Gå til innhold

Obligatorisk dnatest da mødre lyger om hvem som er faren.


Peter T

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok? Det var ikke det jeg spurte om men. Du skriver jo at du er enig i faren for at mor hindrer far i å teste, så lurer på om det er reellt at mor må få vite dette? 

Hvis ikke kan vel bare de som vil teste selv? Det er ikke vanlig å ta prøver å undersøkelser bare for gøy når det strengt tatt ikke er nødvendig og foreldrene ikke engang ønsker det.

Anonymkode: e1649...969

Jeg mente at jeg skulle ønske at begge foreldre kunne synes det skulle være helt greit at det var en obligatorisk test. Slik ville det alltid bli stadfestet hundre prosent at far er den rette. Testing for å unngå feil av hvem som er den biologiske faren. Jeg synes det skal gjennomføres som en fast rutine av myndighetene slik at det ikke ble overlatt til tilfeldigheter og godtroende menn. Og slik at ikke de kvinner som har urent mel i posen slipper unna. Det skulle vært straffbart å lure menn på denne måten, og straffbart da barnet har rett på den rette faren sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Den siden viser ikke samme tall som deg da :)  Her er det 2-3 av 100, ikke av 10 :) 

 

Anonymkode: 5072e...034

Ja du har rett, og jeg beklager at jeg har skrevet feil. Det er som du sier, men feil blir det uansett, og når det får fortsette blir det mange barn likevel som har fått tildelt en feil far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peter T skrev:

Ja du har rett, og jeg beklager at jeg har skrevet feil. Det er som du sier, men feil blir det uansett, og når det får fortsette blir det mange barn likevel som har fått tildelt en feil far.

Men nå er heller ikke aftenposten en pålitelig kilde når det kommer til forskning. De har heller ingen linker til hvor de har tallene sine fra. Det står ganske enkelt "Noen forskerne har...".

Jeg sier ingeting for eller imot dna testing. Men faktiske statistikker fra pålitelige kilder er et must når man skal bruke tall som et argument :) 

Anonymkode: 5072e...034

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Peter T skrev:

Jeg mente at jeg skulle ønske at begge foreldre kunne synes det skulle være helt greit at det var en obligatorisk test. Slik ville det alltid bli stadfestet hundre prosent at far er den rette. Testing for å unngå feil av hvem som er den biologiske faren. Jeg synes det skal gjennomføres som en fast rutine av myndighetene slik at det ikke ble overlatt til tilfeldigheter og godtroende menn. Og slik at ikke de kvinner som har urent mel i posen slipper unna. Det skulle vært straffbart å lure menn på denne måten, og straffbart da barnet har rett på den rette faren sin.

Ja, alle skulle vel ønske at alle andre var enig med seg selv. Uansett, dette er ikke et stort nok problem til at det kommer til å bli brukt penger på obligatorisk testing. De som ønsker å vite står fritt til å teste selv. 

Anonymkode: e1649...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at denne diskusjonen alltid er så polarisert på kjønn. Skulle tror det var uproblematisk for kvinner og for menn. Kostnaden for en DNA er vel på 500 kr.. eller noe der omkring. Så at Norge som stat går under pga. kostnaden er vel nesten noe vi kan se bort fra som argument. Eneste argumentet som står igjen er at det er en gjeng med damer som forbeholder seg retten til å benytte seg av et falsket offerkort. At avviket er et sted mellom 2-5% er høyt. Det må være helt forferdelig å oppdage at en har oppdratt en annet sitt barn, at en har blitt ført bak lyset i et såpass fundamentalt viktig spørsmål.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, RoH skrev:

Merkelig at denne diskusjonen alltid er så polarisert på kjønn. Skulle tror det var uproblematisk for kvinner og for menn. Kostnaden for en DNA er vel på 500 kr.. eller noe der omkring. Så at Norge som stat går under pga. kostnaden er vel nesten noe vi kan se bort fra som argument. Eneste argumentet som står igjen er at det er en gjeng med damer som forbeholder seg retten til å benytte seg av et falsket offerkort. At avviket er et sted mellom 2-5% er høyt. Det må være helt forferdelig å oppdage at en har oppdratt en annet sitt barn, at en har blitt ført bak lyset i et såpass fundamentalt viktig spørsmål.  

Hvor får du den prisen fra? Og hvorfor kan ikke bare de som ønsker å teste teste? Hva er vitsen med å bruke penger på unødvendig/uønsket undersøkelse? Det er jo utrolig mye man KAN teste for, men det vanlige er jo å teste for de mest alvorlige og vanligste tilstandene, og utover det gjør man ikke tester uten mistanke.

Anonymkode: e1649...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du den prisen fra? Og hvorfor kan ikke bare de som ønsker å teste teste? Hva er vitsen med å bruke penger på unødvendig/uønsket undersøkelse? Det er jo utrolig mye man KAN teste for, men det vanlige er jo å teste for de mest alvorlige og vanligste tilstandene, og utover det gjør man ikke tester uten mistanke.

Anonymkode: e1649...969

Priser ligger ute på nette fra 550 kr og oppover for enkelttester, hva tror du prisen var ved 20000 innkjøp i året blir? Dyrere? Hvorfor er det unødvendig? Jeg vil si det er en rett en har å vite at en faktisk oppdrar og forsørger eget barn. Det er ganske mange forhold som ryker pga utroskap (20-30% av kvinne er faktisk også utro) dette skaper usikkerheter.  Om ditt barn kunne fått en test på f.eks. sykdommer som astma og allergi ved fødselen slik at du kunne unngått allergener ville du synes det var dumt? Klarer du ikke se menn sin usikkerhet i dette?     

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er heller ikke aftenposten en pålitelig kilde når det kommer til forskning. De har heller ingen linker til hvor de har tallene sine fra. Det står ganske enkelt "Noen forskerne har...".

Jeg sier ingeting for eller imot dna testing. Men faktiske statistikker fra pålitelige kilder er et must når man skal bruke tall som et argument :) 

Anonymkode: 5072e...034

Enig i det du skriver så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis far er usikker, står han helt fritt til å kreve test :)

Anonymkode: 97d64...dff

Hvorfor skal far ha den belastningen det er å måtte kreve DNA-test? Det vil jo bare ofte medføre at han ikke gjør det, fordi det er en utrivelig greie å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blodets rett skrev:

Hvorfor skal far ha den belastningen det er å måtte kreve DNA-test? Det vil jo bare ofte medføre at han ikke gjør det, fordi det er en utrivelig greie å gjøre.

 

Hvorfor skal vi bruke statens penger, som vi trenger til så mye annet, på noe som ikke er et problem for de fleste? 

Anonymkode: 97d64...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal vi bruke statens penger, som vi trenger til så mye annet, på noe som ikke er et problem for de fleste? 

Anonymkode: 97d64...dff

Det koster helt minimalt med ekstra penger å gi menn den sinnsroen jeg er sikker på at ganske mange av dem vil sette pris på å få. Jeg synes så absolutt det er greit at kvinner betaler skatt for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn som skal ha sex og ikke vil risikere å lage barn får tre på seg dobbelt kondom, minst. 

Anonymkode: eab77...24a

Men menn som ikke vil risikere å lage barn, skal ikke ha sex :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Blodets rett skrev:

Det koster helt minimalt med ekstra penger å gi menn den sinnsroen jeg er sikker på at ganske mange av dem vil sette pris på å få. Jeg synes så absolutt det er greit at kvinner betaler skatt for det.

Påstår du at menn flest er sykelig paranoide?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Blodets rett skrev:

Hvorfor skal far ha den belastningen det er å måtte kreve DNA-test? Det vil jo bare ofte medføre at han ikke gjør det, fordi det er en utrivelig greie å gjøre.

 

Er der mer trivelig hvis man sparer bien hundrelapper på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Peter T skrev:

Tenker at to oppegående foreldre synes det er like greit å bare få det på papiret som en rutine. Det vil feie bort all tvil eller feil. Har man intet å skjule skulle det bli uproblematisk. Jeg fokuserer ikke på de 8 av 10 hvor alt er ok. Jeg tenker på de 2 til 3 av 10 som får feil far. Jeg synes det er trist at vi ikke har et system som sikrer barnets rettigheter til å få sine rette foreldre.

Beeep. Feil.

Du skriver i første innlegg at de ONDE KVINNENE lurer den stakkars, uskyldige mannen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, RoH skrev:

Priser ligger ute på nette fra 550 kr og oppover for enkelttester, hva tror du prisen var ved 20000 innkjøp i året blir? Dyrere? Hvorfor er det unødvendig? Jeg vil si det er en rett en har å vite at en faktisk oppdrar og forsørger eget barn. Det er ganske mange forhold som ryker pga utroskap (20-30% av kvinne er faktisk også utro) dette skaper usikkerheter.  Om ditt barn kunne fått en test på f.eks. sykdommer som astma og allergi ved fødselen slik at du kunne unngått allergener ville du synes det var dumt? Klarer du ikke se menn sin usikkerhet i dette?     

 

Jeg vil tro at det handler mer om at det da blir mye DNA-testing på sykehusenes laber som gjør at andre tester tar lengre tid. Da syns jeg tester for sykdom er viktigere. Å teste for allergi før et barn er utsatt for allergener vil jeg forresten tro at ikke fungerer. 

Dersom en test faktisk koster 500 kroner på nettet er det jo lite som hindrer en far i å ta en slik test uten at mor vet det. Det er jo bare snakk om en q-tip inni munnen. Har man ikke kontakt med barnet eller mor vil jeg tro at man heller ikke er så redd for konflikt at man ikke kan gå rettens vei. Å teste 60000 unger i året fordi far er redd for konflikt er iallefall bortkastede ressurser. 

Anonymkode: 689eb...9bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel og grei løsning på slike "problemer" er jo at man:

1) gifter seg med en person man er glad i

2) får barn med den personen 

3) samfunnet blir ordnet slik at utroskap er synonymt med forvisning fra samfunnet, spott og spe/du får lavere status enn hundedritt om du så mye som SER seksuelt på andre menn/damer

4) derfor er man ikke utro, derfor skiller man ikke lag, derfor har man ikke sex som singel. Man har sex når man er gift, og man holder seg til den personen hele livet. 

Utroskap idag har for høy status. Å være flyfille har for høy status. Til og med horer har for høy status. Ser dere ikke at det ikke er kvinnens feil, men samfunnets feil? Når en kvinne kan ha sex med 3 forskjellige menn og ingen sier noe på det og det ikke får andre konsekvenser enn en graviditet og ukjent far (ev en kjønnssykdom eller to) så er det ikke nok til å skremme folk fra å holde på sånn.

Mange folk TROR jo ikke på noe som helst idag! Kvinner som menn. Der er roten til hele problemet. 

Hadde det ikke vært sosialt akseptert å ha mer enn én partner, hadde langt flere holdt sammen hele livet. 

("Buhu, jeg er lei av mannen min/kona mi, jeg må finne meg sjøl og leke løs på tråden i noen år istedet for å ta ansvar og forholde meg til den jeg er gift med"? Skjerp deg. Livet handler ikke om å nyte alt, livet handler om kompromisser, verdier og også lidelse)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Peter T skrev:

Tusenvis av barn kommer til verden med en far som ikke er faren deres. Mødre lyger så det renner om hvem som er faren, og det er sannelig på tide å ta innover seg at altfor mange kvinner lyger over en lav sko.

Det skulle for lengst ha vært obligatorisk testing av dna for å slippe at menn og barn blir lurt trill rundt. Det bør bli obligatorisk for å slippe unna kvinners gnål om at "det må jo være mulig å stole på hverandre."

Virkeligheten og fakta forteller sannheten, og det er dette vi må forholde oss til.

Har du noe statistikk for at så mange kvinner lyver om farskap`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gått gravid, og far hadde krysset av på 'ønsker DNA test'

Da hadde det blitt baluba lol

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...