AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Jeg og ei venninne fra Øst-Europa diskuterte. I kulturen deres er det vanlig å slå (klappe, filleriste, ikke ekstrem vold) barn som straff for ting. Hun hadde gjort det på sine barn da de var yngre (10 og 13 nå) da de bodde i hjemlandet. Mine barn, 10 og 12, har aldri opplevd lignende. Jeg er en veldig streng mor, men opplever at barna ikke hører etter, gjør som fortalt etc. Hennes barn er engler. De gjør alltid alt som fortalt. Vi dro ut og sønnene våre ville på McDonald's. Min slo seg vrang da jeg sa nei og begynte å klage. Hennes aksepterte et enkelt nei! Sammenheng?! Å slå er aldri greit, men likevel så ser jeg hvordan hennes barn er. Hun er ei virkelig god mor som ofrer liv og kake for ungene så selv om hun hadde vokst opp med en annen kultur så er hun ingen dårlig mor. Ungene er friske og raske, høflige, ønsker gjester velkommen før de går på rommet sitt. Veloppdragne. Anonymkode: 06fca...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Hennes barn er kuet. Dine barn er selvstendige. Anonymkode: 20af2...5d6 21
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 Har 2 barn, den ene er høflig, veloppdragen og tar nei for et nei uten å mukke. Den andre tester grenser, skaper seg og diskuterer om den er uenig. Slår så klart ingen av de. Så dette mener jeg går mye på oppmerksomhet. Og det er ikke innafor å slå, klype, klapse. Noengang! Sier barna noe til en voksen må du også regne med at barnevernet blir varslet og åpner sak på dere. Anonymkode: 93d44...aae 10
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 *Ikke oppmerksomhet, personlighet skulle det være, haha. Anonymkode: 93d44...aae 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #5 Skrevet 13. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hennes barn er kuet. Dine barn er selvstendige. Anonymkode: 20af2...5d6 Eller de kan ha ulik personlighet. Noen unger har større behov for å opponere enn andre. Eller han kan ha hatt en god dag. Selv min seksåring med adhd, reguleringsvansker og stort behov for å opponere kan akseptere et enkelt 'nei'. Eller kanskje hennes sønn ikke hadde like lyst på McDonald's som din hadde, så det var enklere for ham å akseptere at dere sa nei. Uansett så er ikke løsningen å slå ungene. Løsningen er å i all hovedsak gi ros for ønsket atferd og å gi konsekvenser for sterkt uønsket atferd. (Det spiller ingen rolle om ungene velger å ikke hilse høflig på besøk, ros om de gjør det, men ingen konsekvenser om de ikke gjør det. Logiske konsekvenser for farlig eller antisosial atferd som å stikke av eller slå.) Anonymkode: f1495...c37 2
Arkana Skrevet 13. september 2017 #6 Skrevet 13. september 2017 Det er trist at du måler god barneoppdragelse i hvor lydige og veloppdragne barna er og ikke hvor glade og trygge de er. Det hjelper ikke hvor fint barna oppfører seg utad hvis man har gjort dem slik ved å kue dem, slå dem og gjøre dem redde. 10
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #7 Skrevet 13. september 2017 Jeg har barn av typen Emil og Pippi. Vennlige, energiske, fantasifulle og gjør mye galt - ofte med gode intensjoner. Spontane og selvsikre. De tar ikke alltid et nei for et nei uten diskusjon. Eller litt skrål. De protesterer vilt på det de anser som urettferdig. De høres i blant svært godt. Aldri om jeg vil bytte dem mot barn som ikke blir møkkete, som alltid hilser pent på gjester og setter tallerken i oppvaskmaskin hver dag, om prisen er å slå spontanitet, glede, fantasi og lek ut av dem. Aldri i det mest frosne helvetet. Da tar jeg heller en høylydt diskusjon til, eller 1247 av dem, ved snophylla i butikken. Anonymkode: 29804...6b7 10
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #8 Skrevet 13. september 2017 Ja, veloppdragne unger som aldri protesterer kunne vi vel alle ønske oss... Men barn har ulik personlighet. Jeg har en som alltid protesterer, og en som godtar svaret/forklaringen h*n får. Jeg tror unger som blir mye straffet, blir trassigere, det er jo ganske logisk egentlig. Dersom ungene opplever at foreldrene er bestemte, men også rimelige og rettferdige, har de ikke så stor grunn til å trasse. Anonymkode: 0f56f...a07 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #9 Skrevet 13. september 2017 Jeg har jobbet med flere fra Litauen, Polen og Ukraina, og ofte har jeg fått høre at vi nordmenn er alt for slepphendte med barneoppdragelsen, og at barna våre bestemmer litt for mye selv. Det er særlig hvordan norske barn oppfører seg ute blant folk (sammen med foreldrene sine) Anonymkode: 93264...7fb 1
jabx Skrevet 13. september 2017 #10 Skrevet 13. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet med flere fra Litauen, Polen og Ukraina, og ofte har jeg fått høre at vi nordmenn er alt for slepphendte med barneoppdragelsen, og at barna våre bestemmer litt for mye selv. Det er særlig hvordan norske barn oppfører seg ute blant folk (sammen med foreldrene sine) Anonymkode: 93264...7fb Men når de vokser opp så er det nettopp folk fra disse landene som oppfører seg forkastelig. Fra mishandlede og underkuede barn til ufyselige voksne. Nei, takke meg til oppdragelsesmetoder som ikke går ut på å mishandle barna. 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #11 Skrevet 13. september 2017 Jeg har stebarn som aldri protesterer eller trasser. Og nå som jeg har sett det nærme, så synes jeg det er skremmende. For med det kommer også at de aldri sier sin mening og lett kan gå med på ting de ikke vil. Uten å si fra. De kan umulig ha det bra inni seg, og tør ikke ta opp et eneste problem, verken lite eller stort. Ikke med meg, ikke med far, ikke med mor. Så trenger selvsagt ikke alle veloppdragne barn å være slik, men akkurat med dem er det fælt å se på. Mye heller barn som tør å ta litt plass og godt kan bli sint eller lei seg. Da får jeg også anledningen til å lære dem måter å håndtere de vanskelige følelsene. Hvordan skal man gi dem den lærdommen om de aldri viser de følelsene? De har jo selvsagt også følelsene, men trykker dem vekk inni seg. Jeg er for øvrig en ganske ettergivende forelder og jeg synes mine barn er empatiske, omtenksomme og morsomme. Men absolutt ikke alltid lydige. Dog følger de stort sett regler. Det gagner jo oss alle, og reglene mine er ikke der "bare for at". Anonymkode: d545f...325 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #12 Skrevet 13. september 2017 11 timer siden, nilsenkg skrev: Voldsbruk er en veldig umoden måte å gi straff på. Ofte kun i fattige underutviklede land dette er vanlig som straff til barn. I mer siviliserte land som Norge, har vi lært at vi må være et godt eksempel for barna. Barna hører ikke alltid på hva du sier, men de ser på hva du gjør. Dette er feil, hvis man da ikke ser på for eksempel Frankrike og Usa som fattige og underutviklede land. Anonymkode: 46dcb...4d9
jabx Skrevet 13. september 2017 #13 Skrevet 13. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil, hvis man da ikke ser på for eksempel Frankrike og Usa som fattige og underutviklede land. Anonymkode: 46dcb...4d9 Det er nå ulovlig i Frankrike å bruke vold mot barn. USA er et underutviklet land på mange måter ja. Vedkommende sa forøvrig "ofte kun" i underutviklede land. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #14 Skrevet 13. september 2017 52 minutter siden, jabx skrev: Det er nå ulovlig i Frankrike å bruke vold mot barn. USA er et underutviklet land på mange måter ja. Vedkommende sa forøvrig "ofte kun" i underutviklede land. Den loven er bare symbolsk, det venter ingen straff for de foreldrene som slår sine barn som del av oppdragelsen, og det gjør ca 85 prosent av foreldrene,i Frankrike. Anonymkode: 46dcb...4d9 1
jabx Skrevet 13. september 2017 #15 Skrevet 13. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den loven er bare symbolsk, det venter ingen straff for de foreldrene som slår sine barn som del av oppdragelsen, og det gjør ca 85 prosent av foreldrene,i Frankrike. Anonymkode: 46dcb...4d9 Loven er nå der, og dermed har Frankriket tatt enda et steg bort fra primitiv idioti. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #16 Skrevet 13. september 2017 4 timer siden, jabx skrev: Loven er nå der, og dermed har Frankriket tatt enda et steg bort fra primitiv idioti. Vi som er det motsatte, vi opphøyde nordmenn som vet akkurat hvordan et barn skal oppdras. Merkelig da, at det er flere barn og unge med psykiske lidelser enn noen gang før her i landet. Anonymkode: 46dcb...4d9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #17 Skrevet 13. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi som er det motsatte, vi opphøyde nordmenn som vet akkurat hvordan et barn skal oppdras. Merkelig da, at det er flere barn og unge med psykiske lidelser enn noen gang før her i landet. Anonymkode: 46dcb...4d9 Har du tenkt på at det kanskje ikke faktisk var færre før, men at flere fanges opp nå og registreres, nettopp pga man tar barn og unges helse og trivsel mer alvorlig. Anonymkode: c6019...cce 6
jabx Skrevet 13. september 2017 #18 Skrevet 13. september 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi som er det motsatte, vi opphøyde nordmenn som vet akkurat hvordan et barn skal oppdras. Merkelig da, at det er flere barn og unge med psykiske lidelser enn noen gang før her i landet. Anonymkode: 46dcb...4d9 Nei, nordmenn vet ikke alt om hvordan barn skal oppdras. Det er forskjell i kompetanse mellom ulike foreldre. Men selve lovverket er entydig og ikke primitivt som i mange drittland. Det er altså snakk om hva som er lov og ikke i ulike samfunn/kulturer. Så hva de enkelte foreldrepar har av konkret kompetanse er irrelevant. Hold deg til saken, for pokker. Endret 13. september 2017 av jabx 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #19 Skrevet 13. september 2017 10 timer siden, Arkana skrev: Det er trist at du måler god barneoppdragelse i hvor lydige og veloppdragne barna er og ikke hvor glade og trygge de er. Det hjelper ikke hvor fint barna oppfører seg utad hvis man har gjort dem slik ved å kue dem, slå dem og gjøre dem redde. Ja et barn vil bli fryktsom hvis de stadig får kraftig bank, men å sammenligne bank med for eksempel ris blir totalt feil.Kjenner da mange som fikk ris da de var barn, men kjenner ingen som har vokst opp til å bli kuet. Det viktigste for et barn er ubetinget kjærlighet fra foreldrenes side, hvis de får den type kjærlighet, så vil de fleste vokse opp til å bli sunne og harmoniske voksne. Barn som vokser opp i hjem med mye bråk og krangling, og ustabile voksne, vil mest sannsynlig vokse opp med en indre utrygghet, uavhengig om de fikk for eksempel ris eller husarrest som barn. Anonymkode: 46dcb...4d9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #20 Skrevet 13. september 2017 19 minutter siden, jabx skrev: Nei, nordmenn vet ikke alt om hvordan barn skal oppdras. Det er forskjell i kompetanse mellom ulike foreldre. Men selve lovverket er entydig og ikke primitivt som i mange drittland. Det er altså snakk om hva som er lov og ikke i ulike samfunn/kulturer. Så hva de enkelte foreldrepar har av konkret kompetanse er irrelevant. Hold deg til saken, for pokker. Det var da svært så irritert du ble da, å kalle barneoppdragelsen i Frankrike for primitivt idioti er totalt usaklig etter min mening. Jeg vil heller kalle barneoppdragelsen i Norge ( generelt) for angstskapende, mange barn vokser opp med voksne som er så redd for å sette grenser, at barna tar over styringen, dette skaper uten tvil utrygge barn. Så i stedet for å hakke løs på " fæle" voksne i andre land, så bør vi titte nærmere på oss selv først. Anonymkode: 46dcb...4d9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå