Gå til innhold

Har kokken alltid rett?

Fremhevede innlegg

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr off topic. Det du skriver er "med vennlig hilsen hilsen fredrik claussen".

Anonymkode: 996ff...ded

Finner han ikke på FB... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lol. Når kokken på Egon taler om yrkesetikk. Ja, vet han i det hele tatt hva slags mat han serverer da eller? 

Anonymkode: 3f615...126

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kokken har ikke alltid rett, men kunden tar alltid feil. Folk sitter der og breier seg foran TV-skjermen og ser på Master Chef og Hells Kitchen og tror de har gjort nok egenstudier til å uttale seg. Det er akkurat som å se en spionfilm på fredagskvelden og tro at man er klar til å være privatdetektiv. 

Du får gjøre som folk flest da vettu, dersom du liker kjøtt som er så gjennomstekt, får du heller bestille retter som er ment å inneholde langstekt oksekjøtt. Oksehalesuppe, burgunderbiff og goulash er flotte eksempler på mat som passer for deg. 

Men du bryr deg jo ikke om det for det lyser lang vei at dette er en tulletråd du har opprettet for å more deg med som plaster på såret for at det bare er torsdag og ikke fræddan i kveld. 

For dersom du virkelig er en person som sender mat tilbake FIRE ganger skal jeg love deg at du i virkeligheten ikke hadde betalt hele regningen. Du hadde kranglet det frem til 50 % rabatt og en cognac på huset for at de fikk deg så sinna. 

Legg deg, troll. 

Med vennlig hilsen Hilsen

KG-orakelet. 

Anonymkode: 8d388...d96

Ja, når TS etterspør dette på Egon skal vi se hvor lenge kokken fortsetter å prate om yrkesetikk. 

Anonymkode: 3f615...126

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal bare være "vennlig hilsen" :fnise:

Uansett, kunden kan jo gjerne komme med ønsker om hvordan maten skal være men de har vel egentlig ikke noe rett til å kreve det hvis det ikke er sånn retten serveres på det aktuelle stedet. Da ville jeg gått et annet sted og spist neste gang enkelt og greit hvis jeg ikke likte maten på restauranten. Du kan ikke kreve at kokken skal tilpasse all maten til din personlige smak, restauranten serverer rettene slik de mener de skal være og kokken skal jo også kunne stå inne for maten for han serverer. Selv om jeg synes det høres ut som en tapt kamp hvis man jobber på Egon :P

Anonymkode: c55ef...960

Nå er det vel neppe særtillpassing av maten at man ønsker kjøttet stekt litt lenger......... Og jo, når jeg først skal bruke i underkant av en tusenlapp på et måltid så forventer jeg faktisk at kjøkkenet kan gjøre små forandringer på min bestilling.

• 3 uker senere...
Skrevet
På 12.10.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal bare være "vennlig hilsen" :fnise:

Uansett, kunden kan jo gjerne komme med ønsker om hvordan maten skal være men de har vel egentlig ikke noe rett til å kreve det hvis det ikke er sånn retten serveres på det aktuelle stedet. Da ville jeg gått et annet sted og spist neste gang enkelt og greit hvis jeg ikke likte maten på restauranten. Du kan ikke kreve at kokken skal tilpasse all maten til din personlige smak, restauranten serverer rettene slik de mener de skal være og kokken skal jo også kunne stå inne for maten for han serverer. Selv om jeg synes det høres ut som en tapt kamp hvis man jobber på Egon :P

Anonymkode: c55ef...960

Hvis det å skrive med vennlig hilsen er off topic, hva er det da on topic om jeg tør spørre?

Med vennlig hilsen Fredrik Claussen

Skrevet

På en måte skjønner jeg at kokken ikke ønsker å ødelegge en god biff, men det burde være opp til kunden som faktisk betaler for den om hvordan den tilberedes. 

Skrevet

Etter så mange stekinger så må jo neste steget være forkullet? Er helt enig i at man bør få en gjennomstekt biff om man ber om det, gravide må jo for eksempel det, men når kokken SÅ mange ganger har prøvd å please deg så har vel de gjort alt de kan...

• Liker 2
Skrevet
På 11.10.2017 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er kokk og kan ikke fordra mennesker som vil ha okse og vilt gjennomstekt. Det er å ødelegge gode råvarer, og det går imot min yrkesetikk å ødelegge mat. Det gjør jeg bare ikke. 

Jeg har ei venninne som liker gjennomstekt biff, og lager vi mat sammen så lar jeg henne steke biffen sin selv. 

Anonymkode: 871cb...c6b

DU SKRIVER AT DU IKKE KAN FORDRA ENKELTE MENNESKER? Hva slags menneskesyn er dette? Er man et dårligere menneske fordi man liker biffen godt stekt. Keg bare spør. Beklager store bokstaver i begynnelsen av innlegget. Jeg innser at det kan virke støtende.

Med vennlig hilsen Fredrik Claussen.

Skrevet
På 12.10.2017 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe som tyder på at det var det kokken sa til trådstarter i dette tilfellet. Man kan ikke steke en biff FIRE GANGER og framdeles sitte igjen med et kjøttstykke som er rosa inni. 

Det er nok mer sannsynlig at kokken anså biffen som gjennomstekt første gang, men at trådstarter i tillegg ville ha den helt tørrstekt, evt at det gikk prestisje i den for sistnevnte. Om kokken godtok å steke mer tre ganger, så var han jo ganske tålmodig før han satte foten ned. Det finnes jo restaurantgjester som bare er psykopater også, vil jeg tro. Og man må jo gjøre en realistisk vurdering når man klager på maten man spiser ute - er man autistisk nøye på detaljer vil en jo være umulig å tilfredsstille uansett, og hele saken dreier seg mer om personlighetstrekk enn om gastronomi.

Ingen normalt fleksible personer ville klage på biffen sin så mange ganger på restaurant, for så å lage en tråd om det på nett etterpå i den tro at alle da skal gi ham rett. Det taler nok for at kokken var den som strakk seg her, og at han ga opp da han skjønte at han hadde å gjøre med en gjest som hadde gått i vranglås og aldri ville bli fornøyd.

Anonymkode: 948ef...06c

Kaller du meg psykopat? Da er du en dust! Så mye er det å si om den saken! 

Skrevet
På 12.10.2017 den 15.47, AnonymBruker skrev:

At du oppfører deg som en drittsekk på restaurant, sender biffen ut 4 ganger. Det sier mye om deg selv. At du i tillegg kaller Egon for restaurant ...jaja.

Uansett, en oppfører seg ikke slik. Dette går på yrkesstolthet løs. Det hadde vært bedre om du gikk derifra. 

Anonymkode: ba7aa...b03

Jeg har ikke sagt at restauranten het Egon. Og du skal ikke bestemme når jeg skal gå hjem. Det er opp til dørvakta og i dette tilfellet kokken!

Med vennlig hilsen Fredrik Claussen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Enig med kokken.

Det at andre kunder ser at du sitter der å tygger på en grå gjennomstekt biff kan jo også gi rimelig dårlig rykte til plassen. 

Anonymkode: 67371...65e

Skrevet
På 12.10.2017 den 1.44, Mystix skrev:

Kan ikke gravide spise en biff som er rosa inni?   Er det noe gravide i det hele tatt kan spise lengre?

Nei, fordi det kan være 2 type bakterier i, som kun forsvinner ved skikkelig varmebehandling.

Heller føre var ;) 

Anonymkode: 67371...65e

• Liker 1
Skrevet
På 12.10.2017 den 1.44, Mystix skrev:

Kan ikke gravide spise en biff som er rosa inni?   Er det noe gravide i det hele tatt kan spise lengre?

Nei, de kan ikke det, med mindre de ønsker å risikere å skade fosteret. Forstår at du ikke har erfaring med dette selv.

Skrevet
På 2.11.2017 den 9.54, Mr.Claussen skrev:

Kaller du meg psykopat? Da er du en dust! Så mye er det å si om den saken! 

Nei. Jeg tok bare med i betraktning alle de logisk tenkbare og sannsynlige rammebetingelsene for situasjonen tråden tar utgangspunkt i, ut ifra informasjonen vi har fått fra trådstarter selv (som er en anonym bruker, såvidt jeg kan se, og følgelig ikke beviselig deg?).

Anonymkode: 948ef...06c

Skrevet

Jeg har hatt mine år i den bransjen og mannen min er kokk. Nei, kokken har ikke rett. Som gjest skal de føye seg etter slike beskjeder. Tafatt av servitøren å ikke ta dette med kokken på kjøkkenet. Det er naturligvis gjesten som skal kunne bestemme hvor mye kjøttet skal stekes, npr han skal betale for det og spise det. Uproffesjonelt, og jeg ville sendt en klage til restaurantsjef.

Skrevet

Som gjest kan man vel kreve å få ting slik man vil ha det, men man bør fortsatt høre på fagfolks anbefalinger, eller i dette tilfellet kokken.

Selv jobber jeg i et yrke der jeg utfører jobber for kunder på bestilling. Det er jeg som har erfaringen og kompetansen og som skal komme med råd til kunden. Kunden har gjerne sine formeninger om hva de ønsker selv om de ikke har fagkompetanse, og har gjerne på forhånd sett seg ut en løsning. Men det er ikke alltid at løsningene er like godt gjennomtenkt. I slike tilfeller vil jeg komme med mine anbefalinger og forklare hvorfor jeg mener sånn og sånn og komme frem til en alternativ løsning med kunden. Likevel er det selvfølgelig kunden som "bestemmer", siden det er de som betaler for å få utført tjenesten. Så hvis de er virkelig påståelig og det ikke er noe direkte ulovlig med det som skal utføres, så får de det som de vil. Men det betyr ikke at de har "rett".

For å vinkle saken på en annen måte: Dersom jeg ukritisk bare utfører jobben slik kunden ser for seg uten å bemerke potensielle problemer med dette, så kan man faktisk risikere å få en reklamasjon på jobben der en uavhengig part gjerne ville sagt at jeg som fagkyndig burde påpekt dette til kunden før arbeidet startet.

Man kan sikkert kreve å få et solcellepanel montert under terrassen, en sluk montert i taket, en varmepumpe montert i et bøttekott, tapet med mønstersiden inn mot veggen, en høyttaler murt inn i en vegg, TV montert med skjermen mot veggen osv. I alle tilfeller vil nok fagmannen klø seg i hodet og forklare det at dette ikke er en gunstig løsning. Men hvis kunden står helt bastant på sitt krav, så får de det nok som de vil. Samme gjelder biffen. Men det betyr ikke at kunden har rett. Man skal jo kunne gå god for det arbeidet man har levert også.

Anonymkode: cfcbc...c6d

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er godt stekt kjøtt du vil ha, så er det ikke biff du skal bestille. Svineknoke for eksempel er jo nydelig kjøtt som når det er gjennomstekt faller fra hverandre bare du ser på det. Oksehale er fantastisk mat i samme kategori.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...