Gå til innhold

AnnKristn sin


AnnKristn

Anbefalte innlegg

Får begynne så smått og oppdatere litt.

Storebror har fylt 6 år nå. Hadde barneselskap med pølser, sjokoladekake, marsipankake og gele. Vi tok barneselskapet først på dagen, og de voksne senere på dage. Syns det er godt å ha det unnagjort, så jeg slipper og styre med flere forskjellige selskaper. Storebror koste segmed å være dagens midtpunkt - og heldigvis hadde noen med seg en liten ting till lillebror også som hardnakket påstod at han og hadde bursdag. :ler: Den beste gaven var nok egen cd spiller og wig wam cd. Ellers fikk han masse annet fint også, både leker, klær og skolesaker.

Ferieturen vår la vi til Kristiansand i år. Vi lå i en koselig leilighet like ved Kjevik. Vi kom ned på torsdag, den dagen ble bare brukt til å pakke ut og komme seg litt i ordning. På fredag tok vi en kjøretur slik at minstemann skulle sove og være opplagt til kvelden. Vi havnet i Risør, og ruslet litt rundt der. Det regnet litt og var kaldt, men heldigvis klarnet det opp utpå ettermiddagen. På fredagskvelden var det Kaptein Sabeltann forestilling. Guttene måtte selvfølgelig kjøpe seg noen effekter før showet, så begge hadde staver med lysende kobraslanger på. Storebror kjøpte seg sjørøver-tørkle-caps og lillebror måtte selvfølgelig ha selveste Kaptein Sabeltann hatten med fjærpryd.

Så var det å finne plassene sine og vente. Mens tusmørket senket seg og hundrevis av barn begynte å bli noget utålmodige - endelig - der dukker "Den Sorte Dame" opp, akkompagnert av skummel musikk. (Skal si det var to som satt stille med store øyne.) Så braker det løs, med sjørøvere og landkrabber, musikk, sang og dans, smell og røyk, kanoner og spøkelser, sverd og ild. Det var fantastisk underholdende. Mamma og Pappa hadde det like moro som guttene sine. Lillebror satt på fanget mitt, og nektet å ta av Sabeltann hatten, så jeg hadde fjær over hele ansiktet. Han ble litt lei når det ikke var pirater på scenen, men heldigvis var det ikke ofte det skjedde.

Når forestillingen var over, var det to trøtte gutter som sovnet i bilen, på vei hjem til leiligheten. Og morgen etter hadde vi to sjørøvere på plenen. Fult utrustet med sverd og hatter -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Nei, Bettie - na er det ikke mange dagene igjen til første skoledag. Han begynner på Fredag neste uke, det går fort frem dit!!!

Videre om ferien vår (det går tregt med dagbok for tida ja.....)

Dagen etter Kaptein Sabeltannshowet var vi i Dyreparken (selvfølgelig) Vi kjøpte todagers pass med en gang, etter gode råd fra andre småbarnsforeldre som hadde vært der. Selvfølgelig måtte vi starte dagen med et besøk i Kaptein Sabeltanns verden, selv om vi var der dagen før også. Denne dagen fikk vi sett Kaptein Sabeltanns skattekammer (kjempespennede for guttene, det var skjeletter der!) og Smokkariumet også. Lillebror la smokken sin sammen med alle de andre, men ombestemte seg og tok den tilbake - før jeg rakk og stoppe ham. (grøsser og tenker på bakterier).

Så begynte rundturen i parken. Storebror måtte kjøre karuseller, og lillebror ville også være med. Så var det bilkjøring, og da måtte Lillebror pent finne på noe annet med pappa. Ble litt protester, men med alle legkeaparatene i "Gompeland" gikk det greit til slutt. Eviglang kø ved bilbanen, men vi kom da frem til slutt.

Apekatter var det morsomt og se på, men aller best av dyrene var nok reptilene i "Tåkeskogen" Her løp Storebror frem g tilbake og fikk ikke sett nok. Brukte lang tid inne blant alle de koselige krypene....

Små aper i bur fenget Lillebror mer, og alle papegøyene. Så var det Tigere - stor stas. Det var så mye og se - og vi gikk og gikk. Lillebror satt mest i vogn, og Storebror var så opptatt av alt at han ikke tenkte på å bli sliten engang :ler:

Spiste middag, og brukte litt tid på forskjellige lekeapparater. Sklier, sandkasser, hoppetårn og gravemaskiner. Tur i tømmerrenna på pappa og Storebror. Da kjedet nok jeg og Lillebror oss ganske mye, for der var det laaaang kø - men vi fant et lite tog som vi kunne stå og se på, og etterpå kjørte vi der - hele familien. Lillebror er rimelig betatt av tog, og vill ikke nøye seg med en tur.

Så var det husdyr, og elgkalver, og endelig fant vi Skomakergata - med godtebutikk. Her ble det lagt igjen noen kroner på hjemmelaget sukkertøy. Lillebror helte en hel flaske brus over seg og vogna, så vi måtte ta en liten skiftepause. Etter det sovnet ham, mens vi andre så på afrikanske dyr og sjøløver.

Så var det på tide å reise hjem. Begge guttene sov hele turen hjem, og Lillebror ble lagt rett i seng. Kl 9 på kvelden var han våken og opplagt igjen, så da ble det kveldsmat og leking, og full fart.

Søndagen pakket vi og vasket leiligheten før vi igjen reiste til Dyreparken. Hadde bare tenkt å være der et par timer, men det ble fem og en halv. Startet med Kardemommeby. Tok kaffe og bollepause, og mens jeg og Storebror var inne på bakeriet, dukket selvfølgelig de tre røverne opp - litt skuffende for Storebror å ikke få sett det, men man kan jo ikke få med seg alt heller.... Trikken var morsom, og ble en god trøst! Og når selveste Politimester Bastian hilste på var alt bare vidunderlig igjen.....

Så tok vi runden ved de afrikanske dyrene igjen, ettersom Lillebror sov over det dagen før. Han ble spesielt begeistret for de små surikat ? Slike som Timon i Løvenes konge iallefall - husker ikke helt navnet, jeg.

Norsk villmark var spennende en stund. Særllig gaupe og jerv, men ulven hadde gjemt seg. Og elgen hadde sovnet. Så kom Storebror på at det var gullgraving et sted - det hadde vi ikke gjort enda - bratte bakker opp, før vi fant gruveleiren. To fornøyde gullgravere som måtte skiftes på etter endt økt. Og så var det rake veien til karuseller igjen - man kan jo aldri få kjørt nok av denslags.

Middag på Sjørøvergrillen, for selvfølgelig måtte vi en tur innom der igjen og. Like morsomt å se hver gang en sjørøverskute la inntil - og god mat! Etterpå bar det inn i Sjørøvernes verden igjen, og nå var Langemann, Pelle og Benjamin der og sang og underholdt. Når så selveste Kaptein Sabeltann dukket opp i tårnet var lykken fullkommen for to små gutter. Vi fikk ikke blitt der til underholdningen var over, for Lillebror gjorde full bleia si, så etter å ha stelt ham reiste vi. Var fremme i Telemark kl 9 på kvelden og ble der en uke.

Vi hadde kjempevær hele uka i Telemark, bortsett fra en dag. Ungene fikk badet i sjøen og kost seg. Big Mama skjemte oss bort med god mat, og det var en uke med bare avslapping og kos. Storebror og nabojenta var jevngamle og lekte fint i sammen.

På jobben til Big Mama fikk guttene lov til å dyppe lys - ble flotte kunstverk. Storebror kjøpte og laget lys til hele familien. Både til Momo, Tante S og Tante N, Farmor, farfar og bestefar. Og selvfølgelig til kjæreste sin - to knall rosa lys med masse glitter på.

På ettermiddagen satt vi utenfor og spiste frukt og drakk kaffe. Ettersom ungene hang over bordet satte vi et mygglys som sto der ned på bakken, for å unngå uhell - sekunder etterpå rekker jeg akkurat å si "pass deg for" før Lillebror tråkker i mygglyset og velter det over beinet sitt. Heldigvis hadde han sokker og sandaler på. Fikk revet det av ham og løpt inn på badet og tappet kaldt vann over, men det ble fort en diger pløse der. Vi satte benet hans i en balje med kaldt vann, mens vi ventet på Mannen, så kjørte vi på legevakta og fikk brannsalve og bandasje - det gikk heldigvis bra, men det var nok veldig vondt en stund.

Og så etter den uka var det rett hjem og på jobb igjen. Siste ferieuka mi jobbet jeg 3,5 av 5 dager - får ta det igjen siden. Har gått opp i full stilling nå - og har nok å gjøre her enn så lenge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere hadde en flott barneferie ser jeg. Guttene må jo være stappfulle av inntrykk. Dere fant jo alle de drømmescenene mange barn har. De vil nok huske den ferien lenge.

Hvordan går det med foten til Lillebror? Har den blitt bra igjen? Unger er uberegnelige, så uhell skjer med alle.

Ha en riktig god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Og så lenge klarte jeg å skrive dagbok....

Har nettopp sittet og lest igjennom dagboka mi, og vel - det har jo stort sett skjedd det samme i tiden etter at jeg oppdaterte her også. Fortsatt travelt opptatt med jobb, barn og hus.

Mannen er fortsatt hjemme, han har tatt datakortet, og skal etter planene begynne på skole til høsten - hvis alt går som planlagt.

Storebror er skolegutt og trives med det. Han syns det er kjedelig med lekser hvis det er tegning det går på, mens det å skrive bokstaver og tall er kjempespennende.

Lillebror er fornøyd i barnehagen. Fortsatt opptatt av sabeltann, og det har vært mang en morgen han har blitt levert i barnehagen i fullt sjørøver utstyr. I jula hadde han riktignok en periode der han var nisse, men nå er vi tilbake i gamle vaner igjen.

Og jeg, jeg jobber og prøver å holde styr på allting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig å se deg igjen.

Jeg regnet med at du var opptatt med jobb og hus og barn. Det er ikke bare-bare å være småbarnsmor heller.

Så Sabeltann lever videre i beste velgående. Det hender det at unger blir opptatt av noe sånt ganske lenge, men det gjør jo ingen ting.

Hva slags skole satser mannen på til høsten?

Ønsker deg en god dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...