Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Fremhevede innlegg

Skrevet
37 minutter siden, Fanteria skrev:

Velkommen til deg også @Illy :vinke: Det er godt premien er så bra :P 

jeg teller også 12+0 - 12+6 @lottelh Det er sånn det telles i begge appene mine også. 

Glemte et sitat i stad. Jeg ser at de norske appene starter på 12+0, mens de amerikanske starter på 12+1. Også teller de ikke likt. Jeg er nesten en uke kortere på de amerikanske enn på de norske av en eller annen grunn, så jeg har justert termindatoen i de amerikanske så jeg får samme dag som i de norske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
58 minutter siden, Omo skrev:

Arg, så kjipt at du ikke rakk før jul! Men da har du noe gøy å se frem til i romjula da. Jeg blr jo også i uke 19. Mener det var 19+2 eller 3. 

Jeg er forvirret.. satt tilbake... da mener man at man får senere termin enn menstermin? 
I så fall blir nok jeg satt frem. Er det jeg forventer hvertfall, for jeg hadde 23 dagers syklus, så jeg tror jo jeg egentlig er lenger på vei enn jeg er nå. Og altså da over uke 20 når jeg får OUL'en. Blir spennende å se på tidlig UL om 3 uker. 

Velkommen!! Koselig med flere! 

Vi har ikke personalhåndbok vi.. Vi er bittelite firma egentlig. Vi var 4 stk inntil for et par år siden (nå er vi 7), og da var 2 av de sjefer/eiere. Men jeg tenker jeg spør de om det om et par ukers tid. Det haster jo ikke å vite helt enda. 

Velkommen til deg og! 

Hva betyr IVF termin og hvorfor blir ikke den flyttet? 

Aha, da skjønner jeg at det ikke er så lett å vite policyen. Jeg tror det er relativt vanlig med full lønn i det private, og jeg får det selv. Veldig deilig å slippe redusert lønnsslipp :)

IVF-termin betyr at både jeg og @Illy ble gravide ved hjelp av prøverør, og dermed vet nærmest på minuttet når eggene ble befruktet. Dermed vil man ikke flytte terminen selv om de eventuelt skulle måle noe som avviker fra den datoen. 

Skrevet
55 minutter siden, Omo skrev:

Arg, så kjipt at du ikke rakk før jul! Men da har du noe gøy å se frem til i romjula da. Jeg blr jo også i uke 19. Mener det var 19+2 eller 3. 

Jeg er forvirret.. satt tilbake... da mener man at man får senere termin enn menstermin? 
I så fall blir nok jeg satt frem. Er det jeg forventer hvertfall, for jeg hadde 23 dagers syklus, så jeg tror jo jeg egentlig er lenger på vei enn jeg er nå. Og altså da over uke 20 når jeg får OUL'en. Blir spennende å se på tidlig UL om 3 uker. 

Velkommen!! Koselig med flere! 

Vi har ikke personalhåndbok vi.. Vi er bittelite firma egentlig. Vi var 4 stk inntil for et par år siden (nå er vi 7), og da var 2 av de sjefer/eiere. Men jeg tenker jeg spør de om det om et par ukers tid. Det haster jo ikke å vite helt enda. 

Velkommen til deg og! 

Hva betyr IVF termin og hvorfor blir ikke den flyttet? 

Takktakk! :) IVF er prøverør. In vitro fertilisering står det vel egentlig for, og det er jammen ikke så lett å gjette seg til. Så jeg vet at befruktingen skjedde nøyaktig 15. august kl. 12, i en petriskål på laboratoriet. Som jeg har forstått det flytter de ikke på IVF-terminen fordi den MÅ være rett, man vet nøyaktig hvor gammelt fosteret er. Mitt har størrelse som det skulle vært et par dager eldre nå, men terminen har ikke blitt flyttet, så de målingene på UL er nok ikke en helt nøyaktig vitenskap. Men ganske nøyaktig. 

@lottelh jeg teller også fra f.eks. 12+0 til 12+6. Jeg er egentlig ganske forvirret av alle begrepene og "gravid-sjargongen" foreløpig. Jeg har f.eks. skjønt at det er forskjell på kalendermåneder, og graviditetsmåneder, men jeg vet ikke hva en graviditetsmåned er enda :P

Skrevet

Ahaa. ja, da skjønner jeg at de ikke flytter den. befruktningsdagen må jo være det mest nøyaktige. Lurer på hvor mange som føder på termin av de som har IVF, kontra de som man "gjetter" på ut fra str. 

Huff, jeg skallet nettopp og slo hodet. Og jeg klarer ikke å slutte å gråte. Det var vondt, men det var ikke så vondt. Og det er ikke vondt lenger. Må være hormoner som gjør det. For jeg er helt utafor å hulkegråter liksom. Og jeg merker jo at det er teit. For det er ikke vondt lenger. Det var bare vondt rett etter jeg skallet. 

Skrevet
3 timer siden, Fanteria skrev:

Velkommen hit miore! :vinke: 

husker jeg ble kalt inn sent med førstemann også. Hadde bare håpa på innkallelse før julaften, for da kunne jeg delt det med familien :) 

Jeg tror også jeg blir flytta Tonio. Jeg vet akkurat hvilken dag unnfangelsen var :P så jeg tipper på 24/5. Men vi får vente å se hva de sier. 

Jeg aner ikke hvilken dag unnfangelsen var, da vi drev på hver dag og noen ganger flere ganger om dagen. Og EL-testing gjorde vi ikke. :fnise:

2 timer siden, lottelh skrev:

Tonio: Jeg har regnet min termin med utgangspunkt i 34 dager lang syklus. Er det vanlig å regne 28 dager syklus selv om man vet at man ikke har det?

Og hvordan teller dere uker? Jeg har jo tenkt 12+0 til 12+6, men ble så usikker da jeg så legen regna 12+1 til 12+7.

Jeg har hørt forskjellig, men min jordmor valgte i det minste å bruke 28 dager, selv om jeg bare hadde hatt tre sykluser uten å gå på p-pille og de var 28, 31 og 32 dager lange. Økende for hver gang..

1 time siden, Omo skrev:

Satt tilbake mente i det minste jeg at ultralyden viser at fosteret er kortere på vei enn det kan være med tanke på mensentermin. Mensenterminen min ble jo plutselig 30.4 og jeg hadde jo "hele tiden" (Les: Tre uker:yvonne:) regnet den til 5.5. Derfor har jeg hele tiden vært forberedt på at selv om jeg på papiret er 13+6 i dag så er jeg nok egentlig nærmere 12+6. 

Skrevet
9 minutter siden, Omo skrev:

Ahaa. ja, da skjønner jeg at de ikke flytter den. befruktningsdagen må jo være det mest nøyaktige. Lurer på hvor mange som føder på termin av de som har IVF, kontra de som man "gjetter" på ut fra str. 

Huff, jeg skallet nettopp og slo hodet. Og jeg klarer ikke å slutte å gråte. Det var vondt, men det var ikke så vondt. Og det er ikke vondt lenger. Må være hormoner som gjør det. For jeg er helt utafor å hulkegråter liksom. Og jeg merker jo at det er teit. For det er ikke vondt lenger. Det var bare vondt rett etter jeg skallet. 

Hehe, sist gang fødte jeg over to uker før termin selv om det også var IVF, og vi derfor visste nøyaktig når befruktningen skjedde. Noen unger er tydeligvis mer utålmodige enn andre uansett, og hun følte seg tydeligvis klar :) 

Skrevet
Akkurat nå, miore skrev:

Hehe, sist gang fødte jeg over to uker før termin selv om det også var IVF, og vi derfor visste nøyaktig når befruktningen skjedde. Noen unger er tydeligvis mer utålmodige enn andre uansett, og hun følte seg tydeligvis klar :) 

Ahh, da holdt ikke min teori om at målinger er unøyaktige, men at kanskje alle eeeeegentlig blir født nøyaktig på det som er den rette terminen, dersom man hadde visst når det ble unnfanget.  Hypotese kastet! 

Skrevet

@Tonio det var den pp vi ikke gikk særlig aktivt inn for å prøve :P 

nå kjenner jeg at jeg er lei av bekkenet. Det føles seriøst som om noen har tatt rennafart og sparka meg i halebeinet :( jeg har ikke gjort noe som skal trigge bekkenløsningen heller :( 

Skrevet

Jeg er jo sykmeldt på grunn av at jeg har spydd en del, såpass at jeg har gått ned 12 kilo og at blod og galle startet å komme opp. Dette har ført til at jeg har kjedet meg en del, mens alt jeg har orket er å ligge. En av tingene jeg gjorde var å melde meg på en konkurranse hos babyverden for libero touch bleier. I dag fikk jeg epost om at jeg vant! :mynona:Men hvilken størrelse ønsket jeg? Det var jo for tre måneder, og jeg kan jo ingenting om dette. Jeg har skiftet bleie to ganger i mitt liv, og da tok jeg bare de som lå i skuffen. :fnise: Heldigvis har jeg en mann som greide å bestemme, så nå har vi fått svart på hva vi ønsket. Så snart får vi disse deluxebleiene i en verdi av 1000 kroner i postkassa.. I og med at det eneste vi har kjøpt inn hittil er stellebord, kan det jo virke som om alt vi tenker at en baby gjør er å ... vel, drite. Men men, kanskje jeg snart får "lov" til å kjøpe ett lite plagg eller to. :yvonne:

Misunner deg ikke forresten Fanteria. :klemmer:

Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg misunner deg heller @Tonio :O det høres helt forjævlig ut!! 

Da er det moro at du får et lite plaster på såret :) bleier kommer alltid godt med :) hvilken str ente dere på? 

Kan forsåvidt si meg enig om at det å være sykemeldt er kjedelig. Skal tilbake til legen på tirsdag, men føler ikke jeg er blitt bedre. Bare bekkenet er blitt verre :/ Har en drøm om å kunne få førjulstida på jobb, så krysser alt jeg har for at jeg får til det :) 

Skrevet

Oi.. gått ned 12 kg.. Det var mye. Håper du klarer å holde på maten (og gallen) snart! 
Og gratulerer med gevinst!! Det blir mye bleier det!! Morsomt. 

Hva koster egentlig bleier for tiden? :klo: Og hvor lenge varer en pakke egentlig? Hvor mange er i en pakke? 

Skrevet
14 minutter siden, Omo skrev:

Hva koster egentlig bleier for tiden? :klo: Og hvor lenge varer en pakke egentlig? Hvor mange er i en pakke? 

En pakke med 30 bleier fra Rema 1000 koster ca 35kr. Vi ligger på 4-5 bleier per dag. Dette på en som er over 2. Da han var spedbarn brukte vi Libero som koster rundt 50kr pakka, men som går under Kiwis bleiedeal "få hver 5. Pakke gratis". På den tiden kunne det fort gå 10 bleier om dagen siden kostholdet kun besto av morsmelk. Det blir fort noen flere bæsjebleier da... 

Skrevet

Jeg er veldig overvektig så 12 kilo er ikke så mye. :fnise: Har fortsatt bmi på over 30. 

Vi valgte størrelse 3, 4-8kg. Mamma gikk overtid med alle tre barna sine, den første med tre uker. Så satser på at jeg går over tiden og får en tjukkas. :yvonne: I tillegg er babyshower noe vi gjør i gjengen og man får alltid bleier. Så siden man skal få for tre måneder tenkte vi det var bedre å gå litt større. Den koster 50 kroner pakka og har 28 stykker i seg. Så rundt seks bleier dagen? 

Jeg kan absolutt ingenting om bleier eller babier eller noe. :baby:Samme med mannen, han har holdt/sett en baby en gang. Så vi har en utrolig spennende tid forran oss.

Skrevet

@Tonio størrelse tre høres lurt ut selv om småtten sikkert bruker mindre bleier i starten, for enere og toere er det lite sannsynlig at du bruker like lenge :) Passformen er viktigere en kilogrensen for bleier altså, jeg blir overrasket om du kan bruke treere helt fra start. Toåringen her i huset bruker femere, byttet fra firere for et par måneder siden. Gratulerer med seieren! 

Skrevet

Haha, ja. Vi har ikke trua på at det blir brukt med det første, men tenkte fortsatt at det var beste alternativet. :yvonne: Tusen takk! (Noen andre som sliter med å sovne eller..)

Skrevet
6 timer siden, Tonio skrev:

Jeg kan absolutt ingenting om bleier eller babier eller noe. :baby:Samme med mannen, han har holdt/sett en baby en gang. Så vi har en utrolig spennende tid forran oss.

Vi er i samme båt. Verken jeg eller samboern har skiftet bleie noen gang. Og vi har ikke peiling! Så det blir spennende her og! 

Skrevet
1 time siden, Tonio skrev:

Haha, ja. Vi har ikke trua på at det blir brukt med det første, men tenkte fortsatt at det var beste alternativet. :yvonne: Tusen takk! (Noen andre som sliter med å sovne eller..)

Jeg går på kvalmestillende (som man blir utrolig trøtt av), så jeg sliter mer med å holde meg våken ;) 

Skrevet

Hvordan er det egentlig med disse blodprøvene? Jeg skal ta på tirsdag. Men jeg må vel komme tilbake for å få resultatet da, siden det skal inn i helsekortet? Eller hvordan gjør de det? 

Skrevet

@Tonio, gratulerer med bleier! Kanskje det er diverse konkurranser en burde prøve å bruke det som er av energi på? Jeg har også problemer med å sovne, jeg er veldig kvalm om natta, og blir bare liggende å kjenne på det og puste for å ikke spy. Men det funker litt å lytte til musikk, syns jeg. I hvertfall blir det litt hyggeligere å være våken da.

@Omo jeg tok blodprøvene i dag, og legen sa ikke noe om det :klo: Men hun sa at jeg skulle oppbevare noen av resultatene sammen med helsekortet. Kanskje de kan sendes i posten også? Jeg får svarene på fastlegen.com, som legesenteret mitt bruker.

Skrevet

Resultatene sendes i posten :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...