Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

4 timer siden, LeonoraI skrev:

Fikk svar på hurtigtest i dag, ingen unormale funn :)

Ååh så fantastisk!! :yvonne: Er det bare hurtigtest du venter på svar på, eller er det noen prøver som tar lengre tid også? 

4 timer siden, LeonoraI skrev:

Strikker dere noe til babyen?

Ja, jeg strikker endel! Har strikket i flere år, så har endel babyklær liggende fra før også :P Har alltid hatt følelse av at jeg kommer til å få jentebaby en gang, så det har faktisk blitt strikket litt rosa opp gjennom årene. Veldig greit at den magefølelsen stemte! Men har også endel blått osv da, så det er fare for at folk forveksler  mini for å være gutt. Men blått er jo så fint på jenter også! 

Ellers er jeg nesten ferdig med hentesettet, siden vi fikk vite kjønn så tidlig. Mangler bare booties/sokker til hentesettet så er det vel komplett, pluss at jeg må finne knapper til jakken og feste knapper på alt. Og kanskje strikke en ekstra lue i litt mindre størrelse, i tilfelle den jeg har strikket er for stor. Jakken kan brettes opp i ermene dersom den er litt for liten i begynnelsen. Aner jo ikke hvor stor jeg kan forvente at baby er, siden alle babyer i min familie har vært gjennomsnittlig, samboer var under gjennomsnittet, men andre babyer i familien hans har vært kjempestore. Vet ikke hvordan det er med arv og størrelse på baby jeg?

Ellers har mamma satt i gang med babyteppe, og svigermor har nok noe på pinnene også vil jeg tro. Og jeg har venninner som også strikker. Ungen min kommer nok absolutt til å bruke mye ull ja.. :fnise:

2 timer siden, Omo skrev:

Fantastisk!! Så da er alt bra, og dere trenger ikke noe mer tester eller tettere oppfølging?

Jeg var faktisk innom garnbutikken i dag for å se på mønster. Men jeg fant ikke noe. Men jeg hadde litt beslutningsvegring også. Tror jeg må se på nett og bestemme meg før jeg står i en butikk. Med vinterjakke og litt feber og sånt, så var det ikke de beste forutsetningene for å velge noe :ler: 

Men jeg så mange fine jakker og bodyer. men jeg har jo helt angst for knapper. Og det er så mye som har knapper. Jeg har prøvd å strikke en jakke før, og det var så komplisert siden man må klippe den opp og sy osv. Så jeg vil ikke lage jakke. 

Jeg har heller aldri turt å klippe opp og sy, men det finnes veldig mange jakker hvor man ikke må gjøre det! :) F.eks er det mye fint i klompelompe, myk start og nøstebarnboka. Bøkene finnes nok på de fleste bibliotek. Og knapper går fint, heia heia!! Du får si ifra om du trenger noe hjelp :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Tonio skrev:

Angående om man har tatt vaksine eller ikke kan man finne ut på nettet forresten! :) Husker jordmor virket imponert da jeg hadde med den så hun slapp å spørre om jeg hadde x vaksine. :fnise:

https://www.fhi.no/sv/vaksine/mine-vaksiner/

Jepp, den er veldig kjekk, spesielt når man lurer på om det er på tide å revaksinere :Nikke: Sist jeg sjekket for noen år siden var listen ganske hullete, men nå var det meste der - den har ikke fått med seg alle influensavaksinene jeg har tatt, men det er jo heller ikke så viktig :) 

Edit: Man kan sjekke barnas vaksiner på samme siden, det var jeg ikke klar over fra før! 

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Omo skrev:

Teppe er enkelt og greit, men jeg vet at jeg får flere tepper fra andre som strikke, så da tror jeg ikke jeg gidder det. Så en fin dress/sparkebukse i en av permene, men jeg får nok google litt å se hva jeg finner. Jeg driver jo å hekler bamse da. Jeg startet når jeg var sånn 10-11 uker, men så manglet jeg en nål til noe montering, og da jeg endelig kjøpte den, så har det bare stoppet opp. Så jeg får kanskje gjør ferdig den først. 

Så flink du er som kan å hekle, det forstår jeg ingenting av!

4 timer siden, miore skrev:

Fantastiske nyheter :hjerte: 

Jeg tror ikke jeg har tatt i en strikkepinne siden barneskolen. Såeh, nei :ler: 

Haha, et nøstebarnteppe klarer du nok ;) Neida :) 

4 timer siden, Tonio skrev:

Fantastisk! :yvonne:

De gangene jeg har prøvd å strikke, for eksempel ett skjerf, så kan jeg starte på 15 masker, være på 20 midt i og ende på 10. Så nei. :fnise: Broderer ett fødselsbilde da, sakte men sikkert.. :sjenert:

Fødselsbilde? Det høres fint ut, vil du vise et eksempel? Tror ikke jeg har sett det før.

4 timer siden, Omo skrev:

Forresten, meslinger... rubella som vi blir testet for, det er meslinger er det ikke? Sånn at hvis jeg fikk positiv på den så har jeg vaksine mot meslinger selv?

Jeg hadde positiv på rubella, og fikk akkurat svar fra lege om at toxoplasmosen min var negativ etter reise igjen, og at jeg har hatt vannkopper på et eller annet tidspunkt. 

Der jeg er oppvokst er det veldig lav vaksine dekning på meslinger. Er mange motstandere der, så de er nede i 60% i den kommunen. Jeg er skeptisk til å reise hjem dit med baby før hun er vaksinert også. 

Jeg har jo fulgt barnevaksinasjonsprogrammet selv, men er usikker på om man må revaksineres mot meslinger? I så fall vil jeg jo få gjort det raskt etter fødsel (hvis man kan). Og jeg aner ikke om samboern er vaksinert, han er jo fra andre siden av verden, vet ikke hva slags vaksineprogram de har, og moren hans er litt spesiell, så kan godt hende han ikke er vaksinert. Han skal til legen snart uansett, så jeg lurer på om man kan be legen ta en test for å sjekke om han er vaksinert mot meslinger (eller er det rubella?). For hvis han ikke er det, så synes jeg at han skal få gjort det ASAP.

Rubella er vel røde hunder? 

3 timer siden, Fanteria skrev:

Så godt å høre @LeonoraI :blomst:

Takk <3 Ja, jeg er veldig letta.

2 timer siden, strawberry skrev:

Ååh så fantastisk!! :yvonne: Er det bare hurtigtest du venter på svar på, eller er det noen prøver som tar lengre tid også? 

Ja, jeg strikker endel! Har strikket i flere år, så har endel babyklær liggende fra før også :P Har alltid hatt følelse av at jeg kommer til å få jentebaby en gang, så det har faktisk blitt strikket litt rosa opp gjennom årene. Veldig greit at den magefølelsen stemte! Men har også endel blått osv da, så det er fare for at folk forveksler  mini for å være gutt. Men blått er jo så fint på jenter også! 

Ellers er jeg nesten ferdig med hentesettet, siden vi fikk vite kjønn så tidlig. Mangler bare booties/sokker til hentesettet så er det vel komplett, pluss at jeg må finne knapper til jakken og feste knapper på alt. Og kanskje strikke en ekstra lue i litt mindre størrelse, i tilfelle den jeg har strikket er for stor. Jakken kan brettes opp i ermene dersom den er litt for liten i begynnelsen. Aner jo ikke hvor stor jeg kan forvente at baby er, siden alle babyer i min familie har vært gjennomsnittlig, samboer var under gjennomsnittet, men andre babyer i familien hans har vært kjempestore. Vet ikke hvordan det er med arv og størrelse på baby jeg?

Ellers har mamma satt i gang med babyteppe, og svigermor har nok noe på pinnene også vil jeg tro. Og jeg har venninner som også strikker. Ungen min kommer nok absolutt til å bruke mye ull ja.. :fnise:

Jeg har heller aldri turt å klippe opp og sy, men det finnes veldig mange jakker hvor man ikke må gjøre det! :) F.eks er det mye fint i klompelompe, myk start og nøstebarnboka. Bøkene finnes nok på de fleste bibliotek. Og knapper går fint, heia heia!! Du får si ifra om du trenger noe hjelp :jepp:

Helt ærlig vet jeg ikke helt hva jeg venter mest på, siden at for mye væske kunne indikere så mange ulike ting. Dessuten var jeg nok litt i sjokk, så fikk ikke helt klart med meg det jeg skulle. Jeg vet ikke helt hva mer fostervannsprøven kan gi svar på, jeg vet bare ryggmargsbrokk, men ryggen så helt fin ut på UL. De ringer etterhvert som de får resultatene, men er i alle fall glad for at det ikke er verken Edwards, Downs eller Patau. Spesielt Edwards og Patau må jeg innrømme skremte vettet av meg.

Hvilket hentesett har du strikket? Er litt usikker med tanke på årstiden, men vil gjerne strikke noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å titte på permisjon. Det ser ut til at 100% så har vi permisjon til 1. april (eller noe sånt), og da er det jo 4 mnd å dekke opp. Har jo totalt 10 uker ferie, men det dekker jo bare til 16.juni. Har jo da 1,5 mnd som må dekkes opp. Hadde vi valgt 80% dekning hadde det gått akkurat til 1. aug (hvis man får bhg plass akkurat 1. aug da), men det har vi ikke råd til. Siden samboern blir uten inntekt, og det bare blir min inntekt så klarer vi ikke det på én inntekt som er 80% av 6G. Bare bokostnadene våre blir jo en stor del av den potten. Får jo kontantstøtte i et par mnd, men det er jo nesten et helt år hvor vi ikke får det. Arg! Hodepine! Skulle ønske jeg fikk full lønn av arb.giver. Da hadde vi klart oss på 80% av full lønn. Hadde vi bare hatt 2 inntekter så hadde det jo vært greit :bond: 

Endret av Omo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, LeonoraI skrev:

Helt ærlig vet jeg ikke helt hva jeg venter mest på, siden at for mye væske kunne indikere så mange ulike ting. Dessuten var jeg nok litt i sjokk, så fikk ikke helt klart med meg det jeg skulle. Jeg vet ikke helt hva mer fostervannsprøven kan gi svar på, jeg vet bare ryggmargsbrokk, men ryggen så helt fin ut på UL. De ringer etterhvert som de får resultatene, men er i alle fall glad for at det ikke er verken Edwards, Downs eller Patau. Spesielt Edwards og Patau må jeg innrømme skremte vettet av meg.

Hvilket hentesett har du strikket? Er litt usikker med tanke på årstiden, men vil gjerne strikke noe :D

Skjønner at du var litt i sjokk ja, det er jo svært sjelden det oppdages noe på ordinær ultralyd, så man er stort sett ikke forberedt på det. At ryggen så bra ut er jo et veldig godt tegn! :) 

Jeg er sånn "klarer ikke holde meg 100% til en oppskrift"-strikker, så jakken ble en blanding av hjemjakken (knapper i siden) men med dette hullmønsteret opp til under ermene: 904tema24-4_2.jpg

Og glattstrikk på resten, og raglanfelling. Så strikket jeg en helt enkel shorts basert på lillesøstersromper. Av kyse har jeg designet en selv med hullmønster som går fint sammen med hullmønsteret på jakken. Og så blir det "stay on baby booties" med 33 masker istedenfor 36 (slik at de passer nyfødt). Virkelig en god blanding og alt med en egen vri, men jeg er såå fornøyd! :D 

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, strawberry skrev:

Skjønner at du var litt i sjokk ja, det er jo svært sjelden det oppdages noe på ordinær ultralyd, så man er stort sett ikke forberedt på det. At ryggen så bra ut er jo et veldig godt tegn! :) 

Jeg er sånn "klarer ikke holde meg 100% til en oppskrift"-strikker, så jakken ble en blanding av hjemjakken (knapper i siden) men med dette hullmønsteret opp til under ermene: 904tema24-4_2.jpg

Og glattstrikk på resten, og raglanfelling. Så strikket jeg en helt enkel shorts basert på lillesøstersromper. Av kyse har jeg designet en selv med hullmønster som går fint sammen med hullmønsteret på jakken. Og så blir det "stay on baby booties" med 33 masker istedenfor 36 (slik at de passer nyfødt). Virkelig en god blanding og alt med en egen vri, men jeg er såå fornøyd! :D 

Oi, så flink du er som kan avvike fra mønster og lage ditt eget. Jeg avviker litt fra mønster som regel jeg og, men det er ikke med vilje :fnise:  Det er fordi jeg ikke kan telle og oppdager det litt sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Omo skrev:

Oi, så flink du er som kan avvike fra mønster og lage ditt eget. Jeg avviker litt fra mønster som regel jeg og, men det er ikke med vilje :fnise:  Det er fordi jeg ikke kan telle og oppdager det litt sent. 

Takk :rodmer: Synes det er veldig gøy å lage egne oppskrifter, så får jeg ting akkurat slik jeg vil ha de. 

Haha, å telle er ganske greit å kunne når man strikker etter oppskrift ja! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, strawberry skrev:

Så nydelig! Strikker du i ull eller bomull? Liker ikke å strikke i bomull, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, LeonoraI skrev:

Så nydelig! Strikker du i ull eller bomull? Liker ikke å strikke i bomull, haha

Takk :) Ja, jeg tok sjangsen på ull :P Tynn merinoull fra sandnesgarn. Håper på en ikke så altfor varm sommer.. :fnise: Er heller ikke så glad i bomull. Evt går lillelerke an da, men jeg synes egentlig at det blir like varmt/tett som tynn merinoull når det er varmt ute, så når tynn merinoull da er mye bedre å strikke med, så ble det 100% ull. Er kjempesensitiv mot ullgarn, så f.eks vanlig babyull som lanett, eller de fra sparkjøp eller nille, går ikke an. 

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LeonoraI skrev:

Fødselsbilde? Det høres fint ut, vil du vise et eksempel? Tror ikke jeg har sett det før.

Det er rett og slett ett søtt bilde med navn, dato, vekt, lengde og klokkeslett. :Nikke: Ettersom vi ikke skal vite kjønn har jeg valgt en som er forholdsvis nøytral, med unntak av at kant og tekst skal være rosa eller blått. Det første bildet er hentet fra google med en ferdig, og det andre bildet er den jeg jobber med! Ting tar tid. 

Merker når jeg ser bildet over her at jeg er glad svigermor strikker i ett sett nå. :fnise:

Fødselsbilde til Viktor.JPG

IMG_20180109_165833.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tonio skrev:

Det er rett og slett ett søtt bilde med navn, dato, vekt, lengde og klokkeslett. :Nikke: Ettersom vi ikke skal vite kjønn har jeg valgt en som er forholdsvis nøytral, med unntak av at kant og tekst skal være rosa eller blått. Det første bildet er hentet fra google med en ferdig, og det andre bildet er den jeg jobber med! Ting tar tid. 

Merker når jeg ser bildet over her at jeg er glad svigermor strikker i ett sett nå. :fnise:

IMG_20180109_165833.jpg

Wooow!! Dette er sånt som jeg ikke hadde hatt tålmodighet til 😅 Men så fint det blir! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tonio skrev:

IMG_20180109_165833.jpg

Wow, det er jo helt fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett på permisjon nå, og hvis jeg får overta fars permisjon så tror jeg vi klarer å løse det frem til 1. august med at jeg jobber en dag i uka fra januar til juni. Da kan vi forlenge med 25 (var det vel) dager + 2x5 uker ferie på meg da. Også kan det hende at jeg kan jobbe 2 dager noen uker også. Det er mye å gjøre på jobben fra jan-jun, så det blir nok mulighet for det. Så kan samboern eller min mor være hjemme med baby en dag i uken når jeg jobber. 

MEN, det kommer jo til å bli beintøft med 6 mnd uten lønn for samboern. Så jeg vet rett og slett ikke om vi har råd til det. Samtidig, han har jo ikke mulighet til å ta 10 uker fri fra jobb, og da har vi jo eneste andre mulighet at jeg har ulønnet permisjon, og det har vi hvertfall ikke råd til. :daane:  Jeg tror ikke samboern har skjønt akkurat hvordan dette blir. Han har snakket om å selge bedriften sin å få seg vanlig jobb. Så den muligheten må vi jo se på. Men hvis han tar ut sine 10 uker med pappaperm, så mister vi jo muligheten til å forlenge ved at jeg jobber 1 dag i uka.. så da har vi plutselig 3,5 mnd å dekke opp før barnehagestart. 

Jeg har ikke sagt på jobben at vi tenker at jeg skal overta hans permisjon... Burde kanskje være åpen om det, men jeg ble så skuffet over at jeg ikke får full lønn under permisjon etter alt jeg har gitt for jobben gjennom 12 år (det har vært ekstremt mye jobbing på meg, jeg sier alltid ja til oppgaver og ansvar og jobber mye mer enn jeg burde), at jeg ikke føler for å være grei på akkurat det. Kanskje litt smålig, men. 

Er det forresten vanlig å få barnehageplass fra 1.aug? Eller er det senere i aug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Omo skrev:

Har sett på permisjon nå, og hvis jeg får overta fars permisjon så tror jeg vi klarer å løse det frem til 1. august med at jeg jobber en dag i uka fra januar til juni. Da kan vi forlenge med 25 (var det vel) dager + 2x5 uker ferie på meg da. Også kan det hende at jeg kan jobbe 2 dager noen uker også. Det er mye å gjøre på jobben fra jan-jun, så det blir nok mulighet for det. Så kan samboern eller min mor være hjemme med baby en dag i uken når jeg jobber. 

MEN, det kommer jo til å bli beintøft med 6 mnd uten lønn for samboern. Så jeg vet rett og slett ikke om vi har råd til det. Samtidig, han har jo ikke mulighet til å ta 10 uker fri fra jobb, og da har vi jo eneste andre mulighet at jeg har ulønnet permisjon, og det har vi hvertfall ikke råd til. :daane:  Jeg tror ikke samboern har skjønt akkurat hvordan dette blir. Han har snakket om å selge bedriften sin å få seg vanlig jobb. Så den muligheten må vi jo se på. Men hvis han tar ut sine 10 uker med pappaperm, så mister vi jo muligheten til å forlenge ved at jeg jobber 1 dag i uka.. så da har vi plutselig 3,5 mnd å dekke opp før barnehagestart. 

Jeg har ikke sagt på jobben at vi tenker at jeg skal overta hans permisjon... Burde kanskje være åpen om det, men jeg ble så skuffet over at jeg ikke får full lønn under permisjon etter alt jeg har gitt for jobben gjennom 12 år (det har vært ekstremt mye jobbing på meg, jeg sier alltid ja til oppgaver og ansvar og jobber mye mer enn jeg burde), at jeg ikke føler for å være grei på akkurat det. Kanskje litt smålig, men. 

Er det forresten vanlig å få barnehageplass fra 1.aug? Eller er det senere i aug?

Det er så mange hensyn å ta! Spesielt når han har nyoppstartet bedrift midt oppi det hele. Er jo dumt å måtte selge den for å få vanlig jobb, på langt sikt. Men du,  hva med å kanskje ha dagmamma? I påvente av barnehageplass. Så kan du jobbe slik at dere har din lønn, eventuelt jobbe litt kortere dager kanskje, og betale dagmamma. Da Usikker på hva prisen er, men mener det er litt over hva en barnehageplass blir i mnd (?). Da vil dere nok ha en god del mer igjen enn dersom du selv må ta ulønnet permisjon.Det kan isåfall være greit å være litt tidlig ute for å finne anbefalinger og skrive avtale med den dere evt velger.

Og det med å forlenge ved at du jobber 1 dag i uken fra januar skal vel gå an å kombinere med at han tar sine 10 uker,dersom du i slutten av permisjonen din begynner å jobbe 1 dag i uken, så når du er ferdig med det så tar han 10 uker eller dere har dagmamma i 10 uker dersom han ikke har mulighet til å ta permisjon. 

Lurer også på det om barnehageplass før 1. august. Mannens ferie slutter vel i første uken av august, så om vi ikke har barnehageplass før f.eks 15 august så har vi 2 uker vi må få dekket opp der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og man får kontantstøtte når man bruker dagmamma, @Omo (fra barnet er ett år til barnehagestart), så det trenger absolutt ikke å sprenge budsjettet :)

Har mannen eventuelt mulighet til å jobbe en dag mindre i uken så du kan jobbe, evt ta det igjen i en helgedag? Aner ikke hva slags type bedrift han har, men som selvstendig næringsdrivende har man jo ofte litt fleksibilitet!

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill. Det er verdt å ta med seg. Blir svett bare jeg tenker på dette. Kontantstøtten er godt man får. Burde fått den fra permisjonsslutt i stedenfor når barnet er 1 år da, men sånn er det ikke.  Vi får ta en titt på det sammen, og legge en slagplan. Moren min kan heldigvis ta ut en del fridager pga avspassering, så hun kan fungere som dagmamma hvertfall deler av tiden. 

Hvor får man tak i dagmammaer egentlig? Finnes det en nettside? :ler:  Hadde jeg bodd på bygda hadde jeg sikkert kunnet hørt med andre og fått anbefalinger, men jeg bor jo i Oslo og kjenner jo i grunn ikke mange her. Kanskje helsestasjoene vet om noen? Eller barselgruppa når man får den. 

Jeg må jo søke snart også. Med 10 ukers behandlingstid og permisjonsstart 25.april, så må jeg jo søke i midten av februar.  Herregud tiden går fort!! Synes svangerskapet var eviglangt for bare et par uker siden, nå ser jeg plutselig at det har en ende! :sjokkert: 

Har begynt å lese i spedbarnsboken da. Så nå lærer jeg litt tips og triks. Har til og med sett på videoer på ammehjelpen for å se på ammeteknikk. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også begynt å se på permisjonstiden. Utfordringen vår er at vi ikke vet om mannen kan ta alle 10 ukene sammenhengende. I tillegg står jeg uten jobb når permisjonen er over. Vi vil heller ikke få barnehageplass før i august om vi vil ha plass i samme barnehage som guttungen. Så da står vi igjen med dagmamma. 

Vi er hvertfall enige om 80% permisjon. Vi vil uansett ha de samme problemstillingene om vi går for 80% eller 100%. 

Ut over det føler jeg meg helt på felgen om dagen... mye kynnere, en gutt som tester grenser, et bekken som krangler mye og lite energi. Gruer meg til helgene og gleder meg til ukedagene. 😓 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUff.. jeg er litt på felgen selv. Det er masse stress på jobb, jeg er skikkelig forkjøla (har tatt influensatest og venter på svar), ligget rett ut i 3 dager og null energi. Sover dårlig, våkner tidlig.  

Også er jeg egentlig skikkelig lite motivert til å jobbe. Jeg gleder meg bare til permisjon nå. Håper nesten jeg blir sykemeldt :P I forrige uke (untatt fredag da jeg var syk fra jobb) jobbet jeg 10-11 timers dager, og det tar på. Jeg skal egentlig ikke jobbe så mye, men så klarer jeg ikke å ikke fullføre oppgavene mine heller. Hater denne perioden her. Heldigvis startet vikaren min denne uka, så da blir det vel noe avlastning etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det bedrer seg raskt @Omo. Sånn som det holdt jeg på når jeg gikk gravid sist. Hadde 50% sykemelding og Jeg fortsatte å presse meg. For å si det sånn, når jeg endelig så at det hadde gått for langt sa legen at sykemeldinga lå å venta på meg. 

Det er virkelig ikke verdt det å presse deg selv for langt. Bare lemp alt du kan over på vikaren så fort du kan så du kan fokusere på de tingene som er viktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...