Gå til innhold

Vil man bli sett på som sær dersom man ikke er hjernevasket av samfunnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Kim skrev:

Det er et typisk utsagn, som ofte er en indikasjon på at jeg har med en person som er lite opplyst og reflektert.
Hvem er de "høyere makter" og hva mener du med at virkeligheten ikke er slik de ønsker?

De som har makt og kan påvirke verden i stor grad.

- Reklamer er i hovedsak designet for å selge. Så når de feks snakker om hvor bra et matprodukt er, er ikke alt nødvendigvis sant, og de utelater alltid de negative sidene ved produktet. Det gjelder jo alt, om det er sjampo, vitamintilskudd, kattemat eller hva det måtte være.

- Barnearbeid, utnyttelse av mennesker og dyr, dyremishandling etc er ting som skjer, noe er ekstremt vanlig og blir forsøkt å holdt skjult for omverdenen. Det skjer fordi folk vil ha penger og mest mulig av det

- Det er mange unødvendige tilsetningsstoffer vi maten vi kjøper og spiser, som kun er der for at det skal se delikat ut, holde lenger osv osv, som igjen kun er for å tjene mest mulig. Og mange av disse tilsetningsstoffene er overhodet ikke bra for oss.

Det er utallige eksempler som finnes her, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Det jeg da mener med at man blir sett på som bla sær, annerledes eller dum er fordi mange ikke klarer å forstå det, eller tro at den perfekte verden ikke er så perfekt likevel, når noen nevner det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Blod skrev:

De som har makt og kan påvirke verden i stor grad.

- Reklamer er i hovedsak designet for å selge. Så når de feks snakker om hvor bra et matprodukt er, er ikke alt nødvendigvis sant, og de utelater alltid de negative sidene ved produktet. Det gjelder jo alt, om det er sjampo, vitamintilskudd, kattemat eller hva det måtte være.

- Barnearbeid, utnyttelse av mennesker og dyr, dyremishandling etc er ting som skjer, noe er ekstremt vanlig og blir forsøkt å holdt skjult for omverdenen. Det skjer fordi folk vil ha penger og mest mulig av det

- Det er mange unødvendige tilsetningsstoffer vi maten vi kjøper og spiser, som kun er der for at det skal se delikat ut, holde lenger osv osv, som igjen kun er for å tjene mest mulig. Og mange av disse tilsetningsstoffene er overhodet ikke bra for oss.

Det er utallige eksempler som finnes her, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Det jeg da mener med at man blir sett på som bla sær, annerledes eller dum er fordi mange ikke klarer å forstå det, eller tro at den perfekte verden ikke er så perfekt likevel, når noen nevner det. 

De som har makt? hvem er det? Vestlige land (og mange andre...) har stemmerett, så DU er med på å bestemme alle disse tingene. Det sitter ingen på toppen å tar avgjørelser i vakuum.
Er det en urettferdig verden vi lever i? gjett om!
Tilsetningsstoffene i maten handler om holdbarhet, konsistens, farge osv. Produsentene lager det, basert på hva kundene ønsker. Ikke alle kan spise kortreist mat, så å få maten til å holde lengre har en praktisk betydning.
At det finnes ting i maten vår som kan gjøre oss syke, er en forenkling av emnet, men det sitter ingen på toppen å har stoffer i maten, med det mål for øyet at vi skal bli syke.
Å forstå at vi ikke lever i en perfekt verden er ikke radikalt på noen som helst måte.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kim skrev:

De som har makt? hvem er det? Vestlige land (og mange andre...) har stemmerett, så DU er med på å bestemme alle disse tingene. Det sitter ingen på toppen å tar avgjørelser i vakuum.
Er det en urettferdig verden vi lever i? gjett om!
Tilsetningsstoffene i maten handler om holdbarhet, konsistens, farge osv. Produsentene lager det, basert på hva kundene ønsker. Ikke alle kan spise kortreist mat, så å få maten til å holde lengre har en praktisk betydning.
At det finnes ting i maten vår som kan gjøre oss syke, er en forenkling av emnet, men det sitter ingen på toppen å har stoffer i maten, med det mål for øyet at vi skal bli syke.
Å forstå at vi ikke lever i en perfekt verden er ikke radikalt på noen som helst måte.
 

Presidenter, produsenter(spesielt store produsenter), det er mange som har makt...

Ja, det er jo fantastisk at vi har muligheten til å stemme og være med på å velge. Men likevel har de en makt som vi ikke kan kontrollere fullt og helt...

Ja, men ikke alle forstår hvor urettferdig den virkelig er

Basert på det kundene ønsker? Det er jeg ikke helt enig i. Mange av tilsetningsstoffene kunne vært unngått. Det er jo også slik at mange produsenter velger billigere alternativ fordi det nettopp er billigere, i forhold til de som er bedre for oss. 

Det kan godt hende at intensjonen ikke er å gjøre oss syke. Men sannheten er at så lenge det er et marked for det så vil produsenter alltid først og fremst være ute etter å tjene penger. Og på grunn av dette velger mange alternativer som faktisk bidrar til å gjøre oss syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blod skrev:

Presidenter, produsenter(spesielt store produsenter), det er mange som har makt...

Ja, det er jo fantastisk at vi har muligheten til å stemme og være med på å velge. Men likevel har de en makt som vi ikke kan kontrollere fullt og helt...

Ja, men ikke alle forstår hvor urettferdig den virkelig er

Basert på det kundene ønsker? Det er jeg ikke helt enig i. Mange av tilsetningsstoffene kunne vært unngått. Det er jo også slik at mange produsenter velger billigere alternativ fordi det nettopp er billigere, i forhold til de som er bedre for oss. 

Det kan godt hende at intensjonen ikke er å gjøre oss syke. Men sannheten er at så lenge det er et marked for det så vil produsenter alltid først og fremst være ute etter å tjene penger. Og på grunn av dette velger mange alternativer som faktisk bidrar til å gjøre oss syke.

Når det kommer til f.eks matvarer, så synes jeg et godt ordtak er: at vi nå vet mye mer om hvor lite vi vet.
Med andre ord, vi kan se tilbake på feilsteg som er blitt gjort og le (eller gråte...) av det nå.
På 50 tallet var røyking sunt, det er jo helt sykt å tenke på at det var slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <(o¿o)>
18 minutter siden, Kim skrev:

Produsentene lager det, basert på hva kundene ønsker.

En sannhet med modifikasjoner, jeg vil helles si det slik at dem lager maten basert på et komprimiss mellom økonomisk gevinst og hva vi aksepterer heller enn hva vi ønsker.

Sannheten er at produsentene kunne tilbudt oss mye sunnere produkter og bedre kvalitet på matvarene om de ønsket dette, kundene vil jo ha bedre kvalitet. Men det skjer jo ikke, rett og slett fordi ved å tilføre produktene f.eks mer salt som er bindestoff for vann så kan de få høyere vekt på f.eks. baconet.

I en ideell verden så burde de solgt baconet for en høyere pris og med mindre tilsatt salt/vann, det ville vært det samme kjøttstykket vi kjøpte bare i bedre kvalitet fordi det var ikke pumpet opp i vekt med salt og vann.

Slik er det med flere produkter dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kim skrev:

Kan du dokumentere at det faktisk er slik?
Mer en basale behov, men mindre "støy" en idag?
Jeg vil mene at alt dette er på flytende skalaer og at hva som er riktig for deg, er ikke nødvendigvis riktig for meg, men at vi alle lever liv der all stimuli vi opplever, både internt og eksternt påvirker oss.
Jeg synes objektiv moralitet er et tåpelig utgangspunkt. Men det betyr ikke at vi er helt i villfarelse om hva som skaper et bra liv, gitt at vi legger grunnleggende kvaliteter i bunn, som: Å leve er bedre en å være død, lite smerte er bedre en mye smerte, tilgang på mat er bedre en ingen mat osv.
 

Spørs om du regner egen erfaring som dokumentasjon eller ikke, da det vil være subjektivt i stor grad selv om det nok vil ha en form for objektivitet et sted. Jeg mener i alle fall at ved å redusere livet ned til basalbehov for en periode i isolasjon, vil en letter kunne se det positive og det negative med samfunnet vi lever i. Med at vi trenger mer en basalbehov men likevel mindre en alt vi har mener jeg at å kun få dekket basalbehov ikke gir et verdig liv for de aller fleste. Vi trenger også tilhørighet og omsorg og aller helst kjærlighet samt litt input i en eller annen form som stimulering. Men det nivået av stimulering vi har i dagens samfunn tror jeg er direkte usunn og all stimuleringen vi får til enhver tid blir nok også noen ganger dårlige erstatninger for viktigere behov som tilhørighet og omsorg til og fra andre f.eks. Jeg tror også at det å få dekket basalbehov så selvfølgelig som vi gjør også gjør at vi starter ut på et unaturlig nivå helt fra start og det er ikke nødvendigvis bare heldig det heller selv om det er et privelegie?

Anonymkode: 526ec...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.8.2017 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok det selv, eller har vært hjernevasket av samfunnet. Jeg har målt menneskers verdi i utdannelsesnivå, økonomisk status og materialistiske ting. Og jo, vi er lært til å tro at dette er verdien i dag. Så på en artikkel i VG eller noe nå; "elbilen som gjør naboen grønn av misunnelse".  

Jeg har forandret litt syn på livet etter reiser i utlandet. Da ser man hva slags fantasiverden og overfladiske vi er i Norge.. 

Anonymkode: 39175...036

Ja, vi har lært dette i dagens samfunn, og det er på mange måter synd. Men det er likevel ikke noe nytt, folk har til alle tider dessverre vurdert hverandre opp mot kunnskap, materielle ressurser, sosioøkonomisk status osv. Selv om det ikke hadde samme form som i dag (med tanke på at "alle" har høyere utdannelse, mange er rike og har fine biler osv.) så eksisterte det i en eller annen form. I jeger/sanker samfunnet var det gjerne den modige jegeren som nedfelte mange og/eller store bytter som ble sett opp til og ble ansett som ressurssterk. Da mennesket begynte å kultivere jord, var det etterhvert de som "ledet" gårsdriften og senere gårdeierne (da mennesker begynte å forholde seg til eiendomsbegrepet) som var de ressurssterke. For å ikke snakke om de kongelige og adelen, som gjorde det mulig for en liten elite å utveksle ressurser og posisjoner seg imellom. 

Det du kan banne på er at alle blant "allmuen" ønsket å være som dem. Å være bonde/leilending var et slit fra morgen til kveld, og det var naturlig nok mange som ønsket seg en høyere posisjon i samfunnet, selv om det på ingen måte var lett den gangen. Tilsvarende ser du blant fattige i dag, begynner du å snakke med de fattige på dine reiser, så vil du få høre at mange av dem prøver å jobbe seg opp og frem i samfunnene de lever i. Helt naturlig, siden det ikke er spesielt stas å leve med lite ressurser i mange av verdens land. 

Denne utviklingen har nok tiltatt i Norge også. Inntil nå har vi hatt et relativt sosioøkonomisk egalitært samfunn, muliggjort gjennom faktorer som velferdsstat, omfordeling av verdier og industrier som oljebransjen. Vi se nå at flere av disse mekanismene begynner å slå sprekker. Graden av omfordeling har blitt litt lavere, og det er flere som ikke ser noen moralsk betenkelighet i å gjemme unna verdier. De store selskapene shopper f. eks. etter de beste vilkårene i skatteparadiser og mange bedrifter legger press på lønns- og arbeidsvilkår gjennom å benytte seg av arbeidskraft fra Øst-Europa. Velferdsstatens bærekraft er truet på grunn av arbeidsinnvandring, generell innvandring og generell arbeidsledighet som følge av automatisering av arbeidslivet. Oljealderen er på hell med tanke på synkende oljepris som følge av at andre land har tatt i bruk metoder og teknologi som muliggjør billigere oljeutvinning. 

På sikt tror jeg dessverre at dette vil føre til at Norge blir mer likt som resten av verden. Det vil bli mer kamp om de gode utdanningene, jobbene, ressursene og posisjonene når velferdsstaten og det egalitære samfunnet ikke lenger plukker opp de svakerestilte eller de som faller helt utenfor. Arv og det å bli født inn i en ressurssterk familie vil igjen bli viktig, siden det i et samfunn uten mulighet for sosiale klassereiser vil være viktig å ha gode forutsetninger for å klare seg bra videre. Jeg ser således ikke bare positivt på fremtiden. 

Anonymkode: 9dcf1...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kim skrev:

Når det kommer til f.eks matvarer, så synes jeg et godt ordtak er: at vi nå vet mye mer om hvor lite vi vet.
Med andre ord, vi kan se tilbake på feilsteg som er blitt gjort og le (eller gråte...) av det nå.
På 50 tallet var røyking sunt, det er jo helt sykt å tenke på at det var slik.

Helt enig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Siden jeg skrev har jeg ikke orket å lest gjennom alt som er skrevet. Men har lest en del nå. Jeg laget tråden fordi jeg kom over en artikkel i VG. "den nye elbilen som gjør naboen grønn av misunnelse".  Det er noe av det dummeste jeg har lest. Med grønnere mener de jo såklart å få frem at bilen er miljøvennlig. Men misunnelse? MÅ man bli misunnelig?  Jeg har begynt å reise rundt i verden og selv om landene har sitt. Tror jeg ikke det er så mange steder som slår Norge i å legge verdier i materialisme. USA kanskje. Nå beundrer jeg folk som tar utdanning. Men har selv ikke en studiehjerne, og gjør heller det jeg vil. Selv om jeg ikke kommer til å bli rik av det. Derfor blir jeg verdiløs i Norge. Men det bryr meg ikke så mye lenger. Selv om jeg ikke ser på utdannede mennesker som dårlige mennesker, virker det som ENKELTE ikke skjønner at vi alle til syvende og sist er mennesker. At vi kan få sykdommer, vi skal dø og har følelser. Litt satt på spissen ; det viktige er den fine dressen, bilen og huset. Og en kjæreste som har status. 

Jeg derimot har blitt forelsket i en som bor i et annet land og ikke har det vi Norge vil kalle statusjobb.

Anonymkode: 39175...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alt i denne tråden.

Men jeg er ikke på jakt etter mer status, penger osv.

Og jeg blir nok sett litt rart på. Jeg har 2 barn, valgt å ikke ha bil, bo rimelig, vi har alt vi trenger, men jeg er imot overforbruk, jeg er veganer. Nå har jeg utdannelse, men bare en bachelorgrad, og jobber innen helse. Nå jobber jeg og bare 80%. Da jeg ønsker mer tid, til barna mine. Vi bruker mer penger på opplevelser, da det er viktig for oss. Ha dyre klær, møbler og bil. Gjør oss da overhodet ikke lykkeligere.

Det er spesielt det at jeg er veganer, jeg får mye negativitet for. Men folk og kan være frekke nok, til å kommentere møbler da de kommer på besøk. Jeg synes vi har det koselig. Men vi har overhodet ikke noe designer hjem. Og møblene er ikke siste mote. Noen av de er svært gamle. Og det at jeg ikke har bil, da jeg har barn, det er og folk negative til. Vi bor ikke i Oslo. Men det går buss hver 20. minutt utenfor døra vår. Og er det krise, og barna må på sykehus, så kommer enten ambulanse, eller vi tar drosje.

Anonymkode: fd4fb...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror holdninger som mange viser i denne tråden bærer preg av at man vil være litt unik, kanskje litt martyr ."Jeg er så spesiell og unik fordi jeg har oppdaget at materialisme ikke er så viktig som mange tror, dermed så er jeg verdiløs i dette samfunnet". Det er jo bare tull. Det er da mange vanlige mennesker som ikke er opptatt av materialisme, fasade og status, som lever helt normale liv og har normalt sett med venner og omgangskrets. Man er ikke sær, special snowflake eller utskudd fordi man ikke kaster seg på reklamekarusellen på jakt etter fasade og evig ungdom. 

Anonymkode: cd3ab...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror holdninger som mange viser i denne tråden bærer preg av at man vil være litt unik, kanskje litt martyr ."Jeg er så spesiell og unik fordi jeg har oppdaget at materialisme ikke er så viktig som mange tror, dermed så er jeg verdiløs i dette samfunnet". Det er jo bare tull. Det er da mange vanlige mennesker som ikke er opptatt av materialisme, fasade og status, som lever helt normale liv og har normalt sett med venner og omgangskrets. Man er ikke sær, special snowflake eller utskudd fordi man ikke kaster seg på reklamekarusellen på jakt etter fasade og evig ungdom. 

Anonymkode: cd3ab...1b8

Enig i det. 

Jeg tror at mange ønsker å være unik og skille seg ut fra alle andre, men stort sett gjør man ikke det. 

Det å gå bort fra og se at materielle goder ikke er det som er viktig er noe som skjer med mange, og bare fordi media og samfunnet forteller oss ting så betyr ikke det at man skal følge det. Det trenger man ikke å reise verden rundt for å oppdage, men man kan bli mer bevisst på det ved å se at mennesker i andre land ikke har den samme overfloden som det vi har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...