Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående blodprøve fikk jeg beskjed om at jeg ble ringt om det var noe feil, hvis ikke skulle vi ta det på neste kontroll. Men nå drar jeg dit hver fjerde uke da. :) Skal på min femte kontroll på tirsdag.. Sånn er det når både jordmor og lege vil sjekke meg. Føler meg nesten populær. :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg er også innom i eninga, og tar blodprøve hver gang pga hyperemesisen :) Da får jeg ikke noen respons i form av brev eller telefon om blodprøvene er ok. Men akkurat uke 12-blodprøvene (rhesus, antistoffer etc) sa legen at de pleier å sende svar på i posten uansett hva resultatet er. Fikk inntrykk av at det var sykehusets prosedyre, hun brukte i alle fall et skjema fra Oslo Universitetssykehus. Men jeg aner jo ikke om det gjelder sykehusene her i byen eller alle sykehus, så klart :) 

Endret av miore
Skrevet

Da regner jeg med at jeg tar med det brevet sammen med helsekortet så skriver de det inn neste gang jeg er på noe kontroll.. Jeg skal jo i utg. punktet ikke på noe kontroll mellom uke 12 og uke 24 så vidt jeg forstod det... annet enn UL. 

Men siden jeg skal til syden, så skulle jeg visst komme innom å ta toxo prøve etter jeg har vært der. 

Skrevet

I morgen er jeg 12+0... Er det da man er over den magiske grensen? Eller er det når 12+6 er over?

Jeg prøver å spørre samboern om litt ting. F.eks om han ønsker at vi skal døpe barnet. Men samme hva jeg spør om, så er det opp til meg. Det er jeg som er kvinnen, så det er opp til meg... Litt frustrerende. Jeg vil jo at vi skal ta de avgjørelsene sammen, ikke at jeg skal bestemme alt. Han sier han er gammeldags. Kanskje det er litt sånn der han er fra enda, selv om det er fra vestlig verden. Det er vel ikke like likestilt som i Norge. Vi er jo veldig langt fremme der. Men jeg håper det endrer seg litt etterhvert.. Når vi har vært på UL og det går opp litt for oss begge at det er et menneske inni der. Det er litt uvirkelig enda, siden jeg ikke har mage og alt er liksom som det pleier, jeg er bare litt slappere enn vanlig liksom. 
Har riktignok fått litt mage da, men det er nok kanskje bare jeg som ser den foreløpig. 

Jeg begynte plutselig å tenke på om det var tvillinger i går. :haar: Det hadde jo vært sjokktilstand og føltes litt som en krise tror jeg. Men det hadde vel gått det og. Men da hadde jeg sikkert vært mye dårligere og hatt mye større mage. 

Skrevet
4 timer siden, Omo skrev:

I morgen er jeg 12+0... Er det da man er over den magiske grensen? Eller er det når 12+6 er over?

Jeg prøver å spørre samboern om litt ting. F.eks om han ønsker at vi skal døpe barnet. Men samme hva jeg spør om, så er det opp til meg. Det er jeg som er kvinnen, så det er opp til meg... Litt frustrerende. Jeg vil jo at vi skal ta de avgjørelsene sammen, ikke at jeg skal bestemme alt. Han sier han er gammeldags. Kanskje det er litt sånn der han er fra enda, selv om det er fra vestlig verden. Det er vel ikke like likestilt som i Norge. Vi er jo veldig langt fremme der. Men jeg håper det endrer seg litt etterhvert.. Når vi har vært på UL og det går opp litt for oss begge at det er et menneske inni der. Det er litt uvirkelig enda, siden jeg ikke har mage og alt er liksom som det pleier, jeg er bare litt slappere enn vanlig liksom. 
Har riktignok fått litt mage da, men det er nok kanskje bare jeg som ser den foreløpig. 

Jeg begynte plutselig å tenke på om det var tvillinger i går. :haar: Det hadde jo vært sjokktilstand og føltes litt som en krise tror jeg. Men det hadde vel gått det og. Men da hadde jeg sikkert vært mye dårligere og hatt mye større mage. 

Det er 12+0 :biggrin: Egentlig tror jeg det er ganske trygt ei stund innen det også, fordi de viktige organene er på plass. I følge appen min er babyen din på størrelse med en makron nå, og den spreller rundt!

Jeg kan tenke meg at det avhenger litt av kultur hvor mye mennene er engasjert. Min sier forøvrig at jeg er mor allerede, mens han blir far den dagen han holder barnet i armene. De kjenner jo ikke graviditeten på kroppen på samme måte. Jeg har kjent den veldig godt, siden uke 6 har jeg stort sett brukt dagene på å kaste opp og sove. Men jeg syns det ble mye mer virkelig etter UL i uke 12, da vi fikk se en ekte, sprellende minibaby. 

Hihi, mest sannsynlig er det ikke tvillinger, men man vet aldri! Jeg trodde først at det var det, vi satte inn to embryoer. Siden det var IVF, tok vi blodprøve en bestemt dag for å bekrefte eller avkrefte gravditet, og den var så høy at sykepleieren sa "her kan det være to". Da håpet jeg litt på det, siden det har vært så vanskelig å bli gravid, og vi gjerne vil ha flere barn. Men nå må jeg si at jeg er litt lettet!

Skrevet

Jeg sjekket permisjonsrettighetene der han kommer fra. Mor får 18 uker og far får 2 uker. Og de får minstelønn dekket bare. Men de har rett på ulønnet permisjon også. Så kan være at det er litt kulturelt ja. Men jeg fortalte han at nå er han i Norge, her er vi likestilt, du er like mye pappa som jeg er mamma. Men ja, det er nok litt fjernt for han enda. Det er jo litt fjernt for meg også. 

En makron ja! :fnise: Det hadde faktisk vært godt med en markon nå... det hørtes litt makabert ut. Så i morgen er jeg altså over den "verste" perioden mtp risiko. Ikke verst.  2,5 uke til UL :nigo: 

Skrevet

Jeg tror han kommer til å føle litt mer på det når han kan kjenne sparkene @Omo . Mannen min sleit med å føle stort rundt det før han selv fysisk kunne kjenne på det og den siste tiden før termin var han like utålmodig som meg :) 

når det gjelder avgjørelsene kan du sette deg helt på bakbeina og ta varianten om at ingen avgjørelser blir tatt før han er inkludert? Jeg hadde nok kjent på frustrasjonen selv :/

nå er det bare to dager igjen til ultralyden og nå kjenner jeg faktisk at jeg gruer meg. Jeg er livredd for at det ikke er noe liv der, selv om symptomene mine herjer med kroppen som bare det. Hadde tidenes grinemaraton i går, så hormonene er helt på tur :P 

Skrevet

Ja, kanskje jeg må sette meg på bakbeina mtp avgjørelser :ler:  Jeg kan være sta når jeg vil!

Ja, det er nok fortsatt litt tidlig til at hankjenner på det at det faktisk er en baby på vei. 

Det går nok helt fint @Fanteria. Alle hormonene er vel et godt tegn, selv om de er slitsomme. Men jeg skjønner at du gruer deg også. 

Skrevet

Jeg synes det er så sært at det trengs sånne artikler. 

For meg er det liksom så selvfølgelig å ikke drikke alkohol når man er gravid, og jeg tenker liksom at det er det for alle andre og. Men det er kanskje ikle det. 

IMG_2076.PNG

• Liker 1
Skrevet

12+0 i dag. Og jeg føler meg helt helt normal. Ingen symptomer i det hele tatt. Ikke kvalm, ikke oppblåst, føler meg ikke lubben eller tjukk, ikke trøtt, ikke tissetrengt (gikk en hel arb.dag uten å tisse)... merkelig. Men 2. trimester skal jo være det beste, så det lover jo godt dette. 

I morgen er det blodprøver. 

Skrevet

Det er skremmende at de i det hele tatt føler de må skrive en slik artikkel @Omo :/

Jeg har hatt to tunge dager nå. Ringte fysioterapeuten og har ordnet meg time i morgen tidlig. Så har jeg legetime på formiddagen hvor jeg regner med videre sykemelding, noe jeg syns er utrolig kjipt, men forståelig. Så skal vi på ultralyden på Volvat. Den grugleder jeg meg til. Sitter å vurderer om jeg skal ta tog eller kjøre inn pga bekkenet. 

Det er godt med litt fri fra symptomer, men samtidig litt skummelt siden det er de som har gjort det tydelig at man er gravid. Husker jeg kjente bevegelse for første gang da jeg var 16 uker, skjønte det ikke før i uke 18. Det er jo bare 6 uker til @Omo :) 

Skrevet
1 minutt siden, Fanteria skrev:

Det er skremmende at de i det hele tatt føler de må skrive en slik artikkel @Omo :/

Jeg har hatt to tunge dager nå. Ringte fysioterapeuten og har ordnet meg time i morgen tidlig. Så har jeg legetime på formiddagen hvor jeg regner med videre sykemelding, noe jeg syns er utrolig kjipt, men forståelig. Så skal vi på ultralyden på Volvat. Den grugleder jeg meg til. Sitter å vurderer om jeg skal ta tog eller kjøre inn pga bekkenet. 

Det er godt med litt fri fra symptomer, men samtidig litt skummelt siden det er de som har gjort det tydelig at man er gravid. Husker jeg kjente bevegelse for første gang da jeg var 16 uker, skjønte det ikke før i uke 18. Det er jo bare 6 uker til @Omo :) 

Skla du ha med mannen på ultralyden? Er det bekkenløsning allerede? Eller er det låsning? Lykke til med både UL, fysio og legetime. 

Oi... 6 uker går jo veldig fort. Jeg tror egentlig at denne delen av svangerskapet kommer til å gå veldig fort, siden det snart er jul. jeg synes alltid tiden før jul går så fort. Og deilig å være symptomfri egentlig.. Men litt rart og. Får vel nyte det mens det varer. Jeg var forresten hos osteopat forrige uke, og han sa at bekkenet mitt så helt topp ut, og sånn det så ut nå kunne han ikke se noen grunn til at det skulle begynne å krangle før jeg blir stor. Så da håper jeg han har rett. 

Skrevet
41 minutter siden, Omo skrev:

Skla du ha med mannen på ultralyden? Er det bekkenløsning allerede? Eller er det låsning? Lykke til med både UL, fysio og legetime. 

Oi... 6 uker går jo veldig fort. Jeg tror egentlig at denne delen av svangerskapet kommer til å gå veldig fort, siden det snart er jul. jeg synes alltid tiden før jul går så fort. Og deilig å være symptomfri egentlig.. Men litt rart og. Får vel nyte det mens det varer. Jeg var forresten hos osteopat forrige uke, og han sa at bekkenet mitt så helt topp ut, og sånn det så ut nå kunne han ikke se noen grunn til at det skulle begynne å krangle før jeg blir stor. Så da håper jeg han har rett. 

Mannen skal være med, ja. 

Da jeg var hos fysioen for rundt 4 uker siden hadde jeg en låsning. Da sa hun at bekkenet var løsere og jeg fikk øvelser jeg skulle gjøre. Disse har jeg ikke gjort (ingen unnskyldning) og nå er jeg redd det er bekkenløsning som har blomstra opp. Så får se hva hun sier i morgen :/ 

nyt at bekkenet er bra :) det er noen fine uker vi har i vente. Husker 2. trimester som nesten litt magisk :) 

Skrevet

Jeg kjenner flere som både drakk og røyka sigar mens de var gravide.. og ei som trodde snus var ok - det gikk jo ikke i lungene.

Og det å ikke ha symptomer misunner jeg! I dag sluttet øynene mine å fokusere og jeg har hatt gleden av å spy alt jeg spiser, selv med dobbel dose kvalmestillende. Tiden kan ikke gå fort nok..

Skrevet

Synes synd på dere altså. Er så takknemmelig for at jeg har hatt milde symptomer foreløpig, og ingen nå. Kanskje dere får en enkel fødsel og jeg får en skikkelig hard. Som kompensasjon :laugh:

Nå har jeg vært på trening, og det var skikkelig deilig å endelig føle at jeg ikke var utslitt før trening. Har virkelig slitt med å komme meg på trening i det hele tatt, men i dag var det enkelt, og det var gøy. Håper det fortsetter. Også fikk jeg tips fra en instruktør om en venninne av henne som er både lege og instruktør i en annen by, så jeg skal kontakte henne for å få litt tips i forhold til hva jeg bør unngå og ha i bakhodet. Det kan være øvelser som ikke er bra når man er gravid mtp å være opp ned osv. Så det var et godt tips. 

Skrevet

Vet ikke om dere vet om denne regelen her?

Sitat

Gravid arbeidstaker har rett til fri fra arbeid med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll når slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden, jf. Arbeidsmiljøloven § 12-1.

Skrevet

Åhh! Fastlegen min hadde (eldgammel) UL apparat :mynona: så jeg fikk se!! Heldigvis bare 1 inni der, og h*n var veldig aktiv! Viftet med armer og bein og tok salto og svømte rundt! Det gikk opp for meg nå! Jeg føler meg helt rar! Og emosjonell! 

Jeg fikk tatt bilder med mobilen og filmet. Maskinen var så gammel at den ikke kunne printe. Samboern ville vente med å se de til jeg kom hjem så han kunne se de sammen med meg. 

Skrevet

Åh, så gøy og koselig. :yvonne:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...