Gå til innhold

Fatigue. Ditt beste råd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med fatigue etter en kraftig borreliose infeksjon. 2 år siden jeg var "ferdig" behandlet. Blitt dårligere etter en periode hvor jeg har vært i ok form. Vurderer å dra til Polen for mer behandling. 

Har noen noen gode råd/tips/erfaringer i forhold til fatigue?

Anonymkode: b93c5...6c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Energibalanse. Hvil før du er utslitt av "oppgavene"

Anonymkode: f6a31...f02

• Liker 1
Skrevet

Jeg starter dagen med to lucky, 300mg koffein og en svart kaffe. Funker fett.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Kragebein, mod

Skrevet

Lytt til kroppen og lev sunt. Beveg deg i naturen på steder du slapper av. Ikke hør på andres råd, lytt til deg selv og hva du trenger for å bli bedre. 

Anonymkode: 73bfd...63d

• Liker 2
Skrevet

Stamcellebehandling 

Anonymkode: 1db19...872

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stamcellebehandling 

Hvordan hjelper det mot fatigue?

Skrevet
28 minutter siden, SiMa skrev:

Hvordan hjelper det mot fatigue?

Tror AB mener at det er veldig lite som hjelper mot fatigue, annet enn å behandle årsaken, noe stamcellebehandling virker lovende mot i noen tilfeller (vi trenger fortsatt mer data). Samtidig er ikke stamcellebehandling et alternativ, så mao er det fåfengt å gjøre noe særlig med fatiguen- for årsakene ligger i kroppen ikke i handlingene man gjør. For å si det sånn. Er det noe som er ødelagt eller ikke fungerer som det skal i kroppen, så er det begrenset hvor mye man kan gjøre med det. 

Anonymkode: 13cd2...a43

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror AB mener at det er veldig lite som hjelper mot fatigue, annet enn å behandle årsaken, noe stamcellebehandling virker lovende mot i noen tilfeller (vi trenger fortsatt mer data). Samtidig er ikke stamcellebehandling et alternativ, så mao er det fåfengt å gjøre noe særlig med fatiguen- for årsakene ligger i kroppen ikke i handlingene man gjør. For å si det sånn. Er det noe som er ødelagt eller ikke fungerer som det skal i kroppen, så er det begrenset hvor mye man kan gjøre med det. 

Fatigue kan også ha psykiske årsaker. Mange alvorlig deprimerte har dette og det er mulig å bli frisk fra. 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med fatigue etter en kraftig borreliose infeksjon. 2 år siden jeg var "ferdig" behandlet. Blitt dårligere etter en periode hvor jeg har vært i ok form. Vurderer å dra til Polen for mer behandling. 

Har noen noen gode råd/tips/erfaringer i forhold til fatigue?

Rutiner. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Spis regelmessig og sunt. Proteinrikt. Drikk 2 liter vann om dagen. Mosjoner 3 ganger i uka, og er du trøtt... En kjapp lur er ok, men max 15 min. Strekk deg og gå en tur i frisk luft. Det får du mer energi av. Søvn avler søvn. En glemmer å spise og drikke nok og blir bare trøttere og slappere.

Anonymkode: 522df...6c7

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rutiner. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Spis regelmessig og sunt. Proteinrikt. Drikk 2 liter vann om dagen. Mosjoner 3 ganger i uka, og er du trøtt... En kjapp lur er ok, men max 15 min. Strekk deg og gå en tur i frisk luft. Det får du mer energi av. Søvn avler søvn. En glemmer å spise og drikke nok og blir bare trøttere og slappere.

Fatigue er noe helt annet enn uopplagt på grunn av dårlige rutiner. Ts skriver at hun fikk fatigue etter borreliose, og da hjelper neppe disse råda.

Jeg har ME og vet ikke om mitt råd vil hjelpe på din fatigue, men det som hjelper best aktivitetsavpasning! Hvilken behandling har du mottatt i Polen? Du kan jo forhøre deg med den legen og spørre om det er normalt å ha det slik du har det nå? 

Anonymkode: f384e...bf4

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatigue kan også ha psykiske årsaker. Mange alvorlig deprimerte har dette og det er mulig å bli frisk fra. 

Ta her. Min fatigue kommer av borreliose.

Skrevet

Fatigue er noe helt annet enn uopplagt på grunn av dårlige rutiner. Ts skriver at hun fikk fatigue etter borreliose, og da hjelper neppe disse råda.

Jeg har ME og vet ikke om mitt råd vil hjelpe på din fatigue, men det som hjelper best aktivitetsavpasning! Hvilken behandling har du mottatt i Polen? Du kan jo forhøre deg med den legen og spørre om det er normalt å ha det slik du har det nå? 

Ts her

Jeg har ikke vært i Polen. Jeg vurderer Polen. Her til lands får man maks 2 runder med 14 dager IV AB. Jeg ble behandlet høsten -15. Får ikke mer behandling, selv om legene ved Riksen annerkjenner at jeg er syk. Og at tilstanden trolig Er permanent. Er blitt mye dårligere av fatigue i løpet av sommeren.

Tror nødvendigvis ikke på en mirakelkur, men vil prøve. I Polen vil jeg få en bred spekteret blodprøve for å sjekke evt co-infeksjoner. (Noe jeg ikke får her) vil ta en 2-3 mnd antibiotika kur. Pluss vitaminer, mineraler og urter. 

Skrevet

Jeg har fatigue selv pga cellegift. Merker at rutiner er bra. Jeg blir ekstremt trøtt om jeg hopper over måltid. Mat og riktig mat er bra. Nyter et par kopper kaffe på morgenen for å våkne. Aktivitet er det de anbefaler mot fatigue, men da balanse mellom søvn, hvile og aktivitet. En må lytte til kroppen sin. Har jeg vært overivrig på husarbeidet en god dag så straffer det seg de neste dagene. En må porsjonere ut energien sin i passe håndterlige doser.

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fatigue selv pga cellegift. Merker at rutiner er bra. Jeg blir ekstremt trøtt om jeg hopper over måltid. Mat og riktig mat er bra. Nyter et par kopper kaffe på morgenen for å våkne. Aktivitet er det de anbefaler mot fatigue, men da balanse mellom søvn, hvile og aktivitet. En må lytte til kroppen sin. Har jeg vært overivrig på husarbeidet en god dag så straffer det seg de neste dagene. En må porsjonere ut energien sin i passe håndterlige doser.

Ts igjen. Prøver å jobb, 2 halve dager. Prøver å gå 2 korte turer på 15 min hver dag. Bedre enn en på 30 min. Gjør yoga og maindfullnes. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen. Prøver å jobb, 2 halve dager. Prøver å gå 2 korte turer på 15 min hver dag. Bedre enn en på 30 min. Gjør yoga og maindfullnes. 

Å jobbe er bra om formen tillater det. Jeg jobber 50 % og føler jeg får energi av det. Både pga det sosiale og å gjøre noe nyttig. Men har aap på resten og avtale med arbeidsgiver slik at jeg kan gå før om jeg er sliten. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til moderering.

Kragebein, mod

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok.

Men hva da med det at kroppen reparerer seg selv?

Skrevet

Ts her

Jeg har ikke vært i Polen. Jeg vurderer Polen. Her til lands får man maks 2 runder med 14 dager IV AB. Jeg ble behandlet høsten -15. Får ikke mer behandling, selv om legene ved Riksen annerkjenner at jeg er syk. Og at tilstanden trolig Er permanent. Er blitt mye dårligere av fatigue i løpet av sommeren.

Tror nødvendigvis ikke på en mirakelkur, men vil prøve. I Polen vil jeg få en bred spekteret blodprøve for å sjekke evt co-infeksjoner. (Noe jeg ikke får her) vil ta en 2-3 mnd antibiotika kur. Pluss vitaminer, mineraler og urter. 

Jeg ville ha dratt om du føler det er din eneste løsning!

Jeg skal ikke si at jeg har så mye kunnskap annet enn min ME utmattelse. For ME er aktivitet en av verstingene. MEN fatigue som kommer av borreliose antar jeg er relativ lik den jeg har. Det å legge seg å stå opp til samme tid har virkelige ikke noen som helst betydning. Rutiner i den grad den andre personen skrev har ikke noen betydning på at fatiguen blir borte for godt, og det var det jeg mente. Slike rutiner kan hjelpe for dem som sliter med SØVNEN og døgnrytme. Søvn avler søvn har ingenting å gjøre med fatigue som følge av borreliose :)

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om du har post-lyme syndrom. Antibiotika hjelper ikke mot det.

Anonymkode: ee98b...067

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...