Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har søkt og kommet inn på Harvard University? 

Anonymkode: 5b871...296

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bachelor, master, phd eller MBA?

Uansett er en del nordmenn som kommer i avisa fordi de har gått på Harvard. Om du har spørsmål ville jeg funnet frem de artiklene og sendt dem en melding på facebook. 

Anonymkode: cffc7...2f9

Skrevet

Jeg ville heller ha spurt på diverse forumer for internasjonale studenter som søker. 

Det er lite sannsynlig at du finner en nordmann som har kommet inn på den studieretningen du kan tenke deg. En som har kommet inn på noe annet enn det du kan tenke deg vil ikke være veldig hjelpsomt. 

Anonymkode: a27af...997

Skrevet

Jeg kjenner til en nordmann som har vært professor der, om det har noe å si...

Anonymkode: 2e704...ed0

Skrevet

Broren min er professor der :) 

Skrevet

Har ei datter som ønsker å søke seg inn der. Derfor spør jeg. Forstår at det er en del som må på plass før man kan sende inn en søknad? Tips mottas. 

Skrevet
29 minutes ago, AnonymBruker said:

Har ei datter som ønsker å søke seg inn der. Derfor spør jeg. Forstår at det er en del som må på plass før man kan sende inn en søknad? Tips mottas. 

Det er utrolig dyrt. Har du råd til å betale en god slump for henne? Lånekassen gir jo støtte, men jeg nekter å tro at det dekker alt som trengs. Jeg mener også at det første året på college i USA ikke dekkes av Lånekassen siden det i realiteten er det samme som sisteåret på videregående i Norge. Det er mye som må på plass. Datteren din bør klare å finne ut av slikt selv, men hun vil trenge alt fra gode referanser, ta engelskprøver, skrive et godt essay om seg selv etc. Sjansen for å bli akseptert er utrolig liten.

Anonymkode: 8024c...d06

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig dyrt. Har du råd til å betale en god slump for henne? Lånekassen gir jo støtte, men jeg nekter å tro at det dekker alt som trengs. Jeg mener også at det første året på college i USA ikke dekkes av Lånekassen siden det i realiteten er det samme som sisteåret på videregående i Norge. Det er mye som må på plass. Datteren din bør klare å finne ut av slikt selv, men hun vil trenge alt fra gode referanser, ta engelskprøver, skrive et godt essay om seg selv etc. Sjansen for å bli akseptert er utrolig liten.

Oi, så positiv da. Nå er det en gang slik at har man eksepsjonelt gode karakterer kan man søke scholarships. Og ja, vi har råd til å dekke en god del, så du trenger ikke bekymre deg for det. Lånekassa gir også nå studielån til første året i USA. Når det gjelder at "datteren min må finne ut av dette selv", synes jeg du er ekstremt nedlatende og ufin. Hun går på videregående, og som alle andre på sin alder kan hun finne ut av masse selv, allikevel så spør man foreldrene sine om råd og støtte. Det er beklagelig at du ikke har mottatt slik støtte hjemmefra selv, ettersom dette er så lite gjenkjennelig for deg. Jeg/vi ønsker å støtte henne på best mulig måte og hjelpe til med å få søknaden på plass. Enda har vi god tid, og derfor surfer jeg litt på nett og finner info - naturlig å spørre etter tips på et forum også. 

Hun har ekstremt gode karakterer og har gått på ungdomsskole i USA tidligere, da vi bodde der en periode. Hun driver med politisk og frivillig arbeid på fritiden, og er aktiv. Ja det er mye som skal til for å komme inn, men det blir tatt opp flere studenter i året enn du tror. Ikke alt som blir skrevet om i media. 

• Liker 8
Skrevet

Leste denne artikkelen i stad: https://studenttorget.no/index.php?show=3937&artikkelid=12580

Tror hun har en reel sjanse om hun fortsetter slik hun har gjort nå. Hvis det er noen som har erfaring med toppskolene i USA eller Harvard etc, så kom gjerne med tips. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bachelor, master, phd eller MBA?

Uansett er en del nordmenn som kommer i avisa fordi de har gått på Harvard. Om du har spørsmål ville jeg funnet frem de artiklene og sendt dem en melding på facebook. 

Anonymkode: cffc7...2f9

Takk for tips😊 Har sendt Mail til et par allerede.

Skrevet

Det er vel best å feks ta årsstudium/bachelor i Norge først slik at hun får lært litt hvordan det å studere faktisk fungerer? Jeg ville i alle fall gjort det slik. 

For selv om man er selvstendig på vgs, så kreves det en helt annen type selvstendighet på universitetsnivå. Det krever også noe å ikke bare flytte hjemmefra, men også ganske langt hjemmefra. 

Anonymkode: f5b62...61e

• Liker 5
Skrevet

http://studenttorget.no/index.php?show=3937&artikkelid=14632

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så positiv da. Nå er det en gang slik at har man eksepsjonelt gode karakterer kan man søke scholarships. Og ja, vi har råd til å dekke en god del, så du trenger ikke bekymre deg for det. Lånekassa gir også nå studielån til første året i USA. Når det gjelder at "datteren min må finne ut av dette selv", synes jeg du er ekstremt nedlatende og ufin. Hun går på videregående, og som alle andre på sin alder kan hun finne ut av masse selv, allikevel så spør man foreldrene sine om råd og støtte. Det er beklagelig at du ikke har mottatt slik støtte hjemmefra selv, ettersom dette er så lite gjenkjennelig for deg. Jeg/vi ønsker å støtte henne på best mulig måte og hjelpe til med å få søknaden på plass. Enda har vi god tid, og derfor surfer jeg litt på nett og finner info - naturlig å spørre etter tips på et forum også. 

Hun har ekstremt gode karakterer og har gått på ungdomsskole i USA tidligere, da vi bodde der en periode. Hun driver med politisk og frivillig arbeid på fritiden, og er aktiv. Ja det er mye som skal til for å komme inn, men det blir tatt opp flere studenter i året enn du tror. Ikke alt som blir skrevet om i media. 

Her fremstår du sjøl som rimelig nedlatende.  Forøvrig enig med hva en annen her skriver. La henne forsøke seg på et år i Norge først.

Anonymkode: 12561...2ca

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel best å feks ta årsstudium/bachelor i Norge først slik at hun får lært litt hvordan det å studere faktisk fungerer? Jeg ville i alle fall gjort det slik. 

For selv om man er selvstendig på vgs, så kreves det en helt annen type selvstendighet på universitetsnivå. Det krever også noe å ikke bare flytte hjemmefra, men også ganske langt hjemmefra. 

Hun har gått på språkskole to somre på rad, så hun er vant til å være langt hjemmefra. Ja, det er annerledes på universitetsnivå. Hun kommer til å søke på studier her til lands i tillegg, men jeg ser ikke problemet med at hun sender en søknad dit i tillegg da det er deg hun jobber for. Nå skal det sies at vi har bodd i nærheten av Harvard i en periode på 4 år, og har gode venner der. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her fremstår du sjøl som rimelig nedlatende.  Forøvrig enig med hva en annen her skriver. La henne forsøke seg på et år i Norge først.

Anonymkode: 12561...2ca

Jeg blir nedlatende når folk tillater seg å spørre om andre menneskers økonomi. Det er en uting som nordmenn har lagt seg til. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har gått på språkskole to somre på rad, så hun er vant til å være langt hjemmefra. Ja, det er annerledes på universitetsnivå. Hun kommer til å søke på studier her til lands i tillegg, men jeg ser ikke problemet med at hun sender en søknad dit i tillegg da det er deg hun jobber for. Nå skal det sies at vi har bodd i nærheten av Harvard i en periode på 4 år, og har gode venner der. 

Det er uansett veldig lurt å tillegge seg studievaner for høyere utdanning, for å få mest mulig ut av et studie ved en slik skole. Det bør vel være bedre å bare kunne fokusere på studiet enn å også måtte lære seg hvordan man studerer? 

Dere trenger vel ikke ha sånn hast? 

• Liker 1
Skrevet

Typisk kvinneguiden: hvor brukere svarer på alt annet enn det det blir stilt spørsmål om...

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er uansett veldig lurt å tillegge seg studievaner for høyere utdanning, for å få mest mulig ut av et studie ved en slik skole. Det bør vel være bedre å bare kunne fokusere på studiet enn å også måtte lære seg hvordan man studerer? 

Dere trenger vel ikke ha sånn hast? 

Det er ingen som har noe som helst hast. Som i hovedinnlegget så spør jeg etter folk som har søkt eller kommet inn på denne skolen, altså tips rundt dette. Står ingenting angående hast. I dagens skole så lærer elevene studieteknikker, noe vi ikke lærte når vi gikk på grunnskole og videregående. Dette gjør avgangselever ved videregående i dag bedre rustet til videre studier.

Om vi sender søknad etter videregående eller venter ett år, spiller ingen rolle her, da det ikke er det jeg spør om. Innlegget handler om søknaden og prosessen ettersom Harvard ikke er en vanlig søkeprosess. Dette er en søkeprosess som krever en del forberedelser slik jeg har forstått, og det jeg har lest på nettsidene til skolen. 

• Liker 1
Skrevet

Harvard University er egentlig veldig oppskrytt!!           

Samme med Stanford...    

Anonymkode: c18d2...a98

Skrevet
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei, så klart er jeg ikke positiv til dette. Det er flott at datteren din ønsker å søke, men det er viktig å ikke tro at sjansene for at hun kommer inn er store. Som jeg antar at du vet så betyr ikke karakterer "alt" i USA slik de gjør i Norge. En kan ha A / 6 i snitt og likevel slite med å komme inn. Det jeg mener med at datteren din bør klare å finne ut av en god del selv her har jo med å gjøre at alt av prosedyrer og krav vil være listet opp på admissions-sidene til Harvard. 

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Leste denne artikkelen i stad: https://studenttorget.no/index.php?show=3937&artikkelid=12580

Tror hun har en reel sjanse om hun fortsetter slik hun har gjort nå. Hvis det er noen som har erfaring med toppskolene i USA eller Harvard etc, så kom gjerne med tips. 

Forskjellen mellom datteren din og hun du linker til i artikkelen er jo en bachelorgrad. Det er nok enklere å komme inn etter fullført bachelor enn før. Jeg tror helt ærlig det vil være mye bedre om hun heller forsøker å søke seg inn for å ta mastergrad enn for å ta bachelor. Da har hun også studievanene bedre inne (som noen andre her påpekte). 

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Så bra, det var ikke slik da jeg selv var littegrann yngre.

Just now, AnonymBruker said:

Jeg blir nedlatende når folk tillater seg å spørre om andre menneskers økonomi. Det er en uting som nordmenn har lagt seg til. 

Realiteten her er jo at dere vil måtte støtte datteren deres med en god slump penger om hun  skal gå fire år på Harvard. Jeg mente ingenting frekt med å påpeke det, og jeg må si at du nok har tolket kommentaren min ganske så feil. Med tanke på temaet her er det jo helt klart relevant hvordan økonomien deres er. Du trenger ikke gå helt i forsvarsposisjon, heller. Jeg gikk selv på en av Ivy League skolene, om det ikke var for at jeg selv hadde spart opp mye penger på forhånd så hadde det aldri gått.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...