Gå til innhold

Hjelp, vet ikke hvor jeg skal sitte i svigermor sin begravelse!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann, håper noen kan hjelpe meg.

Svigermoren min døde nå nylig, og meg og min samboer har ikke vært sammen i mer enn et halvt år. Vi snakket netopp sammen om hvor jeg skulle sitte i begravelsen om jeg skulle sitte sammen med han og Hannes familie eller om jeg skulle sitte et annet sted. Det han svarte da var at om det hadde vært min mor ville ikke han ha sotte framme på grunn av at han hadde tatt en annen sin plass. Og jeg så jo selvfølgelig at jeg ville være der for han, og da svarte han at han hadde sin bror der så han hadde ikke bruk for meg. Jeg syns dette var litt rart for i min familie sitter vi med kjæresten i sånne sammenhenger. Så jeg føler meg veldig bortskjøvet.

Er det jeg som er litt rar her eller er det normalt?

Anonymkode: 23ffe...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres veldig rart ut det han sa! 
Jeg hadde tatt det som en selvfølge begge veier at partneren til barnet til avdøde sitter sammen med partneren sin i støtte, for kjæresten er trossalt den nærmeste støtten i et parforhold. 

Anonymkode: 7c71b...7af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han sier at han ikke har bruk for deg så ville jeg faktisk ikke gått!!!! Da kan han ha det så godt med broren sin og ikke forvente særlig mye skulder å gråte på når han kommer hjem heller. En klem og litt pjusk får han, men ikke noe ofrende støtte! 
Så utrolig rar og sær han er! 

Anonymkode: 7c71b...7af

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kanskje at han er ukomfortabel med å vise seg foran deg i en sårbar situasjon og derfor sa ifra på en klønete måte. Om dere ikke har vært sammen lenge har dere kanskje ikke sett hverandre i en så sårbar og vond situasjon før? Ville tenkt at han er i en sorgprosess og ville hevet meg over det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke har bruk for deg uansett, hadde jeg personlig droppet begravelsen ettersom det jo er kjæresten jeg hadde vært der for ettersom et halvt år ikke er så mye og du ikke har inngående kjennskap til svigermor. 

Anonymkode: 008a0...350

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du ble litt paff siden du hadde forventet og ønsket å støtte han i denne situasjonen og han svarte deg så skarpt. I min familie er det også normalt å sitte sammen med kjærestene sine, men alle har da vært sammen mange år. De fremste radene er forbeholdt til de aller nærmeste, og om du ikke er kommet helt inn i familien hans enda, så blir det litt dumt om du tar plassen til noen andre som er i sorg og trenger familien å støtte seg på. Og kanskje kjæresten din trenger familien sin mer enn deg akkurat nå, det er lettere å sørge når man har samme bånd til avdøde.

Jeg skjønner at du ble lei deg og føler deg skøvet til side, men jeg syns du skal sette dine følelser litt tilside nå. Han har nettopp misten moren sin, og da er det av og til vanskelig å vise takt og tone. Jeg syns du skal dra i begravelsen, men kanskje sitte sammen med vennene hans. Da vet han at du er der for han og bryr deg om han. Men om du virkelig er usikker på om han ønsker deg der, så spørr han og respekter svaret hans.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes svaret hans var veldig rart, men samtidig er han sikkert i dyp, fortvilende sorg. Når min svigermor døde hadde vi vært sammen 1,5 år - noe som heller ikke er så lenge. Jeg satt sammen med kjæresten min på fremste benk. Jeg vet ikke hvor stor familie det er snakk om, men det kan da umulig være så sinnsykt mange at du tar noen sin plass ved å sitte med han? Min kjæreste var veldig glad for at jeg var der hvertfall, han stivholdt hånden min gjennom hele seremonien. 

Anonymkode: 789bc...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i STOR sorg akkurat nå. Du er ikke i tankene hans. Dere har bare vært sammen i et halvt år. Det betyr ikke at han gjorde noe bra da han sa at han ikke trengte deg der, det betyr bare at du ikke står ham særlig nær enda (noe som er naturlig i et så ferskt forhold).

Jeg ville i hvert fall aldri droppet begravelsen. Da er ikke forholdet liv laga. Jeg mista nylig min svigerfar som har feiret mye jul og bursdag sammen med min familie i over 10 år... INGEN i min familie dukket opp. De har bare lurt på hva som skjedde og hvem som fant ham, og ikke snakket mer om den saken. Våre næreste venner stilte opp, deltok i begravelsen og ordnet alt med minnestunden som var etterpå.
Jeg har min familie langt oppi halsen. Jeg gruer meg til enhver kontakt med dem, og direkte liker dem ikke lengre.

Anonymkode: 2f018...a92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje tenkt at min kjæreste sin mors begravelse ikke handlet om meg og hvor jeg skal sitte. Har full forståelse for at du ble såret, og til og med fornærmet over svaret hans, men nå er han jo sikkert i en sorgprosess, og da kan man si rart. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det ikke vanlig at kjærester (særlig ikke som man kun har vært sammen med i noen få måneder) sitter sammen med familien. De sitter på benken bak, og kan eventuelt legge en trøstende hånd på kjæresten skulder dersom de ser at han/hun trenger det. Din kjæreste sa jo tydelig fra til deg at i den situasjonen ønsker han trøst, og antagelig felleskapet i delt sorg, fra broren sin, og det synes jeg du bør respektere. Du kan eventuelt heller ta litt mer ansvar for de praktiske gjøremålene, men snakk med svigerfamilien om dette slik at du ikke tråkker noen på tærne. 

Anonymkode: a4b48...981

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener du ikke skal sitte der og da retter du deg etter det. Det er stor forskjell på å ha vært sammen i 6 mnd og 6 år. Jeg forstår kjæresten din godt og jeg tror mange hadde reagert om du satt med de.

 

Etter så kort tid kan hun knapt kalles svigermor.

Anonymkode: 6d696...202

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når moren til xn døde hadde vi vært sammen i 2 år...jeg fikk beskjed om at hun hadde  sagt at jeg ikke var velkommen i kirka eller på minnesamværet. TS jeg ville dratt men heller satt meg en annen plass i kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.9.2017 den 2.36, AnonymBruker skrev:

Hvis han sier at han ikke har bruk for deg så ville jeg faktisk ikke gått!!!! Da kan han ha det så godt med broren sin og ikke forvente særlig mye skulder å gråte på når han kommer hjem heller. En klem og litt pjusk får han, men ikke noe ofrende støtte! 
Så utrolig rar og sær han er! 

Anonymkode: 7c71b...7af

Det er vel heller særere å straffe noen som har mistet sin mor og er i sorg fordi man føler seg fornærmet..!!!! Voks opp sier jeg bare, delta og still opp. Dette er det vondeste man opplever.

Anonymkode: 20c0b...b68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt en eller to benker bak, du. Slik har det for det meste vært i min familie. Ektefelle og barn av avdøde sitter forrest, så sitter øvrige familiemedlemmer en eller to benker bak (alt etter hvor mange som har vært med). 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

 

On 24.9.2017 at 2:36 AM, AnonymBruker said:

Hvis han sier at han ikke har bruk for deg så ville jeg faktisk ikke gått!!!! Da kan han ha det så godt med broren sin og ikke forvente særlig mye skulder å gråte på når han kommer hjem heller. En klem og litt pjusk får han, men ikke noe ofrende støtte! 
Så utrolig rar og sær han er! 

Anonymkode: 7c71b...7af

Nå må dere ta dere sammen her. De har vært sammen i 6 måneder (!). Han har nettopp mistet moren. Du har vel ikke hilst på de andre nærmeste slektningene til moren en gang. Gjør som han sier og hør etter hva slags skikker det er i HANS familie.

Anonymkode: 28df0...0f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke din svigermor, dere er jo ikke gift.  Dere har vært sammen i 5 minutter. Sett deg lengre bak, ikke sammen med familie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stygge folk her er?
Etter 6 mnd flyttet jeg sammen med kjæresten og jeg hadde kjent moren hans i 2,5 år. 
Jeg hadde syns det var rart om min type reagerte likt.

Vi vet jo ikke situasjonen deres.

Ellers håper jeg begravelsen gikk bra, TS.
Hva endte det med?

Anonymkode: 36016...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, September 19, 2017 den 1.54, AnonymBruker skrev:

Heisann, håper noen kan hjelpe meg.

Svigermoren min døde nå nylig, og meg og min samboer har ikke vært sammen i mer enn et halvt år. Vi snakket netopp sammen om hvor jeg skulle sitte i begravelsen om jeg skulle sitte sammen med han og Hannes familie eller om jeg skulle sitte et annet sted. Det han svarte da var at om det hadde vært min mor ville ikke han ha sotte framme på grunn av at han hadde tatt en annen sin plass. Og jeg så jo selvfølgelig at jeg ville være der for han, og da svarte han at han hadde sin bror der så han hadde ikke bruk for meg. Jeg syns dette var litt rart for i min familie sitter vi med kjæresten i sånne sammenhenger. Så jeg føler meg veldig bortskjøvet.

Er det jeg som er litt rar her eller er det normalt?

Anonymkode: 23ffe...115

Hvor du sitter og skal sitte avgjør din samboer. Der han vil ha deg, gjør han plass til deg. Hans familie sine meninger er av mindre betydning, men hans far og søsken må ha lov til å bli spurt og å uttale seg.

Anonymkode: f431f...437

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...