strawberry Skrevet 3. januar 2018 #761 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Takk for svar @Fanteria og @Tonio Vet ikke om jeg skrev om rygg/bekkenplagene mine her for noen uker siden, men dessverre har jeg presset meg for hardt. Det begynte med ryggsmerter, så fikk jeg en akutt bekkenlåsning 1,5 uke senere. Dro til fysio, men jeg hadde da klart å få opp låsningen selv og følte meg jo derfor bedre den dagen jeg var der.. Og det eneste rådet fysio hadde omtrent, var 3 øvelser, å prøve å bade i varmt basseng (som tar 25 minutter hver vei å kjøre til, og derfor vil gjøre meg verre..) og å bite sammen tennene til jeg kan bli sykemeldt, for jeg blir nok ikke bedre.. Har gjort øvelser, og unngått alt av uheldige belastninger utenom jobb, men nå kjennes det ut som bekkenet mitt rett og slett ikke klarer å stabilisere seg, det meste av bevegelser gjør vondt og jeg ligger timesvis med smerter etter endt arbeidsdag. Har selvsagt kontaktet ny fysio som jeg skal til ganske snart. Jeg har tidligere vært langtidssykemeldt, og har derfor prøvd å utsette en sykemelding så lenge som mulig, for å unngå å måtte starte permisjonen tidligere pga jeg går tom for sykepengerettigheter. Dette har jo selvsagt bare gjort meg mer plaget med bekkenet, og ettersom arbeidsgiver ikke greier å tilrettelegge nok, tar jeg nå ut noen feriedager og må regne ut når jeg tidligst kan bli sykemeldt (når jeg har nye sykepengerettigheter). Ikke mye hjelp å få på KG (se link til innlegg) Hadde vel ikke forventet noe annet heller egentlig Vet ikke om det blir rett å ringe NAV og spørre heller.. De vil jo gjerne presse en i arbeid for enhver pris, men jeg har jo nå prøvd i en måned, og arbeidsgiver er enig med meg i at å jobbe fullt ikke går lenger, og at det blir for dyrt for jobben å tilrettelegge for meg. Beklager alt lesestoffet Men måtte bare få ut litt frustrasjon her jeg ligger på sofaen med bb hug me og smerteh**** Og der tikket det heldigvis et saklig svar inn i innlegget (AB kl. 20:58). Håper det stemmer at bare fraværende dager teller som arbeidsgiverperiode! Endret 3. januar 2018 av strawberry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 3. januar 2018 #762 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Jeg har dessverre ingen gode råd angående problemstillingen med sykemelding. Men fikk du bare tre øvelser? Jeg har så jeg bruker 30 min på å gå gjennom alle. En del av de er tøying og jobbing med musklene i kjeden, mens resten er rettet mot kjernemuskulaturen. Jeg har allerede hatt to låsninger og en jeg klarte å fikse før den låste seg helt. Er så vanvittig vondt du tjener jo ingenting på å presse deg for langt, men man trenger ofte inntekten sin. Tror du gjør lurt i å oppsøke en annen fysio. Kan du se om noen i nærheten har hatt fordypning i kvinnekroppen og bekkenplager? @strawberry Endret 3. januar 2018 av Fanteria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 3. januar 2018 #763 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Fikk bare tre øvelser ja. Var egentlig heldig i det hele tatt som fikk komme til henne før jul, for hun hadde så fullt opp. Av 40 minutter gikk 30 minutter til å fylle ut papirer og generelle råd ved bekkenløsning og 10 minutter med at hun undersøkte meg og viste meg de tre øvelsene. Så rakk hun ikke mer. Dro til henne fordi hun skulle ha fordypning i kvinnekropp/bekkenplager Så jeg var ikke særlig fornøyd når jeg gikk derifra Så kom romjulen hvor hun hadde ferie, og jeg innså mer og mer at jeg ikke ville tilbake dit. Siden jeg har hatt problem med rygg og bekken også før graviditeten, så jeg vet hvilke øvelser som hjelper og hva som feilbelaster, men når magen gjør at jeg ikke klarer øvelser hvor jeg ligger på magen f.eks, så begrenser det meg litt. Det som også er dumt er at jeg har slitt meg sånn ut på jobb, at jeg føler at øvelsene har hatt minimal nytte fordi jeg har hatt så mye smerter etter jobb at jeg har kjent at det bekkenet har trengt er å hvile ordentlig fremfor å gjøre øvelser Skal nå tilbake til fysio som samarbeider med fysio som jeg var hos for noen år siden. Bra du klarer å få løst opp låsningene du også! Helt sinnsykt når det det låser seg. Vi må ta vare på oss selv fremover, for vi skal jo tross alt bli ennå større (noe jeg glemmer av og til.. ). Det som var spesielt motiverende for meg var når samboer satte opp barnevognen, og jeg innså at jeg ikke kan risikere helsen noe mer slik at jeg ikke engang klarer å gå trilleturer når baby kommer. Endret 3. januar 2018 av strawberry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 3. januar 2018 #764 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) @strawberry fikk du ingen ny time når du var der? Hun jeg gikk til tok raskt notater, deretter sjekket hun bekkenet og sånt. Fikk en rask behandling og ny time uken etter. Nå har vi ikke satt opp ny time da vi har avtalt at jeg skal ringe ved behov. Har klart å holde det i sjakk. Mene venninnen mim orket ikke gå turer de første måneden etter fødsel pga bekkenet. Hun slet i et halvt år etter... noe jeg håper vi slipper unna. Endret 3. januar 2018 av Fanteria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 3. januar 2018 #765 Del Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, Fanteria skrev: @strawberry fikk du ingen ny time når du var der? Hun jeg gikk til tok raskt notater, deretter sjekket hun bekkenet og sånt. Fikk en rask behandling og ny time uken etter. Nå har vi ikke satt opp ny time da vi har avtalt at jeg skal ringe ved behov. Har klart å holde det i sjakk. Mene venninnen mim orket ikke gå turer de første måneden etter fødsel pga bekkenet. Hun slet i et halvt år etter... noe jeg håper vi slipper unna. Når har du neste time? Fikk ikke ny time nei Hadde egentlig forventet at jeg skulle få det, men hun sa heller at jeg skulle ta kontakt over nyttår om det ble behov for mer. Hun hadde så fullt.. Og da hadde jo låsningen gått over, så jeg var kanskje litt vel optimistisk og tenkte at nå skulle jeg bli bra igjen. Har bare ringt til nye fysioen, hun skal ta kontakt i morgen når hun får sjekket når hun har ledig, men regner med hun tar meg inn raskt, siden hun vet jeg har hatt problem med rygg/bekken før og nå er 20 uker på vei. Ja, hører jo om andre som blir sittende i rullestol siste månedene av graviditeten, og ikke klarer å gå trilleturer i det hele tatt, så jeg håper virkelig vi slipper det altså! Nå fremover skal jeg gjøre alt for å unngå at det blir verre. Etter utregningene mine har jeg nok ikke flere vanlige arbeidsdager igjen nå, heldigvis! Ikke optimalt å gå på harde gulv frem og tilbake i 8 timer (jobber i helsesektoren), når rygg og bekken har vondt allerede før jeg kommer på jobb. Kjenner jeg klarer å slappe av mer i kroppen også nå som jeg vet at jeg ikke må presse meg gjennom det mer. Skal til jordmor i morgen også, så jeg skal høre med henne hva hun sier om situasjonen, og om hun har noen råd angående det med nav. Føler det blir så feil å ringe nav for å spørre "Hei, jeg har vært langtidssykemeldt. Når kan jeg bli sykemeldt igjen?".. Var jo sykemeldt for noe helt annet enn det jeg blir sykemeldt for nå da, men de kan jo begynne å lure på om jeg er interessert i å jobbe i det hele tatt. Og det hadde jo vært så typisk at nav bare "Nei, du ble sykemeldt en dag for tidlig, så da klarte du ikke opptjeningsperioden på 26 uker, så da fortsetter vi på forrige periode og du har derfor bare x uker igjen!". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 4. januar 2018 #766 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) @strawberry det er bare faktiske sykefraværsdager som teller i arbeidsgiverperioden. Og ny arbeidsgiverperiode starter hvis du har vært arbeidsfør (dvs ikke egenmelding/sykemelding) sammenhengende i mer enn 16 dager. Arbeidsgiver får refusjon for sykedagene dine i arb.giver.perioden fra NAV siden du er gravid, så det blir uansett ikke noe ekstra kostnad for dem. Du har kanskje klart å sjonglere juleferien uten å være syk, men å bruke feriedager og helligdager? I så fall hvis det blir mer enn 16 dager har du ny arbeidsgiverperiode. Ser du har fått mye rare og feile svar. Jobber med lønn (blant annet), så har fylt ut hundrevis av inntektsopplysninger til nav. Endret 4. januar 2018 av Omo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 4. januar 2018 #767 Del Skrevet 4. januar 2018 Tusen takk for godt og utfyllende svar, @Omo! Så fint at du jobber med dette, det passet meg utmerket akkurat nå Det var dette jeg også fant ut måtte være riktig når jeg leste noe på sticos.no angående det. Jeg brukte heldigvis lite sykedager før jul fordi jeg visste jeg burde ha en "frisk" periode på 16 dager for å få ny arbeidsgiverperiode, så hellidager, fridager i turnus og nå en feriedag gjør at jeg ikke begynner på ny arbeidsgiverperiode før om noen dager. Uansett om arbeidsgiver da med et uhell skulle tatt med arbeidsdagene imellom (skal på kurs, og det bør gå greit tenker jeg, og har en fridag i turnus dagen etter kurset), så rekker jeg å opparbeide meg nye rettigheter før sykepenger fra nav begynner Så nå har jeg fått snakket med fastlegen også, og fått en time. Spent på hvilken % det blir, det spørs hvordan formen blir nå fremover når jeg ikke feilbelaster på jobb lenger. Håper å kunne ha litt kontortid, så håper kroppen kommer seg slik at det kan gå greit. Har du komt hjem fra solsenga, Omo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 4. januar 2018 #768 Del Skrevet 4. januar 2018 Får håpe du klarer deg greit jeg er på vei hjem. Lang vei hjem, så er ikke hjemme før i morgen kveld. Mannen blir igjen et par uker da. Og jeg er nesten ikke misunnelig. Han hadde mulighet til å ta lenger ferie enn meg. Men han kjeder seg visst allerede selv om det er 5 timer siden jeg dro fra han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 4. januar 2018 #769 Del Skrevet 4. januar 2018 Var hos jordmor også nå, og hun tipset meg om å kontakte nav etter jeg blir sykemeldt, for å finne ut når de regner ut at sykepenger fra nav begynner, og evt ta ut noen feriedager til mellom arbeidsgiverperioden og "navperioden" dersom det skulle bli nødvendig! Så nå føler jeg at det ordner seg med det iallefall! Så nå er det fullt fokus på egen helse en stund fremover. Mannen synes det er så uvandt at jeg går så treigt når vi går sammen, vanligvis er det han som må løpe etter meg, men nå er det jeg som må be han om å gå saktere. Og han går nå med en gang ut av bilen og bort til min side for å hjelpe meg ut og for å gi meg en hand å holde i når vi går ute på isen. Plutselig blitt skikkelig gentleman @Omo Oi, såpass lang tur ja! God tur hjem! Blir nok noen lange uker for han da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 4. januar 2018 #770 Del Skrevet 4. januar 2018 Min også har blitt gentleman/hønemor. Leier meg over veien for å passe på meg i forhold til biler og har servert meg frokost på senga flere ganger i ferien. Og i dag tidlig fikk jeg frokost og beskjed om at han hadde booket manikyr til meg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 4. januar 2018 #771 Del Skrevet 4. januar 2018 Nå fikk jeg svar på prøvene jeg tok før jul, og de var visst fine, så da er det visst bare svangerskapet som gjør meg helt utslitt da. Spent på hvordan det går å komme tilbake i jobb igjen etter ferien. Nå har jeg jo ikke trengt å prestere noe, så da går det liksom greit å være trøtt/sliten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 4. januar 2018 #772 Del Skrevet 4. januar 2018 Ååh så godt med frokost på senga og manikyr! 😍 Småmisunnelig 😅 Spennende hvordan det går da ja. Det er ganske annerledes når man kan legge opp dagen slik man selv kjenner fremfor å måtte prestere på jobb fra kl. X-Y. Håper det går bra for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 4. januar 2018 #773 Del Skrevet 4. januar 2018 Babymoon kan anbefales 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 7. januar 2018 #774 Del Skrevet 7. januar 2018 (endret) Endelig kan jeg kjenne spark på utsiden 😍 tok meg selv i å gråte med et smil om munnen, mens mannen lå snorkende bak meg han har enda ikke kjent noe, men tror ikke det er så lenge til vi klarer å time det ææh! Og nå kunne jeg se sparkene på utsiden!! Også er ikke mannen her og guttungen ville ikke kjenne, for han var opptatt med brannmann Sam Endret 7. januar 2018 av Fanteria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 7. januar 2018 #775 Del Skrevet 7. januar 2018 Så koselig Fanteria!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 7. januar 2018 #776 Del Skrevet 7. januar 2018 Jeg hadde en skikkelig ekkel opplevelse på vei hjem fra ferie. Jeg hadde sovet 3 timer før jeg måtte på på flyplassen. Så var ganske sliten. Ikke trøtt egentlig. Men køen i innsjekkingen var så treg. Så jeg stod i 45 min og kjente at jeg etterhvert ble dårligere og dårligere. Ble veldig veldig varm, kvalm og måtte sette meg ned på gulvet flere ganger. Endelig til innsjekking og jeg måtte sette meg ned på den bagasjegreia mens hun drev med boardingpass osv. Holdt på å besvime når jeg stod der. Kom meg heldigvis til en benk og fikk satt meg der å slappet av i 10 min og spist en bolle og drukket mere vann. Var livredd for å besvime der, for da hadde de sikkert ikke latt meg gå på flyet, men sendt meg på sykehus eller noe sånt. Jeg besvimte ganske mye når jeg var tenåring, så jeg kjenner igjen denne reaksjonen og visste hva som skjedde, men jeg ble veldig bekymret for hvordan dette påvirker babyen. Og det føles veldig ekkelt og utrygt når man er alene i utlandet. Følte meg heldigvis bedre når jeg hadde fått i meg mat og slappet av litt, så det gikk bra. Fant aldri ut når jeg var tenåring hva det skyldtes, men jeg tror det må ha noe med lavt blodtrykk og hormoner å gjøre. Og det kan jo stemme godt med at jeg nå har masse hormoner + lavt blodtrykk igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 7. januar 2018 #777 Del Skrevet 7. januar 2018 Det hørtes veldig ubehagelig ut @Omo Ville tatt meg en tur til doktoren bare for å ta en sjekk. Eller tatt en telefon i morgen. Husker jeg slet med blodtrykksfall med guttungen, men det var ikke sånn som du opplevde :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 7. januar 2018 #778 Del Skrevet 7. januar 2018 1 time siden, Fanteria skrev: Det hørtes veldig ubehagelig ut @Omo Ville tatt meg en tur til doktoren bare for å ta en sjekk. Eller tatt en telefon i morgen. Husker jeg slet med blodtrykksfall med guttungen, men det var ikke sånn som du opplevde :/ Jeg burde kanskje det... Føler meg så hypokonder og at jeg renner ned legekontoret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miore Skrevet 7. januar 2018 #779 Del Skrevet 7. januar 2018 Høres ut som blodtrykksfall, @Omo. Heldigvis ikke farlig for babyen, men veldig ubehagelig for o' mor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 7. januar 2018 #780 Del Skrevet 7. januar 2018 (endret) @Fanteria: så spennende å kjenne det utenpå også! Her hendte det også for første gang for noen dager siden, og i går var hun helt vill, sparka kjempehardt flere ganger! Og mannen rakk heldigvis å kjenne det for første gang da! Når hun holder på så sparker hun gjerne flere ganger på rad, så jeg kom løpende til han: "Ta meg her på magen!" Så når jeg stod opp i dag og ikke kjente noe før ca kl. 17 ble jeg jo litt bekymret, men da fikk jeg henne til å sparke meg tilbake ved å spise, sette på musikk og legge meg litt på ryggen. Og jeg gråt også noen tårer første gangene jeg kjente spark Utt, så ubehaglig @Omo! Om det skjer flere ganger kan det nok være lurt å få sjekke blodtrykket (eventuelt blodsukkeret også?) Men det er hjernen din som får for lite oksygen, ikke babyen, så babyen har det fint Jeg har også fått blodtrykksfall noen ganger på jobb, spesielt steder med dårlig luft og dersom jeg må stå lenge. Å få i seg litt mat og drikke har hjulpet ganske raskt da. Nå er jo det å reise ganske slitsomt for kroppen, så det kan jo hende at det var det som ble spesielt belastende i tillegg til å være gravid. Håper du slipper å oppleve det flere ganger! Endret 7. januar 2018 av strawberry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå