Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så koselig at du deler @Omo :hjerte: Elsker å lese andres opplevelser! Håper jeg snart kan få det samme! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en fin fødselsopplevelse @Omo :) 

Skrevet

Huden min har seriøst sprekt opp det jeg hadde piercing i navelen! :ohmy: det er en del år siden jeg tok den ut og hadde heller ikke problemer med den. Men denne gravidmagen tålte den ikke! :icon_frown:

Skrevet

Takk for at du deler @Omo! Og synes litt synd på mannen din som måtte sove på gulvet. 
Håper du får svar av barnepleier eller andre om spørsmålene du har. 

Og @Illy her er det også full sprell under bilkjøring! Har bare ledd litt av det til nå og tenkt at hun klager på støyet, men det blir spennende å se om det er "hurraspark" eller "JEG HATER Å KJØRE BIL!"-spark, vi får se når hun kommer ut :fnise: Litt katastrofalt om hun HATER bilkjøring, for her er det virkelig ikke mulig å komme seg langt uten! Får vel bare venne henne til det gradvis i begynnelsen. 

Så synd @Fanteria! :( Vet om flere som har vært plaget med det. Det er jo veldig stort trykk. Men håper det går seg til litt etter fødselen!

Skrevet

Det er veldig trygt og godt å være på hotellet, med hjelp til alt. Men det skal bli godt å komme hjem i morgen. Vi får liksom ikke satt vår egen døgnrytme etter babyens sovetid. For plutselig vekker de oss for en eller annen test, vi er tvunget til å spise innen spesielle klokkeslett osv, så vi har gått glipp av flere måltider fordi babyen var sulten da også. I går var lunsj fra 12-13 bare, og det var midt i lunsjtida til babyen og. Måtte løpe ned å få noe på slutten :ler: 

jeg sover dårlig om natta når hun ligger inntil meg, for jegvåkner av alle lydene hennes. Så i morges fikk jeg mannen til å skifte på henne så kunne hun ligge hos han så jeg skulle få litt søvn. Men da var det plutselig blodprøver på gang, så vi måtte utsette den planen litt. Men fikk sovet 4 timer nå. Det var deilig. Tror vi skal prøve å gjøre det sånn fremover. For han har sovet godt i natt. Så får vi se om hun er med på planen. Hun heter foreløpig bare baby. Har helt glemt å snakke om navn. 

• Liker 1
Skrevet

Og bare for å nevne det. Salami, roastbeef og ridderost er skikkelig digg! :ler: 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Haha, har ikke falt meg inn st det er greit igjen en gang :ler: Jeg er hjemme igjen nå - überdeilig å kunne ha full råderett over sin egen tilværelse igjen! Eller - bare én ny sjef, ikke et kobbel med jordmødre på kjøpet 😜

Endret av miore
Skrevet

Tusen takk for at du delte, ja @Omo! Det er veldig spennende å lese, fødsel tar opp stor plass i hodet mitt om dagen. Godt at dere føler dere trygge på hotellet, selv om det høres litt styrete ut også. Spennende om det blir lettere å finne navn til baby nå som dere ser henne foran dere :) Jeg har ingen problemer med å tro på at den der ulovlige maten smaker herlig. Jeg har lyst på brie!

@strawberry, jeg tenkte egentlig at babyer brukte å sovne i bil :PDet vil definitivt være det mest praktiske! Nå er jeg nesten spent på timen med kjøretur hjem fra sykehuset. Tenk om hun hyyyler med én gang bilen begynner å kjøre, hun må jo sitte i bilsetet hele veien uansett. Det får bli gradvis tilvenning etterpå i så fall. Litt som valpen vår som måtte få godbiter i bilen mens den stod parkert, så med motoren på og så på korte kjøreturer. Vi får kanskje mate dem i de parkerte bilene våre da :fnise:

@Fanteria, så typisk. Jeg har også hørt om flere som har opplevd det der. Jeg har fått strekkmerker helt nederst på undersiden av magen. Det er et område jeg ikke har fri utsikt til nå, så jeg later som de ikke eksisterer foreløpig!

Skrevet

Strekkmerkene kom for lenge siden. :/ Huden har sprekt opp. Som i med blod og nå et fantastisk, gult plaster fra Cars rett over navelen :fnise: @Illy og @strawberry

Guttungen syntes jeg måtte få fint plaster, så da ble det sånn :P 

I dag har jeg vært hos frisøren. Ny klipp og farge gjorde underverker på selvfølelsen! Deilig å føle seg fresh :) 

Det er fryktelig dårlig gjort @Omo :O heldigvis er de tre tingene du nevner ikke ting jeg savner. Verre med spekematen, brie, chevre og en god drink. Eller Cava eller Prosecco :nori:

Skrevet

Jeg har sendt mannen på kiwi for å kjøpe sjokolade og potetgull og tørrkluter til å vaske babyen med. Får bare tørkepapir her. Torky. Må jo bli sårt i lengden. Også testet vi bilsetet i stad og tok hun med rett på utsiden her for å få litt frisk luft alle mann. Hun sov mens vi satt henne i, så hun hadde ikke noe i møt det faktisk. Jeg forventet vræl. Hadde på en ulljakke i str 56. Den rakk henne til under knærne! :ler: jeg som synes alt krympet og ble bittelite!

Tror det med bilkjøring er beroligende pga white noise. Vår sover sååå godt nede i spisesalen. Hører ingen babyer gråte der nede selv om det er mange av de, men det er jo mye bakgrunnsstøy der, og det er jo det de er vant til inni magen. Tarmer og hjertet som slår. 

Vi hadde en bæsjeksplosjon i dag! :sjokkert: hørte fra mannen «herregud, hun bæsjer nå! Jeg må spy!! Kom!! Hjelp!!» da han skulle skifte bleie. :fnise: hun gikk akkurat fra den seige tjukke førstebæsjen til den flytende gule i det øyeblikket han skulle skifte :ler: uflaks! 

Jeg har ikke fått noe vanlig melk enda da. Fortsatt råmelk. Håper det kommer snart. Hun må minnes på å spise, stopper opp hele tiden. Og sovner fra det. Og jeg må skrive opp når jeg mater så jeg vet at hun får nok måltider. Surrer fælt med det der. Husker jo ikke fra nå til etterpå :rolleyes: 

Og jeg har gått fra bleie til nattbind i dag! Stor dag! Men fy fader så vondt det er å sitte enda! Så fort det går over så blir nok tilværelsen litt enklere. 

Skrevet

I dag var jeg på kontroll hos jordmor. Alt så fint ut og denne gangen lå hun med hodet ned. Er nesten sånn at jeg skulle ønske hun fant noe, bare sånn at jeg kunne bli satt igang. Tårene satt løst og papiret ble hentet frem. Det er godt å ha en sparrepartner i jordmora og at hun prøver å løfte humøret mitt. På lørdag er jeg i uke 37! Det er neste milepæl. :) 

Skrevet

Jeg trenger sittering! Har sykt vondt. Og hemorider i tillegg. Klarer knapt gå for alt er vondt. Helt grusomt å komme meg opp fra sofa/seng og når jeg skal løfte hun opp. 

I går følte jeg vi hadde skikkelig kontroll. Leste signalene på når hun var sulten og trengte bleie før hun begynte å gråte. Avslappende dag. Men i dag er alt bare dritt! Og vi er hjemme. Hun spiste 9 ganger i natt. Så jeg har knapt sovet. Også hadde vi hun pleiern som vi hadde første dagen i dag. Hun stressa meg så veldig. Følte vi hadde kontroll på ting også begynner hun å mase om at jeg må håndmelke. Jeg har jo knapt nok til å amme hver halvtime. Har fått melk i natt, men det er jo ikke mye enda. Så nå griner jeg og. Hun har litt høye verdier på gulsott, så hun må mates mye. Og vi må ringe hvis hun blir slapp og sover mye. Men jeg vet ikke hva som er for mye. Også sovna hun da jeg prøvde å mate i stad. Uff føler bare at alt er galt nå. 

Hun har jo gått ned i vekt til 2755. Hun er jo så knøtt. Men vi fikk jo lov å dra hjem. 

Skrevet

Sender deg en stor klem @Omo :hug:

badering er gull. Det er deler der nede som har fått seg en skikkelig strekk, så skjønner at det kan gjøre vondt. Prøvd noe kaldt imot? F.eks. Ertepose pakka inn som du legger mot? 

Jenta di kommer til å gjøre mange endringer i tiden fremover. Husker så godt at hver gang vi følte vi forsto noe, så endret det seg. Så det må du ikke ta tungt. Litt verre er det at du føler deg mer stressa etter at pleieren var på besøk. :/ 

Husk at amminga ikke skal skje til enhver pris. Hadde det selv tøft i starten, men så løsnet det etterhvert. Regner med du har fått tipset om å klemme henne i hånda og på bena når hun holder på å sovne under måltider? 

Skrevet
57 minutter siden, Omo skrev:

Jeg trenger sittering! Har sykt vondt. Og hemorider i tillegg. Klarer knapt gå for alt er vondt. Helt grusomt å komme meg opp fra sofa/seng og når jeg skal løfte hun opp. 

I går følte jeg vi hadde skikkelig kontroll. Leste signalene på når hun var sulten og trengte bleie før hun begynte å gråte. Avslappende dag. Men i dag er alt bare dritt! Og vi er hjemme. Hun spiste 9 ganger i natt. Så jeg har knapt sovet. Også hadde vi hun pleiern som vi hadde første dagen i dag. Hun stressa meg så veldig. Følte vi hadde kontroll på ting også begynner hun å mase om at jeg må håndmelke. Jeg har jo knapt nok til å amme hver halvtime. Har fått melk i natt, men det er jo ikke mye enda. Så nå griner jeg og. Hun har litt høye verdier på gulsott, så hun må mates mye. Og vi må ringe hvis hun blir slapp og sover mye. Men jeg vet ikke hva som er for mye. Også sovna hun da jeg prøvde å mate i stad. Uff føler bare at alt er galt nå. 

Hun har jo gått ned i vekt til 2755. Hun er jo så knøtt. Men vi fikk jo lov å dra hjem. 

:klem: Utrolig synd at den pleieren kommer og stresser deg ut, det høres jo ut som om du gjør en kjempejobb! Husk at det knapt er en baby som ikke har gått ned i vekt før de reiser hjem; 10 % er helt normalt. Min gutt gikk ned 220 g, og jeg fikk jo reise hjem en dag før deg, så jeg vet ikke om han har gått ned enda mer til i dag. Jeg vet ikke hvor stor jenta di var da hun kom ut, men datteren min var også rundt 2700 da vi reiste hjem fra sykehuset med henne for snart tre år siden. Det er utrolig lite, men de er tøffe selv om de er små - du skal se hun snur trenden og starter å legge på seg når som helst nå! Det at du har begynt å få melk er jo supert, da skal du se hun kvikner til veldig snart. Min fyr blir også veldig søvnig av å spise, så jeg sitter kontinuerlig og kiler og "plager" ham for å få ham til å holde ut ekstra lenge. "Hjelper til litt" med å skvise ut melk av og til også, da pleier han å kveppe litt og drikke noen flere slurker selv. 

Skrevet (endret)

Jenta mi ble forresten født omtrent samtidig som din @Omo, 15 dager før istedenfor 17. Da termindatoen hennes omsider kom, veide hun 3500, og var på gjennomsnittsvekt for nyfødte :) 

Endret av miore
Skrevet (endret)

Takk dere :klem: jeg får hjemmebesøk av jordmor fra helsestasjon i morgen. Så får håpe hun kan berolige meg litt. 

Jeg driver å kiler og plager henne for hun er veldig ukonsentrert. Men nå bare sover hun. Våkner ikke når vi prøver å vekke heller. Hun var litt sånn i går og. Men hun har jo vært våken i hele natt, så er jo egentlig ikke rart hun er trøtt nå. Hun har motsatt dag og natt tror jeg. Har telt måltider i daglig i går. Fra midnatt til midnatt. I dag har hun spist 11 ganger, men flere av måltidene er korte/små. Så hun sulter vel ikke... tror jeg. 

Får vel gå hyppig på helsestasjon å veie første tiden. Forhåpentligvis blir hun tjukk og feit innen 17.mai :) hvertfall gjennomsnitt sånn som miore. 

Hun var forresten 2915 da hun kom. Nå er hun 2755. 

Endret av Omo
  • Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Omo skrev:

Takk dere :klem: jeg får hjemmebesøk av jordmor fra helsestasjon i morgen. Så får håpe hun kan berolige meg litt. 

Jeg driver å kiler og plager henne for hun er veldig ukonsentrert. Men nå bare sover hun. Våkner ikke når vi prøver å vekke heller. Hun var litt sånn i går og. Men hun har jo vært våken i hele natt, så er jo egentlig ikke rart hun er trøtt nå. Hun har motsatt dag og natt tror jeg. Har telt måltider i daglig i går. Fra midnatt til midnatt. I dag har hun spist 11 ganger, men flere av måltidene er korte/små. Så hun sulter vel ikke... tror jeg. 

Får vel gå hyppig på helsestasjon å veie første tiden. Forhåpentligvis blir hun tjukk og feit innen 17.mai :) hvertfall gjennomsnitt sånn som miore. 

Hun var forresten 2915 da hun kom. Nå er hun 2755. 

Omtrent som mi da, hun var 2880 da hun kom ut og litt over 2700 (2730? 2720? Husker ikke nøyaktig) da vi fikk dra hjem. Jeg stressa også veldig med den veiinga, og siden jeg syntes det ble jobbigt å dra på helsestasjonen hele tiden, endte jeg med å kjøpe en digital postvekt (noe sånt, men muligens med litt større plate) som vi veide henne på. Satte på nyfødtdelen fra tripptrappen, taret ut vekten, og slapp henne oppi. Det hjalp mye på stressnivået å kunne følge kontinuerlig med på at hun faktisk gikk opp i vekt, samtidig som jeg slapp å prøve å få oss ut av huset innenfor tiden til åpen veiing.

Det er forresten veldig vanlig å snu døgnet for de bittesmå, så så sant hun spiser godt og hyppig om natten bør det ikke være noe problem at hun er mer søvnig om dagen! Annet enn at du blir megatrøtt, så klart...

Skrevet

Da har jeg plutselig fått menssmerter. Har ikke hatt det tidligere i graviditeten, så er spent på om det kan bety noe eller om det kommer fra f.eks tarmene bare. Har hatt stikkinger siden fredag også. 

Skrevet
1 time siden, strawberry skrev:

Da har jeg plutselig fått menssmerter. Har ikke hatt det tidligere i graviditeten, så er spent på om det kan bety noe eller om det kommer fra f.eks tarmene bare. Har hatt stikkinger siden fredag også. 

Oi!! Det var sånn jeg startet. Milde menssmerter før vannet gikk 5-6 timer senere. Spennende!

Skrevet
6 timer siden, miore skrev:

Omtrent som mi da, hun var 2880 da hun kom ut og litt over 2700 (2730? 2720? Husker ikke nøyaktig) da vi fikk dra hjem. Jeg stressa også veldig med den veiinga, og siden jeg syntes det ble jobbigt å dra på helsestasjonen hele tiden, endte jeg med å kjøpe en digital postvekt (noe sånt, men muligens med litt større plate) som vi veide henne på. Satte på nyfødtdelen fra tripptrappen, taret ut vekten, og slapp henne oppi. Det hjalp mye på stressnivået å kunne følge kontinuerlig med på at hun faktisk gikk opp i vekt, samtidig som jeg slapp å prøve å få oss ut av huset innenfor tiden til åpen veiing.

Det er forresten veldig vanlig å snu døgnet for de bittesmå, så så sant hun spiser godt og hyppig om natten bør det ikke være noe problem at hun er mer søvnig om dagen! Annet enn at du blir megatrøtt, så klart...

Jeg har jo bagasjevekt et eller annet sted :ler: 

jeg føler ting er litt bedre nå. To mislykka ammeforsøk tidligere i dag hvor hun ikke var mulig å holde våken, men har spist lenge og gode måltider etter det og vært våken et par timer før hun tok kvelden. Er vel snart klart for dagen for henne nå da, så hun våkner nok til rundt midnatt klar for masse mat :rolleyes: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...