Gå til innhold

Har kokken alltid rett?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvis du har bedt kokken steke biffen for fjerde gang så skjønner jeg det veldig godt at han ble lei...Kanskje det er lurt å bestille noe annet enn ihjelstekt biff neste gang? Det er vel ikke sånn at de har det på menyen. Blir litt som å få ihjelkokte grønnsaker som blir til grøt, bare fordi man ikke ønsker tyggemotstand i maten... 

Endret av Silje92
skrivefeil woops
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I ditt tilfelle er jeg enig med kokken! Jeg ville følt det som renn ressurssløsning å steke indrefilet, ytrefilet eller entrécote til den var grå tvers igjennom, hard og smakløs.

Du ber om folks mening.

Ok, min helt ærlige mening er: Skal du ha et kjøttstykke som er grått, hardt og smakløst så får du kjøpe det i butikken og ødelegge det hjemme på ditt eget kjøkken. Kjøp gjerne lårtunge som er det seigeste stykket på hele slaktet, du vil ikke merke noen forskjell etter å ha stekt kjøttet så lenge som det kreves for din personlige smak.

- det var min helt personlige og dønn ærlige mening.

Anonymkode: 9b396...9bb

Helt enig, men det er fullt mulig å steker en biff slik at den er fullstendig gjennomstekt og garantert død uten at den blir seig og hard. Knokken kan ikke bestemme hva kunden liker, så her har ts rett. Hilsen en som heldst vil at biffen skal si MØ når jeg setter gaffelen i den.

Anonymkode: ffda9...1cd

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns gjennomstekt biff er en ødelagt biff. Og det synet tror jeg de fleste er enig i.

Når det er sagt så burde kokken som er i tjeneste og på jobb, svelge stoltheten sin og levere maten slik kunden vil ha den. Stakkars servitøren som måtte komme mellom dere to, og levere biffen 4 ganger. Ser for meg at den stakkars servitøren hatet livet sitt litt akkurat denne dagen :fnise:

• Liker 8
Skrevet

Kokken har ikke alltid rett, men i dette tilfellet har han det. Hvis du vil ha langstekt kjøtt kan du vel bestille noe annet enn biff? Da får du mat som smaker bedre og koster mindre.

• Liker 4
Skrevet

Jeg foretrekker biffen nesten rå selv, men gjennomsteker den til mutter'n, siden hun vil ha den sånn. Da stekes den på vanlig måte først, panna tas av varmen, og jeg setter lokk over. Etter noen minutter er kjøttet ikke lenger rosa inni, men heller ikke tørrstekt.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Sirah skrev:

Dette var bare kvalmt og lese. Så mennesker som f.eks er gravide får ikke spise mat hos deg? Snakk om å være arrogant ovenfor andre menneskers matønsker!

Kan ikke gravide spise en biff som er rosa inni?   Er det noe gravide i det hele tatt kan spise lengre?

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, men det er fullt mulig å steker en biff slik at den er fullstendig gjennomstekt og garantert død uten at den blir seig og hard. Knokken kan ikke bestemme hva kunden liker, så her har ts rett. Hilsen en som heldst vil at biffen skal si MØ når jeg setter gaffelen i den.

Anonymkode: ffda9...1cd

En idrefilet kan sikkert stekes tørr men aldri seig, det er ikke mulig med så mørt kjøtt. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Herregud. Selvfølgelig har kokken rett her! Det er et yrke hvor de vet å tillage. Så flaut å servere noe som er mot etikken i bransjen. Gå hjem og spis Ts. Alvorlig. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I ditt tilfelle er jeg enig med kokken! Jeg ville følt det som renn ressurssløsning å steke indrefilet, ytrefilet eller entrécote til den var grå tvers igjennom, hard og smakløs.

Du ber om folks mening.

Ok, min helt ærlige mening er: Skal du ha et kjøttstykke som er grått, hardt og smakløst så får du kjøpe det i butikken og ødelegge det hjemme på ditt eget kjøkken. Kjøp gjerne lårtunge som er det seigeste stykket på hele slaktet, du vil ikke merke noen forskjell etter å ha stekt kjøttet så lenge som det kreves for din personlige smak.

Og du har helt rett!

Skrevet

Du burde holde deg til å spise koteletter hjemme, og ikke gå og plage en kokk med dine harry preferanser. Det var sikkert andre ting på menyen som du kunne bestilt. 

Hadde man bedt en rørlegger om å legge tette rør, så hadde han nok nektet. 

Anonymkode: 3b678...cdc

• Liker 7
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du ber om folks mening.

Og dette viser at du ikke har peiling.

• Liker 3
Gjest NotNaomi
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde holde deg til å spise koteletter hjemme, og ikke gå og plage en kokk med dine harry preferanser. Det var sikkert andre ting på menyen som du kunne bestilt. 

Hadde man bedt en rørlegger om å legge tette rør, så hadde han nok nektet. 

Anonymkode: 3b678...cdc

Jah. En forteller ikke ekspertisen hvordan det skal gjøres. 

Skrevet
9 timer siden, Sirah skrev:

Dette var bare kvalmt og lese. Så mennesker som f.eks er gravide får ikke spise mat hos deg? Snakk om å være arrogant ovenfor andre menneskers matønsker!

Dette er jeg helt enig i. Kokker er alt for arrogante og glemmer hvem som betaler lønna deres!

Mvh Fredrik Claussen.

• Liker 2
Skrevet

Elendig service. Foretrekker man maten gjennomstekt, så skal man få den gjennomtekt. Det er ikke kokken som skal spise biffen, ei heller han som betaler for den. 

Jeg opplevde noe av det samme da jeg var gravid. Det var såpass tidlig i graviditeten at jeg ikke hadde fortalt det på jobben ennå, og det gjorde det veldig kinkig for meg når vi var ute med jobben og spiste. Jeg gikk til slutt ut på kjøkkenet og skjelte kokken ut etter noter, og sto der og så på helt til biffen var stekt tvert igjennom. 

Anonymkode: 60bc1...250

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, NotNaomi skrev:

Jah. En forteller ikke ekspertisen hvordan det skal gjøres. 

Men "ekspertisen" har da vel ingen rett til å bestemme min smak?

Mvh Fredrik Claussen

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, Mystix skrev:

Kan ikke gravide spise en biff som er rosa inni?   Er det noe gravide i det hele tatt kan spise lengre?

Nei, gravide kan ikke spise kjøtt som ikke er helt gjennomstekt. Det er fordi det kan være toxoplasmose i kjøtt som ikke er gjennomstekt. Dette kan få dødelig utfall for fosteret, eller føre til alvorlige misdannelser. Ikke-gjennomstekt kjøtt er på absolutt nei-listen for gravide, for konsekvensene av selv bare litt kan bli så forferdelig alvorlige. 

Det er bare noen få matvarer gravide skal holde seg helt unna. Ikke godt nok varmebehandlet kjøtt er en av dem, upasteuriserte oster en annen. Er et par småting i tillegg, i tillegg til ting man skal spise kun i små mengder. 

Så siste kommentaren din er temmelig overdrevet.. 

• Liker 10
Skrevet
9 timer siden, Mystix skrev:

Sammenligne grisehud og indrefilet!  :rolleyes:

Hva mener du med det?

Mvh Fredrik Claussen.

Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei, gravide kan ikke spise kjøtt som ikke er helt gjennomstekt. Det er fordi det kan være toxoplasmose i kjøtt som ikke er gjennomstekt. Dette kan få dødelig utfall for fosteret, eller føre til alvorlige misdannelser. Ikke-gjennomstekt kjøtt er på absolutt nei-listen for gravide, for konsekvensene av selv bare litt kan bli så forferdelig alvorlige. 

Det er bare noen få matvarer gravide skal holde seg helt unna. Ikke godt nok varmebehandlet kjøtt er en av dem, upasteuriserte oster en annen. Er et par småting i tillegg, i tillegg til ting man skal spise kun i små mengder. 

Så siste kommentaren din er temmelig overdrevet.. 

Dette er helt galt. Det finnes ikke toksoplasmosesmitte i oksekjøtt.

Anonymkode: fe137...596

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt galt. Det finnes ikke toksoplasmosesmitte i oksekjøtt.

Anonymkode: fe137...596

Jo, det gjør det. Storfe er mellomverter, og man kan ikke garantere at det ikke er det i biffen man får servert. 

Alle offisielle råd til gravide er at alt kjøtt skal være gjennomstekt, alltid. Også biff. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...