Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke nettopp det du skrev. Dersom det var det du mente må du formulere deg bedre i innleggene dine. 

Dersom du også leser artiklene du selv poster kan du selv lese at det bare er en håndfull norske studenter som studerer på Harvard. 

Anonymkode: a27af...997

Fint om du kan holde deg til HI. 

Anonymkode: 5b871...296

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tungt for det eller hva er greia her? Den utenlandske kvoten er selvsagt mindre enn den nasjonale. Ergo har de et dårligere utgangspunkt. 

De utenlandske stiller ikke dårligere enn de amerikanske. 

Anonymkode: 7836c...3bc

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om man kunne fått svar på det man spør om her inne... Neida.. hvis du leser det jeg skriver en gang til, så kanskje du klarer å lese at elever lærer mer studieteknikk i dag enn de gjorde da feks. jeg gikk på videregående. Dagens ungdom er bedre rustet - dere betyr ikke at det er forskjell. Ikke vri på det andre skriver. Vet ikke hvor du har gått på skole, men i Osloskolen så fokuserer de mye på dette. 

Uansett så er din mening ganske urelevant, da det ikke besvarer HI.

Ingen vet jo når du gikk på videregående. Det blir helt meningsløst å komme med en sammenligning når du ikke forteller det du sammenligner det mot. 

Men nei, dagens VGS fokuserer ikke mye på studieteknikk. Selv ikke Osloskolene.

• Liker 1
Skrevet

Tenk om man kunne fått svar på det man spør om her inne... Neida.. hvis du leser det jeg skriver en gang til, så kanskje du klarer å lese at elever lærer mer studieteknikk i dag enn de gjorde da feks. jeg gikk på videregående. Dagens ungdom er bedre rustet - dere betyr ikke at det er forskjell. Ikke vri på det andre skriver. Vet ikke hvor du har gått på skole, men i Osloskolen så fokuserer de mye på dette. 

Uansett så er din mening ganske urelevant, da det ikke besvarer HI.

Jada, alle lærer mye om studieteknikk og metalæring og jeg vet ikke hva, men det er som jeg sier, svært stor forskjell på å bruke studieteknikk på vgs og uni. Jeg skjønner ikke hvorfor du bare overser dette faktumet? 

Bare fordi du lærte ingenting betyr ikke det at datteren din plutselig kan alt. Jeg er vel ca 1-2 år eldre enn datteren din, og du skal virkelig ikke bare vifte bort dette argumentet ved å se på datteren din som et fantastisk unikum og derfor tro at hun kommer til å takle det å begynne å studere som om hun hadde gjort det i mange år. 

Anonymkode: f5b62...61e

Skrevet

De utenlandske stiller ikke dårligere enn de amerikanske. 

Helt åpenlyst at denne andre brukeren ikke vet hva han snakker om. Internasjonale studenter stiller på lik linje med de amerikanske, men det blir tatt opp flere amerikanske studenter. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen vet jo når du gikk på videregående. Det blir helt meningsløst å komme med en sammenligning når du ikke forteller det du sammenligner det mot. 

Men nei, dagens VGS fokuserer ikke mye på studieteknikk. Selv ikke Osloskolene.

Der tar du feil. Osloskolene fokuserer mye på nettopp dette. Det gjorde man ikke da jeg gikk på videregående for 20 år siden. Du må gjerne besøke en Oslo skole om dette er så fjernt for deg. Jeg jobber selv i videregående skole, og dette er noe vi er svært opptatt av. Det betyr allikevel ikke at det er forskjell fra VGs til uni. Da vil det være viktig å fortsette å utvikle det man har lært av studieteknikk på VGs. Forhold deg til HI.

• Liker 1
Skrevet

Helt åpenlyst at denne andre brukeren ikke vet hva han snakker om. Internasjonale studenter stiller på lik linje med de amerikanske, men det blir tatt opp flere amerikanske studenter. 

Selvsagt blir det tatt opp flest amerikanske...Jeez.

De utenlandske er i egen kvote.

Send søknad, så får dere svar! Ring. Spør.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel best å feks ta årsstudium/bachelor i Norge først slik at hun får lært litt hvordan det å studere faktisk fungerer? Jeg ville i alle fall gjort det slik. 

For selv om man er selvstendig på vgs, så kreves det en helt annen type selvstendighet på universitetsnivå. Det krever også noe å ikke bare flytte hjemmefra, men også ganske langt hjemmefra. 

Tenker jeg også. Husker at det var litt av en omveltning for meg å begynne på bachelorgraden min rett fra videregående. Tror ikke jeg hadde greid det om forelesningene gikk på engelsk. 

Anonymkode: 9eda2...774

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. Osloskolene fokuserer mye på nettopp dette. Det gjorde man ikke da jeg gikk på videregående for 20 år siden. Du må gjerne besøke en Oslo skole om dette er så fjernt for deg. Jeg jobber selv i videregående skole, og dette er noe vi er svært opptatt av. Det betyr allikevel ikke at det er forskjell fra VGs til uni. Da vil det være viktig å fortsette å utvikle det man har lært av studieteknikk på VGs. Forhold deg til HI.

Du høres kjip, sur og konform ut: akkurat en slik lærer Jens Bjørneboe ikke likte. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva baserer du det på? Dumt med folk som bare slenger ut antagelser uten egentlig å vite.

Harvard og andre gode/prestisjefylte universiteter ønsker en viss heterogenitet og variert sammensetning av klassene. De går ikke blindt etter karakterer som de norske opptakskravene. Dette betyr at det er lettere for en kvinnelig nord-europeer enn en mann fra Kina el India som konkurrerer med mange tusen andre menn fra samme region. Med gode karakterer, engasjement og prestasjoner utenom skole, et godt essay og anbefalingsbrev fra feks tidligere lærere, er faktisk ikke sjansene så verst. 

Ts, jeg ville vurdert også andre Ivy League- og eliteskoler, ut fra hvilket studie hun skal ta. Harvard er ikke best på alt og når man skal ut i jobb vil arbeidsgivere vite dette - både Wharton (Business), MIT, Kellogg, Princeton, Brown, Georgetown, Yale, John Hopkins (medisin) mfl rangeres foran Harvard på sine spesialfelt. 

Anonymkode: 81af3...ac8

Man skal være godt isolert i kjelleren sin uten internettilgang om man ikke vet at sjansen for å komme inn på Harvard er veldig liten. Eller mener du at 2000 studenter som har kommet inn av 40 000 søkere er mye? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, alle lærer mye om studieteknikk og metalæring og jeg vet ikke hva, men det er som jeg sier, svært stor forskjell på å bruke studieteknikk på vgs og uni. Jeg skjønner ikke hvorfor du bare overser dette faktumet? 

Bare fordi du lærte ingenting betyr ikke det at datteren din plutselig kan alt. Jeg er vel ca 1-2 år eldre enn datteren din, og du skal virkelig ikke bare vifte bort dette argumentet ved å se på datteren din som et fantastisk unikum og derfor tro at hun kommer til å takle det å begynne å studere som om hun hadde gjort det i mange år. 

Ja, jeg ser på henne som et fantastisk unikum og tror hun kommer til å takle alt som er😂 #janteloven 

Nei, hold deg til HI. Jeg er ikke interessert i dine meninger eller hva du synser/tror. Jeg vil ha tips/råd fra folk med erfaring fra toppskoler. Det du holder på med nå er typisk nordmann: "du skal ikke tro du er noe, dette kommer du ikke til å få til, bare glem det, bla bla bla". 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo tidenes selvmotsigelse. Nei, internasjonale studenter stiller ikke på lik linje med de amerikanske fordi kvoten er mye mindre. 

• Liker 3
Skrevet

Tenker jeg også. Husker at det var litt av en omveltning for meg å begynne på bachelorgraden min rett fra videregående. Tror ikke jeg hadde greid det om forelesningene gikk på engelsk. 

Anonymkode: 9eda2...774

Nå har vi som sagt bodd i USA i fire år. Språket er ikke en utfordring. Det er heller ikke det jeg spør om. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo tidenes selvmotsigelse. Nei, internasjonale studenter stiller ikke på lik linje med de amerikanske fordi kvoten er mye mindre. 

De stiller på lik linje i forhold til opptakskravene, learn to read...

• Liker 1
Skrevet

TS, jeg har ikke lest alt i tråden her, men et vesentlig spørsmål er hva datteren din skal studere? Harvard er god på mye, men det finnes langt bedre skoler enn Harvard på en rekke felt, dette inkluderer også UiO. 

• Liker 2
Skrevet

Du høres kjip, sur og konform ut: akkurat en slik lærer Jens Bjørneboe ikke likte. 

Du er rapportert for Brukerdebatt. Forhold deg til HI.

• Liker 2
Skrevet

Nå har vi som sagt bodd i USA i fire år. Språket er ikke en utfordring. Det er heller ikke det jeg spør om. 

Du behøver et kurs i kommunikasjon og hvordan du best møter andre. 

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør de ikke. Dersom man tror dette får man et sjokk når man starter på høyere utdanning. Dersom du jobber i videregående skole og tror dette har du skylapper for øynene. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

TS, jeg har ikke lest alt i tråden her, men et vesentlig spørsmål er hva datteren din skal studere? Harvard er god på mye, men det finnes langt bedre skoler enn Harvard på en rekke felt, dette inkluderer også UiO. 

Og hvor man skal jobbe etter endt utdanning. 

• Liker 1
Skrevet

Og hvor man skal jobbe etter endt utdanning. 

Absolutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...