Gå til innhold

Uføretrygd, hvorfor alt hatet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som kjenner så mange uføre, som dere har full kontroll, på hva de gjør i løpet av alle døgnets tider. Har dere ikke jobb, eller eget liv? For jeg jobber ikke, og har da ikke innsyn i mine uføre venner sitt liv. Vet bare hva de gjør, en liten del av tiden.

Jeg går selv på AAP, og kunne sikkert jobbet 30%, og skulle så svært gjerne gjort det og. For jeg elsker å jobbe. Har jobbet siden jeg var 13 år, og er nå 40 år. Men det finnes ikke jobb til meg, Nav har prøvd å finne praksisplass til meg, i 30% stilling, som passer meg. Men det finnes ikke, så de firmaene jeg kunne jobbet litt i, vil ikke engang ha meg der gratis.

Og siden jeg kan jobbe 30%, så går jeg tur, går på kino, cafe med en venninne og lignende. Ikke hver dag, men de dagene jeg orker. Og når du da møter meg ute, så er jeg blid, i godt humør, ser bra ut, og prater ikke sykdom. Men du ser meg ikke, da jeg ser virkelig elendig ut, da jeg ligger rett ut hele dagen, da jeg nesten ikke får puste, kan ha 2 uker i strekk, hvor jeg bare ligger hjemme, og omtrent ikke klarer noe, uten å miste pusten. Men det ser du ikke, og det vil jeg ikke prate om da jeg møter deg. For da jeg kommer meg ut, vil jeg kose meg, prate om hyggelige ting.

Og dere som mener de uføre får alt for mye. De som får minst, har ca 14 000 utbetalt etter skatt, er det virkelig for mye?

Anonymkode: 62c30...87c

Du bruker de som får minst som eksempel? 

Hva med de som får mest?

Jeg vet om ei som får 39 000 brutto i mnd. Fordi hun har mange barn. I alle andre yrker får man ikke mer i lønn av å ha flere barn. 

Anonymkode: 012d9...254

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forøvrig hard jobbing å ikke være frisk nok til å stå i yrkeslivet. Man må være voldsomt oppegående for å tåle å være syk. Det krever enormt mye av en person. Belastningen av å komme seg gjennom dagene og belastningen ved å forsøke å få ytelsene og behandlingen man trenger for å kunne leve.

I tillegg må man altså tåle å stå utenfor det felleskapet i samfunnet som det er å gå til en jobb hver uke og få utbetalt sin lønn. Man kan heller ikke se fram til noen pensjonstid der man hviler på resultatet av den innsatsen man har lagt ned tidligere i livet. Luksusdagene, med råd til å unne seg det lille ekstra og ha en nedbetalt bolig, kommer aldri for en som har vært ufør. 

Man skal også slite med stigmaet å "leve på felleskapets regning." Det som TS beskriver. Som om det ikke var leit nok at man ikke kan ha det normale livet, så skal man altså tåle å bli uglesett og ta skammen i alle sosiale sammenhenger der folk spør en "Hva driver du med, da? Hva jobber du med?" 

Det norske samfunnet har lagt ned en innsats for å være et sivilisert samfunn, der ingen skal måtte bo i pappeske på gata, uten medisiner. Folk flest vil gjerne ha den tryggheten å vite at de kommer til å kunne ha tak over hodet om de blir varig syk. De vil få søknadene sine raskt behandlet av NAV når det er dem som leverer dem inn. Men allikevel går folk sine holdninger ut over dem som faktisk allerede mottar de ytelsene. De burde tenke mer på det, folk, når de snakker om dem som "har hånda i kakeboksen." Hvor hissige de blir når NAV ikke gjør som de hadde tenkt. Den som er ufør har vært igjennom alt det der. Man får ikke uføretrygden levert på døra med Bring. Å bli innvilget den er en kamp. Å leve som ufør er ingen drømmetilværelse der man kan gjøre alt det man selv vil med Statens penger...

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk litt usikker på om flertallet har en grunn jeg... Eller om flertallet er snyltere

Anonymkode: 012d9...254

Vet du hvor mye som kreves for å få innvilget uføretrygd og hvor mye som må dokumenteres? Eller hvor mange som sliter der ute og jobber til tross for at de skulle vært på trygd? Der er det store mørketall, der. Der er det mange som urettmessig får et nei og avslag på å motta de ytelsene de egentlig har krav på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker de som får minst som eksempel? 

Hva med de som får mest?

Jeg vet om ei som får 39 000 brutto i mnd. Fordi hun har mange barn. I alle andre yrker får man ikke mer i lønn av å ha flere barn. 

Anonymkode: 012d9...254

Hvor stor er en gjennomsnittlig årsinntekt? Ta 66% av den, så vet du hvor mye hun egentlig får utbetalt. De andre pengene er til hennes barn sine behov, så barna ikke skal lide nød. At barn ikke skal lide nød i et rikt land er jammen noe å være misunnelig på...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsåvidt sant at vi ikke har det. Men det er vi som betaler lønna di. Det som iriterer meg grenseløst er at mange NAV klienter tror at pengene kommer fra himmelen. 

Anonymkode: 9c7e3...8e9

Du vet at uføretrygdede OGSÅ betaler skatt? At vi også betalte skatt når vi jobbet? Det som faktisk er irriterende at dere tror folk som må gå på nav tror at pengene kommer fra himmelen. Ærlig talt.

Anonymkode: 69841...953

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, JackIost skrev:

I Norge er det mange flere uføre enn i andre land. Hvorfor? Fordi mange ikke egentlig er uføre, men de gunstige ordningene her i landet fører til at mange heller vil det fremfor å jobbe. Det er disse det reageres mot. Ikke de som faktisk er uføre. Slik snylting kan ødelegge velferdsstaten på sikt. Er kanskje på tide at dette går opp for folk her inne snart :)

Kilder?

I de fleste andre land finnes ikke uføreordningen, og det er da unulig å plukke opp hvem som ikke er arbeidsføre. De blir boende hos familie/slekt/på gata, og en stor andel misbruker alkohol for å døyve smertene/følelsen av mislykkethet.

De uføre jeg vet om er over 50 år, og har jobbet lange liv i fysisk harde jobber, og ødelagt kroppen sin. De har betalt skatt i 30 år, pg har bidratt mye til samfunnet. Det skulle bare mangle at når de ikke klarer mer, så har vi en ordning som ikke setter de på gata.

Forstår ikke helt hvilket miljø man henger i om man "kjenner såå mange snyltere". Og merkelig hvor mange på KG som leker lege/psykolog/spesialist og vet alt om naboen... 

 

Anonymkode: 929c0...b1a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i samfunnets interesse at flest mulig forsørger seg selv gjennom arbeid. Hvis det går motsatt vei, og antallet mennesker som må forsørges av staten stiger, betyr det høyere skatter og større arbeidsbyrde for de som er i jobb. Høye tall på trygdede påvirker dem, så det er i deres interesse å holde dem så lave som mulig. De har rett til å ha meninger, for dette angår dem også selv om de ikke kan påvirke hvordan pengene i statskassen brukes.

Et lett negativt syn på trygdede blir derfor et virkemiddel. Det er ikke snilt men det er effektivt. Det kan skremme og motivere mennesker til å utdanne seg, ta bedre vare på seg selv, og stå på hardere for å få seg jobb. Altså bidrar det til å holde nede tallet på mennesker som havner på trygd til tross for arbeidsevne. Det rammer naturligvis og dessverre også de som ikke har eller aldri har hatt noen restarbeidsevne, men med så gode trygdeordninger som vi har i Norge er det viktig å motivere befolkningen til å jobbe. Den dagen statusen til trygdede stiger og trygden er omtrent lik lønnsnivået har vi ikke lenger så mye å vinne på å jobbe, og da er hele landet i trøbbel. Et negativt syn på trygdede er derfor nyttig sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Anonymkode: de292...168

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med noen uføretrygda ekstra enn flere som tyr til kriminalitet for å overleve. Det hadde blitt et enda dyrere regnestykke. 

Gode trygdeordninger holder folket i sjakk. Bare se på fengslene. Utlendinger er overrepresentert (i forhold til innbyggertall). Det er en veldig lav andel nordmenn (som har rett på norske trygdeordninger) som begår kriminelle handlinger. 

Anonymkode: b30e3...c82

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at uføretrygdede OGSÅ betaler skatt? At vi også betalte skatt når vi jobbet? Det som faktisk er irriterende at dere tror folk som må gå på nav tror at pengene kommer fra himmelen. Ærlig talt.

Anonymkode: 69841...953

Du vet at selv om du betaler tilbake litt av det du får så er det andre som må dekke det du sitter igjen med?

Anonymkode: 12403...23e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sprettballen skrev:

Da kan du trøste deg med at du, forutsatt at du er en vanlig skattebetaler, betaler ikke en eneste krone til andres uføretrygd.  Du, og de aller fleste andre, har mer enn nok med å dekke opp for offentlige overføringer de selv mottar gjennom livet.

Og hvis det er slik at skattepenger går til uføretrygd kan jeg argumentere med at jeg  i løpet av mine 30 + år som skattebetaler har dekket inn for ca 15 år av min egen uføretrygd..

Ser du ikke hvor selvmotsigende dette er? Du sier at når andre jobber og betaler skatt så dekker det bare akkurat det de får tilbake, mens når du jobbet og betalte skatt så dekket både det du fikk tilbake og et halvt år med uføretrygd for hvert år du jobbet. Med mindre du hadde ekstremt høy lønn må noe her være feil.

Anonymkode: 12403...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge har sin egen greie der man har høye forventninger til seg selv og andre mennesker. Dette har mange ringvirkninger, og påvirker den norske mentale helse negativt på mange måter. Og det påvirker også "vårt" syn på uføre.

Vi har en urovekkende andel mennesker som føler seg mislykket fordi de er fanget i jobber de og samfunnet ikke ser på som bra nok. Har du ikke statusjobb er du mislykket eller mindreverdig, det er en generell holdning i samfunnet. Disse ser gjerne på uføre mennesker som noen som slipper å gå til en bedritten jobb hver dag og gjøre arbeid de hater. De sliter såpass med eget liv at de er bitre mot de uføre. Det er irrasjonelt, det er et utløp. Det er en forenkling av virkeligheten, det er bitterhet. 

KG er et sted mange kommer når de har psykiske vansker, akkurat som en utdanning innenfor psykologi :) 

Anonymkode: da9aa...615

Feil :) De aller fleste menneske i Norge har helt vanlige jobber, selv om media ofte forsøker å fremstille det som noe annet. Det er ikke så mange i det store og hele, som klatrer og gjør en klassisk god karriere. 

Misunner på ingen måte de som er reelt trygdede og sliter med store plager. Når det er sagt, så kjøper jeg ikke uten videre at det gjelder absolutt alle trygdede. Det var lettere å få innvilget uføretrygd før, og det er nok en del som burde fått gjennomgått restarbeidskapasiteten. 

Det alle uføre tar seg nær av tydeligvis, er den enkle realitet: Det blir stadig færre jobber, økonomien er relativt dårlig i Norge nå (ikke i europeisk sammenheng, men relativt sett opp mot hvordan det har vært de siste tiårene), oljealderen er på hel. Legg til stor innvandring og en generasjon seniorer som er i ferd med å pensjonere seg, så er det ikke vanskelig å forstå at dette landet ikke har råd til å betale for det mest nødvendige om et tiår eller to. Jeg er slett ikke misunnelig selv om jeg har en jobb som jeg ikke syntes er så fet (helt grei jobb, men på ingen måte noen drømmejobb). Grunnen til det er at de som forsøker å "lure" seg til uføre og greier det bare skyter seg selv i foten over tid. Om noen tiår vil Norge oppleve drastiske kutt, det er ikke usannsynlig at man da vil gjennomgå restarbeidsevne på svært mange som i dag har uføretrygd. Da vil det mildt sagt være vanskelig å komme inn i arbeislivet igjen med et CV hull på flere tiår. 

Anonymkode: 303b2...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke hvor selvmotsigende dette er? Du sier at når andre jobber og betaler skatt så dekker det bare akkurat det de får tilbake, mens når du jobbet og betalte skatt så dekket både det du fikk tilbake og et halvt år med uføretrygd for hvert år du jobbet. Med mindre du hadde ekstremt høy lønn må noe her være feil.

Anonymkode: 12403...23e

Les det jeg skriver en gang til.

Jeg skrev at HVIS det var slik at andres uføretrygd ble dekket av dine skattepenger, hadde du likevel ikke dekket mine på grunn av mine egne innbetalinger i tidligere år.

Og når det gjelder min lønn.  Jeg betalte i gjennomsnitt 100 000 kr i skatt årlig i mer enn 30 år, det vil si i overkant av 3 000 000 kr.  Jeg har en brutto uføretrygd på 234 000 kr årlig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker de som får minst som eksempel? 

Hva med de som får mest?

Jeg vet om ei som får 39 000 brutto i mnd. Fordi hun har mange barn. I alle andre yrker får man ikke mer i lønn av å ha flere barn. 

Anonymkode: 012d9...254

Nå er denne ordningen endret, så de som blir uføre nå, får svært lite for hvert barn de har. Og er det ikke flott, at barna skal slippe å lide fordi, foreldrene har blitt syke.

Blir jeg ufør nå, og med tillegg for 2 barn, som jeg er helt alene med. Så vil vel jeg få utbetalt ca 17 000 kr. Det er min virkelighet. Så mine barn, lever under barnefattigdom.

Får å få høyeste sats uføretrygd, så må man ha tjent ganske mye. Og de går ned temmelig mye i inntekt. Si hvis alle, bare skulle få laveste sats. Si en enslig mor, som tjener 1 million i året, og som lever etter det. Blir alvorlig kronisk syk, og må på 1 år, gå fra 1 mill og ned til 220 000 i inntekt. Det ville endret livet hennes så dramatisk. Og som syk, måtte hun mest sannsynlig solgt bolig, solgt bil, kjøpt ny liten bolig, kanskje ett helt annet sted, og flytte. Tror du det er lett å få til, som kronisk syk.

Jeg har selv måtte selge bilen, og klare meg uten bil. Jeg beholder boligen på hengende håret, fordi jeg er for syk til å flytte. Og nå bor jeg i en relativt billig, sliten bolig. Så å finne noe billigere blir ikke enkelt.

Anonymkode: 62c30...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, JackIost skrev:

I Norge er det mange flere uføre enn i andre land. Hvorfor? Fordi mange ikke egentlig er uføre, men de gunstige ordningene her i landet fører til at mange heller vil det fremfor å jobbe. Det er disse det reageres mot. Ikke de som faktisk er uføre. Slik snylting kan ødelegge velferdsstaten på sikt. Er kanskje på tide at dette går opp for folk her inne snart :)

Men hvordan ser du forskjellen på de som snylter og de som virkelig er syke? Jeg er selv dessverre på vei mot å bli ufør. Ingen kan se det på meg. Jeg har flere usynlige sykdommer og får stadig høre at "du ser så bra ut" "du kan da ikke være syk".....

Vel, kun familien som ser meg når jeg går i pysjen på 3 dagen og må kjempe for å få tatt meg en dusj. Har kronisk fatigue. Og sen skader etter borreliose. Så kan du slenge på lavt stoffskifte. Og det at jeg har gått udiagnostiserte med AD(h)D i nesten 50 år. 

Har vært igjennom 3 rehabiliterings opplegg og møtt mange som er syke. Alle vil jobb, det de klarer. Så hvor disse snylterne er vet ikke jeg.....

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsåvidt sant at vi ikke har det. Men det er vi som betaler lønna di. Det som iriterer meg grenseløst er at mange NAV klienter tror at pengene kommer fra himmelen. 

Anonymkode: 9c7e3...8e9

Vi tror ikke at pengene kommer fra himmelen, vi vet at den kommer fra havbunnen.

Og husk at det er vi gamle uføre som betalte barnetrygden og skolegangen din.

Anonymkode: 81eae...66f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsåvidt sant at vi ikke har det. Men det er vi som betaler lønna di. Det som iriterer meg grenseløst er at mange NAV klienter tror at pengene kommer fra himmelen. 

Anonymkode: 9c7e3...8e9

Tåpelig. Her snakker vi om folk som dømmer, mistenkeliggjør og hater folk som er uføretrygdet. Snakker ikke om mennesker som diskutere eller jobber for å få et bedre samfunn. At man kan diskutere hvordan man får uføretrygd, hvordan samfunnet/arbeidsmarkedet legger til rette med folk med plager, hvordan helsevesenet jobber med folk med kroniske sykdommer osv. Lista er lang på hva man kan engasjere seg i. 

Fordi du betaler skatt betyr ikke at du eller noen kan hetse noen andre. De som hetser kommer ikke med løsninger, er ikke interessert å sette seg inn i ting og oppfører seg ufint med unødvendige beskrivelser av folk som er uføre. Det at folk har meninger eller føler de har løsninger for folk som er syke, og står utenfor arbeid er noe helt annet enn hva som blir tatt opp her. 

Anonymkode: 442c8...767

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Sprettballen skrev:

Les det jeg skriver en gang til.

Jeg skrev at HVIS det var slik at andres uføretrygd ble dekket av dine skattepenger, hadde du likevel ikke dekket mine på grunn av mine egne innbetalinger i tidligere år.

Og når det gjelder min lønn.  Jeg betalte i gjennomsnitt 100 000 kr i skatt årlig i mer enn 30 år, det vil si i overkant av 3 000 000 kr.  Jeg har en brutto uføretrygd på 234 000 kr årlig.
 

Hvem betaler for alt du har fått av utdanning, helsetjenester, alderspensjonen du vil få og alt byråkratiet som følger med en velferdsstat, hvis alt du har betalt går med til 15 år med uføretrygd?

Anonymkode: 12403...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsåvidt sant at vi ikke har det. Men det er vi som betaler lønna di. Det som iriterer meg grenseløst er at mange NAV klienter tror at pengene kommer fra himmelen. 

Anonymkode: 9c7e3...8e9

Ikke noe å irritere seg over. Jeg bruker pengene dine godt mens jeg nyter de glade soldager. Sitter ute med smarttelefonen til 3000 og drikker iskald, deilig brus

Anonymkode: da9aa...615

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett hvilken arbeidsgiver som hadde fått lov til å hetse en andatt bare fordi de betaler lønn. 

Man har misforstått hvorfor man betaler skatt om man kommer med slike utsagn. 

Anonymkode: 442c8...767

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne sett hvilken arbeidsgiver som hadde fått lov til å hetse en andatt bare fordi de betaler lønn. 

Man har misforstått hvorfor man betaler skatt om man kommer med slike utsagn. 

Anonymkode: 442c8...767

Jeg tror ikke så mange arbeidstakere hadde nektet for at det er arbeidsgiveren som betaler og arbeidstakeren som er mottaker.

Anonymkode: 12403...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...