kan være like drepende for andre som å røyke foran ansiktet til et barn.

Anonymkode: 7c11e...6c9

Må man være dramaqueen for å kjøpe elbil også?

Anonymkode: d56a5...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, GauteS skrev:

At bildelere har mindre transportbehov, er nok riktig, men det i seg selv er intet argument i noen retning. Men at begrenset tilgang til bil medfører mindre bruk, har du selvsagt helt rett i. Miljøkostnadene ved produksjon av bil har en viss betydning, i den utstrekning bilene blir ødelagt av å stå ubrukt. Men det vesentlige tapet er ved bruk, så en delings-bil må skiftes ut hyppigere. En annen grunn til det er at privateide gjenstander blir finere brukt og passet bedre på. Fellesgjenstander blir ramponert og ingen føler ansvar. 
Min konklusjon er at bildeling har så liten miljømessig betydning at det ville være misforstått å bruke noen kalorier på å arbeide for den saka. I stedet er det andre miljøtiltak som har muligheter for å gi mye høyere utbytte.

Det er mange som deltar i bildeling, der bilene er eid av en forening/selskap. Så nei, det er ikke slik at man kan drite i hvordan man behandler bilene, uten å måtte stå for reparasjonsutgiftene personlig. 

Anonymkode: 45317...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som kaller elbiler for "snyltere" er dobbeltmoralister.

Selv kjører jeg ofte bak en diesel fra bilene og må puste inn kreftfremkallende stoffer mens dere selv slipper å dø av at jeg er i trafikken.

Å kjøre fossilbil kan være like drepende for andre som å røyke foran ansiktet til et barn.

Anonymkode: 7c11e...6c9

Ingen barn har omkommet direkte av tobakksrøyk, ei heller at noen kjører bak en bil med dieselmotor! Men, når en fanatiker skal uttale seg så blir det slik!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er mange som deltar i bildeling, der bilene er eid av en forening/selskap. Så nei, det er ikke slik at man kan drite i hvordan man behandler bilene, uten å måtte stå for reparasjonsutgiftene personlig. 

Noe av det mest risikable bilkjøp en kan gjøre, er å kjøpe en varebil som er gått som firmabil. Hvorfor? Fordi den er kjørt til dels knallhardt av flere sjåfører som ikke alle føler ansvar for å behandle bilen pent. Av samme grunn er det et bra pluss for en bruktbil om man kan dokumentere at den har hatt bare én eier.
Leiebilselskapene går over bilene "med lupe" før og etter. Det samme må vel bildelingsselskapet gjøre, vil jeg tro. Dermed får de sendt regninga til den som bulka. Men andre, indre skader, går under radaren. Derfor går biler som har gått som leiebil billig på bruktmarkedet. Det samme vil nok gjelde delingsbiler. 
Større reparasjoner (utenom karosseriskader) kan sjelden føres tilbake til en bestemt bruker, og en uansvarlig sjåfør på delingsbil vil oftest gå klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...