Gå til innhold

Borti med bildør: Nektet at det skjedde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sto parkert ved et kjøpesenter i går. Kom tilbake og satt i bilen en stund.
Da ser jeg en afrikansk kvinne med et par barn gå inn i bilen ved siden av. Hørte eller merket ingenting, men ser at hun børster litt på min bil, som tyder på hun har vært borti.
Går ut og spør. "Ja noen har vært borti, men det er ikke maj".  Sier hun. "Det kan ikke ha vært jaj som har laget det dype merket der, da måtte døren smelt hardere borti". Det var litt brunfarge lik billen hun hadde der. Virket som hun trodde det var hull, for det så litt sånn ut. Tok og fuktet lommetørkledet og gned litt på det, og så det brune gikk ganske enkelt vekk. Så ingen bulking eller noe. Ah..gudskjelov tenkte jeg, og så datt det ut av meg "Det er bare dritt". teit sagt, men hun bare lo og sa "Å er det bare dritt". Så satt hun seg i bilen og kjørte.

Er treg sånn, og kom ikke på å se på skiltet til bilen en gang. Når jeg studerte nærmere, er det en svak antydning til en bitteliten bulk likevel.
Den er nesten ikke synlig, men der er en svak uregelmessighet på en halv cm ca.

Hva burde jeg sagt og gjort i den situasjonen? Og hvis det hadde vært verre, og hun likevel hadde nektet.
Hvordan ville dere taklet den situasjonen?
Vil gjerne prøve å være mer forberedt hvis noe sånt skjer igjen. 

Anonymkode: 193d9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg ville sjekket, der og da, mens bilene sto i ro, var jo om døren hennes ville truffet akkurat på riktig sted til å lage merket. Dersom den gjorde det er det jo veldig sannsynlig at det var hun som laget bulken.

Alltid når det skjer noen ting som kan ha et etterspill ville jeg og tatt noen bilder, gått litt unna og fått med hvordan begge bilene stod, og da også nummerskiltet.

Vil ikke kalle deg treg, men i slike situasjoner er det lurt å ta et steg tilbake og tenke "hva hvis...." og ta forholdsregler. Et telefonnumer kan uansett være greit å ha.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut. Tenkte også på det med bilder og sånt etterpå. Heldigvis var det nesten ingenting denne gang. Det er såpass lite, at jeg får ikke antydningen til bulk til å vise på bilder. Har prøvd å ta fra forskjellige vinkler, men ingenting viser på bildene.
Burde jeg krevd noe likevel, hvis jeg hadde bilder, nummer og navn? Samme hvor lite det er?

Dette skjedde et sted litt langt borte, så det hadde blitt kostbart å møtes senere bare pga dette( inkl ferge).
Så jeg tenker også: Hvis det var verre, og hun hadde sagt hun ikke hadde tid å skrive skademelding den dagen, hva skulle man gjort da?

Lurer på hva man skal gjøre i slike tilfeller også.

Anonymkode: 193d9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig rart om hun slo døra hardt i bilen din uten at du hørte eller merket noe. Mulig du hadde på høy musikk/radio, men likevel...et slikt støt hører/kjenner man.

Anonymkode: 2ed16...61c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er veldig rart om hun slo døra hardt i bilen din uten at du hørte eller merket noe. Mulig du hadde på høy musikk/radio, men likevel...et slikt støt hører/kjenner man.

Anonymkode: 2ed16...61c

Trenger sikkert ikke være hardt for å få så lite merke? At det har vært hennes dør, er jeg helt sikker på. Den kom akkurat bort til merket slik Ekkoet nevner, det prøvde hun faktisk selv, men det var liksom for å forklare meg at det ikke kunne vært hardt. Koblet ikke helt da heller jeg, tankene var akkurat mest opptatt av hvor mye det var.

Det var ene bakdøra, der barna satt. Den kan jo ha blitt presset inntil også, ikke slengt hardt borti. Og det kan ha skjedd da de kom og gikk ut av bilen. Da var jo ikke jeg der. Det var når de kom tilbake og skulle kjøre hjem, at jeg var der og så dem.

Som sagt regner jeg det omtrent som ingenting. Må lete rundt en stund hver gang jeg skal se den på nytt, så lite viser den altså. 
Men det er litt interessant å belyse situasjonen og ting rundt det, mtp hvis man kommer utfor slike situasjoner senere. 
Så mye man parkerer i lommer ved siden av andre biler, kan vel sånt skje rett som det er.

Anonymkode: 193d9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt vanlig når man har bil at noen dunker døra lett borti , på lik linje med at det er vanlig at bilen på et tidspunkt blir utsatt for steinsprut osv. 

Et lite merke skader ingen, tipper du aldri hadde lagt merke til det om hun ikke hadde kommentert det. 

Og hva har det med saken å gjøre at hun var afrikansk? Hvorfor skriver du uttalemåten hennes? Du forstod jo godt hva hun sa så du kan vel skrive på riktig bokmål slik som resten av din tekst er? Eller skriver du uttalemåten til kinesere, bergensere  , nordlendninger, tyskere osv også? :fart2:

Anonymkode: fe792...d17

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Som sagt regner jeg det omtrent som ingenting. Må lete rundt en stund hver gang jeg skal se den på nytt, så lite viser den altså. 
Men det er litt interessant å belyse situasjonen og ting rundt det, mtp hvis man kommer utfor slike situasjoner senere. 
Så mye man parkerer i lommer ved siden av andre biler, kan vel sånt skje rett som det er.

Anonymkode: 193d9...f80


Hvorfor er det interessant og viktig for deg å belyse situasjonen og ting rundt det når du ikke engang kan se eller finne merket? 
Er det fordi du er rasist? 

Anonymkode: fe792...d17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere misforstår. Mener bare det er interessant med tanke på hvis det skjer igjen, hva man skal gjøre osv. Er interessert i å lære om sånt jeg :)(trodde det kom klart fram av det jeg skrev..)

Huff, nei har absolutt ikke tenkt å virke rasistisk, beklager hvis det så sånn ut. Beklager det med uttalen, trekker det tilbake. Dumt av meg.
Men jeg syns jo hun kunne innrømmet hva som hadde skjedde. Selv om det ikke var noe, så syns jeg folk bør komme i møte, og vise vilje til å vedkjenne hva som har skjedd, og vise vilje til å ordne opp!. Hun trodde jo det var verre enn det var, fikk klart inntrykk av at det var derfor hun forsøkte å lyve seg unna, at det ikke hadde vært døren på hennes bil. hun ville ha meg til å tro at det var noen andre som hadde gjort det. Syns dere faktisk slik holdning er ok overfor medbilister?
 

Anonymkode: 193d9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Klart ingen vil innrømme at de er borti. Du burde krevd noe. De som ødelegger betaler. Samme faen hvor lite det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en "fin frue" i en ny Mercedes SUV sa til oss på fergen etter at hun hadde smelt døren med full kraft inn i siden på vår bil på vei ut av sin egen "man må regne med slikt når det blir så trangt om plassen" :fnise: billettøren sto heldigvis rett ved, måpende - som oss.. Det ble skrevet skademelding på stedet da bulken og lakk skaden var veldig markant og godt synlig.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som du forklarer det hadde jeg ikke brydd meg døyten. Et bittelite, knapt synlig merke som du må lete for å finne, er så lite å bråke for at jeg aldri i verden hadde giddet. Selv ikke av prinsipp.

Dersom noe lignende skjer flere ganger, så be om navn og telefonnummer, pluss noter bilnummeret til vedkommende. Gjerne også knips noen bilder før de flytter bilen sin. Hvis de nekter er det vel et godt tegn på at du bør gå videre med saken.

Endret av Ardwinna
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bootyhunter skrev:

Klart ingen vil innrømme at de er borti. Du burde krevd noe. De som ødelegger betaler. Samme faen hvor lite det er.

Det fins vel de som er redelige nok til å innrømme slikt og ordne opp. Selv er jeg helt klar på det,  fordi det gir god samvittighet, og fordi du kan komme til å møte deg selv i døra, om du ikke er ærlig.
F.eks da jeg byttet inn min gamle bil tidligere i år, visste jeg (opplyst fra verksted) at den hadde skader som ikke ville bl EU godkjent neste gang. Dette sa jeg i fra om, og det reduserte prisen jeg fikk for den radikalt. Det var en skade man sannsynligvis ikke ville oppdget, fordi den var skjult.
Tipper ganske mange ville unnlatt å oppgi noe sånt, og bare latet som de ikke viste noe. Slike umoralske holdninger er altfor utbredt i dag.

Det frustrer meg litt, at flere her er mest opptatt av å forsvare damen som prøvde å lure seg unna det hun trodde var en større skade, og i stedet kun er opptatt av å klandre meg, og sette meg på plass.
Har vært ute for flere slike tilfeller, der den som har forårsaket skade, gjør seg vrang og motvillig, og synes det er en forbannet uting. En trend i vår tid, der man driter i andres skadelidenhet bare for å slippe unna selv. 

Når dette er sagt, tror jeg neppe jeg hadde hatt hjerte til å kreve noe av henne. For det første syns jeg ikke det var noe å kreve noe for, og for det andre tror jeg hun nok hadde dårlig råd. Men det unnskylder ikke at hun løy!
Alt ialt er jeg selvsagt veldig glad at det gikk såpass som det gikk.  Om det var en skade av betydning, ville det vært vondt. Speslelt hvis hun satte seg i mot, og det hadde blitt en kjedelig sak ut av det. Hater sånt, har vært ute for det før, og vil så sant jeg kan unngå det igjen.
 

3 minutter siden, Ardwinna skrev:

Sånn som du forklarer det hadde jeg ikke brydd meg døyten. Et bittelite, knapt synlig merke som du må lete for å finne, er så lite å bråke for at jeg aldri i verden hadde giddet. Selv ikke av prinsipp.

Og det har jeg vel sagt flere ganger nå, at jeg heller ikke gjør. Var bare interesert i andres eventuelle erfaringer og synspunkter på en slik hendelse generelt, om det skulle skje igjen med alvorlig resultat. Altså at noen prøver å lyve seg unna.

Anonymkode: 193d9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sto parkert ved et kjøpesenter i går. Kom tilbake og satt i bilen en stund.
Da ser jeg en afrikansk kvinne med et par barn gå inn i bilen ved siden av. Hørte eller merket ingenting, men ser at hun børster litt på min bil, som tyder på hun har vært borti.
Går ut og spør. "Ja noen har vært borti, men det er ikke maj".  Sier hun. "Det kan ikke ha vært jaj som har laget det dype merket der, da måtte døren smelt hardere borti". Det var litt brunfarge lik billen hun hadde der. Virket som hun trodde det var hull, for det så litt sånn ut. Tok og fuktet lommetørkledet og gned litt på det, og så det brune gikk ganske enkelt vekk. Så ingen bulking eller noe. Ah..gudskjelov tenkte jeg, og så datt det ut av meg "Det er bare dritt". teit sagt, men hun bare lo og sa "Å er det bare dritt". Så satt hun seg i bilen og kjørte.

Er treg sånn, og kom ikke på å se på skiltet til bilen en gang. Når jeg studerte nærmere, er det en svak antydning til en bitteliten bulk likevel.
Den er nesten ikke synlig, men der er en svak uregelmessighet på en halv cm ca.

Hva burde jeg sagt og gjort i den situasjonen? Og hvis det hadde vært verre, og hun likevel hadde nektet.
Hvordan ville dere taklet den situasjonen?
Vil gjerne prøve å være mer forberedt hvis noe sånt skjer igjen. 

Anonymkode: 193d9...f80

Gå ut av bilen. Åpne hennes bilder og se hvor den treffer. Ta bilder av alt. Ta bilde av bilnr. Ta frem skadeskjema. Tegn opp og bedre vedkommende skrive under. Hvis hun/han nekter tilkalle politi. Da vil de som regel skrive under. Dra på verksted å få takst

Anonymkode: 12263...cdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt vanlig når man har bil at noen dunker døra lett borti , på lik linje med at det er vanlig at bilen på et tidspunkt blir utsatt for steinsprut osv. 

Et lite merke skader ingen, tipper du aldri hadde lagt merke til det om hun ikke hadde kommentert det. 

Og hva har det med saken å gjøre at hun var afrikansk? Hvorfor skriver du uttalemåten hennes? Du forstod jo godt hva hun sa så du kan vel skrive på riktig bokmål slik som resten av din tekst er? Eller skriver du uttalemåten til kinesere, bergensere  , nordlendninger, tyskere osv også? :fart2:

Anonymkode: fe792...d17

Sånne som deg, brenn! 

Det er ikke "helt vanlig å dunke bilene til folk". Og tar jeg deg i å dunke bilen min som kostet 700 tusen så kan du banne på at jeg ikke synes det er greit!!!

Forrige gang noen bare lagde ett hakk i døren min på p-plass kostet det 20 000 å fikse.

At du driter i tingene DINE, betyr ikke at andre gjør det!  

Anonymkode: 788d6...4b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i den situasjonen. Møtte en bil som lå over i mitt kjørefelt, han smalt inn i speilet mitt enda jeg hadde et hjulsett på kanten av asfalten. Begge speilene knakk tvert av. Han mente at vi bare måtte dele skyld, jeg hadde ingenting jeg skulle sagt da det ble ord mot ord... Tok for sikkerhets skyld telefonnummeret hans, men det hadde jo ikke hjulpet uansett. Så det ble min kostnad. 

Anonymkode: c8176...a69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå ut av bilen. Åpne hennes bilder og se hvor den treffer. Ta bilder av alt. Ta bilde av bilnr. Ta frem skadeskjema. Tegn opp og bedre vedkommende skrive under. Hvis hun/han nekter tilkalle politi. Da vil de som regel skrive under. Dra på verksted å få takst

Anonymkode: 12263...cdd

Man må faktisk ikke skrive under noe som helst. Man skal alltid gi i fra seg personalia ved skadesaker, uansett hvor liten skaden er. Om man ikke er enige om hvordan skaden skjedde er det fullt lovlig å levere hvert sitt skadeskjema med hver sin versjon. Det er uansett opp til forsikringsselskapene å bedømme skyldsspørsmålet. Det er altså ikke straffbart å velge å ikke skrive under på samme skadeskjema.

Anonymkode: 20223...1f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bootyhunter skrev:

Typisk kg. Der blir dama alltid forsvart uansett hva. 

Er ikke begge damer her da?

Anonymkode: 20223...1f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde tatt bilde av hennes reg.nr og tatt hennes kontaktinfo uansett. Då hadde du hatt mulighet til å sende inn skademelding i etterkant. Du trenger ikke at hun fyller ut eller signerer noe, forsikringsselskapene ordner det. Du vil også bli bedt om å ta bilen til verksted for å estimere kostnad på reparasjon. Lurt å ta bilder av skade og begge biler.

Jeg har vært ute for noe lignende. Jeg parkerte med hensikt så det var god plass rundt min bil. Så kommer det en fyr og parkerer kuk-i-ræv ved siden av meg. Et av barna mine åpner bakdøren sin, den treffer hans bildør svakt og lager et lite 0,5 cm merke såvidt synlig. Jeg prøvde å argumentere for at vi burde fordele skyld og kostnad da han parkerte så dårlig overfor ham og forsikringsselskap. Jeg fikk all skyld, han fikk ny dør, kostet meg 15 000. 

Anonymkode: 01d8d...bb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke begge damer her da?

Anonymkode: 20223...1f9

Jeg er TS, og kan opplyse at jeg ikke er dame nei.. :/

Ellers mange takk for en del nyttig feedback, spesielt det både ovenfor og nedenfor det jeg siterte her fortalte ting jeg merker meg.

Neste gang skal jeg være mer forberedt.

Anonymkode: 193d9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...