Gå til innhold

Barneoppdragelse / straff

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja et barn vil bli fryktsom hvis de stadig får kraftig bank, men å sammenligne bank med for eksempel ris blir totalt feil.Kjenner da mange som fikk ris da de var barn, men kjenner ingen som har vokst opp til å bli kuet. Det viktigste for et barn er ubetinget kjærlighet fra foreldrenes side, hvis de får den type kjærlighet, så vil de fleste vokse opp til å bli sunne og harmoniske voksne. Barn som vokser opp i hjem med mye bråk og krangling, og ustabile voksne, vil mest sannsynlig vokse opp med en indre utrygghet, uavhengig om de fikk for eksempel ris eller husarrest som barn.

Anonymkode: 46dcb...4d9

Det går fint an å sammenligne bank med ris. Ris er vold samtidig som det er direkte fornedrende. Det er altså snakk om både fysisk og psykisk mishandling. Det er godt dokumentert i faglitteraturen at også ris gir mentale arr eller til og med skader, og hemmer barnets mentale utvikling.

At noen forsvarer fysisk og psykisk mishandling som f.eks. ris er, er forkastelig.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var da svært så irritert du ble da, å kalle barneoppdragelsen i Frankrike for primitivt idioti er totalt usaklig etter min mening. Jeg vil heller kalle barneoppdragelsen i Norge ( generelt) for angstskapende, mange barn vokser opp med voksne som er så redd for å sette grenser, at barna tar over styringen, dette skaper uten tvil utrygge barn. Så i stedet for å hakke løs på " fæle" voksne i andre land, så bør vi titte nærmere på oss selv først.

Å tillate vold mot barn er primitiv idioti.

Du vet ellers ingenting om barneoppdragelse i Norge. Barneoppdragelse i Norge handler ikke om manglende grensesetting. Det handler om at man kan sette grenser uten å mishandle barna sine.

Løsningen på foreldre som ikke setter grenser for barna sine er uansett ikke å tillate vold mot barn. Mener du virkelig at man må tillate vold mot barn fordi enkelte foreldre ikke evner å sette grenser? Hvor ondskapsfullt skal du gjøre det egentlig? Forkastelige holdninger. Og tror du virkelig foreldre som har vansker med å sette grenser vil bli flinkere til det hvis man tillater vold?

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hennes barn er kuet. Dine barn er selvstendige. 

Anonymkode: 20af2...5d6

Nei. De trenger overhodet ikke være kuet! Så lenge de er vokst opp i den kulturen,så er det normalt for dem. De får masse kjærlighet og omsorg. Å lære at veldig mye er kulturbetinget er litt vanskelig å forstå noen ganger.

Som at en her får en diagnose fordi h*n er utagerende og alt for følsom,og gir uttrykk for det,mens i et annet land er helt normalt. Som at foreldre drikker vin til lunsj og i selskaper,og blir beruset i mer eller mindre grad med barn tilstede i andre land,mens i noen blir det slått ned på. Vi skal fks ikke drikke alkohol med barn til stede. De skal ihvertfall ikke være med på selskapeligheter med berusede voksne. Så..en må sette seg inn i. Ikke tenke at alt vi gjør og mener i Norge,er riktig og rett for andre.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://tv.nrk.no/serie/paa-bortebane/kmte50005214/sesong-1/episode-2

Fransk barneoppdragelse, se fra ca 15.05.

Jeg ser at de blant annet benytter seg av gråtemetoden for å få spedbarn til å sove. Altså en primitiv metode der barnets behov blir ignorert slik at barnet lærer seg å resignere fordi det uansett ikke får behovene sine dekket. Det er stor enighet blant fagfolk om at denne metoden er skadelig for barnet.

Ut over det handler det visst i stor grad om å være tydelig og sette grenser. Ikke noe spesielt ved det. Man kan være tydelig og sette grenser uten å ty til fysisk eller psykisk vold, og det nevnes ikke at det er greit å slå barna. Det er i tråd med fagfolkenes råd.

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, NotNaomi skrev:

Nei. De trenger overhodet ikke være kuet! Så lenge de er vokst opp i den kulturen,så er det normalt for dem. De får masse kjærlighet og omsorg. Å lære at veldig mye er kulturbetinget er litt vanskelig å forstå noen ganger.

Så fordi noen vokser opp i en kultur der barna blir kuet så blir de ikke kuet? Merkelig logikk. De blir jo ikke noe mindre kuet av at alle andre også blir det.

Sitat

Som at en her får en diagnose fordi h*n er utagerende og alt for følsom,og gir uttrykk for det,mens i et annet land er helt normalt. Som at foreldre drikker vin til lunsj og i selskaper,og blir beruset i mer eller mindre grad med barn tilstede i andre land,mens i noen blir det slått ned på. Vi skal fks ikke drikke alkohol med barn til stede. De skal ihvertfall ikke være med på selskapeligheter med berusede voksne. Så..en må sette seg inn i. Ikke tenke at alt vi gjør og mener i Norge,er riktig og rett for andre.

Det er ikke fordi det gjøres i Norge at det er riktig og rett, men det som er riktig og rett er det som fagfolkene har pekt på som det som faktisk er bra for barnet totalt sett.

Skrevet
13 minutter siden, jabx skrev:

Så fordi noen vokser opp i en kultur der barna blir kuet så blir de ikke kuet? Merkelig logikk. De blir jo ikke noe mindre kuet av at alle andre også blir det.

Det er ikke fordi det gjøres i Norge at det er riktig og rett, men det som er riktig og rett er det som fagfolkene har pekt på som det som faktisk er bra for barnet totalt sett.

Vi kaller det kuet. De gjør ikke det.

Jeg selv er mot å både gi unger fik eller riste dem. Jeg er norsk og har min kultur. Samtidig må jeg jo ikke sitte her og slå meg på brystet og tro vi har rett i alt. 

Hvis det du tenker er riktig,så tenk litt på hvor mange kuede barn som da vokser opp i ulike land. Tror du virkelig at det fins så mange skadede mennesker i mange land?? For er du kuet,så er du viljeløs. Altså skadet. Tror ikke teorien din holder.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og ei venninne fra Øst-Europa diskuterte. I kulturen deres er det vanlig å slå (klappe, filleriste, ikke ekstrem vold) barn som straff for ting. Hun hadde gjort det på sine barn da de var yngre (10 og 13 nå) da de bodde i hjemlandet. 

Mine barn, 10 og 12, har aldri opplevd lignende. Jeg er en veldig streng mor, men opplever at barna ikke hører etter, gjør som fortalt etc. Hennes barn er engler. De gjør alltid alt som fortalt. Vi dro ut og sønnene våre ville på McDonald's. Min slo seg vrang da jeg sa nei og begynte å klage. Hennes aksepterte et enkelt nei! 

Sammenheng?!

sikkert redd for at mor skal ta opp volden igjen

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Det går fint an å sammenligne bank med ris. Ris er vold samtidig som det er direkte fornedrende. Det er altså snakk om både fysisk og psykisk mishandling. Det er godt dokumentert i faglitteraturen at også ris gir mentale arr eller til og med skader, og hemmer barnets mentale utvikling.

At noen forsvarer fysisk og psykisk mishandling som f.eks. ris er, er forkastelig.

Nå var det vanlig med ris både på -60 og -70-tallet, jeg kjenner mange som fikk ris men ingen som har fått mentale skader av det, uansett hva du sier at forskningen sier. Mentale utvikling? Flere av de jeg kjenner som fikk ris jobber i høye stillinger, de har oppdratt barn som alle klarer seg bra, og slik kan jeg fortsette. Det som er beviselig skadelig for barn, er de som vokser opp med foreldre med alvorlige personlighetsforstyrrelser, men da går gjerne den fysiske eller psykiske volden helt ut av kontroll. Det dreier seg ikke lenger om straff for helt konkrete, forståelige hendelser, men grov psykisk eller fysisk vold som kommer, helt uten en forståelig sammenheng.

Skrevet
19 minutter siden, NotNaomi skrev:

Jeg selv er mot å både gi unger fik eller riste dem. Jeg er norsk og har min kultur. Samtidig må jeg jo ikke sitte her og slå meg på brystet og tro vi har rett i alt. 

Hvis det du tenker er riktig,så tenk litt på hvor mange kuede barn som da vokser opp i ulike land. Tror du virkelig at det fins så mange skadede mennesker i mange land?? For er du kuet,så er du viljeløs. Altså skadet. Tror ikke teorien din holder.

Samtidig kan man da si at 85 prosent av alle barn i Frankrike er mentalt skadet siden de har fått ris eller klaps av foreldrene når de har vært ulydige, og slik er det selvsagt ikke. Vi i Norge er sterkt preget av den kulturen vi har vokst opp i, hvor til og med et lett klaps på hånden blir sett på som en tilnærmet BV-sak.

Skrevet

Men altså.. men dere tror med en gang det TS forteller om at det skal være vanlig og normalt å slå barn i Øst-Europa? Jeg er selv fra Russland, og nei, det er ikke normalt, ikke vannlig, og ikke lov. 

Sønnen til venninne har akseptert Nei fordi han viste at Nei betydde faktisk nei. Sønnen til TS er vek vant til at Nei kan reforhandles til Ja. Eller aksepterte sønnen til venninnen Nei på Macdonalds fordi han er vant til å akseptere at mor ikke har penger til alt han ønsker seg. Fordi er vannt at penger er begrenset ressurs. Det kan være så mange grunner , og har ingenting med å slå unger å gjøre. 

Anonymkode: 1d61a...e6a

• Liker 4
Skrevet

Å tillate vold mot barn er primitiv idioti.

Du vet ellers ingenting om barneoppdragelse i Norge. Barneoppdragelse i Norge handler ikke om manglende grensesetting. Det handler om at man kan sette grenser uten å mishandle barna sine.

Løsningen på foreldre som ikke setter grenser for barna sine er uansett ikke å tillate vold mot barn. Mener du virkelig at man må tillate vold mot barn fordi enkelte foreldre ikke evner å sette grenser? Hvor ondskapsfullt skal du gjøre det egentlig? Forkastelige holdninger. Og tror du virkelig foreldre som har vansker med å sette grenser vil bli flinkere til det hvis man tillater vold?

Jeg kaller ikke et klaps for vold. Selv om man bor i samme kultur trenger man ikke automatisk å ha samme mening.

Skrevet

Jeg ser at de blant annet benytter seg av gråtemetoden for å få spedbarn til å sove. Altså en primitiv metode der barnets behov blir ignorert slik at barnet lærer seg å resignere fordi det uansett ikke får behovene sine dekket. Det er stor enighet blant fagfolk om at denne metoden er skadelig for barnet.

Ut over det handler det visst i stor grad om å være tydelig og sette grenser. Ikke noe spesielt ved det. Man kan være tydelig og sette grenser uten å ty til fysisk eller psykisk vold, og det nevnes ikke at det er greit å slå barna. Det er i tråd med fagfolkenes råd.

De venter noen minutter før de går inn til et gråtende barn,fordi de vil se om barnet faller i søvn på egen hånd. Fysiske irettesettelser blir ikke snakket om, like greit for da hadde vi nordmenn blitt så opphengt i det ENE aspektet og hadde ikke fått med oss resten av det de snakker om.

Skrevet
På 13.9.2017 den 20.54, NotNaomi skrev:

Når noen er kuet så er de kuet. At enkelte land ikke kaller det voldtekt når ektemannen tvinger seg på sin kone mot hennes vilje betyr ikke at det ikke faktisk er voldtekt. For eksempel.

Dette handler ikke om kultur. Det handler om barns rettigheter. Barns rettigheter er hevet over kultur. Kultur er greit så lenge det ikke går ut over noen, og spesielt forsvarsløse barn.

Ja, det finnes så mange skadde mennesker i mange land. Jo dårligere barns rettigheter er, desto verre står det til.

Forskningen er klar og entydig på området. Vold mot barn fører til skader.

Skrevet (endret)
På 13.9.2017 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Nå var det vanlig med ris både på -60 og -70-tallet, jeg kjenner mange som fikk ris men ingen som har fått mentale skader av det, uansett hva du sier at forskningen sier. Mentale utvikling? Flere av de jeg kjenner som fikk ris jobber i høye stillinger, de har oppdratt barn som alle klarer seg bra, og slik kan jeg fortsette. Det som er beviselig skadelig for barn, er de som vokser opp med foreldre med alvorlige personlighetsforstyrrelser, men da går gjerne den fysiske eller psykiske volden helt ut av kontroll. Det dreier seg ikke lenger om straff for helt konkrete, forståelige hendelser, men grov psykisk eller fysisk vold som kommer, helt uten en forståelig sammenheng.

Dette er som å høre en klimanekter si at siden det er snø utenfor døren så kan ikke global oppvarming være reelt.

Dine personlige anekdoter er irrelevante. Jeg støtter meg på fagpersoners vurderinger. På forskning. På mange års studier av ulike typer mishandling og effekten det har på barn.

At f.eks. ris er skadelig betyr naturligvis ikke at alle som får ris blir mentale vrak. Det betyr derimot at det påvirker barnet psykisk, i ulik grad, men på en negativ måte. At personen kan leve et velfungerende liv etterpå betyr ikke at ingen skade har skjedd eller at ikke andre har tatt større skade.

Det eneste du ser på er om barnet vokser opp til å bli helt ødelagt. Det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om at det finnes grader av skader.

Vi ser jo også at fysisk vold går i arv. De som selv er utsatt for vold fra foreldrene ser ut til å i større grad forsvare vold mot uskyldige, forsvarsløse barn. Dette fordi de blant annet har lært at det er greit å slå andre.

Endret av jabx
  • Liker 2
Skrevet
På 13.9.2017 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Samtidig kan man da si at 85 prosent av alle barn i Frankrike er mentalt skadet siden de har fått ris eller klaps av foreldrene når de har vært ulydige, og slik er det selvsagt ikke. Vi i Norge er sterkt preget av den kulturen vi har vokst opp i, hvor til og med et lett klaps på hånden blir sett på som en tilnærmet BV-sak.

Det er ikke slik det fungerer. Barn tar skade av vold uansett hvor de er i verden. Vel, barn som har hatt kjærlige foreldre og ikke er utsatt for vold vil være mer motstandsdyktige mot f.eks. vold senere i livet. De vil være mer robuste som voksne. Og med "robust" mener jeg ikke følelsesløs og som en robot, men at man er bedre i stand til å håndtere egne følelser.

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 13.9.2017 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller ikke et klaps for vold. Selv om man bor i samme kultur trenger man ikke automatisk å ha samme mening.

Å ikke kalle vold for vold har ikke noe med saken å gjøre. Det er fortsatt vold objektivt sett. Det handler ikke om meninger, men om fakta og definisjoner.

Hva kaller du det når en voksen klapper til en annen voksen?

Hva kaller du det når en muskelbunt på 2 meter klapper til den lille, tynne kjæresten sin på 1,60?

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet
På 13.9.2017 den 8.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med flere fra Litauen, Polen og Ukraina, og ofte har jeg fått høre at vi nordmenn er alt for slepphendte med barneoppdragelsen, og at barna våre bestemmer litt for mye selv. Det er særlig hvordan norske barn oppfører seg ute blant folk (sammen med foreldrene sine)  

Anonymkode: 93264...7fb

Men tror inke det er fordi norske foreldre ikke slår dem. Tror det er fordi norske foreldre er noe inkonsekvente

• Liker 1
Skrevet
På 13.9.2017 den 22.33, AnonymBruker skrev:

De venter noen minutter før de går inn til et gråtende barn,fordi de vil se om barnet faller i søvn på egen hånd. Fysiske irettesettelser blir ikke snakket om, like greit for da hadde vi nordmenn blitt så opphengt i det ENE aspektet og hadde ikke fått med oss resten av det de snakker om.

Ja, tenk å bli opphengt i at noen synes det er greit å utøve vold mot barn! Barn er jo bare små gjenstander som ikke trenger rettigheter i det hele tatt, skjønner du vel.

Hvorfor faller et gråtende barn i søvn på egen hånd? Fordi det resignerer. Behovene blir ikke ivaretatt, så barnet blir vant til at det ikke får kjærligheten og tryggheten det trenger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men tror inke det er fordi norske foreldre ikke slår dem. Tror det er fordi norske foreldre er noe inkonsekvente

Jeg tror ikke norske foreldre generelt er inkonsekvente. Husk på at dagens unge er tidenes mest "veloppdragne". De gjør ikke opprør mot foreldregenerasjonen i særlig grad, tar ansvar for egne liv, har et godt forhold til foreldrene, osv. De drikker mindre, røyker mindre, trener mer, jobber hardere på skolen... Husker ikke om det var "generasjon god" eller hva det var de ble kalt.

Samtidig lever dagens unge i et ganske ekstremt samfunn som man aldri har sett maken til før. Ikke på den måten at det er krig og nød og slikt, men at det stilles enorme krav. Eller de stiller enorme krav til seg selv, og internett og sosiale medier har gjort at måten man samhandler på har endret seg og gjort det mye mer "gjennomsiktig". Det er mindre rom for feil, for når det skjer noe så spres det over hele verden.

At dagens unge likevel klarer å manøvrere seg rundt i samfunnet er intet annet enn imponerende, og at de klarer det så bra henger nok sammen med måten de er oppdratt på.

Jeg tror at oppdragelse i Norge stort sett er god, og det utøves nok lite vold generelt. Grensesetting gjøres uten å ty til fysisk eller psykisk mishandling.

Endret av jabx
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...