Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fanteria skrev:

Håper det bedrer seg raskt @Omo. Sånn som det holdt jeg på når jeg gikk gravid sist. Hadde 50% sykemelding og Jeg fortsatte å presse meg. For å si det sånn, når jeg endelig så at det hadde gått for langt sa legen at sykemeldinga lå å venta på meg. 

Det er virkelig ikke verdt det å presse deg selv for langt. Bare lemp alt du kan over på vikaren så fort du kan så du kan fokusere på de tingene som er viktig 

Jeg skal prøve å ta rådet ditt. Jeg må tenke på helsa og babyen som gror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjedlig å være i dårlig form, @Fanteria og @Omo :( Men flott at vikaren din begynner allerede nå, Omo! 

Tydelig at kroppene våres går gjennom ting nå også. Blir så irritert når folk sier at midten av svangerskapet er den beste tiden.. Altså, se hvor store forandringer som skjer fra uke 12 til 22, det er jo ikke rart at rygg og bekken begynner å krangle når det skjer så store fysiske endringer i tillegg til de hormonelle!

12uker_helfigur.jpg 22uker_helfigur.jpg

Jeg har innsett at jeg presset meg altfor langt med bekkenet. Det skal sies at jeg har vært plaget med hofte/bekken/rygg i flere år fra før, men var i veldig fin form rett før jeg ble gravid. Jeg fikk heldigvis tatt ut litt feriedager først (pga jeg nesten hadde nådd 26-ukers opptjeningsperiode for sykepenger hos nav), og deretter ble det egenmelding. Jeg hadde da håp om å klare å jobbe noen dager innimellom, men formen har rett og slett ikke blitt noe bedre etter den siste vakten min for 2 uker siden, så jeg har ikke hatt sjangs. Så da ble det legebesøk i dag og 100% sykemelding en periode. Hadde jeg hatt mulighet til å bli delvis sykemeldt for noen uker siden (altså ikke hatt problemet med opptjeningsperioden hos nav) så hadde jeg mye heller blitt gradert sykemeldt da, istedenfor å slite meg helt ut slik som nå. Så jeg skulle ønske at jeg hadde tatt ut feriedager mye tidligere, for de siste 2 ukene burde jeg ikke vært på jobb i det hele tatt.. :( Jeg trodde jo at noen dager med hvile etterpå ville gjøre susen..

Har bare vært hjemme to uker, men føler jeg har vært hjemme to måneder, tiden går så sinnsykt sakte! :( Samtidig vet jeg at å jobbe bare noen få timer i uken nå vil være en for stor belastning, og fysioterapeuten min vil heller at jeg får stabilisert bekkenet mer og brukt overskuddet mitt til fysioterapi og å prøve å få gå litt i terreng eller sykle, enn å presse meg på jobb hvor jeg enten er på kontor eller går på harde gulv. Å gå eller sitte i mer enn 5-10 minutter gjør nå at jeg MÅ legge meg ned å hvile fordi smertene blir bare mer og mer intense, så bare det å komme meg til og fra jobb ville vært en for stor belastning. "Kan du gjøre noe på jobb nå uten at det blir belastende for helsen din?" "Tja, jeg kan komme på jobb, ta en kopp kaffi, og dra hjem igjen, så må jeg hvile. Eller jeg kan jobbe litt liggende da.." :fnise: Litt galgenhumor er greit å ha med seg når situasjonen er blitt som den er blitt.

Når jeg forhåpentligvis kan begynne å jobbe litt, så har jeg heldigvis mulighet til å jobbe fleksibelt og å legge meg ned på jobb for å hvile når jeg trenger det, da jeg ikke skal være en del av grunnbemanningen lenger. Håper så inderlig at det bedrer seg litt nå når fysioterapien begynner å virke skikkelig. Man blir jo gjerne verre av det før man blir bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til følelsen @strawberry. Føler ikke jeg har overskudd til å trene som jeg skal lenger. Føler meg bare sliten jevnt over. Har to uker igjen til neste legetime, så få se hva hun sier da. Har allerede fått endra arbeidstidene så jeg får noen timer fri frem til jeg må hente i barnehagen. Burde fått trent litt da, men vil bare slappe av :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har du sett hvor mye de små vokser de neste ukene?! :O nå er de jo faktisk fortsatt ganske små 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fanteria skrev:

Kjenner til følelsen @strawberry. Føler ikke jeg har overskudd til å trene som jeg skal lenger. Føler meg bare sliten jevnt over. Har to uker igjen til neste legetime, så få se hva hun sier da. Har allerede fått endra arbeidstidene så jeg får noen timer fri frem til jeg må hente i barnehagen. Burde fått trent litt da, men vil bare slappe av :/ 

Ja, det var samme her også, jeg hadde ikke sjangs til å få gjort øvelser for bekkenet omtrent, fordi jobb var en altfor stor belastning så jeg klarte ikke annet enn jobb og å slappe av.

Du får kjenne litt etter fremover hva som går greit av jobb, slik at du har et svar når legen spør hva du evt kan gjøre av arbeidsoppgaver/tid. Ikke lett når man har barn fra før av også, da krever jo det også sitt av overskuddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det høres helt j***lig ut å ha det så vondt :klem: 

Når man ser på det bildet der så er det ikke rart at tarmene går ekstremt tregt heller :daane:  De er jo most oppi ribbeina. Og verre skal det bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten trøstepremie på meg. Mitt første innkjøp til babyen :Nikke: det er 50% på babybanden på elektrisk pumpe. Brukte min flittig sist gang, men gummien er så morken og det er ikke mulig å få kjøpt nye da det er en utgått modell (arvet fra venninne). Om ammingen ikke går denne gangen vil jeg få solgt den uten tap. Syns jeg var fornuftig nå altså :fnise:

I morgen bærer det avgårde på 3D ultralyd :) håpe virkelig lille vil vise seg frem! Er så nysgjerrig på om vi venter en gutt eller jente :P

Endret av Fanteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Fanteria skrev:

Og har du sett hvor mye de små vokser de neste ukene?! :O nå er de jo faktisk fortsatt ganske små 😳

Ja, det er helt sinnsykt!! Hei strekkmerker.. :fnise: Har heldigvis ikke fått noen ennå da! Skulle teste mannen i dag, så jeg spurte han om han kunne gjette hvor stor babyen var. Jeg sa det for noen dager siden. Han tippet faktisk bare 1 cm feil! 

19 minutter siden, Fanteria skrev:

Ble en liten trøstepremie på meg. Mitt første innkjøp til babyen :Nikke: det er 50% på babybanden på elektrisk pumpe. Brukte min flittig sist gang, men gummien er så morken og det er ikke mulig å få kjøpt nye da det er en utgått modell (arvet fra venninne). Om ammingen ikke går denne gangen vil jeg få solgt den uten tap. Syns jeg var fornuftig nå altså :fnise:

I morgen bærer det avgårde på 3D ultralyd :) håpe virkelig lille vil vise seg frem! Er så nysgjerrig på om vi venter en gutt eller jente :P

Trøstepremie er lov! Iallefall når det er noe man trenger, og salg! :) Kjøpte også elektrisk pumpe før jul, på salg. Kommer garantert til å få solgt den uten tap her også om jeg ikke får bruk for den. :fnise: Hvilken kjøpte du? Her ble det beemoo care dobbel. Er nok veldig lurt å ha elektrisk; ei venninne fikk brystbetennelse, og klarte bare å tømme 3 dråper (!!) med manuell. Rett etterpå måtte hun dra frem den elektriske, og dem tømte brystet for 60 ml uten problemer.. 

23 minutter siden, Omo skrev:

Huff, det høres helt j***lig ut å ha det så vondt :klem: 

Når man ser på det bildet der så er det ikke rart at tarmene går ekstremt tregt heller :daane:  De er jo most oppi ribbeina. Og verre skal det bli. 

Takk for klem :klem: Lå og syntes synd på meg selv tidligere. Ble så vond av å sitte lenge på venterommet på legekontoret, og deretter måtte jeg innom jobb for å levere sykemelding og snakke med sjefen. Så når jeg kom hjem hadde jeg veldig vondt og syntes jeg bare alt var kjipt. Men så begynner mini å sparke, og tårene ble heller til gledestårer. Hormonell? Kan si det ja.. Skal sies at jeg hadde lett for å ty til tårene FØR jeg ble gravid også, så nå er det ennå verre.. :fnise:

Og ja, sjekk de tarmene, er jo ikke plass til de omtrent :P Allerede! Går ekstremt treigt her også, men det har nok litt med lite bevegelse å gjøre også.. Håper det ordner seg litt. Ikke lyst til å måtte ta levolac. 

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 24 kg sist og fikk noen dype strekkmerker på innsiden av lårene. Ingen på magen, bortsett fra litt rundt det jeg hadde piercing i navelen. De stripene ble fort «usynlige». Er spent på denne gangen. 

Jeg ente med Philips sin enkeltpumpe @strawberry. Samme merke som sist. Fantastisk å ha når de små plutselig sover veldig godt en natt. Brystspreng er vondt! Kunne fint tømme 60ml av hvert bryst etter en natt uten amming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fanteria skrev:

Åhh! Så spennende!! Lykke til!! 

10 minutter siden, strawberry skrev:

Ja, det er helt sinnsykt!! Hei strekkmerker.. :fnise: Har heldigvis ikke fått noen ennå da! Skulle teste mannen i dag, så jeg spurte han om han kunne gjette hvor stor babyen var. Jeg sa det for noen dager siden. Han tippet faktisk bare 1 cm feil! 

Trøstepremie er lov! Iallefall når det er noe man trenger, og salg! :) Kjøpte også elektrisk pumpe før jul, på salg. Kommer garantert til å få solgt den uten tap her også om jeg ikke får bruk for den. :fnise: Hvilken kjøpte du? Her ble det beemoo care dobbel. Er nok veldig lurt å ha elektrisk; ei venninne fikk brystbetennelse, og klarte bare å tømme 3 dråper (!!) med manuell. Rett etterpå måtte hun dra frem den elektriske, og dem tømte brystet for 60 ml uten problemer.. 

Takk for klem :klem: Lå og syntes synd på meg selv tidligere. Ble så vond av å sitte lenge på venterommet på legekontoret, og deretter måtte jeg innom jobb for å levere sykemelding og snakke med sjefen. Så når jeg kom hjem hadde jeg veldig vondt og syntes jeg bare alt var kjipt. Men så begynner mini å sparke, og tårene ble heller til gledestårer. Hormonell? Kan si det ja.. Skal sies at jeg hadde lett for å ty til tårene FØR jeg ble gravid også, så nå er det ennå verre.. :fnise:

Og ja, sjekk de tarmene, er jo ikke plass til de omtrent :P Allerede! Går ekstremt treigt her også, men det har nok litt med lite bevegelse å gjøre også.. Håper det ordner seg litt. Ikke lyst til å måtte ta levolac. 

Jeg har måttet begynne med noe sånt soft-greier. Ga opp og hadde så mye vondt. Nå er alt så mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fanteria: Ja på lårene tipper jeg jeg får. Har noen der fra flere år siden, så er vel fare for at de blir større tipper jeg. 

Og så spennende med 3d-ultralyd!! Håper virkelig dere får vite kjønnet! 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Omo skrev:

Åhh! Så spennende!! Lykke til!! 

Jeg har måttet begynne med noe sånt soft-greier. Ga opp og hadde så mye vondt. Nå er alt så mye bedre. 

Bra du fikk noe som fungerte! Når det blir plagsomt nok så prøver man egentlig hva som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk at de små kan gi oss så mye smerte, frustrasjon, følelsen av håpløshet men samtidig en overveldende glede kun ved å røre på seg :) det syns jeg er sprøtt, men litt fantastisk også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fanteria skrev:

Tenk at de små kan gi oss så mye smerte, frustrasjon, følelsen av håpløshet men samtidig en overveldende glede kun ved å røre på seg :) det syns jeg er sprøtt, men litt fantastisk også :) 

Ja, allerede! Og det blir nok ikke mindre av det som årene går. Men det er helt fantastisk!

Når hun begynte å sparke, så skjønte jeg at ting kunne jo vært kjipere. Jeg kunne prøvd i månedsvis og ikke vært gravid ennå, eller jeg kunne mistet. Den frustrasjonen slapp jeg heldigvis, så egentlig er jo ting ganske greit allikevel :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, strawberry skrev:

Ja, allerede! Og det blir nok ikke mindre av det som årene går. Men det er helt fantastisk!

Når hun begynte å sparke, så skjønte jeg at ting kunne jo vært kjipere. Jeg kunne prøvd i månedsvis og ikke vært gravid ennå, eller jeg kunne mistet. Den frustrasjonen slapp jeg heldigvis, så egentlig er jo ting ganske greit allikevel :hjerte:

Også er vi over halvveis og kan i appene se at tallet til »mål» bare bli lavere og lavere. Og viten om at premien i andre enden er ganske så fin :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom plutselig på at jeg skal ha glukosebelastningstest på mandag jeg 😳 gruer meg til det. Jeg sliter voldsomt med å drikke, eller svelge, ting jeg ikke liker. Den dulcosoft jeg bruker for magen nå deler jeg 15 ml i 3-4 omganger. Med vann og brekninger mellom. Og den er egentlig smakløs. Det er nesten ingenting, men for meg er det mye. Jeg klarer ikke å svelge rett ned, jeg har alltid drikke i munnen lenge før jeg svelger. :daane: 

og jeg skulle barbere bikinilinja nå, og når jeg var ferdig og dusjet videre så jeg plutselig at jeg var full av blod på låret! Fikk litt hetta der plutselig!! Blod!! Masse blod!! Shit!! Og så fant jeg ut at jeg hadde kuttet meg litt. :ler: er ikke så lett å se skikkelig rundt magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omo skrev:

VHvordan gikk det på 3D ultralyden @Fanteria ? Like sjenert denne gang eller fikk dere endelig vite?

Hu lå med beina i kryss i dag også, men med litt mer iver fant vi ut av det :nori: 

så han var 95% sikker på at det var ei jente. Fikk til og med se med 3D :fnise: fikk ingen gode bilder i 3D så har fått ny time om 3 uker kostnadsfritt. Det var mer enn jeg hadde forventa :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fanteria skrev:

Hu lå med beina i kryss i dag også, men med litt mer iver fant vi ut av det :nori: 

så han var 95% sikker på at det var ei jente. Fikk til og med se med 3D :fnise: fikk ingen gode bilder i 3D så har fått ny time om 3 uker kostnadsfritt. Det var mer enn jeg hadde forventa :) 

Så morsomt :ler: kanskje dere ikke skal vite 100%. Godt at dere får ny UL kostnadsfritt da! 

Det blir mange jenter i denne gjengen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...