Pølsevann Skrevet 28. april 2018 #1521 Skrevet 28. april 2018 22 minutter siden, Lissygloss skrev: Gratulerer Tonio! Etter jordmorkontroll ble jeg henvist til sykehuset (dagen etter) for sjekk pga. høyt blodtrykk og plutselig høyt SF mål. Jeg syntes magen min så litt rar ut den morgenen, og jeg tenkte at "nå ligger hun veldig merkelig". Lege har jo sagt til meg tidligere i april at hodet var festet. Jordmor derimot sa det ikke var det. På sykehuset så tar vi en CTG og aktivitetsmåling, der alt er i skjønneste orden Blodtrykket var også normalt igjen, og SF målet er noe heeelt annet enn det jordmor fant dagen før. Mistenker at det var fordi babyen kom opp fra bekkenet og lå høyere opp enn vanlig (derav den rare formen på magen og press godt oppunder ribbein). Sjekket fostervannsmengde og fikk se jenta på UL også, noe som var så koselig Sjekket også blodgjennomstrømming i navlestrengen også. Alt er som det skal være og fikk til og med et skikkelig morsomt bilde av gynekologen fra UL. Da han tok proben ned mot bekkenet fikk vi et skikkelig "3D" bilde av ansiktet, lå med hodet helt ut i kanten så på bildet ser vi øyne, kinn, og en flattrykt nese Hadde et liiiite håp om at fødselen skulle bli satt igang (pga blodtrykk og så videre), men må nok bare smøre meg med tålmodighet. Skal på ny kontroll neste uke hos lege og deretter sette opp på sykehuset hvis jeg går over til 12 mai. Termin er jo 8 mai og nå nærmer det seg!! Hyyyl Så godt at alt var bra med den lille. Og koselig med bilde! Er du utålmodig?
Lissygloss Skrevet 28. april 2018 #1522 Skrevet 28. april 2018 Ja. Har vondt i korsryggen som gjør at jeg sliter med å stå opp fra sofa og seng. Kan ikke ligg på ryggen, nesten ikke på siden lenger. Må ha ei stor dyne i ryggen og "sitteligge" for å få puste (men da bare 80-90%). Klarer ikke sitte på en stund etter å ha spist for alt er så trangt. Har ikke så stor mage men den er virkelig fylt til randen Å sitte i sofan er et evig mas må rullere på stilling hele tiden fordi jeg får sånn press på lungene uansett. Har en aktiv jobb og har faktisk jobbet ut denne uken, men nå kjenner jeg at jeg kaster inn håndkleet. Ble helt utslitt i går av å jobbe, selv om det har vært fint å være i aktivitet (dessuten puster jeg bedre stående). Har eget firma så derfor har jeg jobbet under permisjon, uten å ta ut lønn da selvsagt. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre hjemme. Slapp av, sier alle, men får jo f*** ikke puste! haha
Pølsevann Skrevet 28. april 2018 #1523 Skrevet 28. april 2018 4 minutter siden, Lissygloss skrev: Ja. Har vondt i korsryggen som gjør at jeg sliter med å stå opp fra sofa og seng. Kan ikke ligg på ryggen, nesten ikke på siden lenger. Må ha ei stor dyne i ryggen og "sitteligge" for å få puste (men da bare 80-90%). Klarer ikke sitte på en stund etter å ha spist for alt er så trangt. Har ikke så stor mage men den er virkelig fylt til randen Å sitte i sofan er et evig mas må rullere på stilling hele tiden fordi jeg får sånn press på lungene uansett. Har en aktiv jobb og har faktisk jobbet ut denne uken, men nå kjenner jeg at jeg kaster inn håndkleet. Ble helt utslitt i går av å jobbe, selv om det har vært fint å være i aktivitet (dessuten puster jeg bedre stående). Har eget firma så derfor har jeg jobbet under permisjon, uten å ta ut lønn da selvsagt. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre hjemme. Slapp av, sier alle, men får jo f*** ikke puste! haha HUff, hørtes ille ut. Jeg har samme plager som deg, men kanskje ikke like sterkt som deg. Men jeg kjenner de blir verre og verre for hver dag. Akkurat nå ligge-sitter jeg i sofaen, for jeg må strekke ut magen skikkelig så det ikke gjør vondt i ribbeina. Også er den så hard og øm. Helt stappfullt. Så jeg håper nesten ikke hun vokser noe mer nå. Men jeg var veldig flink til å slappe av i hele går (skrittellern sa 720 skritt ) og det kjenner jeg at jeg har godt av. Mye dritt å se på TV da. Må finne meg en serie. I går kveld da vi la oss begynte babyen å strekke på seg. Herregud det var ubehagelig. Som om hun satt føttene opp i lungene mine og virkelig strakk seg ut full lengde. Håper ikke det blir en vane. Og i dag fikk jeg svar på permisjonssøknaden. Innvilget å overta fars permisjon!! Så lettet over at det gikk bra. Og den graderingen jeg skal ha skal behandles etter babyen er født står det. Da gikk kabalen vår opp og vi har fått dekket inn med permisjon og ferie frem til BHG. Med mannen hjemme en dag i uka fra januar. Hvertfall til 1.aug, vet jo ikke når BHG plassen starter da. Men jeg har backup i mamma som kan være barnevakt hvis det går en uke eller noe i august også.
Illy Skrevet 28. april 2018 #1524 Skrevet 28. april 2018 Hurra for den lille jenta til @Tonio, og enda et barn i tråden Tenk at de har begynt å bli født nå. Krysser fingrene for at det ikke er lenge igjen @Lissygloss. Det er veldig tungvint med stappfull mage. Bare sånne småting som å få knyttet skolissene, eller sitte normalt. Veldig godt at alt var bra på kontrollen da Jeg ser nesten for meg at magen skal revne hvis hun inni vokser mer nå. Å sitte i bil er vanskelig, mageboeren reagerer hver gang og begynner å dytte meg i ribbeina. Antagelig må det være noe med vinkelen man sitter i som gjør det enda litt trangere. Alternativt syns hun bare det er kjempegøy med svinger og humper. Så bra at det er i orden med permisjon @Omo. Godt å slippe å tenke mer på det!
Pølsevann Skrevet 28. april 2018 #1525 Skrevet 28. april 2018 Ja, sitte oppreist er virkelig ikke godt. Og knyte skoa er jo ikke noe vits å prøve på en gang. Jeg har stått ute på gata en gang og tatt av meg skoen for å knyte den uten å ha den på beinet. Vurderte å spørre en fremmed om hjelp, men løste det til slutt. Jeg og tror magen revner hvis babyen vokser noe mer nå! Det er virkelig ikke mer plass inni der. Jeg vil jo virkelig ikke føde neste uke. Så lenge jeg kommer meg over søndag 6. mai, så kan jeg føde når som helst. Neste uke er uke 38+x for meg, så det kan i teorien skje når som helst fra i morgen som jeg er 38+0. Men samboern har 3 dager med jobb som er de beste dagene hans hele året og hvor han jobber 15 timer og alle ansatte er på jobb osv. Så det hadde vært så fryktelig dårlig timing om vi skulle drive å føde akkurat da. Så jeg skal lese meg opp på hva man kan gjøre for å sette i gang fødsel (kjerringråd) og gjøre det motsatte Jeg skal holde sofaen mest mulig og ikke røre på meg. Men jeg skal på jordmorkontroll og en kontroll på sykehuset den uka da, så håper ikke den vaggingen jeg må gjøre for å komme meg dit fører til alt for sterke kynnere som kan sette i gang noe. Og jeg drømte om spekemat i natt Det gleder jeg meg til!
miore Skrevet 28. april 2018 #1526 Skrevet 28. april 2018 9 timer siden, Tonio skrev: Jenta våres fikk det travelt og kom en uke før termindato. Tok 16 timer fra første sjekk på sykehuset pga rier til hun var ute. Nesten 3,5 timer aktiv fødsel! Ble noen rifter på meg, men ellers var det en ganske perfekt fødsel. Gratulerer så mye Høres ut som en rask og fin fødsel!
Pølsevann Skrevet 28. april 2018 #1527 Skrevet 28. april 2018 Den siste kontrollen hos jordmor er i uke 38, er den ikke? Hva skjer videre etter det? Hvis man ikke føder på termin skal man vel på en kontroll på overtid på sykehuset? Hvordan får man beskjed om den? Kommer det brev i posten som tar 1 uke med B post? Eller hvordan er egentlig dette?
Lissygloss Skrevet 28. april 2018 #1528 Skrevet 28. april 2018 48 minutter siden, Omo skrev: Den siste kontrollen hos jordmor er i uke 38, er den ikke? Hva skjer videre etter det? Hvis man ikke føder på termin skal man vel på en kontroll på overtid på sykehuset? Hvordan får man beskjed om den? Kommer det brev i posten som tar 1 uke med B post? Eller hvordan er egentlig dette? Du skal møte fastlege/jordmor ukentlig frem til fødsel. Legen tar kontakt med sykehuset for trivselskontroll etter termin er kommet og ingen baby. Så enten ringer du selv til legen og får svar, eller så får du vel brev. Her er det så lite folk at de holder styr på "oss gravide" men i større byer så kanskje man må følge med litt selv
Pølsevann Skrevet 28. april 2018 #1529 Skrevet 28. april 2018 (endret) 2 minutter siden, Lissygloss skrev: Du skal møte fastlege/jordmor ukentlig frem til fødsel. Legen tar kontakt med sykehuset for trivselskontroll etter termin er kommet og ingen baby. Så enten ringer du selv til legen og får svar, eller så får du vel brev. Her er det så lite folk at de holder styr på "oss gravide" men i større byer så kanskje man må følge med litt selv Aha, så neste uke på kontroll i uke 38, så setter vi opp ny time for uke 39 og så i 40 etter det da? Jeg er jo i Oslo, så her er det litt større forhold enn at de klarer å holde styr på oss tror jeg Endret 28. april 2018 av Omo
Fanteria Skrevet 28. april 2018 #1530 Skrevet 28. april 2018 1 time siden, Omo skrev: Aha, så neste uke på kontroll i uke 38, så setter vi opp ny time for uke 39 og så i 40 etter det da? Jeg er jo i Oslo, så her er det litt større forhold enn at de klarer å holde styr på oss tror jeg Jeg fikk beskjed om kontroll uke 36, 38 og 40. Jeg har satt opp alle de timene med jordmor allerede 1
miore Skrevet 28. april 2018 #1531 Skrevet 28. april 2018 Jeg har riktignok bare gått til fastlege og ikke jordmor, men standard i svangerskapsomsorgen er som Fanteria sier uke 36, 38 og 40 hos fastlege/jordmor og deretter oppfølging på sykehuset for trivselskontroll (overtidskontroll). Legen min henviste like godt til den (som skal være 41+3, om jeg husker rett) da hun booket de siste timene mine på kontrollen i uke 36, så mente hun jeg bare kunne unnlate å møte dersom jeg ikke trengte det. Jeg har ikke hørt noe fra sykehuset, men jeg har ikke fulgt det opp heller - håper å slippe
Illy Skrevet 28. april 2018 #1532 Skrevet 28. april 2018 Her i kommunen er det også jordmor/fastlege i uke 36, 38 og 40, og så videre på sykehuset. Jeg får time fra gang til gang, og ble satt opp på en ekstra kontroll i uke 39 pga. ødemer og blodtrykk. Tror terskelen er lav for det.
Pølsevann Skrevet 29. april 2018 #1534 Skrevet 29. april 2018 I dag kjenner jeg veldig milde menssmerter i korsryggen/bakside bekken som kommer i små tak Håper det bare er for at jeg har ligget feil. Og har generelt litt vondt i ryggen. Ikke klar for at dette er første tegn enda!
Fanteria Skrevet 29. april 2018 #1535 Skrevet 29. april 2018 16 minutter siden, Omo skrev: I dag kjenner jeg veldig milde menssmerter i korsryggen/bakside bekken som kommer i små tak Håper det bare er for at jeg har ligget feil. Og har generelt litt vondt i ryggen. Ikke klar for at dette er første tegn enda! Blir spennende å se ut over dagen da
Pølsevann Skrevet 29. april 2018 #1536 Skrevet 29. april 2018 20 minutter siden, Fanteria skrev: Blir spennende å se ut over dagen da Veldig! Jeg skal holde meg helt i ro på sofaen! Og be samboern finne den kofferten jeg har tenkt å ha fødebag-tingene i! For nå ligger alt bare i en hylle. Greit å ha alt i kofferten hvertfall.
Fanteria Skrevet 29. april 2018 #1537 Skrevet 29. april 2018 Man får en liten realitycheck når sånt skjer. Det kan faktisk skje når som helst og du har jo passert 37 uker @Omo
Illy Skrevet 29. april 2018 #1538 Skrevet 29. april 2018 Spennende @Omo Satser på at det ikke utvikler seg helt enda, siden du ikke er klar for det. Men det er nok lurt å pakke bag'en, ja. Jeg har fått vondt i bekkenet. Jeg har vært heldig og ikke vært plaget med det tidligere, så jeg lurte på om det var noe mer spennende først.
Pølsevann Skrevet 29. april 2018 #1539 Skrevet 29. april 2018 16 minutter siden, Fanteria skrev: Man får en liten realitycheck når sånt skjer. Det kan faktisk skje når som helst og du har jo passert 37 uker @Omo Ja, er 38+0 i dag. Jeg håper jeg venter en uke! Veldig realitycheck! Så nå driver jeg å styrer med masse ting som vi må få fikset som jeg sikkert er alt for bomull i hodet til å huske etter baby kommer Sende inn skattemelding f.eks. Akkurat nå, Illy skrev: Spennende @Omo Satser på at det ikke utvikler seg helt enda, siden du ikke er klar for det. Men det er nok lurt å pakke bag'en, ja. Jeg har fått vondt i bekkenet. Jeg har vært heldig og ikke vært plaget med det tidligere, så jeg lurte på om det var noe mer spennende først. Ja, litt for spennende på en søndags formiddag. Kanskje det er noe i emming hos deg også!
Illy Skrevet 29. april 2018 #1540 Skrevet 29. april 2018 54 minutter siden, Omo skrev: Ja, er 38+0 i dag. Jeg håper jeg venter en uke! Veldig realitycheck! Så nå driver jeg å styrer med masse ting som vi må få fikset som jeg sikkert er alt for bomull i hodet til å huske etter baby kommer Sende inn skattemelding f.eks. Ja, litt for spennende på en søndags formiddag. Kanskje det er noe i emming hos deg også! Takk for påminnelse om skattemeldingen Det haster vel nå enten det blir baby straks eller ikke. Og lykke til hvis det plutselig skjer noe mer!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå