AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #21 Skrevet 29. september 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har ekstremt gode karakterer og har gått på ungdomsskole i USA tidligere, da vi bodde der en periode. Hun driver med politisk og frivillig arbeid på fritiden, og er aktiv. Ja det er mye som skal til for å komme inn, men det blir tatt opp flere studenter i året enn du tror. Ikke alt som blir skrevet om i media. Anonymkode: 5b871...296 Som alle andre som søker på et studium på Harvard. I realiteten betyr gode karakterer lite. Det er et minimumskrav. Det samme gjelder politisk og frivillig arbeid. De fleste som søker har også amerikansk statsborgerskap, noe som i seg selv er en fordel. Anonymkode: a27af...997 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #22 Skrevet 29. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som har noe som helst hast. Som i hovedinnlegget så spør jeg etter folk som har søkt eller kommet inn på denne skolen, altså tips rundt dette. Står ingenting angående hast. I dagens skole så lærer elevene studieteknikker, noe vi ikke lærte når vi gikk på grunnskole og videregående. Dette gjør avgangselever ved videregående i dag bedre rustet til videre studier. Om vi sender søknad etter videregående eller venter ett år, spiller ingen rolle her, da det ikke er det jeg spør om. Innlegget handler om søknaden og prosessen ettersom Harvard ikke er en vanlig søkeprosess. Dette er en søkeprosess som krever en del forberedelser slik jeg har forstått, og det jeg har lest på nettsidene til skolen. Anonymkode: 5b871...296 Jeg er ikke like gammel som deg, og mye nærmere din datter i alder, og vet at selv om man lærer studieteknikker og må lese mye på egenhånd så er det INGENTING sammenlignet med hvordan det er lagt opp på universiteter i Norge, og da kan du jo bare tenke deg hvordan det blir på et slikt universitet som Harvard. Du skriver ingenting om hast, nei, men det står likevel litt mellom linjene når du helst vil at hun skal begynne direkte på Harvard. Anonymkode: f5b62...61e 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #23 Skrevet 29. september 2017 Behøver ikke amerikansk statsborgerskap for å studere i USA. Anonymkode: 7836c...3bc
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #24 Skrevet 29. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Behøver ikke amerikansk statsborgerskap for å studere i USA. Anonymkode: 7836c...3bc Behøver ikke, men det er en stor fordel. Anonymkode: f5b62...61e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #25 Skrevet 29. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, så klart er jeg ikke positiv til dette. Det er flott at datteren din ønsker å søke, men det er viktig å ikke tro at sjansene for at hun kommer inn er store. Som jeg antar at du vet så betyr ikke karakterer "alt" i USA slik de gjør i Norge. En kan ha A / 6 i snitt og likevel slite med å komme inn. Det jeg mener med at datteren din bør klare å finne ut av en god del selv her har jo med å gjøre at alt av prosedyrer og krav vil være listet opp på admissions-sidene til Harvard. Forskjellen mellom datteren din og hun du linker til i artikkelen er jo en bachelorgrad. Det er nok enklere å komme inn etter fullført bachelor enn før. Jeg tror helt ærlig det vil være mye bedre om hun heller forsøker å søke seg inn for å ta mastergrad enn for å ta bachelor. Da har hun også studievanene bedre inne (som noen andre her påpekte). Så bra, det var ikke slik da jeg selv var littegrann yngre. Realiteten her er jo at dere vil måtte støtte datteren deres med en god slump penger om hun skal gå fire år på Harvard. Jeg mente ingenting frekt med å påpeke det, og jeg må si at du nok har tolket kommentaren min ganske så feil. Med tanke på temaet her er det jo helt klart relevant hvordan økonomien deres er. Du trenger ikke gå helt i forsvarsposisjon, heller. Jeg gikk selv på en av Ivy League skolene, om det ikke var for at jeg selv hadde spart opp mye penger på forhånd så hadde det aldri gått. Anonymkode: 8024c...d06 Vi er fullstendig klar over at det er vanskelig å komme inn, men det er jo ikke umulig. Hun har en drøm om å gå på en Ivy Leauge skole. Klart vi må støtte drømmen hennes, samtidig som vi hjelper til å sette det i perspektiv for henne. Hun har funnet ut av en masse selv, men allikevel så er det fint med tips/råd fra andre som har gått samme vei. Regner med du også søkte råd/tips fra andre? Ja, hun andre har fullført bachelorgrad. Det kan være min datter kommer til å gjøre det først. Det er også flere kilder som melder om at kommer man inn på sommerskole ved Harvard, så øker det sjansen for å komme inn. Hun er også klar over at karakterer teller ekstremt mye. Hun gikk på privatskole i USA da vi bodde der i en fireårs periode. Hun er vant til høyt studiepress og er ekstremt glad i å lese. Hun har så og si 6 i alle fag. Hun jobber hardt, og er er klart hun skal få lov til å ha ambisjoner og ønske seg til en toppskole om det er det hun vil. Kan du ikke heller forklare litt om din erfaring med en slik type skole, hvilken skole gikk du på, hvordan opplevde du søkeprosessen osv? Vi har god økonomi, så det er ikke noe å bekymre seg for. Nå gir jo også lånekassa støtte til første året. Økonomi er ikke et problem. Anonymkode: 5b871...296 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #26 Skrevet 29. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Behøver ikke amerikansk statsborgerskap for å studere i USA. Anonymkode: 7836c...3bc Det er jo ingen som har påstått det. Det er imidlertid en fordel. Internasjonale studenter står derfor med et dårligere utgangspunkt enn de amerikanske. Anonymkode: a27af...997 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #27 Skrevet 29. september 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som alle andre som søker på et studium på Harvard. I realiteten betyr gode karakterer lite. Det er et minimumskrav. Det samme gjelder politisk og frivillig arbeid. De fleste som søker har også amerikansk statsborgerskap, noe som i seg selv er en fordel. Anonymkode: a27af...997 Det er en amerikansk skole, så det er jo klart at de fleste har amerikansk statsborgerskap. Nå er det en gang slik at de også tar inn mange studenter fra andre land. Dette er vanlig ved ulike universiteter. Se gjerne linken til en artikkel jeg fant lenger opp i tråden. Anonymkode: 5b871...296 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #28 Skrevet 29. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er fullstendig klar over at det er vanskelig å komme inn, men det er jo ikke umulig. Hun har en drøm om å gå på en Ivy Leauge skole. Klart vi må støtte drømmen hennes, samtidig som vi hjelper til å sette det i perspektiv for henne. Hun har funnet ut av en masse selv, men allikevel så er det fint med tips/råd fra andre som har gått samme vei. Regner med du også søkte råd/tips fra andre? Ja, hun andre har fullført bachelorgrad. Det kan være min datter kommer til å gjøre det først. Det er også flere kilder som melder om at kommer man inn på sommerskole ved Harvard, så øker det sjansen for å komme inn. Hun er også klar over at karakterer teller ekstremt mye. Hun gikk på privatskole i USA da vi bodde der i en fireårs periode. Hun er vant til høyt studiepress og er ekstremt glad i å lese. Hun har så og si 6 i alle fag. Hun jobber hardt, og er er klart hun skal få lov til å ha ambisjoner og ønske seg til en toppskole om det er det hun vil. Kan du ikke heller forklare litt om din erfaring med en slik type skole, hvilken skole gikk du på, hvordan opplevde du søkeprosessen osv? Vi har god økonomi, så det er ikke noe å bekymre seg for. Nå gir jo også lånekassa støtte til første året. Økonomi er ikke et problem. Anonymkode: 5b871...296 Det er jo nettopp det som det ikke gjør. Det er et minimumskrav å ha ekstremt gode karakterer. Om man faktisk kommer inn avhenger av en rekke andre faktorer de også vurderer. Å søke på høyere utdanning i USA er noe helt annet enn å søke på det i Norge. Anonymkode: a27af...997 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #29 Skrevet 29. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en amerikansk skole, så det er jo klart at de fleste har amerikansk statsborgerskap. Nå er det en gang slik at de også tar inn mange studenter fra andre land. Dette er vanlig ved ulike universiteter. Se gjerne linken til en artikkel jeg fant lenger opp i tråden. Anonymkode: 5b871...296 Nei, de tar ikke inn mange studenter fra andre land sammenlignet med hvor mange de tar inn av nasjonale søkere. I tillegg kommer alle de internasjonale søkerne i en bolk. Dvs. at hun kommer til å konkurrere med søkere fra alle andre land. Anonymkode: a27af...997 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #30 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo nettopp det som det ikke gjør. Det er et minimumskrav å ha ekstremt gode karakterer. Om man faktisk kommer inn avhenger av en rekke andre faktorer de også vurderer. Å søke på høyere utdanning i USA er noe helt annet enn å søke på det i Norge. Anonymkode: a27af...997 Nei sier du det. Der har jeg ikke fått med meg... nå var denne kommentaren til noe helt annet enn det du kommenterer... Anonymkode: 5b871...296 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #31 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, de tar ikke inn mange studenter fra andre land sammenlignet med hvor mange de tar inn av nasjonale søkere. I tillegg kommer alle de internasjonale søkerne i en bolk. Dvs. at hun kommer til å konkurrere med søkere fra alle andre land. Anonymkode: a27af...997 En annen ting som er verdt å nevne er at man som internasjonal student blir nedprioritert når det kommer til å velge klasser. Man får velge sist og ender da gjerne opp med typiske "tullefag" som det kan være vanskelig å få jobb med senere Anonymkode: 81dd5...5d2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #32 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, de tar ikke inn mange studenter fra andre land sammenlignet med hvor mange de tar inn av nasjonale søkere. I tillegg kommer alle de internasjonale søkerne i en bolk. Dvs. at hun kommer til å konkurrere med søkere fra alle andre land. Anonymkode: a27af...997 Nei sier du det... er nettopp det jeg skriver. De tar også inn internasjonale studenter. Alle universiteter har en egen kvote. Nå må du gi deg med disse kommentarene dine... Anonymkode: 5b871...296 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #33 Skrevet 29. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen som har påstått det. Det er imidlertid en fordel. Internasjonale studenter står derfor med et dårligere utgangspunkt enn de amerikanske. Anonymkode: a27af...997 Nei. Utenlandske er i egen kvote. Anonymkode: 7836c...3bc 1
HalldirV2 Skrevet 29. september 2017 #34 Skrevet 29. september 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke like gammel som deg, og mye nærmere din datter i alder, og vet at selv om man lærer studieteknikker og må lese mye på egenhånd så er det INGENTING sammenlignet med hvordan det er lagt opp på universiteter i Norge, og da kan du jo bare tenke deg hvordan det blir på et slikt universitet som Harvard. Du skriver ingenting om hast, nei, men det står likevel litt mellom linjene når du helst vil at hun skal begynne direkte på Harvard. Anonymkode: f5b62...61e Absolutt. Har selv to grader fra uni, og forskjellen mellom vgs og uni er som natt og dag.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #35 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei sier du det... er nettopp det jeg skriver. De tar også inn internasjonale studenter. Alle universiteter har en egen kvote. Nå må du gi deg med disse kommentarene dine... Anonymkode: 5b871...296 Nei, det var ikke nettopp det du skrev. Dersom det var det du mente må du formulere deg bedre i innleggene dine. Dersom du også leser artiklene du selv poster kan du selv lese at det bare er en håndfull norske studenter som studerer på Harvard. Anonymkode: a27af...997 2
maomao Skrevet 29. september 2017 #36 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En annen ting som er verdt å nevne er at man som internasjonal student blir nedprioritert når det kommer til å velge klasser. Man får velge sist og ender da gjerne opp med typiske "tullefag" som det kan være vanskelig å få jobb med senere Anonymkode: 81dd5...5d2 Her tar du feil. Men bare fortsett å leve i fantasi bobla du. Dette viser du at du har null peiling på. Gikk selv på Berkely, kunne velge å vrake i fag. Kjenner mange som har studert ved andre universiteter i USA, så den påstanden der er så feil som den kan bli. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #37 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En annen ting som er verdt å nevne er at man som internasjonal student blir nedprioritert når det kommer til å velge klasser. Man får velge sist og ender da gjerne opp med typiske "tullefag" som det kan være vanskelig å få jobb med senere Anonymkode: 81dd5...5d2 Nei. Utenlandske kan søke på mastergradsstudier/bachelorgradsstudier og det er mange utenlandske studenter der. Harvard har meget høye gebyrer/skolepenger og det er hva som teller. Anonymkode: 7836c...3bc 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #38 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Utenlandske er i egen kvote. Anonymkode: 7836c...3bc Har du tungt for det eller hva er greia her? Den utenlandske kvoten er selvsagt mindre enn den nasjonale. Ergo har de et dårligere utgangspunkt. Anonymkode: a27af...997 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #39 Skrevet 29. september 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke like gammel som deg, og mye nærmere din datter i alder, og vet at selv om man lærer studieteknikker og må lese mye på egenhånd så er det INGENTING sammenlignet med hvordan det er lagt opp på universiteter i Norge, og da kan du jo bare tenke deg hvordan det blir på et slikt universitet som Harvard. Du skriver ingenting om hast, nei, men det står likevel litt mellom linjene når du helst vil at hun skal begynne direkte på Harvard. Anonymkode: f5b62...61e Tenk om man kunne fått svar på det man spør om her inne... Neida.. hvis du leser det jeg skriver en gang til, så kanskje du klarer å lese at elever lærer mer studieteknikk i dag enn de gjorde da feks. jeg gikk på videregående. Dagens ungdom er bedre rustet - dere betyr ikke at det er forskjell. Ikke vri på det andre skriver. Vet ikke hvor du har gått på skole, men i Osloskolen så fokuserer de mye på dette. Uansett så er din mening ganske urelevant, da det ikke besvarer HI. Anonymkode: 5b871...296 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #40 Skrevet 29. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er utrolig dyrt. Har du råd til å betale en god slump for henne? Lånekassen gir jo støtte, men jeg nekter å tro at det dekker alt som trengs. Jeg mener også at det første året på college i USA ikke dekkes av Lånekassen siden det i realiteten er det samme som sisteåret på videregående i Norge. Det er mye som må på plass. Datteren din bør klare å finne ut av slikt selv, men hun vil trenge alt fra gode referanser, ta engelskprøver, skrive et godt essay om seg selv etc. Sjansen for å bli akseptert er utrolig liten. Anonymkode: 8024c...d06 Hva baserer du det på? Dumt med folk som bare slenger ut antagelser uten egentlig å vite. Harvard og andre gode/prestisjefylte universiteter ønsker en viss heterogenitet og variert sammensetning av klassene. De går ikke blindt etter karakterer som de norske opptakskravene. Dette betyr at det er lettere for en kvinnelig nord-europeer enn en mann fra Kina el India som konkurrerer med mange tusen andre menn fra samme region. Med gode karakterer, engasjement og prestasjoner utenom skole, et godt essay og anbefalingsbrev fra feks tidligere lærere, er faktisk ikke sjansene så verst. Ts, jeg ville vurdert også andre Ivy League- og eliteskoler, ut fra hvilket studie hun skal ta. Harvard er ikke best på alt og når man skal ut i jobb vil arbeidsgivere vite dette - både Wharton (Business), MIT, Kellogg, Princeton, Brown, Georgetown, Yale, John Hopkins (medisin) mfl rangeres foran Harvard på sine spesialfelt. Anonymkode: 81af3...ac8 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå