Gå til innhold

Vil man bli sett på som sær dersom man ikke er hjernevasket av samfunnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Horten Market skrev:

Men likevel var det nok til at du kunne vurdere og avvise vedkommendes påstander. For du avviser vel ikke en påstand uten å vurdere den først? Eller var det nettopp det du gjorde. Smart.
 

 

Vedkommende kom ikke med noe som var sammenhengende nok til å tolkes som en påstand eller argument for noe konkret.
Du må lære deg å lese Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette stemmer.

Menneskers verdi blir ofte målt i materielle goder, det er en skremmende utvikling og jeg merker stor forskjell når jeg er ute og reiser, er som en ny god verden som åpner seg.

Her er det mye fordommer, lover og regler for absolutt alt, forhånsdømming og genrellt mye krangling.

Tøft land å leve i på mange måter.

Anonymkode: 78063...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kim skrev:

Vedkommende kom ikke med noe som var sammenhengende nok til å tolkes som en påstand eller argument for noe konkret.
Du må lære deg å lese Horten.

Slutt og snakk slik til andre mennesker.

Anonymkode: 78063...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok det selv, eller har vært hjernevasket av samfunnet. Jeg har målt menneskers verdi i utdannelsesnivå, økonomisk status og materialistiske ting. Og jo, vi er lært til å tro at dette er verdien i dag. Så på en artikkel i VG eller noe nå; "elbilen som gjør naboen grønn av misunnelse".  

Jeg har forandret litt syn på livet etter reiser i utlandet. Da ser man hva slags fantasiverden og overfladiske vi er i Norge.. 

Anonymkode: 39175...036

Meget mulig. Men siden jeg er lavsensitiv, berører dette meg fint lite. Jeg stenger automatisk ute alt negativt som påvirker meg eller kunne ha påvirket meg på noen måte.

Anonymkode: 463c5...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skeptisk til dagens levesett. Jeg bor i luksusstrøket i min bydel, og i løpet at to år har gata bortenfor fått kallenavnet "skillsmissegata". Det er det største og flotteste husene i hele byen, men blir solgt for slikk og ingenting pga for høy satsning. Damene trimmer flere ganger for dag og mennene kjøper fine biler. Vi lever i et fasadesamfunn, og det bekymrer meg. Jeg har alltid hatt høye krav til meg selv både i skole, Forsvar og jobb. Da jeg ble sykepleier og alenemor i dette strøket opplevde jeg toppen av lykke. Jeg har alt. Det er stabilt. Jeg trenger ikke fin hage, gjestebad, dobbelgarasje og tre turer til syden for å være lukkerlig. Jeg bor i et av de "dårlige" husene her. Et hus på 90 kvm og vi er to pers. Jeg eier jeg også, om det skulle være noen tvil.

Jeg skulle ønske vi alle satt oss et lite hakk på ræv og tok det litt chill. Dettte er den store hjernevaskingen jeg mener er problemet i dag.

Anonymkode: dc6ba...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 16.29, Kim skrev:

Ja da hadde magefølelsen min rett gitt...
Du er en tulling, og blir ikke sett på som sær, men rett og slett som fjern og mindre intelligent.

Man er da vel ikke noen tulling, eller fjern og mindre intelligent, av å se verden fra et annet perspektiv og sette spørsmål ved hvordan samfunnet vårt blir formet slik det er i dag? Tvert imot viser det faktisk at man eier evnen til å reflektere, og å tenke utenfor boksen. Verden hadde ikke gått særlig framover i utviklingen dersom alle fulgte storsamfunnets normer og tankesett til punkt og prikke hele tiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kim skrev:

Vedkommende kom ikke med noe som var sammenhengende nok til å tolkes som en påstand eller argument for noe konkret.
Du må lære deg å lese Horten.

Først skriver du om vedkommende: "Du er en tulling, og blir ikke sett på som sær, men rett og slett som fjern og mindre intelligent." Min uthevning. Dette er din konklusjon basert på ingenting, fordi vedkommende ikke har grunngitt sitt syn.

Sitat

Vitenskap er ikke dogmatisk eller statisk. Hele poenget er at en teori, eller en modell om du vil, hele tiden kan bli forstått bedre ved å legge til mer og ny informasjon, så vitenskap i seg selv er hele tiden flytende og i konstant endring.

Her har du rett, men tar ikke selv konsekvensen av dette, fordi du avviser vedkommendes påstander basert på nettopp en statisk oppfatning av teorien. Hør argumentene først, så kan du vurdere dem og til slutt eventuelt avvise dem.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Olava skrev:

Man er da vel ikke noen tulling, eller fjern og mindre intelligent, av å se verden fra et annet perspektiv og sette spørsmål ved hvordan samfunnet vårt blir formet slik det er i dag? Tvert imot viser det faktisk at man eier evnen til å reflektere, og å tenke utenfor boksen. Verden hadde ikke gått særlig framover i utviklingen dersom alle fulgte storsamfunnets normer og tankesett til punkt og prikke hele tiden. 

Nei, det er ikke noe i veien med å kunne ha et annet perspektiv.
Men les litt hva TS faktisk skriver, så vil du se at det er ikke snakk om bare å ha et annet perspektiv.
" hjernevasket av samfunnet" sier en god del om hva TS mener.
Jeg er fundamentalt uenig i at, å på en eller annen måte følge normer og mål i samfunnet har noe med hjernevask å gjøre. Om noen ønsker å ha "elbilen som gjør naboen grønn av misunnelse" så er ikke det hjernevask. Hjernevask betyr at du ikke tenker klart, rasjonelt eller fritt.
TS har ikke kommet med en mer dyptgående analyse av påstanden sin, så jeg har ikke mer å gå på.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Horten Market skrev:

Først skriver du om vedkommende: "Du er en tulling, og blir ikke sett på som sær, men rett og slett som fjern og mindre intelligent." Min uthevning. Dette er din konklusjon basert på ingenting, fordi vedkommende ikke har grunngitt sitt syn.

Her har du rett, men tar ikke selv konsekvensen av dette, fordi du avviser vedkommendes påstander basert på nettopp en statisk oppfatning av teorien. Hør argumentene først, så kan du vurdere dem og til slutt eventuelt avvise dem.

 

Les hva jeg skriver i neste innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kim skrev:

Nei, det er ikke noe i veien med å kunne ha et annet perspektiv.
Men les litt hva TS faktisk skriver, så vil du se at det er ikke snakk om bare å ha et annet perspektiv.
" hjernevasket av samfunnet" sier en god del om hva TS mener.
Jeg er fundamentalt uenig i at, å på en eller annen måte følge normer og mål i samfunnet har noe med hjernevask å gjøre. Om noen ønsker å ha "elbilen som gjør naboen grønn av misunnelse" så er ikke det hjernevask. Hjernevask betyr at du ikke tenker klart, rasjonelt eller fritt.
TS har ikke kommet med en mer dyptgående analyse av påstanden sin, så jeg har ikke mer å gå på.

Hva er det som former tankesettet vårt da? Er det ikke samfunnet rundt oss som påvirker oss i så stor grad at det avgjør hva vi anser som akseptabel og uakseptabelt, normalt og unormalt, hva som er rett og galt, og hvilke verdier som er riktig å ha? Hvordan får de til å overbevise hele Norges befolkning om at vårt norske tankesett og levesett er det som er riktig? Kan vi egentlig tenke helt klart og fritt så lenge vi blir konstant påminnet om hva som er rett og galt etter tankesettet som er i vårt eget samfunn, helt fra vi er i barnehagealder? Jeg mener at hjernevasking er et helt passende ord å bruke. Det er bra at noen klarer å se utenfor de retningslinjene vi blir gitt under oppveksten. Vi tror kanskje vi tenker mer rasjonelt og fritt enn vi egentlig gjør, men vi blir alle påvirket av samfunnet rundt oss i veldig stor grad både bevisst og ubevisst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Olava skrev:

Hva er det som former tankesettet vårt da? Er det ikke samfunnet rundt oss som påvirker oss i så stor grad at det avgjør hva vi anser som akseptabel og uakseptabelt, normalt og unormalt, hva som er rett og galt, og hvilke verdier som er riktig å ha? Hvordan får de til å overbevise hele Norges befolkning om at vårt norske tankesett og levesett er det som er riktig? Kan vi egentlig tenke helt klart og fritt så lenge vi blir konstant påminnet om hva som er rett og galt etter tankesettet som er i vårt eget samfunn, helt fra vi er i barnehagealder? Jeg mener at hjernevasking er et helt passende ord å bruke. Det er bra at noen klarer å se utenfor de retningslinjene vi blir gitt under oppveksten. Vi tror kanskje vi tenker mer rasjonelt og fritt enn vi egentlig gjør, men vi blir alle påvirket av samfunnet rundt oss i veldig stor grad både bevisst og ubevisst.

Kan du se at å være påvirket av samfunnet vi lever av (som vi alle er) er noe helt annet en å være hjernevasket?
http://forskning.no/psykologi-sosiale-relasjoner-terrorisme/2010/09/hva-er-hjernevask
Et kort utdrag: "Omgivelsene må kontrolleres. Du må helst isoleres over tid fra alle andre enn de som skal indoktrinere. Deretter utsettes du for økende grad av sosial påvirkning, hvor egne forsvarsverk gradvis bryter sammen."

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kim skrev:

Kan du se at å være påvirket av samfunnet vi lever av (som vi alle er) er noe helt annet en å være hjernevasket?
http://forskning.no/psykologi-sosiale-relasjoner-terrorisme/2010/09/hva-er-hjernevask
Et kort utdrag: "Omgivelsene må kontrolleres. Du må helst isoleres over tid fra alle andre enn de som skal indoktrinere. Deretter utsettes du for økende grad av sosial påvirkning, hvor egne forsvarsverk gradvis bryter sammen."

Tenker at det er en grad av nødvendighet i "hjernevaskingen" og en grad av faktisk hjernevasking og som bare er plagsom og distraherende og forstyrrer fokuset på hva som er viktig i livet. Det man merker når man faktisk isolerer seg helt er at en på en positiv side klarer å få tilbake en objektivitet til å se hva som er faktiske behov og hva som er fiktive og hva som er viktig og uviktig. Men på den negative siden skjønner en også at å stå utenfor samfunnet gjør at en også bryter ned den nødvendige delen av det: å evne å ta del i et samfunn fordi en mister etterhvert oversikten over sosiale normer og regler som er nødvendige for å omgåes andre uproblematisk. 

Anonymkode: 526ec...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det er en grad av nødvendighet i "hjernevaskingen" og en grad av faktisk hjernevasking og som bare er plagsom og distraherende og forstyrrer fokuset på hva som er viktig i livet. Det man merker når man faktisk isolerer seg helt er at en på en positiv side klarer å få tilbake en objektivitet til å se hva som er faktiske behov og hva som er fiktive og hva som er viktig og uviktig. Men på den negative siden skjønner en også at å stå utenfor samfunnet gjør at en også bryter ned den nødvendige delen av det: å evne å ta del i et samfunn fordi en mister etterhvert oversikten over sosiale normer og regler som er nødvendige for å omgåes andre uproblematisk. 

Anonymkode: 526ec...de1

Jeg er enig i at det er positive ting med meditasjon, mindfulness og introspeskjon, men det er også klare begrensninger.
All meditasjon i verden vil ikke gi deg mat i kjøleskapet eller vaske klærne dine.
At man kan klarne hodet ved introspeksjon og meditasjon ser det ut til å være en del forskning som støtter, men du kan også gå for langt, da ender du bare opp med å eksistere i en passiv form. 
Om man blir mer objektiv av introspeksjon er jeg ikke så sikker på. Faktiske og fiktige behov er jo også ganske flytende begreper, men hvis du mener faktiske behov er det samme som basale behov, så vil jeg påpeke at det går an å eksistere ved å ta vare på de basale behovene, men jeg vet ikke om det er det samme som å leve...
Og som du sier, for mye tid i eget hode, uten impulser utenfra er ikke nødvendigvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Kim skrev:

Kan du se at å være påvirket av samfunnet vi lever av (som vi alle er) er noe helt annet en å være hjernevasket?

http://forskning.no/psykologi-sosiale-relasjoner-terrorisme/2010/09/hva-er-hjernevask

https://snl.no/hjernevask

Jeg ser jo hvordan "hjernevasking" blir et sterkt ord å bruke i mange tilfeller. Men vi burde ikke se bort ifra at mange kan kjenne seg igjen i beskrivelsen av hjernevasking også i Norge, i større eller mindre grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kim skrev:

Jeg er enig i at det er positive ting med meditasjon, mindfulness og introspeskjon, men det er også klare begrensninger.
All meditasjon i verden vil ikke gi deg mat i kjøleskapet eller vaske klærne dine.
At man kan klarne hodet ved introspeksjon og meditasjon ser det ut til å være en del forskning som støtter, men du kan også gå for langt, da ender du bare opp med å eksistere i en passiv form. 
Om man blir mer objektiv av introspeksjon er jeg ikke så sikker på. Faktiske og fiktige behov er jo også ganske flytende begreper, men hvis du mener faktiske behov er det samme som basale behov, så vil jeg påpeke at det går an å eksistere ved å ta vare på de basale behovene, men jeg vet ikke om det er det samme som å leve...
Og som du sier, for mye tid i eget hode, uten impulser utenfra er ikke nødvendigvis bra.

Jeg snakker ikke om meditasjon, mindfulness eller introspeksjon. Jeg snakker om isolasjon frivillig eller ufrivillig som gir en avstand til samfunnet som ellers er umulig. Mulig en oppnår det samme med å isolere seg tidvis i kun sitt eget hode. Det vet jeg ingenting om. Men ved å redusere alt ned til basalbehov med isolasjon kommer en i alle fall ned til et nivå, der en klarer å se hva mer en basalbehov en egentlig trenger å få dekket. For som du sier: bare basalbehov blir litt fattig. En trenger mer enn det, men mindre en "støyen" vi lever i.

Anonymkode: 526ec...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir sett på som sær, annerledes og til og med dum hvis man tenker selv, og innser at virkeligheten ikke er slik de i "høyere makter" vil vi skal tro den er

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Olava skrev:

http://forskning.no/psykologi-sosiale-relasjoner-terrorisme/2010/09/hva-er-hjernevask

https://snl.no/hjernevask

Jeg ser jo hvordan "hjernevasking" blir et sterkt ord å bruke i mange tilfeller. Men vi burde ikke se bort ifra at mange kan kjenne seg igjen i beskrivelsen av hjernevasking også i Norge, i større eller mindre grad. 

Så når jeg leser, hører eller snakker med en person om hvordan vi er hjernevasket i dagligtale, så tar jeg ordet for det, det faktisk betyr.
Som oftest, så følger en serie av mer eller mindre usammenhengende uttalelser om alt fra innvandringspolitikk og skolesystem, til chemtrails og 9/11 var en inside jobb.
Hvis du bor i et samfunn med flere millioner og blir påvirket av ideene i samfunnet, så er det ikke hjernevask.
Som jeg siterte sist: "Omgivelsene må kontrolleres. Du må helst isoleres over tid fra alle andre enn de som skal indoktrinere. Deretter utsettes du for økende grad av sosial påvirkning, hvor egne forsvarsverk gradvis bryter sammen."
Det er flere ting i den definisjonen, som gjør at vi ikke kan hevde å leve i et samfunn som hjernevasker oss.
Nord-Korea kan være et eksempel på at hjernevask kan fungere på stor skala, men det er ganske store forskjeller på Norge og Nord-Korea. Vi har pressefrihet, stemmerett, fri presse og muligheten til å si hva vi vil.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stille leser

Meldte meg ut av Mensa for å slippe alle disse langdryge "smarte" samtalene. Herre Jesus, oser autisme lang vei. 

Endret av Stille leser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om meditasjon, mindfulness eller introspeksjon. Jeg snakker om isolasjon frivillig eller ufrivillig som gir en avstand til samfunnet som ellers er umulig. Mulig en oppnår det samme med å isolere seg tidvis i kun sitt eget hode. Det vet jeg ingenting om. Men ved å redusere alt ned til basalbehov med isolasjon kommer en i alle fall ned til et nivå, der en klarer å se hva mer en basalbehov en egentlig trenger å få dekket. For som du sier: bare basalbehov blir litt fattig. En trenger mer enn det, men mindre en "støyen" vi lever i.

Anonymkode: 526ec...de1

Kan du dokumentere at det faktisk er slik?
Mer en basale behov, men mindre "støy" en idag?
Jeg vil mene at alt dette er på flytende skalaer og at hva som er riktig for deg, er ikke nødvendigvis riktig for meg, men at vi alle lever liv der all stimuli vi opplever, både internt og eksternt påvirker oss.
Jeg synes objektiv moralitet er et tåpelig utgangspunkt. Men det betyr ikke at vi er helt i villfarelse om hva som skaper et bra liv, gitt at vi legger grunnleggende kvaliteter i bunn, som: Å leve er bedre en å være død, lite smerte er bedre en mye smerte, tilgang på mat er bedre en ingen mat osv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blod skrev:

Man blir sett på som sær, annerledes og til og med dum hvis man tenker selv, og innser at virkeligheten ikke er slik de i "høyere makter" vil vi skal tro den er

Det er et typisk utsagn, som ofte er en indikasjon på at jeg har med en person som er lite opplyst og reflektert.
Hvem er de "høyere makter" og hva mener du med at virkeligheten ikke er slik de ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...