maomao Skrevet 29. september 2017 #81 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: You can catch more flies with honey than with vinegar. 😄 Eller på norsk, man høster som man sår. Alltid greit å titte litt på seg selv også når man beskylder andre. Anonymkode: 1af2d...26d Det er kjent sak at Kg er full av kranglete folk som ødelegger tråder og ikke forholder seg til spørsmålet. Folk er oftest for opptatt med å fremme egne meninger. Det ser man tydelig i denne tråden. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #82 Skrevet 29. september 2017 1 time siden, maomao skrev: Typisk kvinneguiden: hvor brukere svarer på alt annet enn det det blir stilt spørsmål om... 45 minutter siden, maomao skrev: Her tar du feil. Men bare fortsett å leve i fantasi bobla du. Dette viser du at du har null peiling på. Gikk selv på Berkely, kunne velge å vrake i fag. Kjenner mange som har studert ved andre universiteter i USA, så den påstanden der er så feil som den kan bli. 5 minutter siden, maomao skrev: Tenker at du kan slå opp ordet janteloven i ordboka og slutte å hakke på TS. Jobber selv ved en skole i Oslo. Det er mye mer fokus på studieteknikker nå. Det var ikke slik da jeg var videregående elev i 2006. Dette er en fordel, som elevene vil trenge når de kommer på universitetet, det betyr ikke at det er en overgang. Alle skjønner at Harvard vil være tøft, men er jenta skoleflink og liker sånt - så ser jeg ikke problemet. Kanskje du kan slutte å hakke på folk i ulike tråder her... 4 minutter siden, maomao skrev: Er så enig med deg. Her står janteloven sterkt! 1 minutt siden, maomao skrev: Det er kjent sak at Kg er full av kranglete folk som ødelegger tråder og ikke forholder seg til spørsmålet. Folk er oftest for opptatt med å fremme egne meninger. Det ser man tydelig i denne tråden. 1 minutt siden, maomao skrev: Jeg klarer nå i alle fall å holde meg til HI, svare på det, hjelpe TS isteden for å dra andre folk ned med egen skittkasting. Ja, du har virkelig forholdt deg til HI og svart på det. Anonymkode: a27af...997 1
maomao Skrevet 29. september 2017 #83 Skrevet 29. september 2017 Send meg gjerne en PM TS, en litt perifer venn av mannen har gått på Harvard og kan nok hjelpe dere med noe av det dere lurer på:)
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #84 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, maomao skrev: Send meg gjerne en PM TS, en litt perifer venn av mannen har gått på Harvard og kan nok hjelpe dere med noe av det dere lurer på:) Så fint at du kom med dette etter 6 innlegg etter at du feilaktig hevdet at du hadde hjulpet TS. Veldig troverdig. Anonymkode: a27af...997
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #85 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, maomao skrev: Det er kjent sak at Kg er full av kranglete folk som ødelegger tråder og ikke forholder seg til spørsmålet. Folk er oftest for opptatt med å fremme egne meninger. Det ser man tydelig i denne tråden. Helt riktig. Men man ser også en ts som går ut med piggene med en gang, fordi hun ble fornærmet over at noen våget å nevne økonomi. Honey - vinegar, selvinnsikt. Anonymkode: 1af2d...26d 2
maomao Skrevet 29. september 2017 #86 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så fint at du kom med dette etter 6 innlegg etter at du feilaktig hevdet at du hadde hjulpet TS. Veldig troverdig. Anonymkode: a27af...997 Vet du, jeg nevnte nettopp for mannen om han kjente noen som har gått på Harvard. Tok litt tid før han kom på denne vennen fra et tidligere studie. Beklager at jeg ikke stilte min mann dette spørsmålet med en gang. Jeg blir så lei av disse trådene hvor det er så mange som påstår det ene og det andre, uten å svare på det det vlir spurt om. Du må gjerne bruke kvelden på å latterliggjøre meg. Kunne ikke brydd meg mindre.
maomao Skrevet 29. september 2017 #87 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt riktig. Men man ser også en ts som går ut med piggene med en gang, fordi hun ble fornærmet over at noen våget å nevne økonomi. Honey - vinegar, selvinnsikt. Anonymkode: 1af2d...26d Hadde jeg selv gjort. Fatter ikke hvorfor andres økonomi er så viktig å vite noe om. Er ikke akkurat rakettforskning at det er dyrt å gå på Harvard og andre lignende skoler. Folk har et stor behov her inne for å ødelegge tråder, samt vri og vrenge på det andre folk skriver.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #88 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, maomao skrev: Vet du, jeg nevnte nettopp for mannen om han kjente noen som har gått på Harvard. Tok litt tid før han kom på denne vennen fra et tidligere studie. Beklager at jeg ikke stilte min mann dette spørsmålet med en gang. Jeg blir så lei av disse trådene hvor det er så mange som påstår det ene og det andre, uten å svare på det det vlir spurt om. Du må gjerne bruke kvelden på å latterliggjøre meg. Kunne ikke brydd meg mindre. Riiiiiight. Anonymkode: a27af...997
maomao Skrevet 29. september 2017 #89 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Riiiiiight. Anonymkode: a27af...997 Ja right. Du får tro hva du vil. Regnet ikke med vi kjente til noen heller, men det gjorde vi visst. Falt meg ikke inn å spørre mannen før nå i sted. Er i grunnen ikke så veldig interessert i hva du tenker eller ikke. Du er ikke relevant for meg. TS har fått kontaktinformasjonen hun trenger. Finn deg en annen tråd å ødelegge.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #90 Skrevet 29. september 2017 2 minutter siden, maomao skrev: Hadde jeg selv gjort. Fatter ikke hvorfor andres økonomi er så viktig å vite noe om. Er ikke akkurat rakettforskning at det er dyrt å gå på Harvard og andre lignende skoler. Folk har et stor behov her inne for å ødelegge tråder, samt vri og vrenge på det andre folk skriver. ... og da kan man heller ikke klage. Vi jantelovelskende nordmenn er glad i ydmykhet og høflighet. Snakk til oss på en vennlig og høflig måte så får du stort sett det samme tilbake. Selvsagt finnes det en og annen idiot innimellom som kun er ute etter å lage kvalm, men jevnt over så kommer du lenger om du er snill og grei. Anonymkode: 1af2d...26d 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #91 Skrevet 29. september 2017 2 minutter siden, maomao skrev: Ja right. Du får tro hva du vil. Regnet ikke med vi kjente til noen heller, men det gjorde vi visst. Falt meg ikke inn å spørre mannen før nå i sted. Er i grunnen ikke så veldig interessert i hva du tenker eller ikke. Du er ikke relevant for meg. TS har fått kontaktinformasjonen hun trenger. Finn deg en annen tråd å ødelegge. Tydeligvis bryr du deg en del om det jeg skriver. Anonymkode: a27af...997
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #92 Skrevet 29. september 2017 14 minutter siden, maomao skrev: Send meg gjerne en PM TS, en litt perifer venn av mannen har gått på Harvard og kan nok hjelpe dere med noe av det dere lurer på:) Takk for kontaktinformasjon maomao😊 Anonymkode: 5b871...296 1
maomao Skrevet 29. september 2017 #93 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ... og da kan man heller ikke klage. Vi jantelovelskende nordmenn er glad i ydmykhet og høflighet. Snakk til oss på en vennlig og høflig måte så får du stort sett det samme tilbake. Selvsagt finnes det en og annen idiot innimellom som kun er ute etter å lage kvalm, men jevnt over så kommer du lenger om du er snill og grei. Anonymkode: 1af2d...26d Synes allikevel det er spesielt at man stiller spørsmål ved økonomi med en gang. Det er dårlig folkeskikk. Det er åpenlyst at hvis man vurderer å søke på en skole som Havard så vet man at det er dyrt. Uansett, så har TS fått tips av andre her inne om hvordan hun kommer i kontakt med andre som har gått på Harvard eller som kan hjelpe. Diskusjonen er i grunn død. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #94 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, maomao skrev: Synes allikevel det er spesielt at man stiller spørsmål ved økonomi med en gang. Det er dårlig folkeskikk. Det er åpenlyst at hvis man vurderer å søke på en skole som Havard så vet man at det er dyrt. Uansett, så har TS fått tips av andre her inne om hvordan hun kommer i kontakt med andre som har gått på Harvard eller som kan hjelpe. Diskusjonen er i grunn død. Jeg tror det ble blåst ut av proporsjoner. Det er to ulike planeter, sant. I USA hvor de begynner sparingen til college fra barnet er født, og i Norge hvor du kan få den beste utdannelsen gratis, og du får til og med støtte til livets opphold i form av både stipend og gunstig lån. Logisk at man tenker økonomi med en gang. Men ja, tror diskusjonen er død nå. 😄 Poenget mitt var uansett bare ment som et tips til neste gang man havner i en tilsvarende situasjon. Anonymkode: 1af2d...26d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #95 Skrevet 29. september 2017 For en rar tråd. TS ber om råd og hisser seg deretter voldsomt opp over de som ikke svarer på det han ønsker. Så, istedet for å svare de som faktisk kommer med gode råd, biter han på det ene tulleinnlegget etter det andre og lager store nummer ut av penger og jantelov, når han selv legger opp til krangling. Pick your fights, - dette var ikke en av dem. Ønsker datteren din lykke til med det hun velger å gjøre. Flott med ambisjoner. Men jeg ville hørt på de i tråden som kommer med tips om å sjekke gode europeiske universiteter også. En amerikansk planteforsker (tror jeg det var, sjekk Lindmo for en stund tilbake) flyttet til Norge for å jobbe ved UiO fordi Norge bevilger mer penger til forskning enn amerikanerne gjør. Harvard er ikke alt. Anonymkode: 2e704...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #96 Skrevet 29. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har gått på språkskole to somre på rad, så hun er vant til å være langt hjemmefra. Ja, det er annerledes på universitetsnivå. Hun kommer til å søke på studier her til lands i tillegg, men jeg ser ikke problemet med at hun sender en søknad dit i tillegg da det er deg hun jobber for. Nå skal det sies at vi har bodd i nærheten av Harvard i en periode på 4 år, og har gode venner der. Anonymkode: 5b871...296 Jeg skjønner ikke hvorfor du spurte om råd på et forum. Når noen ikke er sånn 100% positiv, men også viser til litt reelle utfordringer, så er jo du på hugget med en gang. Du har tydeligvis god peiling på hvordan det vil være for datteren din å studere der og hvilken sjanse hun har for å komme inn. Så hva ville du egentlig frem til med innlegget ditt??? Anonymkode: fa499...9d9 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #97 Skrevet 29. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du behøver et kurs i kommunikasjon og hvordan du best møter andre. Anonymkode: 7836c...3bc Mens andre trenger kurs i hvordan oppføre seg på nett. Anonymkode: 9a310...c97
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #98 Skrevet 29. september 2017 Også veldig viktig å informere og forberede datteren din om eventuelle utfordringer, både i søknadsprosessen og om hun skulle være så heldig å komme inn. Det er ikke bare bare å gå høyere utdanning, og ekstra utfordringer kan det bli i USA, spesielt ved en prestisjetung skole som Harvard. Anonymkode: fa499...9d9 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #99 Skrevet 29. september 2017 Jeg fikk masterplass ved et annet annerkjent universitet i USA, og var i søknadsprosess med ett til da jeg av ulike grunner ombestemt meg. Alle papirer måtte oversette til engelsk, måtte ha anbefalingsbrev, språktest, test i faget jeg skulle ta master i, sikkerhetsklarering (igjen pga faget), skrive motivasjonbrev, bli intervjuet, og legge ved dokumentasjon på at jeg hadde penger til å betale det studiet kostet. Hvis du sjekker nettsidene til Harvard ligger all info om søkeprosessen der, både for nasjonale og internasjonale studenter. Du (eller fortrinnsvis datteren din) kan også sende mail til studieveileder om noe er uklart. Ellers har Ansa ofte gode råd og veiledning å komme med, så ta kontakt med dem. Når det gjelder Lånkassen støtter de en bachelor på flere fag i USA, men vær obs på at det første året ofte ikke er godkjent hos Nokut da det ligger på vgs nivå her, og således ikke vil gi studiepoeng om hun skal forsette eller ta mer studier i Norge. Lånekassen fullfinansierer heller ikke kostander til skolepenger, så det vil fort koste en halv million pr år å studere i USA. Uten at du kan bevise at du har penger til betale med, vil som regel ikke søknaden til universitetet bli behandlet. Ser du skriver at økonomi ikke er et problem, men det kan være verdt å spørre om det koster mer enn det smaker. En ting er at dere mener å ha penger til det, men datteren din vil gjerne sitte igjen med et massivt studielån som vil tynge henne i lang tid fremover. Å ha vitnemål fra en kjent instituasjon er heller ingen garanti for jobb. Alt etter fagfelt er det mange studiestder som er like bra og bedre enn Harvard, mange er best kjent i sin krets og ikke blandt allmenhetens som Ivy League. Så det er best å finne fagfelt først, så studiested. For øvrig kan utveksling være en god måte å få erfaring fra flere utenlandske universitet uten å tømme bankkontoen eller gå gjennom langvarige søkeprosesser. Syns mye bra sies i innlegg 80, les det nøye. Drømmer er bra, men litt realisme er heller ikke dumt. Anonymkode: 43fcc...969 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #100 Skrevet 30. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for et kontruktivt svar. Hun har snakket om Princeton og Yale blant annet, men Harvard er nok på toppen av lista. Jeg tenker det er fint å ha valgmuligheter i alle fall. Klart hun må velge den skolen som har det hun ønsker å studere som spesialfelt. Anonymkode: 5b871...296 En ting som slår meg når jeg leser dette: hvilken type jobb tenker hun seg etter studiene, og hvor? Vil en Ivy League-utdanning være en reell fordel da, eller er målet hennes å gå på et Ivy League-universitet? Det er et veldig dyrt mål hvis man ikke har en langsiktig og realistisk plan om med utdanningen. Min bestevenninne går på et Ivy League-universitet, men hun er amerikansk, og ikke på bachelornivå. Det er et vanlig universitet, bare at det er helt utrolig beindyrt og hun får gode kontakter. Hun sier det er kontaktene som er årsaken til at hun jobbet så hardt for å komme inn (det tok flere år - og karakterene var absolutt ikke avgjørende). Jeg mistenker hun vil få mye mer igjen for en master fra Harvard enn en bachelor fra Harvard. Så jeg ville brukt pengene på en master. Anonymkode: 5f2ea...cf9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå