Gjest Sisti Skrevet 3. oktober 2017 #81 Skrevet 3. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvem har snakket om å aldri gjøre motstand?? Mine foreldre krevde at jeg skulle oppføre meg høflig mot andre, lærte meg hvordan jeg skulle håndhilse, ikke for hardt og ikke for slapt. Det dette førte til, var at jeg aldri var i tvil om hvordan jeg skulle oppføre meg mot andre mennesker, ble altså ikke keitet eller usikker når jeg møtte fremmede mennesker. En venninne av meg lærte aldri dette da hun var barn, foreldrene la ingen vekt på høflighet, som voksen ble hun nervøs når hun møtte mennesker i en setting hvor det krevdes at man var høflig, hun visste rett og slett ikke hvordan hun skulle oppføre seg. Høflig atferd er en smørning i sosiale sammenkomster, man vet hvordan man skal oppføre seg slik at det sosiale samværet blir behagelig for alle. Anonymkode: 46dcb...4d9 Denne tråden handler vel strengt tatt ikke om håndhilsing. Jeg sier ikke at man ikke skal fokusere på høflighet, men om man skal fokusere KUN på høflighet og lite motstand, eller også på andre verdier. Hvis de andre verdiene er viktige må man unngå fysisk avstraffelse, og håndtere barn som gjør motstand på andre måter.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #82 Skrevet 3. oktober 2017 Ville aldri sett det som positivt om barnet mitt var veloppdragent som følge av redsel... never. Tar heller helt normal ulydighet og utforsking av selvstendighet så de selv lærer grunnene til at man skal oppføre seg sånn og sånn - med tiden. Mye mer fornuftig at ungene en dag skjønner at de skal oppføre seg heller enn å bare gjøre det fordi de ellers blir slått... Anonymkode: 2a844...c3a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #83 Skrevet 3. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville aldri sett det som positivt om barnet mitt var veloppdragent som følge av redsel... never. Tar heller helt normal ulydighet og utforsking av selvstendighet så de selv lærer grunnene til at man skal oppføre seg sånn og sånn - med tiden. Mye mer fornuftig at ungene en dag skjønner at de skal oppføre seg heller enn å bare gjøre det fordi de ellers blir slått... Anonymkode: 2a844...c3a Hvorfor i all verden tror du at barn som er veloppdragne er det pga redsel?? Jeg fikk beskjed om å oppføre meg høflig mot andre mennesker, foreldrene var mer myndige da jeg vokste opp, men jeg var jo ikke redd selv om jeg var veloppdragen?? Barn ser opp til de voksne og når min far fortalte meg hva som var korrekt oppførsel, så lyet jeg ham, men det hadde ingenting med redsel å gjøre. Det virker som mange av dere tror at så lenge barn oppfører seg som ville aper så er de harmoniske, jeg vil heller kalle dem en plage..for omgivelsene, og da har foreldre glemt å lære dem respekten for andre. Anonymkode: 46dcb...4d9
Gjest Sisti Skrevet 3. oktober 2017 #84 Skrevet 3. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor i all verden tror du at barn som er veloppdragne er det pga redsel?? Anonymkode: 46dcb...4d9 Det er da ingen som hevder det generelt? Nå må du faktisk begynne å lese denne tråden og hva den handler om i stedetfor å feiltolke alt som blir skrevet for å benytte anledningen til å si hvor høflig du var. Jada, vi har skjønt at du var flink til å håndhilse, men var du like flink til å få med deg konteksten ting ble sagt eller gjort i...? Du viser det dårlig i så fall...
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #85 Skrevet 3. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden tror du at barn som er veloppdragne er det pga redsel?? Jeg fikk beskjed om å oppføre meg høflig mot andre mennesker, foreldrene var mer myndige da jeg vokste opp, men jeg var jo ikke redd selv om jeg var veloppdragen?? Barn ser opp til de voksne og når min far fortalte meg hva som var korrekt oppførsel, så lyet jeg ham, men det hadde ingenting med redsel å gjøre. Det virker som mange av dere tror at så lenge barn oppfører seg som ville aper så er de harmoniske, jeg vil heller kalle dem en plage..for omgivelsene, og da har foreldre glemt å lære dem respekten for andre. Anonymkode: 46dcb...4d9 det er forskjell på å ha en myndig fremtoning, og å straffe sine barn. Anonymkode: cdd12...466
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #86 Skrevet 3. oktober 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er forskjell på å ha en myndig fremtoning, og å straffe sine barn. Anonymkode: cdd12...466 Hvem er det som aldri straffer sine barn? Inndragning av favoritt-leker er en straff,holde seg på rommet for så og så lenge er også straff, i andre land og før i tiden her i Norge var ris en straff. Vis meg den forelder som aldri straffer sine barn. Anonymkode: 46dcb...4d9
Gjest Sisti Skrevet 3. oktober 2017 #87 Skrevet 3. oktober 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvem er det som aldri straffer sine barn? Inndragning av favoritt-leker er en straff,holde seg på rommet for så og så lenge er også straff, i andre land og før i tiden her i Norge var ris en straff. Vis meg den forelder som aldri straffer sine barn. Anonymkode: 46dcb...4d9 Det er ganske mange som har gått bort fra den type straff, og heller bruker naturlige konsekvenser eller rettledning uten straff. Unger er forskjellige, ikke alle trenger å bli oppdratt vha straff. Hvis du vil lære mer kan du lese deg opp på forskjellige varianter av tilknytningsomsorg.
RoH Skrevet 3. oktober 2017 #88 Skrevet 3. oktober 2017 (endret) På 13.9.2017 den 8.49, jabx skrev: Men når de vokser opp så er det nettopp folk fra disse landene som oppfører seg forkastelig. Fra mishandlede og underkuede barn til ufyselige voksne. Nei, takke meg til oppdragelsesmetoder som ikke går ut på å mishandle barna. Hvor har du det fra? Jeg har jobbet med mange mennesker fra Polen i over de siste 15 årene, mange av dem er mine personlige venner, jeg har vært i flere bryllup, vært arbeidsgiver for mange. Mange av dem stoler jeg fult og helt på. De er ærlige, stort sett trofaste, skillemisser er nesten fraværende, de setter familiens interesser før sine egen, spesielt barnas, flesteparten har høy arbeidsmoral og mye stolthet i forhold til den jobben de utfører osv. Noen sliter med alkoholproblemer, men dette er en marginal gruppe. Så min erfaring er at dette stort sett er bra folk med flotte barn og høye moralske verdier. Endret 3. oktober 2017 av RoH 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #89 Skrevet 3. oktober 2017 Just now, RoH said: Hvor har du det fra? Jeg har jobbet med mennesker mange mennesker fra Polen i over de siste 15 årene, mange av dem er mine personlige venner, jeg har vært i flere bryllup, vært arbeidsgiver mange. Mange av dem stoler jeg fult og helt fast på. De er ærlige, stort sett trofaste, skillemisser er nesten fraværende, de setter familiens interesser før sine egen, spesielt barnas, flesteparten har høy arbeidsmoral og mye stolthet i forhold til den jobben de utfører osv. Noen sliter med alkoholproblemer, men dette er en marginal gruppe. Så min erfaring er at dette stort sett er bra folk med flotte barn og høye moralske verdier. Nå tar du ett innlegg ut av samtekst i en lengre diskusjon,om en komlex sistausjon. Anonymkode: 35b23...f27 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #90 Skrevet 3. oktober 2017 1 time siden, Sisti skrev: Det er ganske mange som har gått bort fra den type straff, og heller bruker naturlige konsekvenser eller rettledning uten straff. Unger er forskjellige, ikke alle trenger å bli oppdratt vha straff. Hvis du vil lære mer kan du lese deg opp på forskjellige varianter av tilknytningsomsorg. Hvis et barn hadde en sterk følsomhet ved seg så hadde jeg nok brukt en mild straff, de tøffe barna som rett og slett er født med et helt annet temperament trenger en mye tøffere straff, noe som svir. Har et slikt barn i familien, verdens skjønneste jente, men hard som en nøtt å oppdra, fascinerende men samtidig slitsomt . Anonymkode: 46dcb...4d9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #91 Skrevet 3. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Hvis et barn hadde en sterk følsomhet ved seg så hadde jeg nok brukt en mild straff, de tøffe barna som rett og slett er født med et helt annet temperament trenger en mye tøffere straff, noe som svir. Har et slikt barn i familien, verdens skjønneste jente, men hard som en nøtt å oppdra, fascinerende men samtidig slitsomt . Anonymkode: 46dcb...4d9 Hæ? Anonymkode: 35b23...f27 1
RoH Skrevet 3. oktober 2017 #92 Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Når det gjelder fysisk straff av barn tror jeg dette ikke har noe for seg, men jeg tror barn virkelig trenger å vite forskjell på rett og galt. Dermed må vi ha både fokus på ros, men også en form for negativ tilbakemelding. Det aller verste tror jeg er forhandlinger med barn, og foreldre som ikke holder det de lover, sier en ting og gjør noe annet selv, vi som foreldre bør gå foran som gode rollemodeller. Dette ser jeg ofte sivikter på selvrealiseringens alter. Jeg tror heller ikke barn er født med særlig mye empati og medfølelse for andre. Normer og regler må læres, dette er ikke medfødt. Endret 3. oktober 2017 av RoH 1
jabx Skrevet 3. oktober 2017 #93 Skrevet 3. oktober 2017 33 minutter siden, RoH skrev: Hvor har du det fra? Jeg har jobbet med mange mennesker fra Polen i over de siste 15 årene, mange av dem er mine personlige venner, jeg har vært i flere bryllup, vært arbeidsgiver for mange. Mange av dem stoler jeg fult og helt på. De er ærlige, stort sett trofaste, skillemisser er nesten fraværende, de setter familiens interesser før sine egen, spesielt barnas, flesteparten har høy arbeidsmoral og mye stolthet i forhold til den jobben de utfører osv. Noen sliter med alkoholproblemer, men dette er en marginal gruppe. Så min erfaring er at dette stort sett er bra folk med flotte barn og høye moralske verdier. Dette er bekymringsfullt. De underkaster seg og lar seg kue. Det ser man altså for eksempel ved at de ikke er sterke nok til å bryte ut av samliv som ikke fungerer. Takk for at du bekrefter det jeg skriver.
RoH Skrevet 3. oktober 2017 #94 Skrevet 3. oktober 2017 6 minutter siden, jabx skrev: Dette er bekymringsfullt. De underkaster seg og lar seg kue. Det ser man altså for eksempel ved at de ikke er sterke nok til å bryte ut av samliv som ikke fungerer. Takk for at du bekrefter det jeg skriver. Så du mener vi er en gode rollemodell for barna ved å dra de gjennom det ene forholdet etter det andre slik vi har fått for vane i dagens Norge? At vi ved dette skaper barn som er trygge på seg selv å sin familie? At barna ikke traumatiseres av dette? Den så jeg ikke helt. 1
Gjest Sisti Skrevet 3. oktober 2017 #95 Skrevet 3. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis et barn hadde en sterk følsomhet ved seg så hadde jeg nok brukt en mild straff, de tøffe barna som rett og slett er født med et helt annet temperament trenger en mye tøffere straff, noe som svir. Har et slikt barn i familien, verdens skjønneste jente, men hard som en nøtt å oppdra, fascinerende men samtidig slitsomt . Anonymkode: 46dcb...4d9 Uff...
sofie777 Skrevet 3. oktober 2017 #96 Skrevet 3. oktober 2017 Tråden er ryddet for latterliggjøring og avsporing, samt svar til dette sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #97 Skrevet 3. oktober 2017 På 12.9.2017 den 21.17, AnonymBruker skrev: Jeg og ei venninne fra Øst-Europa diskuterte. I kulturen deres er det vanlig å slå (klappe, filleriste, ikke ekstrem vold) barn som straff for ting. Hun hadde gjort det på sine barn da de var yngre (10 og 13 nå) da de bodde i hjemlandet. Mine barn, 10 og 12, har aldri opplevd lignende. Jeg er en veldig streng mor, men opplever at barna ikke hører etter, gjør som fortalt etc. Hennes barn er engler. De gjør alltid alt som fortalt. Vi dro ut og sønnene våre ville på McDonald's. Min slo seg vrang da jeg sa nei og begynte å klage. Hennes aksepterte et enkelt nei! Sammenheng?! Å slå er aldri greit, men likevel så ser jeg hvordan hennes barn er. Hun er ei virkelig god mor som ofrer liv og kake for ungene så selv om hun hadde vokst opp med en annen kultur så er hun ingen dårlig mor. Ungene er friske og raske, høflige, ønsker gjester velkommen før de går på rommet sitt. Veloppdragne. Anonymkode: 06fca...0ab Fint for henne. Er hun i Norge må hun rette seg etter norsk lov: det er ikke lov med klaps/slag/ørefik i Norge, det er faktisk vold og det er forbudt og heldigvis straffbart. Anonymkode: fba93...d92
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå