Gå til innhold

Har kokken alltid rett?

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 hours ago, Mr.Claussen said:

For meg blir dette som å servert kokt svor til ribba. Alle vil vel ha sprøstekt svor? 

Nei, jeg liker best myk svor. Men det får jeg helst når jeg steker selv, borte tar jeg det jeg får og oppfører meg som en veloppdragen gjest bør. Jeg har ingen sympati med vanskelige gjester som forlanger at verden skal stå på pinne for dem. De kan ta det de får – hvis ikke, ja da er de vel ikke sultne likevel, da. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber som kokk (ikke utdannet) selv og jeg mener at kunden skal få bestemme hvordan biffen skal være stekt.

Personlig liker jeg ikke gjennomstekt biff, men andre liker jo det og hvorfor skal jeg bestemme hvordan de skal ha biffen sin? Hvis de ikke liker den rå eller medium, så lager jeg den jo ikke sånn? Det er jo helt blåst. Alle har ulike preferanser; noen liker det på en annen måte. Jeg kan jo ikke si hva andre skal like. 

Når jeg får en "steak, medium" på lappen så steker jeg den medium. Får jeg en "steak, well done" så gjennomsteker jeg den. Det er ikke JEG som skal spise den biffen. Så enkelt er det. 

Man ødelegger ikke mat dersom kunden liker det og faktisk spiser det! Joda, for meg hadde biffen vært ødelagt dersom den var gjennomstekt, men det er meg. 

• Liker 6
Skrevet
47 minutes ago, Mr.Claussen said:

Men "ekspertisen" har da vel ingen rett til å bestemme min smak?

Din (mangel på) smak kan ingen påvirke, men det er ikke tema her. 
Fagfolk nekter iblant å være med på det de anser som galskap. Går du til tannlegen og ber om å få ei fortannskrone helt i gull, vil han nekte å gjøre det. Men han bestemmer ikke over din smak, den beholder du.

Anonymkode: d3ba8...d91

• Liker 3
Skrevet (endret)

0e05915b70f06945a021d5b3d3a7a78d.jpg.3581a4b6d03cf6870cfcd0cdc8be15f9.jpg

Endret av schwifty
  • Liker 7
Skrevet

Sånn kulinarisk sett har nok kokken rett i at biffen skal være litt blodig, men det er jo idiotisk å nekte kunden den vil ha. Da får han heller himle med øynene på bakrommet og steke biffen slik du vil ha den. Det blir litt som at en kunde ikke tåler gluten, men kokken nekter å servere glutenfritt brød fordi det ikke er like godt. Sier seg selv at det blir for dumt

Anonymkode: 5a851...02b

• Liker 6
Skrevet
9 timer siden, Mystix skrev:

Kan ikke gravide spise en biff som er rosa inni?   Er det noe gravide i det hele tatt kan spise lengre?

Ser AB over har gitt deg et svar, men det er pga toxoplasmose i kjøttet.

3 timer siden, Mr.Claussen skrev:

Dette er jeg helt enig i. Kokker er alt for arrogante og glemmer hvem som betaler lønna deres!

Mvh Fredrik Claussen.

Enig. Nå er det stor forskjell på gjennomstekt og kremert og en god kokk klarer fint å gjennomsteke kjøttet uten at det blir verken kremert, tørt eller seigt. Da går det heller på kunnskapen til kokken.

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn kulinarisk sett har nok kokken rett i at biffen skal være litt blodig, men det er jo idiotisk å nekte kunden den vil ha. Da får han heller himle med øynene på bakrommet og steke biffen slik du vil ha den. Det blir litt som at en kunde ikke tåler gluten, men kokken nekter å servere glutenfritt brød fordi det ikke er like godt. Sier seg selv at det blir for dumt

Det er ikke noe som tyder på at det var det kokken sa til trådstarter i dette tilfellet. Man kan ikke steke en biff FIRE GANGER og framdeles sitte igjen med et kjøttstykke som er rosa inni. 

Det er nok mer sannsynlig at kokken anså biffen som gjennomstekt første gang, men at trådstarter i tillegg ville ha den helt tørrstekt, evt at det gikk prestisje i den for sistnevnte. Om kokken godtok å steke mer tre ganger, så var han jo ganske tålmodig før han satte foten ned. Det finnes jo restaurantgjester som bare er psykopater også, vil jeg tro. Og man må jo gjøre en realistisk vurdering når man klager på maten man spiser ute - er man autistisk nøye på detaljer vil en jo være umulig å tilfredsstille uansett, og hele saken dreier seg mer om personlighetstrekk enn om gastronomi.

Ingen normalt fleksible personer ville klage på biffen sin så mange ganger på restaurant, for så å lage en tråd om det på nett etterpå i den tro at alle da skal gi ham rett. Det taler nok for at kokken var den som strakk seg her, og at han ga opp da han skjønte at han hadde å gjøre med en gjest som hadde gått i vranglås og aldri ville bli fornøyd.

Anonymkode: 948ef...06c

• Liker 9
Skrevet

At du oppfører deg som en drittsekk på restaurant, sender biffen ut 4 ganger. Det sier mye om deg selv. At du i tillegg kaller Egon for restaurant ...jaja.

Uansett, en oppfører seg ikke slik. Dette går på yrkesstolthet løs. Det hadde vært bedre om du gikk derifra. 

Anonymkode: ba7aa...b03

• Liker 2
Skrevet

Angående yrkesetikk. Hvis jeg hadde vært tannlege og en kunde hadde bedt meg om å trekke ut hans tenner; selvfølgelig ville jeg gjort dette. Om tennene er friske er ikke mitt problem fordi kunden har alltid rett! Noe annet ville vært merkelig og ville endt opp med at tannleger hadde bestemt antall tenner mens kokker kunne bestemt hva vi skulle tygge.  Et slikt samfunn er det ingen som vil ha.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At du oppfører deg som en drittsekk på restaurant, sender biffen ut 4 ganger. Det sier mye om deg selv. At du i tillegg kaller Egon for restaurant ...jaja.

Uansett, en oppfører seg ikke slik. Dette går på yrkesstolthet løs. Det hadde vært bedre om du gikk derifra. 

Anonymkode: ba7aa...b03

Helt enig. Jeg var høflig helt til kokken begynte å snakke om noe etikk. Det var derfor jeg gikk derfra. Slike folk bør finne seg noe annet å gjøre. Takk for støtten.

Mvh Hilsen Fredrik Claussen.

Skrevet
5 minutter siden, Mr.Claussen skrev:

Angående yrkesetikk. Hvis jeg hadde vært tannlege og en kunde hadde bedt meg om å trekke ut hans tenner; selvfølgelig ville jeg gjort dette. Om tennene er friske er ikke mitt problem fordi kunden har alltid rett! Noe annet ville vært merkelig og ville endt opp med at tannleger hadde bestemt antall tenner mens kokker kunne bestemt hva vi skulle tygge.  Et slikt samfunn er det ingen som vil ha.

Ok, da vet vi vel det vi trenger her, for å si det sånn.

Hadde en tannlege prøvd seg på en slik argumentasjon ville han for øvrig blitt fradømt retten til å praktisere. Det finnes heldigvis ufravikelige retningslinjer for autorisert helsepersonell, som feks skal beskytte sprø pasienter fra egne usunne innfall, feks.

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da vet vi vel det vi trenger her, for å si det sånn.

Hadde en tannlege prøvd seg på en slik argumentasjon ville han for øvrig blitt fradømt retten til å praktisere. Det finnes heldigvis ufravikelige retningslinjer for autorisert helsepersonell, som feks skal beskytte sprø pasienter fra egne usunne innfall, feks.

Det har jeg vanskelig for å tro. I Sør Afrika er det f. eks vanlig at tannleger trekker ut fortennene fordi fargede synes det er vakkert. Det gjør ikke jeg, men det for være opp til hver enkelt. Og hvis tannleger nekter å trekke ut tennene vil folk begynne og gjøre det selv. Synes du det er noe bedre?

Mvh Fredrik Claussen.

Skrevet
5 minutter siden, Mr.Claussen skrev:

Det har jeg vanskelig for å tro. I Sør Afrika er det f. eks vanlig at tannleger trekker ut fortennene fordi fargede synes det er vakkert. Det gjør ikke jeg, men det for være opp til hver enkelt. Og hvis tannleger nekter å trekke ut tennene vil folk begynne og gjøre det selv. Synes du det er noe bedre?

Mvh Fredrik Claussen.

At gale mennesker mishandler seg selv og steker biffen sin til døde kan vi ikke gjøre noe med i et fritt land.

At autorisert helsepersonell bryter yrkesetiske retningslinjer er vi derimot heldigvis beskyttet mot.

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At gale mennesker mishandler seg selv og steker biffen sin til døde kan vi ikke gjøre noe med i et fritt land.

At autorisert helsepersonell bryter yrkesetiske retningslinjer er vi derimot heldigvis beskyttet mot.

For meg personlig kan folk steke biffen sin som de vil, men det gjelder tydeligvis ikke alle. Det eneste jeg lar meg provosere av er koking. Steking er det eneste som skiller oss fra dyrene, men nivået på denne debatten tyder på at det fremdeles finnes noen som ikke har klatret ned fra trærne.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Mr.Claussen said:

For meg personlig kan folk steke biffen sin som de vil, men det gjelder tydeligvis ikke alle. Det eneste jeg lar meg provosere av er koking. Steking er det eneste som skiller oss fra dyrene, men nivået på denne debatten tyder på at det fremdeles finnes noen som ikke har klatret ned fra trærne.

OT, men du kan ikke skrive Mvh Hilsen... 

Anonymkode: 996ff...ded

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke det? Og hva betyr OT?

Skrevet

12 minutes ago, Mr.Claussen said:

Hvorfor ikke det? Og hva betyr OT?

Det betyr off topic. Det du skriver er "med vennlig hilsen hilsen fredrik claussen".

• Liker 10
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan da vel ikke for fult alvor mene at en SYKDOM er det samme som blodig/ødelagt biff!!!!????

Jeg er enig med kokken her!!!! Hilsen den andre kokken! 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr off topic. Det du skriver er "med vennlig hilsen hilsen fredrik claussen".

Nei, det skal bare være "vennlig hilsen" :fnise:

Uansett, kunden kan jo gjerne komme med ønsker om hvordan maten skal være men de har vel egentlig ikke noe rett til å kreve det hvis det ikke er sånn retten serveres på det aktuelle stedet. Da ville jeg gått et annet sted og spist neste gang enkelt og greit hvis jeg ikke likte maten på restauranten. Du kan ikke kreve at kokken skal tilpasse all maten til din personlige smak, restauranten serverer rettene slik de mener de skal være og kokken skal jo også kunne stå inne for maten for han serverer. Selv om jeg synes det høres ut som en tapt kamp hvis man jobber på Egon :P

Anonymkode: c55ef...960

Skrevet

Nei, kokken har ikke alltid rett, men kunden tar alltid feil. Folk sitter der og breier seg foran TV-skjermen og ser på Master Chef og Hells Kitchen og tror de har gjort nok egenstudier til å uttale seg. Det er akkurat som å se en spionfilm på fredagskvelden og tro at man er klar til å være privatdetektiv. 

Du får gjøre som folk flest da vettu, dersom du liker kjøtt som er så gjennomstekt, får du heller bestille retter som er ment å inneholde langstekt oksekjøtt. Oksehalesuppe, burgunderbiff og goulash er flotte eksempler på mat som passer for deg. 

Men du bryr deg jo ikke om det for det lyser lang vei at dette er en tulletråd du har opprettet for å more deg med som plaster på såret for at det bare er torsdag og ikke fræddan i kveld. 

For dersom du virkelig er en person som sender mat tilbake FIRE ganger skal jeg love deg at du i virkeligheten ikke hadde betalt hele regningen. Du hadde kranglet det frem til 50 % rabatt og en cognac på huset for at de fikk deg så sinna. 

Legg deg, troll. 

Med vennlig hilsen Hilsen

KG-orakelet. 

Anonymkode: 8d388...d96

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...