Gå til innhold

Barneoppdragelse / straff

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Jeg tror ikke norske foreldre generelt er inkonsekvente. Husk på at dagens unge er tidenes mest "veloppdragne". De gjør ikke opprør mot foreldregenerasjonen i særlig grad, tar ansvar for egne liv, har et godt forhold til foreldrene, osv. De drikker mindre, røyker mindre, trener mer, jobber hardere på skolen... Husker ikke om det var "generasjon god" eller hva det var de ble kalt.

Dagens unge som i ungdommer og unge voksne ja. Ikke dagens barn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man kaller det kuet eller ikke er i grunnen uinteressant og helt på siden av diskusjonen, men jeg håper og tror folk flest skjønner at det er enorm forskjell på at et barn oppfører seg pent fordi det skjønner hvorfor man skal gjøre det kontra at det oppfører seg pent fordi det er redd for å bli slått. Det er uvesentlig hva man kaller det, men barn skal ikke måtte forholde seg til å bli slått av egne foreldre. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Dagens unge som i ungdommer og unge voksne ja. Ikke dagens barn

Hva mener du?

Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Hva mener du?

Syns ikke norske barn oppfører seg så fint ute blant folk. 

Skrevet
26 minutter siden, Maleficenta skrev:

Syns ikke norske barn oppfører seg så fint ute blant folk. 

Har de noen gang gjort det?

Forresten: Mener du virkelig at en treåring skal kunne ha full kontroll over egne impulser og egne følelser? At det er et sunnhetstegn hvis treåringen aldri slår seg vrang, aldri viser egen vilje, aldri søker selvstendighet?

• Liker 1
Skrevet
På 9/12/2017 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Jeg og ei venninne fra Øst-Europa diskuterte. I kulturen deres er det vanlig å slå (klappe, filleriste, ikke ekstrem vold) barn som straff for ting. Hun hadde gjort det på sine barn da de var yngre (10 og 13 nå) da de bodde i hjemlandet. 

Mine barn, 10 og 12, har aldri opplevd lignende. Jeg er en veldig streng mor, men opplever at barna ikke hører etter, gjør som fortalt etc. Hennes barn er engler. De gjør alltid alt som fortalt. Vi dro ut og sønnene våre ville på McDonald's. Min slo seg vrang da jeg sa nei og begynte å klage. Hennes aksepterte et enkelt nei! 

Sammenheng?! Å slå er aldri greit, men likevel så ser jeg hvordan hennes barn er. Hun er ei virkelig god mor som ofrer liv og kake for ungene så selv om hun hadde vokst opp med en annen kultur så er hun ingen dårlig mor. Ungene er friske og raske, høflige, ønsker gjester velkommen før de går på rommet sitt. Veloppdragne. 

Anonymkode: 06fca...0ab

Ja, det er langt bedre å ha barn som "respekterer" sin mor fordi de ikke tør annet, enn barn som oppfører seg slik barn gjør og titt og ofte opponerer mot en bestemt forelder. Så helt klart, hvis du vil ha barn som hører etter fordi de ikke tør annet, men ikke fordi de ønsker å være snille og greie, så er det nok lurt å slå sine barn. 

Skrevet

Jeg har aldri kjeftet (ropt og sagt stygge ting) eller vært hardhendt med de. Tror det er veldig viktig for å skape et forhold hvor de kan komme til meg når de har problemer. Hvis jeg hadde vært streng og kritisk ville de neppe delt så mye med meg. Jeg har forventet god oppførsel av de. Jeg har aldri måtte minne de på å si takk eller andre høflighetsfraser, for de observerer oss voksne. Er de voksne høflige blir barna det også. Og det hjelper ikke at se voksne er høflige bare mot  andre voksne, en må være høflig med barna også! Da opplever de at det føles godt og så blir det naturlig for de å være høflig mot andre også. 

Mine barn hører etter på skolen, tar i mot beskjeder, er så godt som aldri i bråk og er snill med andre barn. 

Barn som har det for strengt hjemme er etter min erfaring veloppdragen når foreldrene er til stede, men "ugreie" når ikke de blir passet på av de. 

Anonymkode: 979ef...15a

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer faktisk ikke å forstå at man ønsker og velger å skade eller skremme sitt eget barn som straff. For det er det man gjør - hadde ikke barnet oppfattet det som vondt og/eller skummelt hadde det heller ikke fungert som positiv straff, slik intensjonen er.

Jeg klarer bare så vidt å forestille meg hvor vanvittig redd og utrygg jeg hadde følt meg om f.eks. min samboer hadde funnet ut at han kunne straffe meg slik dersom jeg ikke orket å ta oppvasken jeg hadde sagt jeg skulle ta likevel... Og hvordan vet man hvor grensen går for mennesket som straffer? Kanskje det faktisk går fra klaps til regelrett bank neste gang, om man har gjort noe "verre"? Det kan man ikke vite sikkert, og det minste man både som voksen og som barn burde kunne forvente er at menneskene du er glad i ikke skader eller skremmer deg..

Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Å ikke kalle vold for vold har ikke noe med saken å gjøre. Det er fortsatt vold objektivt sett. Det handler ikke om meninger, men om fakta og definisjoner.

Hva kaller du det når en voksen klapper til en annen voksen?

Hva kaller du det når en muskelbunt på 2 meter klapper til den lille, tynne kjæresten sin på 1,60?

Hvis min samboer hadde klapset til meg på hånden når jeg for -ente gang hadde forsynt meg med mat fra hans tallerken, så hadde jeg absolutt ikke kalt det vold. Hva du vil kalle en slik hendelse får være opp til deg.

Anonymkode: 46dcb...4d9

Skrevet
2 timer siden, jabx skrev:

Ja, tenk å bli opphengt i at noen synes det er greit å utøve vold mot barn! Barn er jo bare små gjenstander som ikke trenger rettigheter i det hele tatt, skjønner du vel.

Hvorfor faller et gråtende barn i søvn på egen hånd? Fordi det resignerer. Behovene blir ikke ivaretatt, så barnet blir vant til at det ikke får kjærligheten og tryggheten det trenger.

Er det til og med vold å vente noen minutter for å se om et barn faller til ro på egen hånd? Ikke får kjærligheten eller tryggheten det trenger?? Hva er det for en arroganse? Noen få millioner nordmenn vet bedre enn noen andre i denne verden ,hvordan man skal oppdra barn:P.

Skrevet
3 timer siden, jabx skrev:

Har de noen gang gjort det?

Forresten: Mener du virkelig at en treåring skal kunne ha full kontroll over egne impulser og egne følelser? At det er et sunnhetstegn hvis treåringen aldri slår seg vrang, aldri viser egen vilje, aldri søker selvstendighet?

Snakker om større barn jeg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis min samboer hadde klapset til meg på hånden når jeg for -ente gang hadde forsynt meg med mat fra hans tallerken, så hadde jeg absolutt ikke kalt det vold. Hva du vil kalle en slik hendelse får være opp til deg.

Ok, kjære deg som ikke forstår læringsteori - hva er det som eventuelt gjør at klapset fungerer? Forutsetningen for at positiv straff fungerer er at det er noe man ønsker å unngå. Det må oppfattes som noe vondt, skummelt, ubehagelig eller lignende av barnet for å ha ønsket effekt. Et raskt klaps på hånden er sannsynligvis ikke veldig vondt, så da gjenstår skummelt/truende, eller effektløst. 

Finnes det bedre måter å håndtere stjeling av mat på? Ja, både for barn og voksne. Negativ forsterkning er ofte en forståelig konsekvens som hverken skremmer, er vond eller respektløs (f.eks. å miste godet med sosial kontakt, at barnet da må spise middag alene på et annet rom - etter advarsel/forklaring/påminnelse om hva som er lov).

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det til og med vold å vente noen minutter for å se om et barn faller til ro på egen hånd? Ikke får kjærligheten eller tryggheten det trenger?? Hva er det for en arroganse? Noen få millioner nordmenn vet bedre enn noen andre i denne verden ,hvordan man skal oppdra barn:P.

Djeesus. Rimelig stor forskjell på et par minutter i ny og ne, og å "oppdra" små babyer ved å konsekvent la de gråte seg selv i søvn, som har vært gjort en del tidligere. Like utdatert som årelating, heldigvis lærer man mye nytt, og i dette landet har vi enkel tilgang til mye oppdatert kunnskap.

Anonymkode: 50343...459

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, kjære deg som ikke forstår læringsteori - hva er det som eventuelt gjør at klapset fungerer? Forutsetningen for at positiv straff fungerer er at det er noe man ønsker å unngå. Det må oppfattes som noe vondt, skummelt, ubehagelig eller lignende av barnet for å ha ønsket effekt. Et raskt klaps på hånden er sannsynligvis ikke veldig vondt, så da gjenstår skummelt/truende, eller effektløst. 

Finnes det bedre måter å håndtere stjeling av mat på? Ja, både for barn og voksne. Negativ forsterkning er ofte en forståelig konsekvens som hverken skremmer, er vond eller respektløs (f.eks. å miste godet med sosial kontakt, at barnet da må spise middag alene på et annet rom - etter advarsel/forklaring/påminnelse om hva som er lov).

Djeesus. Rimelig stor forskjell på et par minutter i ny og ne, og å "oppdra" små babyer ved å konsekvent la de gråte seg selv i søvn, som har vært gjort en del tidligere. Like utdatert som årelating, heldigvis lærer man mye nytt, og i dette landet har vi enkel tilgang til mye oppdatert kunnskap.

Anonymkode: 50343...459

Nå snakket jeg om noe som er vanlig i Frankrike, som tidligere har vært diskutert i tråden, nemlig at de lar barna gråte i noen minutter, for å se om de sovner av seg selv, hvis de ikke gjør det så går foreldrene inn.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Miste godet med sosial kontakt? Mennesker er kodet til å søke sosial kontakt, å forvise et barn til å spise alene på et annet rom ved ulydighet, er jo langt,langt verre enn noe klaps?!

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer ikke på scenariet mitt.

Men mener du virkelig at scenariet du beskriver vitner om et forhold der respekt er i høysetet?

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt noe om at det er vold? Nei, det har jeg ikke.

Og nei, det er ikke nordmenn som vet bedre enn andre. Det er forskningen som forteller oss hva som er tilfelle. Er det så forbannet vanskelig å få med seg det når jeg skriver det gjentatte ganger?

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, Maleficenta skrev:

Snakker om større barn jeg

Hvor mye større barn? Dagens barn er usedvanlig veloppdragne sammenlignet med tidligere generasjoner.

Skrevet
32 minutter siden, jabx skrev:

Du svarer ikke på scenariet mitt.

Men mener du virkelig at scenariet du beskriver vitner om et forhold der respekt er i høysetet?

Nei det er sant, respekten står vel ikke helt i høysetet, det er jo ikke særlig respektfullt av meg å forsyne meg av mat fra hans tallerken når han flere ganger har bedt meg om å la være :P.

Skrevet
På 12.9.2017 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Jeg og ei venninne fra Øst-Europa diskuterte. I kulturen deres er det vanlig å slå (klappe, filleriste, ikke ekstrem vold) barn som straff for ting. Hun hadde gjort det på sine barn da de var yngre (10 og 13 nå) da de bodde i hjemlandet. 

Mine barn, 10 og 12, har aldri opplevd lignende. Jeg er en veldig streng mor, men opplever at barna ikke hører etter, gjør som fortalt etc. Hennes barn er engler. De gjør alltid alt som fortalt. Vi dro ut og sønnene våre ville på McDonald's. Min slo seg vrang da jeg sa nei og begynte å klage. Hennes aksepterte et enkelt nei! 

Sammenheng?! Å slå er aldri greit, men likevel så ser jeg hvordan hennes barn er. Hun er ei virkelig god mor som ofrer liv og kake for ungene så selv om hun hadde vokst opp med en annen kultur så er hun ingen dårlig mor. Ungene er friske og raske, høflige, ønsker gjester velkommen før de går på rommet sitt. Veloppdragne. 

Anonymkode: 06fca...0ab

Jeg jobber med barn. Straff er gammeldags - i Norge velger vi å snakke med barna. Vi gjør dem bevisst på hvilke konsekvenser uønskede handling og adferd får for dem. 

Jeg stiller meg skeptisk til din venninnes måte å oppdra barna på. Det er ikke greit. At du ikke får gehør og respekt hos dine barn, handler mer om at du ikke benytter en metode som gir ønsket adferd hos barna dine. Kanskje mangel på konsekvenser? Gi oss mer informasjon hva du gjør slik at det blir lettere å svare.

Skrevet

Jeg har jobbet i ulike barnehager gjennom mange år. Fellestrekk hos de barna som er frekke, oppfører seg dårlig, har adferdsproblemer, er utagerende osv, er at man kan se mangler hos foreldrene eller mangler innad i familie konstellasjonen. Det kan være alt fra at de er lite konsekvente, ikke tilstede, bidrar til ustabilitet, ikke leder barnet, er mye borte fra barnet på jobbreiser, er mer kompis en mamma/pappa eller rett og slett ikke har peilingen. Jeg har sett veldig høyt utdannede mennesker som rett og slett ikke forstår de enkleste ting om hvordan man oppdrar barn tross alt mange forklaringer / beskjeder. Det er som regel en sammenheng mellom oppdragelse og barns sosiale kompetanse.

I tillegg så er barn generelt mye mer frekkere enn de gjorde bare for noen år siden. 

Hilsen Barnehage ansatt.

Anonymkode: a1560...f42

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...