AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #1 Skrevet 18. september 2017 Hei! Jeg fikk brev om innkalling til barnevernet i dag, noen har sendt inn en bekymringsmelding. Jeg har ingenting å være bekymret for så jeg gruer meg ikke. Dette kan umulig vedrøre meg siden jeg er hjemme og passer barnet mitt 24 timer i døgnet. Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med dette og vet hva som skjer første time man er der? Og får man vite hvem som har sendt inn bekymringsmeldingen? Dette irriterer meg egentlig utrolig mye siden jeg ikke har gjort en eneste ting galt! Og det får de jo se og vite når jeg er der Anonymkode: e4ef3...917
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #2 Skrevet 18. september 2017 Skjønner ikke helt logikken din her. Mange er hjemme med barna, men trenger allikevel bistand og veiledning i foreldrerollen. Det beste er å være ydmyk i møtet med barnevernet. Anonymkode: 8e4b1...73f 31
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #3 Skrevet 18. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt logikken din her. Mange er hjemme med barna, men trenger allikevel bistand og veiledning i foreldrerollen. Det beste er å være ydmyk i møtet med barnevernet. Anonymkode: 8e4b1...73f Skal jo såklart være ydmyk i møtet. Men jeg vil jo også vite hva jeg har gjort "galt", som de ser på som "galt" om du skjønner. Jeg er nettopp ferdig utdannet og har hatt med meg barnet på skolen for å få en trygg oppvekst for barnet mitt, jeg har virkelig stått på. Nå har jeg muligheten til å være hjemme ett år med barnet fordi vi har råd til det, vi har alltid mat på bordet, jeg har ikke vært ute av huset en eneste gang etter leggetid og tatt vare på barnet som en mor skal med kjærlighet og lærdom. Så siden jeg aldri har hatt eller vært innblandet i barnetvernet før lurer jeg på hva man får vite på ett første møte. Anonymkode: e4ef3...917
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #4 Skrevet 18. september 2017 Du får kun vite hvem som har sendt inn bekymringsmelding hvis de har valgt å ikke være anonyme. Det er imidlertid mest vanlig å være anonym, og da får du ikke vite noe. Har du noen anelse om hva som kan være grunnen til at noen har sendt inn bekymringsmelding på deg? Det er sjelden noen gjør det uten å være oppriktig bekymret, med mindre de ønsker hevn over deg for en eller annen grunn. Anonymkode: 5aba9...faa 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #5 Skrevet 18. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får kun vite hvem som har sendt inn bekymringsmelding hvis de har valgt å ikke være anonyme. Det er imidlertid mest vanlig å være anonym, og da får du ikke vite noe. Har du noen anelse om hva som kan være grunnen til at noen har sendt inn bekymringsmelding på deg? Det er sjelden noen gjør det uten å være oppriktig bekymret, med mindre de ønsker hevn over deg for en eller annen grunn. Anonymkode: 5aba9...faa ok. takk for svar. Jeg har helt ærlig ingen anelse! Anonymkode: e4ef3...917
Hermine3011 Skrevet 18. september 2017 #6 Skrevet 18. september 2017 (endret) 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal jo såklart være ydmyk i møtet. Men jeg vil jo også vite hva jeg har gjort "galt", som de ser på som "galt" om du skjønner. Jeg er nettopp ferdig utdannet og har hatt med meg barnet på skolen for å få en trygg oppvekst for barnet mitt, jeg har virkelig stått på. Nå har jeg muligheten til å være hjemme ett år med barnet fordi vi har råd til det, vi har alltid mat på bordet, jeg har ikke vært ute av huset en eneste gang etter leggetid og tatt vare på barnet som en mor skal med kjærlighet og lærdom. Så siden jeg aldri har hatt eller vært innblandet i barnetvernet før lurer jeg på hva man får vite på ett første møte. Anonymkode: e4ef3...917 Møtet: - dere går gjennom meldingen, og du får uttale deg -du får informasjon om dine rettigheter, barneverntjenesten og en undersøkelse -hvis saken skal undersøkes nærmere; det lages en plan for de tre neste månedene. Dette inkluderer (i løpet av tre måneder): 1. at de snakker med barnet i enerom 1-4 ganger. Er barnet for lite, observeres det sammen med deg eller i barnehagen 2. De snakker alene med deg /far om barnet, om deg selv/far, deg/dere som foreldre, om rutiner, om din /deres barndom, problemer og utfordringer knyttet til å ivareta barnet de kommer uansett på hjemmebesøk. 3. De innhenter informasjon fra offentlige instanser som kan si noe om barnet og dere. Feks helsestasjon, fastlege, psykolog, dps, andre. IKKE private, som familie 4. De kommer med forslag til tiltak eller de avslutter undersøkelsen etter 3 mnd. De lager en sluttrapport som sammenfatter alt de har sett, hørt , fått inn av info og vurderinger av dere som foreldre, og barnets behov. dere har rett til å ta med advokat/støtteperson i hvert ledd av en evt undersøkelse. alt dere sier og gjør- også på telefonen, blir dokumentert (skrevet ned og oppbevart i arkiv). Dere har krav på innsyn i alt som skrives, men dere må be om det. Det kalles partsrettigheter- for dere er nå part i sak. Barnet er den andre parten, og den tredje er barnevernet. hilsen ansatt i barnevern. Endret 18. september 2017 av Hermine3011 11
Million Skrevet 18. september 2017 #7 Skrevet 18. september 2017 Hva slags skole har du gått på, som har tillatt deg å ha med et lite barn i timene på skolen??? 9
Gjest Kariannne Skrevet 18. september 2017 #8 Skrevet 18. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg fikk brev om innkalling til barnevernet i dag, noen har sendt inn en bekymringsmelding. Jeg har ingenting å være bekymret for så jeg gruer meg ikke. Dette kan umulig vedrøre meg siden jeg er hjemme og passer barnet mitt 24 timer i døgnet. Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med dette og vet hva som skjer første time man er der? Og får man vite hvem som har sendt inn bekymringsmeldingen? Dette irriterer meg egentlig utrolig mye siden jeg ikke har gjort en eneste ting galt! Og det får de jo se og vite når jeg er der Anonymkode: e4ef3...917 Hvorfor irriterer det deg? Du vet jo selv hva slags mor du er? Om noen har vært bekymret for barnet, så er det bedre å sende en bekymringsmelding for mye enn for lite. Er du en god omsorgsfull mamma så har du jo ikke noe bekymre deg for 😊 Bra at folk tør å sende bekymringsmelding, i de fleste tilfeller er det ikke noe, men noen ganger er det det.
Gjest Kariannne Skrevet 18. september 2017 #9 Skrevet 18. september 2017 Jeg vil også få med at mange ikke ser hva de selv gjør som gir grunn til bekymring hos omverden, ellers hadde nok ikke mor/far gjort det. Sikker på at du ønsker barnet ditt alt godt altså, men det er jo noe som har gitt en person grunn til bekymring. Ingen foreldre er feilfri, og om ikke det er en alvorlig bekymring, vil de kanskje bare rettlede deg litt, om ikke annet.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #10 Skrevet 18. september 2017 Å ha med seg et lite barn på skole for voksne hver dag vitner jo om liten forståelse for barnets behov. At du er den eneste som er med barnet døgnet rundt trenger jo heller ikke være sunt. Anonymkode: 19700...43d 24
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #11 Skrevet 18. september 2017 1 time siden, Hermine3011 skrev: Møtet: - dere går gjennom meldingen, og du får uttale deg -du får informasjon om dine rettigheter, barneverntjenesten og en undersøkelse -hvis saken skal undersøkes nærmere; det lages en plan for de tre neste månedene. Dette inkluderer (i løpet av tre måneder): 1. at de snakker med barnet i enerom 1-4 ganger. Er barnet for lite, observeres det sammen med deg eller i barnehagen 2. De snakker alene med deg /far om barnet, om deg selv/far, deg/dere som foreldre, om rutiner, om din /deres barndom, problemer og utfordringer knyttet til å ivareta barnet de kommer uansett på hjemmebesøk. 3. De innhenter informasjon fra offentlige instanser som kan si noe om barnet og dere. Feks helsestasjon, fastlege, psykolog, dps, andre. IKKE private, som familie 4. De kommer med forslag til tiltak eller de avslutter undersøkelsen etter 3 mnd. De lager en sluttrapport som sammenfatter alt de har sett, hørt , fått inn av info og vurderinger av dere som foreldre, og barnets behov. dere har rett til å ta med advokat/støtteperson i hvert ledd av en evt undersøkelse. alt dere sier og gjør- også på telefonen, blir dokumentert (skrevet ned og oppbevart i arkiv). Dere har krav på innsyn i alt som skrives, men dere må be om det. Det kalles partsrettigheter- for dere er nå part i sak. Barnet er den andre parten, og den tredje er barnevernet. hilsen ansatt i barnevern. Takk for svar :D Anonymkode: e4ef3...917 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #12 Skrevet 18. september 2017 42 minutter siden, Million skrev: Hva slags skole har du gått på, som har tillatt deg å ha med et lite barn i timene på skolen??? Helsefagarbeider. Men har skole fra før så var bare helsefagene. Jeg var gravid mens jeg gikk første halve året og barnet var spebarn når jeg gikk siste Anonymkode: e4ef3...917 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #13 Skrevet 18. september 2017 1 time siden, Hermine3011 skrev: Møtet: - dere går gjennom meldingen, og du får uttale deg -du får informasjon om dine rettigheter, barneverntjenesten og en undersøkelse -hvis saken skal undersøkes nærmere; det lages en plan for de tre neste månedene. Dette inkluderer (i løpet av tre måneder): 1. at de snakker med barnet i enerom 1-4 ganger. Er barnet for lite, observeres det sammen med deg eller i barnehagen 2. De snakker alene med deg /far om barnet, om deg selv/far, deg/dere som foreldre, om rutiner, om din /deres barndom, problemer og utfordringer knyttet til å ivareta barnet de kommer uansett på hjemmebesøk. 3. De innhenter informasjon fra offentlige instanser som kan si noe om barnet og dere. Feks helsestasjon, fastlege, psykolog, dps, andre. IKKE private, som familie 4. De kommer med forslag til tiltak eller de avslutter undersøkelsen etter 3 mnd. De lager en sluttrapport som sammenfatter alt de har sett, hørt , fått inn av info og vurderinger av dere som foreldre, og barnets behov. dere har rett til å ta med advokat/støtteperson i hvert ledd av en evt undersøkelse. alt dere sier og gjør- også på telefonen, blir dokumentert (skrevet ned og oppbevart i arkiv). Dere har krav på innsyn i alt som skrives, men dere må be om det. Det kalles partsrettigheter- for dere er nå part i sak. Barnet er den andre parten, og den tredje er barnevernet. hilsen ansatt i barnevern. Det er da feil at de uansett kommer på hjemmebesøk. Det har jeg selv erfaring med. Det kommer helt an på situasjonen. Anonymkode: e6641...034 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #14 Skrevet 18. september 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ha med seg et lite barn på skole for voksne hver dag vitner jo om liten forståelse for barnets behov. At du er den eneste som er med barnet døgnet rundt trenger jo heller ikke være sunt. Anonymkode: 19700...43d Jeg gikk helsefag og hadde 5 timer i uken med helse siden jeg har skole fra før. Var gravid då jeg begynte og når et var født det siste halve året. For dere som har barn vet hvor mye barna sover når de er spedbarn så det gikk veldi fint å ha han i vognen sovende 1-2 timer om dagen. Men dette har ingen relevansen med tanke på at dette er 4 måneder siden Anonymkode: e4ef3...917 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #15 Skrevet 18. september 2017 1 time siden, Hermine3011 skrev: Møtet: - dere går gjennom meldingen, og du får uttale deg -du får informasjon om dine rettigheter, barneverntjenesten og en undersøkelse -hvis saken skal undersøkes nærmere; det lages en plan for de tre neste månedene. Dette inkluderer (i løpet av tre måneder): 1. at de snakker med barnet i enerom 1-4 ganger. Er barnet for lite, observeres det sammen med deg eller i barnehagen 2. De snakker alene med deg /far om barnet, om deg selv/far, deg/dere som foreldre, om rutiner, om din /deres barndom, problemer og utfordringer knyttet til å ivareta barnet de kommer uansett på hjemmebesøk. 3. De innhenter informasjon fra offentlige instanser som kan si noe om barnet og dere. Feks helsestasjon, fastlege, psykolog, dps, andre. IKKE private, som familie 4. De kommer med forslag til tiltak eller de avslutter undersøkelsen etter 3 mnd. De lager en sluttrapport som sammenfatter alt de har sett, hørt , fått inn av info og vurderinger av dere som foreldre, og barnets behov. dere har rett til å ta med advokat/støtteperson i hvert ledd av en evt undersøkelse. alt dere sier og gjør- også på telefonen, blir dokumentert (skrevet ned og oppbevart i arkiv). Dere har krav på innsyn i alt som skrives, men dere må be om det. Det kalles partsrettigheter- for dere er nå part i sak. Barnet er den andre parten, og den tredje er barnevernet. hilsen ansatt i barnevern. Punkt 3 ble gjort etter å ha snakket med meg på første møtet. Så når de fikk svaret fra hs og bhg så la de saken død. De gikk ikke inn i dybden på første samtale, men jeg svarte hva som hadde skjedd ut i fra det politiet hadde sagt til BV. De møtte aldri barnet mitt og heller ikke intressert i hjemmet vårt. Det var veldig enkelt og greit. Anonymkode: 32139...a86 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #16 Skrevet 18. september 2017 1 time siden, Million skrev: Hva slags skole har du gått på, som har tillatt deg å ha med et lite barn i timene på skolen??? Ei venninne av meg fikk det på elektro. Barnet lå i vognen å sov i klasserommet den første tiden Anonymkode: 32139...a86 2
Hermine3011 Skrevet 18. september 2017 #17 Skrevet 18. september 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er da feil at de uansett kommer på hjemmebesøk. Det har jeg selv erfaring med. Det kommer helt an på situasjonen. Anonymkode: e6641...034 Det er ikke feil. Det står i retningslinjene at man skal utføre hjemmebesøk. Dersom det ikke er blitt gjort, er det desverre utført en mangelfull undersøkelse. Sikkert bra for deg- det er jo ikke noe gøy å få besøk av bv. men alvorlig for de barna der bv faktisk kunne ha avdekket omsorgssvikt ved et besøk . Endret 18. september 2017 av Hermine3011 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #18 Skrevet 18. september 2017 2 timer siden, Hermine3011 skrev: Det er ikke feil. Det står i retningslinjene at man skal utføre hjemmebesøk. Dersom det ikke er blitt gjort, er det desverre utført en mangelfull undersøkelse. Sikkert bra for deg- det er jo ikke noe gøy å få besøk av bv. men alvorlig for de barna der bv faktisk kunne ha avdekket omsorgssvikt ved et besøk . Her ble samboer tatt for hasjbruk og kjøp da de tok en kompis av han som solgte. Han testet til og med positivt da politiet hadde vært på døren her for å hente han. BV kom ikke hjem til oss Anonymkode: 32139...a86 2
Hermine3011 Skrevet 18. september 2017 #19 Skrevet 18. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her ble samboer tatt for hasjbruk og kjøp da de tok en kompis av han som solgte. Han testet til og med positivt da politiet hadde vært på døren her for å hente han. BV kom ikke hjem til oss Anonymkode: 32139...a86 Helt merkelig ! 3
Carrot Skrevet 18. september 2017 #20 Skrevet 18. september 2017 4 timer siden, Million skrev: Hva slags skole har du gått på, som har tillatt deg å ha med et lite barn i timene på skolen??? Når jeg gikk siste året på vgs (yrkesfag) tok jeg med eldstemann på skolen dersom bhg var stengt, var småsyk og ikke kunne gå i bhg osv uten at noen reagerte på det. Lærerene var tvert imot positive da det betød mindre fravær på meg og barnet ikke var til "hinder" på noen måte. Så jeg skjønner ikke at det er negativt og fortjener "tilltatt deg" i denne settingen - tvert imot. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå