Gå til innhold

Leila (36) fikk avslag på asylsøknaden – tirsdag ble hun pisket 80 ganger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://resett.no/2017/09/22/mahmoud-farahmand-garsdagens-store-sak-om-den-iranske-kvinnen-var-feil-vinklet/

Quote

Jeg tror ikke så mange andre land hadde bebreidet seg selv for andre nasjoners handlinger, men det er liksom typisk norsk å holder på sånn. Det er jo tross alt vår feil at andre land ikke tar vare på sine borgere.

Det er jo ikke meningen at Norge med 5 millioner innbyggere, skal ta imot 80 millioner fra Iran.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, ops2 skrev:

http://resett.no/2017/09/22/mahmoud-farahmand-garsdagens-store-sak-om-den-iranske-kvinnen-var-feil-vinklet/

Det er jo ikke meningen at Norge med 5 millioner innbyggere, skal ta imot 80 millioner fra Iran.

Og det er en totalt uinteressant og tanketom betraktning i sammenhengen.

Vår vestlige fordømmelse av Iran og deres trakassering av sine innbyggere, har vært massiv og ensidig siden revolusjonen. 

Dette handler om VÅR troverdighet, at våre saksbehandlere følger våre regler og utøver våre forpliktelser på en måte som vi som nasjon er fornøyd med.

Det ligger ett personlig, individuelt familieaspekt her også, men det er mest pressemat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig leit at hun ble pisket, men

men

hun brøt loven i landet hun befinner seg i. God eller dårlig lov - slik er gjeldende lov alle som befinner seg i Iran må forholde seg til. Når dette er sagt er det ikke slik at man kan bare unngå straff ved å flytte til et annet land. Skal da enhver som begår mord og er dømt til fengsel i Norge få asyl i et annet land for å unngå å sitte i fengsel her? Spør du SV og andre av den slags - ja. Men egentlig tenker de feil. Da kan ALLE i hele verden som er dømt for en forbrytelse søke og få asyl i lille Norge, særlig landene som ikke har luksusfengsler slik Norge har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er faktisk pliktig gjennom FN å gi asyl til dem som frykter tortur eller drap fra hjemlandets regime!

Anonymkode: b400c...4cc

Nei, dette er en annen myte. Ta en titt på landene som er medlem av FN. Så tar du en titt på hvor mange land som gir asylsøkere opphold slik Norge og noen få andre vestlige land gjør. De aller fleste land i verden gir i praksis ikke opphold til asylsøkere i det hele tatt.

Anonymkode: 79cb7...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Evilposelos skrev:

Jeg vil heller bli slått på ryggen med en pisk enn å bli voldtatt.

 

9 timer siden, Evilposelos skrev:

Så fordi hun viser bilder av noen katteklor, skal myndighetene tro på henne?  Jeg tror nok de har sikre kilder på at hun ikke var dømt til pisking. 

 

8 timer siden, Evilposelos skrev:

Ingen her sier det er greit, men vi bestemmer ikke andres lands regler og når man er i andre land, må man følge reglene der, ellers blir man straffet.  Det er forresten forskjell på å bli torturert til døde og denne saken. 

 

Anonymkode: ae3f3...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Anonymkode: ae3f3...cb5

Hva ville du si? Jeg mente seksuell voldtekt om det var det du lurte på, Jeg kaller ikke vanlig vold for voldtekt. 

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er faktisk pliktig gjennom FN å gi asyl til dem som frykter tortur eller drap fra hjemlandets regime!

Anonymkode: b400c...4cc

Til naboland, av lovlige asylsøkere så må de komme ifra Finland Sverige eller Russland. Av asylsøkere som kommer ulovlig hit å søker asyl har gått igjennom land der de MÅ søke asyl eller bli returnert eller avist ifølge Fylking reglene etter 2 verdenskrig. Eller komme direkte ifra ME eller Afrika med gummibåt det er også lov. Så Vi er pliktige ifølge FN til å returnere disse til Italia, Spania og Hellas eller gi avslag og utvise dem rett til Sverige eller Russland, men ikke Finland siden EØS.         

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, som kan ha betydning for dette eller ikke: Mange asylsøkere hevder seg truet på livet av kriminelle grupper. Utpresset for penger ellers blir de drept. De hevder at de blir presset til å bli med i det ene og det andre.

Quote

Han hadde valget mellom å bli kriger for Al-Shaabbab eller piratene i Adenbukta.

https://www.ifinnmark.no/nyheter/68-asylsokere-i-vadso-gir-opp-og-forlater-norge-frivillig/s/1-30002-7703806

Han har fått avslag på asylsøknaden og returnerer frivillig. Hvor mye risikerer han i forhold til 80 piskeslag?

 

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe muffens synes jeg... Tenker Udi føler såpass press at de lar henne komme til Norge, men det synes jeg pokker ikke de bør. Greit nok å sende "bevis" til dem, men å breie det ut i media. Nei. Merker jeg blir irritert... Og jeg er virkelig for at folk som bør få beskyttelse, skal få det! 

Anonymkode: 313f3...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjør alt hun kan nå for å klore seg fast i Norge.

Oppskriften er å gjøre seg mer utsatt i Iran, i Norges øyne:P

Dette er et spill, og spilleren satser HØYT. 

Anonymkode: 965ec...200

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 22.02, AnonymBruker skrev:

Har som sagt blitt pisket til langt verre merker enn det der, gjør litt vondt, men absolutt overkommelig. 

Anonymkode: b767a...909

I hvilken sammenhang? Dersom det dreier seg om frivillige sexleker er det virkelig ikke relevant for denne saken her. Pisking som straff er tortur og brudd på menneskerettighetene. Og selv om det ikke var store kjøttsår, så var det tross alt snakk om 80(!) piskeslag, og hun trengte legebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Søk opp bilder av folk som er pisket, de har åpne sår ikke blåmerker  ryggen.

I Iran er alkohol forbudt, du blir straffet for å drikke. I Norge er alkohol lov og alle syns det er greit.

I Norge er det forbudt å fysisk staffe barn, du blir straffet for det. I Iran er det lov å gi ungene en smekk og alle syns det er greit.

konklusjon; følg reglene der du er, hvis ikke ta den straffen du får.

Anonymkode: 92241...64c

Det kunne jo like godt vært deg som hadde bodd i et land med ulevelige regler. Du har bare hatt flaks og endt opp i et land hvor demokrati, kvinneverd og menneskeverd betyr noe. Lurer på hvor høyt vi hadde hørt deg skrike hvis det var du som ble pisket 80x for noe som blir ansett for bagateller i de fleste vestlige land. 

 

Anonymkode: 95879...3a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Drizzt skrev:

Veldig leit at hun ble pisket, men

men

hun brøt loven i landet hun befinner seg i. God eller dårlig lov - slik er gjeldende lov alle som befinner seg i Iran må forholde seg til. Når dette er sagt er det ikke slik at man kan bare unngå straff ved å flytte til et annet land. Skal da enhver som begår mord og er dømt til fengsel i Norge få asyl i et annet land for å unngå å sitte i fengsel her? Spør du SV og andre av den slags - ja. Men egentlig tenker de feil. Da kan ALLE i hele verden som er dømt for en forbrytelse søke og få asyl i lille Norge, særlig landene som ikke har luksusfengsler slik Norge har.

Enig.

 

Norge kan ikke ta ansvar for hvordan all verdens land har valgt å organisere seg. De har sine lover som de vet de må forholde seg til.

Anonymkode: 814ac...d76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Druid skrev:

Og det er en totalt uinteressant og tanketom betraktning i sammenhengen.

Ikke for meg. 

Det er slemt av deg å tråkke på andres innspill.

Du ødelegger for deg selv og får null respekt.

Anonymkode: 814ac...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at flere mener at det å piske en kvinne for å drikke alkohol er nærmest ok. Det er iallfall ikke inhumant og hun burde tåle det. Jeg forventer slikt syn i land vi ikke liker å sammenligne oss med, men at nordmenn i Norge mener dette er skremmende. Eller er det bare ok fordi hun er Leila fra Iran og ikke Mona fra Stavanger?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

 

Norge kan ikke ta ansvar for hvordan all verdens land har valgt å organisere seg. De har sine lover som de vet de må forholde seg til.

Anonymkode: 814ac...d76

Jo, Norge kan ta ansvar for gjennom EMK er vi også budet til noen lover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for meg. 

Det er slemt av deg å tråkke på andres innspill.

Du ødelegger for deg selv og får null respekt.

Anonymkode: 814ac...d76

Kjære Farmand. 

Det er en mengde steder i vårt vestlige samfunn der man gir deltagerpoeng og der man bruker tid på å beskytte følelsene til motdebatanten for å beskytte personens mulighet til å delta.

Anonyme nettdebatter er ikke en av dem.

Skal du få frem ett poeng, må du kunne forsvare poenget og hvis din argumentasjon er feil, blir du avkledd.

Jeg skjønner din frustrasjon over revolusjonen i Iran, men selv om du og mange med deg ønsker endring, ser det ikke ut til å dere har den graden av støtte generelt i den Iranske befolkningen til å kuppe prestestyret, og innen det skjer, kommer vesten til å behandle dere med pølseklyper fra fem meters avstand. Kom tilbake når vi kan bombe ett titalls moskeer og være sikker på at demokrati kan utvikle seg.

Denne typen frustrasjonsinnlegg du kommer med i alle slike saker, er ikke til hjelp,  det er ingen som er uenig i deg og forsøket på å kuppe norske debatter med en totalt irrelevant innspill for å åpne din egen debatt, irriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lærke said:

Skremmende at flere mener at det å piske en kvinne for å drikke alkohol er nærmest ok. Det er iallfall ikke inhumant og hun burde tåle det. Jeg forventer slikt syn i land vi ikke liker å sammenligne oss med, men at nordmenn i Norge mener dette er skremmende. Eller er det bare ok fordi hun er Leila fra Iran og ikke Mona fra Stavanger?

 

 

Det er ikke humant.

Problemet er at det er 80 millioner mennesker i Iran, og det er bare et av mange land som har full Sharia lovgivning, eller delvis Sharia. https://en.wikipedia.org/wiki/Application_of_Islamic_law_by_country

Sammenlign kartet over Sharia med kartet over den muslimske verden, og du vil selvsagt se en overlapping. Det er 1,7 billioner muslimer i verden.

Noen ser det som irrelevant.

Men jeg sier, at hvem som helst av de 1,7 billionene kan gjøre noe som er i strid med Sharia, og kan da få innvilget asyl og varig opphold i Norge. Det går ikke.

UDI sier:

En person vil få oppholdstillatelse som flyktning i Norge hvis han eller hun

  • har en velbegrunnet frykt for forfølgelse på grunn av etnisitet, avstamning, hudfarge, religion, nasjonalitet, medlemskap i en spesiell sosial gruppe eller på grunn av politisk oppfatning (dette kalles å være en konvensjonsflyktning), eller
  • står i reell fare for å bli utsatt for dødsstraff, tortur eller annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff hvis de må reise tilbake til hjemlandet.

 

Flyktningeretten gir rett til umiddelbar beskyttelse i første sikre land. Legg ut kartet og se avstanden fra Iran til Norge.

Jeg mener at en burde skille på straff på grunn av politisk aktivitet, og straff på grunn av andre handlinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 23.30, Spiteful skrev:

Blir skremt av hvor følelsesløse og kalde folk i denne tråden her er. Bare enda en liten påminnelse om at uansett hvor lenge jeg bor i Norge, hvor mye jeg integrerer meg og hjelper til i samfunnet, så vil jeg for alltid bare være enda en utlending som burde dra tilbake til der jeg kommer fra... Det gjør så utrolig vondt langt inn i hjerterota.

Man tåler mye, når det ikke rammer en selv., kan det ofte virke som. Nå vet ikke jeg hvordan saken var. Norge kan ikke bare ta inn, men å kaste utfolk som risikerer tortur eller henrettelse er ikke greit.

Anonymkode: 2447b...e8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...