Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

Kan vel trygt si at jeg har fått min dose uflaks. Å har jeg brystbetennelse, feber og en unge som ikke vil amme. Har pumpa annenhver time, men ikke fått opp klumpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Fanteria skrev:

Kan vel trygt si at jeg har fått min dose uflaks. Å har jeg brystbetennelse, feber og en unge som ikke vil amme. Har pumpa annenhver time, men ikke fått opp klumpen. 

Ånei :(

da håper jeg uflaksen er brukt opp nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolt mor i dag! Vesla holdt hodet sitt oppe og stødig og tittet seg rundt når jeg holdt henne i rundt 2 minutter i strekk i morges! Blitt så sterk!

Ikke at jeg vet hva som er vanlig da :ler: kanskje hun er svak eller gjennomsnittlig. For vi har ikke vært flinke med å øve på det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt våknet jeg av smerter i halebeinet! Måtte ta Paracet og Ibux for første ganf på lenge. Jeg kjente et knepp når jeg satt meg for å amme i går kveld. Så jeg tror det er brudd og at noen ganger så kommer den ut av posisjon. For jeg klarte å dytte den på plass med et knepp i natt og da ga smertene seg ganske raskt. 

Skal med vesla til fysio i morgen så da skal jeg spørre om råd tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tonio skrev:

Nå skulle jeg svare her, og så først nå at innlegget jeg trodde jeg postet før mitt forrige ikke hadde blitt postet. Jaja. Det viktigste var jo gratulerer til Strawberry. :nordvesta:

Jenta mi våknet nå 10:20 med full bleie. Ga mat først, siden det da gjerne kommer mer. I det jeg har byttet bæsjer hun. Så hun får enda en ny bleie. Hun vil såklart ha mer mat, så det får hun. Bøyer ben etterpå for å hjelpe med luft, to prompebæsjer. Tenker da får jeg bytte igjen, i det jeg løfter henne kommer en monsterbæsj. Type må ha nye klær. Ny bleie.. gjett hva som skjer. :klaske: Fem bleier på en halvtime. Hvordan er det i det hele tatt mulig?! Har hun gul konditorfarge i magen og ikke noe annet så det bare renner gjennom?

Hehe, her i huset har bæsjemaraton blitt et begrep 😝 Hoveddelen av det foregår som regel på stellebordet, etter at vi har tatt av gammel bleie, før vi har tatt på ny. Men så kommer det gjerne en liten finale etter at ren bleie og ny body er på plass også. Masse gul konditorfarge! Hvordan får de plass til alt i de små magene sine :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fanteria skrev:

Nå har du vel snart hatt alt, så den flaksen må da snu?! Krysser virkelig fingrene for det. Feber i denne varmen kan virkelig ikke være noe spøk 😟 Riktig god bedring!

1 time siden, Omo skrev:

I natt våknet jeg av smerter i halebeinet! Måtte ta Paracet og Ibux for første ganf på lenge. Jeg kjente et knepp når jeg satt meg for å amme i går kveld. Så jeg tror det er brudd og at noen ganger så kommer den ut av posisjon. For jeg klarte å dytte den på plass med et knepp i natt og da ga smertene seg ganske raskt. 

Skal med vesla til fysio i morgen så da skal jeg spørre om råd tenker jeg. 

Au, det høres vondt ut! Man kan vel ikke akkurat gipse halebeinet heller. Håper du får noen gode råd hos fysio 😊

Og for ei flink og sterk lita jente! Jeg aner ikke hva som er normalt, jeg, men merker at jeg blir stolt av alt mini gjør. Det er jo faktisk ganske stor forskjell, når en ser tilbake på bilder eller video fra rett etter fødsel. De vokser og utvikler seg utrolig fort 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Illy skrev:

Nå har du vel snart hatt alt, så den flaksen må da snu?! Krysser virkelig fingrene for det. Feber i denne varmen kan virkelig ikke være noe spøk 😟 Riktig god bedring!

Au, det høres vondt ut! Man kan vel ikke akkurat gipse halebeinet heller. Håper du får noen gode råd hos fysio 😊

Og for ei flink og sterk lita jente! Jeg aner ikke hva som er normalt, jeg, men merker at jeg blir stolt av alt mini gjør. Det er jo faktisk ganske stor forskjell, når en ser tilbake på bilder eller video fra rett etter fødsel. De vokser og utvikler seg utrolig fort 😳

Ja, hun har vokst masse på 4 uker (i morgen)! Så rart å se bilder fra rett etter fødsel!  Foreldrene mine var på besøk i dag, og de så hun for en uke siden og synes hun vokser masse på en uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bleier bruker/brukte dere i str 1? Valgte å kjøpe libero touch som var på sykehuset men det blir jo dyrt i lengden når det er gul prompebæsj hele tiden. 😅

Hun har også blitt litt rød og sår på rompa, akkurat der bæsjen "legger seg" om vi ikke oppdager den med det samme. Hvilken salve? Bephanten? Sink? Inotyol? Alle anbefaler så forskjellig! Har ikke så positiv erfaring med Sinksalve fra før (jobb). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, strawberry skrev:

Hvilke bleier bruker/brukte dere i str 1? Valgte å kjøpe libero touch som var på sykehuset men det blir jo dyrt i lengden når det er gul prompebæsj hele tiden. 😅

Hun har også blitt litt rød og sår på rompa, akkurat der bæsjen "legger seg" om vi ikke oppdager den med det samme. Hvilken salve? Bephanten? Sink? Inotyol? Alle anbefaler så forskjellig! Har ikke så positiv erfaring med Sinksalve fra før (jobb). 

Jeg og tenkte på å fortsette med touch som de hadde på sykehuset, men de hadde ikke str på min kiwi. Så jeg har prøvd både vanlig Libero og Pampers. Jeg likte Pampers best fant jeg ut. Den «nettingen» inni der føles som den skiller det flytende bedre fra det kornete i bæsjen. Tror jeg da. 

Vi hadde også masse rød og sår hud med såre prikker. Det forsvant gradvis når jeg gikk over til Pampers, men det kan ha vært tilfeldigheter. For jeg prøvde alle disse kremene omhverandre jeg og. Venninna mi sverget til tykt lag inotyol med et tykt lag silulen sinksalve (var visst silulen som var best i denne komboen) oppå. Så jeg har kjørt det etter den vilkårlige hvilken-krem-skal-jeg-prøve-nå-metoden. Og nå er vi kvitt det! Bruker også å bare tørke med tørr sånn vaskeserviett (eller hva den heter) uten å våte den når hun ikke er våt eller grisete. Tror det hjelper også. 

Men HS sa til meg at det er forskjellige ting som virker på forskjellige unger, så man må bare prøve seg frem. Hun sa også at man kunne bruke purelan om kvelden for å lage barriere mellom hud og tiss/bæsj. Har ikke prøvd det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første amming i natt glemte jeg meg og ga fra samme pupp som forrige gang (jeg tar annenhver), så når hun da ikke skulle ha noe før etter 4 timer var det sykt sprengt på høyre! Våknet etter 3 timer å måtte håndmelke mye for å klare å ligge på siden :daane: 

har heldigvis sovet godt i natt, for i går var en lang og tung dag etter natta før. Da var jeg så sliten at jeg begynte å gråte etter frokost. Uten å vite hvorfor egentlig. 

Men nå har vesla sovnet etter denne matingen, så nå skal jeg sove litt til og ;) før helsestasjonen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører libero touch i str 1, og litt touch og litt rema fra størrelse 2 og oppover :) Tror bare man må teste seg frem, selv haaater jeg pampers pga den lotionen som er inni - jeg har typisk eksemhud, og datteren har dessverre arvet den. Hun fikk blødende bleieutslett av pampers :( Så til guttungen gidder jeg ikke prøve dem en gang. De stiller sist i køen hos meg!

Av salve synes jeg inotyol er gull :)  Det er også en type sinksalve, så det skal ikke være nødvendig å kjøre silulen i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også libero touch. Det er egentlig bare fordi det var det de hadde på sykehuset, så vi var kjent med dem. Men vår har ikke hatt noe bleieutslett, og hvis hun blir litt rød eller sår, går det raskt over av seg selv uten salve. Det eneste vi har brukt er bittelitt olje i badevannet. Det hjalp da hun flasset veldig, tror jeg, eller så var det bare tilfeldig.

@Omo, det med å amme to ganger fra samme pupp har jeg også tabbet meg ut på noen ganger 😝 Vi hadde økedøgn i forgårs og litt i går. Og nå sover hun mer igjen, så nå er begge puppene sånn 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg notatbok på mobilen om hvilken pupp jeg ammet til hvilket klokkeslett 😂 Og så kjenner jeg ganske godt om det er spreng. Ble også anbefalt å gi fra begge til samme måltid, og nå når jeg bruker skjold så går det fint fordi hun ikke bruker århundrer på å få (dårlig) tak,så stort sett blir det begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke brukt salver eller oljer ennå. Trodde ikke det var anbefalt før de ble eldre. :vetikke:

Skulle jeg ikke tenkt økonomi ville vi hatt touch. Men den "vanlige" til libero er mest populær hittil. Den til kiwi fikk stryk. Startet nettopp på størrelse to da! Merker jeg er glad jeg vant bleier for en liten stund siden. Har 16 pakker touch strl 3 liggende. :fnise:

Pleier å gi puppen som renner mest når hun skal ha mat, med mindre det er under 90 minutter siden sist. Da får hun den samme hun hadde. Føler det fungerer greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke trengt å bruke sinksalve til junior enda, men har jo erfaring fra eldstemann :) Badeolje kan man starte med fra dag én, sinksalve kan brukes ved behov, men fuktighetskrem/solkrem og sånt skal man helst vente med til de blir 6 måneder gamle. 

Lurt å velge treere, @Tonio - de brukes jo mye lengre enn énere og toere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De touch bleiene koster vel rundt 50kr, og vanlig Libero eller Pampers bare 16-20kr. Stor forskjell. Er fortsatt på str 1, men har masse i str 2 liggende fra gratispakkene. Rema sin variant og lillego i tillegg til touch. Så får testet de også. 

Heldigvis trenger vi ikke bruke sinksalve etc lenger etter vi ble kvitt utslettet. Også har vi nakentid hver morgen da! Men det ender alltid med at vi bruker masse håndklær, for det kommer mye tiss og bæsj når hun ligger der å spreller :ler2:

Vi har vært hos fysio i dag, og hadde ingen låsninger. Men fikk noen øvelser så hun skal ligge mer på andre siden. Og ene foten hennes svinger innover, så fikk noen øvelser for det også, så hun ikke begynner å tråkke på utsiden av foten når hun skal begynne å gå. 

Har ammet 2 ganger ute i offentligheten uten å vise puppene til hele verden! En gang ute på en svær plass og en gang på Oslo City! Da hun begynte å skrike som rakkern, og det ikke var lenge siden jeg mata hun ute svetta jeg litt kan du si. Trodde ikke hun var sulten, og hun bare hylte og hylte inne på Oslo city! :sukk:Skifta bleie i vogna(!) og fant til slutt et sted å sitte for å prøve å amme. Jeg var skikkelig stressa, men fikk det jo til. Mestringsfølelse! Og føler meg tøffere nå, så jeg kan gå ut uten å være redd. Men jeg kommer nok til å sjekke om det finnes steder å sette seg ned litt skjult hvor enn jeg går fremover. 

Og jeg har amme-app! Trykker på høyre eller venstre pupp når jeg ammer, så står det hvilken som var sist og hvor lenge siden sist jeg ammet. Nursing! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her brukes også libero, men kommer nok til å gå over til Rema 1000 sine bleier da vi har vært veldig fornøyde med de til eldstemann. 

Hva heter den amme appen, @Omo

Og så dagens «say what?!»; i det vi egentlig sa at vi ga opp amminga, da knakk vi koden! Så nå har vi fullamma i et døgn, vekta har gått opp 90gr de siste tre dagene og vi hørte aldri fra legen på Ahus, så da skal de gulsot-tallene ha gått ned. :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fanteria skrev:

Her brukes også libero, men kommer nok til å gå over til Rema 1000 sine bleier da vi har vært veldig fornøyde med de til eldstemann. 

Hva heter den amme appen, @Omo

Og så dagens «say what?!»; i det vi egentlig sa at vi ga opp amminga, da knakk vi koden! Så nå har vi fullamma i et døgn, vekta har gått opp 90gr de siste tre dagene og vi hørte aldri fra legen på Ahus, så da skal de gulsot-tallene ha gått ned. :bolledeig:

Da hadde du brukt opp uflaksen da!! Så bra at dere knakk koden, vekta øker masse og gulsotten er på retrett!! :nordvesta:

appen er visst bare på iPhone tror jeg, men heter nursing. 

FA6756A7-4C94-45BD-BF8F-0989446BB70A.jpeg.88ef5317429ddbb5d533ff2e25475b27.jpeg

også trykker man her på riktig pupp når man starter og slutter. 

82527343-C56A-4777-8E2A-861BE6CED0EF.thumb.jpeg.2b74f06b0066e2780387445d247b5df9.jpeg

også får man statistikk og greier og :ler: 

Endret av Omo
Hadde visst bilde av vesla i appen! Redigerte bildet!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini hadde en skikkelig "skrikerunde" i går kveld hvor hun var på pupp nesten konstant fra halv 9 til 00 (!) og jeg til slutt var på gråten jeg også, fordi jeg ikke skjønte om det virkelig var pupp hun vil ha eller det var noe annet som var galt. Hun gulpet ikke opp noe, så jeg kan ikke forstå hvordan.hun fikk plass til all melken. 

Mannen begynte å Google om økedøgn, amming hyppighet osv. Til slott sovna hun kjempedypt vedsiden av meg i senga og vi fikk lempet henne forsiktig over i hennes seng. Var forberedt på at hun ville våkne snart igjen, men etter noen småvåkninger av oss (for å sjekke i full fart om hun puster 😅) sov hun fra halv 1 til 5! 😍 Da var kveldsammingen verdt det. 

De to første nettene hjemme klarte jeg ikke å finne roen, og endte opp med å stå opp med henne til denne tid, da jeg ville vært tom for rene brystskjold og måtte kokt de. Men i går fikk vi tak i 4 til så nå er det null stress! 

Etter å endelig ha begynt med liggende amming også, ble ting mye bedre! Da blir jeg jo trøtt av ammingen jeg også. Nettene tidligere har jeg tatt henne på badet for bleie, men i går kveld laget vi til en kurv med alt som trengs til bleieskift, inkl tisselaken som underlag, så å skifte enkle bleier er gjort på 123 i senga! Så slipper jeg å vekke henne for mye siden det er så lyst på badet. 

Har prøvd å komme oss ut på en liten trilletur i to dager nå, men i dag tror jeg faktisk det blir! Godt å bli med kjent med mini, og skjønne hennes "rytme" på ammingen. Ser ut til at hun feiter seg skikkelig opp for å ha en lengre siesta til slutt, og det er greit det, når jeg etterhvert lærer meg å forstå når hun vil ha en lang eller kort blund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid å lære seg og forstå de små. Vi også hadde en runde med hyppige amminger i går, for så en lengre periode med søvn. Egentlig litt deilig selv om jeg heller ikke skjønte først hva hun ville. 

Får håpe det blir deres dag for trilletur @strawberry ;) 

Denne er litt fin å se. Den gir mening :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...