Gå til innhold

Det kryr av narkomane i Oslo!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå er narkiser i Oslo harmløse for vanlige folk. Men bare vent i fremtiden..når oljeøkonomien tar slutt og Norge må legge ned velferdsstaten. Da må narkiser overfalle og rane folk for å få penger til dop. Som i andre byer i Rio, Caracas, Manila etc. 

Anonymkode: b19a3...cc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må vite at rusbehandling i Norge har null å tilby de som er såpass langt utpå som de du møter på ved Gunerius. 

 

Anonymkode: 28fcf...938

Dette er en seiglivet myte, og en ganske drøy løgn. Jeg har jobbet både på lavterskel, avgiftning, korttids- og langtidsbehandling og rehabilitering, og jeg har behandlet mange av de du beskriver. Tilbakefallsprosenten er dessverre høy, men at de ikke har noe tilbud er en ondsinnet løgn. De har veldig mange tilbud, både når det gjelder bolig, akutt- og langtidsbehandling og rehabilitering. Men de må ville det selv, og de må kalre å følge en viss struktur.

Av de som ikke har klart å nyttiggjøre seg tiltakene sine, har jeg vært med på veldig langvarig oppfølging for å få dem tilbake på sporet. Noen har vi fulgt i årevis, på tross av at de ikke ønsker tilbud i noen særlig grad. Vi kan ikke tvnagsbehandle folk.

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Der de står nå er nok det beste av alternativene. 

 

Anonymkode: db9ca...de1

Plata var mye bedre. Der stod de rett utenfor politiposten på oslo s, under kameraovervåkning. Vi hadde full oversikt over miljøet og nyrekruttering og konflikter, pg kunne gripe raskt inn når det skjedde noe.

Nå er miljøet mye mer spredt og bortgjemt, og vi har ikke samme mulighet til å følge med og ha oversikt. Å sprenge plata var et enormt feilgrep. Miljøet er mye mer spredt enn at de holder til ved Gunerius.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det som er skammelig er selvfølgelig at de ikke får mer hjelp, selv om det dessverre ikke er alle man uten videre kan hjelpe heller. At de i det minste får være her i byen sammen, der man oppdager det om de tar overdoser og man kan kan holde et visst oppsyn, er bedre enn å stue dem bort for å verne særdeles sarte sjeler mot synet av nød.

Anonymkode: 50116...d11

De har veldig mange hjelpetilbud, men de må ønske det selv. Tvangsbehandling fungerer ikke, og skaper bare mistillit til hjelpeapparatet. Deror bruker vi kun tvang når alternativet er verre. hovedsaklig ved graviditet, livstruende tilstander og ved forberedelse til større rettsprosesser.

Man risikerer ingen juridiske konsekvenser ved å søke hjelp. Narkomane er omfattet av samme taushetsplikt og samme lovverk som alle andre pasienter.

Anonymkode: a71eb...9af

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får sarkasme-vibber fra innlegget dutt, selvom alt (utenom det med sykepleiere med utringning) egentlig høres ganske OK ut...

Anonymkode: 16bfc...24f

Du finner nok ingen sykepleier sin vil injensere. I Danmark hvor de tyngste får heroin må de selv sette sprøyten .

Anonymkode: 43150...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en seiglivet myte, og en ganske drøy løgn. Jeg har jobbet både på lavterskel, avgiftning, korttids- og langtidsbehandling og rehabilitering, og jeg har behandlet mange av de du beskriver. Tilbakefallsprosenten er dessverre høy, men at de ikke har noe tilbud er en ondsinnet løgn. De har veldig mange tilbud, både når det gjelder bolig, akutt- og langtidsbehandling og rehabilitering. Men de må ville det selv, og de må kalre å følge en viss struktur.

Av de som ikke har klart å nyttiggjøre seg tiltakene sine, har jeg vært med på veldig langvarig oppfølging for å få dem tilbake på sporet. Noen har vi fulgt i årevis, på tross av at de ikke ønsker tilbud i noen særlig grad. Vi kan ikke tvnagsbehandle folk.

Plata var mye bedre. Der stod de rett utenfor politiposten på oslo s, under kameraovervåkning. Vi hadde full oversikt over miljøet og nyrekruttering og konflikter, pg kunne gripe raskt inn når det skjedde noe.

Nå er miljøet mye mer spredt og bortgjemt, og vi har ikke samme mulighet til å følge med og ha oversikt. Å sprenge plata var et enormt feilgrep. Miljøet er mye mer spredt enn at de holder til ved Gunerius.

De har veldig mange hjelpetilbud, men de må ønske det selv. Tvangsbehandling fungerer ikke, og skaper bare mistillit til hjelpeapparatet. Deror bruker vi kun tvang når alternativet er verre. hovedsaklig ved graviditet, livstruende tilstander og ved forberedelse til større rettsprosesser.

Man risikerer ingen juridiske konsekvenser ved å søke hjelp. Narkomane er omfattet av samme taushetsplikt og samme lovverk som alle andre pasienter.

Anonymkode: a71eb...9af

Veldig bra innlegg. Har selv jobbet 22 år innen feltet. Mange seig levende myter i forhold til rus og mange mener de vet hvs som skal til uten at de har noen erfarig eller komp.

Vi snakker og mener mye om narkomane, men vi vil ikke snakke om det største problemet..... Alkohol.

Anonymkode: 43150...aaa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oslo får narkomane fra hele landet. Det er byer og bygder rundt om i Norge som ikke klarer å ta vare på sine egne narkomane, som gjør at de alle trekker mot oslo. 

Snakk med de narkomane og du må lete lenge før du finner en narkoman som er født og oppvokst i Oslo.

Anonymkode: 90957...1d1

Det hadde jeg ikke tenkt på, men det forklarer at det er så mange av dem, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du finner nok ingen sykepleier sin vil injensere. I Danmark hvor de tyngste får heroin må de selv sette sprøyten .

Anonymkode: 43150...aaa

Hverken sykepleiere eller annet helsepersonell har lov til å sette slike injeksjoner.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra innlegg. Har selv jobbet 22 år innen feltet. Mange seig levende myter i forhold til rus og mange mener de vet hvs som skal til uten at de har noen erfarig eller komp.

Vi snakker og mener mye om narkomane, men vi vil ikke snakke om det største problemet..... Alkohol.

Anonymkode: 43150...aaa

Vi snakker mye om alkohol, og det er i våre dager glidende overganger mellom alkoholisme og narkomani. Hvorfor trekker du frem alkohol, og hvorfor mener du det ikke blir snakket om?

Anonymkode: a71eb...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ts. Disse kan jo potensielt bli ganske farlige! De kan også bli desperate og finne på å rane folk, stjele, sloss, skyte... Noen få kan kanskje ikke være så skremmende, men flere titalls?

Anonymkode: cade0...fcc

Ja, men det er jo veldig synd på de som må stå på det samme stedet hele tiden. Så det er en potensiell farlig situasjon for de narkomane som nesten må stå i veien for å få lov til å stå rett opp og ned.

Anonymkode: 57da0...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg er helt enig i at det er avskyelig at vi ikke behandler disse menneskene bedre. Vi burde selge heroin på utsalgssteder der man blir injisert av sykepleiere med dyp utringing. I tillegg bør man få klesvask og et varmt måltid (heroin er ikke så farlig av seg selv, feilernæring er på topp av farlige effekter av rusmisbruk).

Dette ville fjernet de kriminelle elementene, fjernet sprøyter fra fellesområder og konsentrert ruskulturen innendørs.

Eneste de ikke har tilbud om der jeg bor er å få heroin satt av fagpersonell og egne utsalgssteder. Det er jeg så glad for og jeg jobber frivillig på flere av disse stedene 

Anonymkode: 46ff7...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eneste de ikke har tilbud om der jeg bor er å få heroin satt av fagpersonell og egne utsalgssteder. Det er jeg så glad for og jeg jobber frivillig på flere av disse stedene 

Anonymkode: 46ff7...e0a

Du er glad for at kriminelle gjenger tjener milliarder på rusavhengighet eller at rusavhengige blir skadede og får infeksjoner siden de ikke får bli injisert av kyndig personale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har veldig mange hjelpetilbud, men de må ønske det selv. Tvangsbehandling fungerer ikke, og skaper bare mistillit til hjelpeapparatet. Deror bruker vi kun tvang når alternativet er verre. hovedsaklig ved graviditet, livstruende tilstander og ved forberedelse til større rettsprosesser.

Man risikerer ingen juridiske konsekvenser ved å søke hjelp. Narkomane er omfattet av samme taushetsplikt og samme lovverk som alle andre pasienter.

Anonymkode: a71eb...9af

Helt enig i det. Det jeg legger i at det ikke er alle man uten videre kan hjelpe heller. Sikkert litt klønete av meg å si at det er skammelig at de ikke får mer hjelp, jeg mener selvfølgelig ikke at de ikke har noe tilbud de i prinsippet kunne benyttet seg av, det var bare en motvekt til at trådstarter synes å mene det er en skam at vi må belemres med synet av rusavhengige.

Det hjelper selvfølgelig ikke å stue folk som ofte allerede kjenner en skepsis til de som "skal hjelpe", og allerede føler seg sviktet, inne med tvang. De må selvfølgelig være motivert selv, og mangler de motivasjonen er det jo bare enda lettere å ramle inn i det samme miljøet (gjerne det ene man har hatt kontakt med på årevis) man var i før man forsvant inn i behandling - og enda verre å få gjort noe neste gang. Tvang fungerer generelt elendig, selv om det som du sier er noen særtilfeller der alternativet er verre og man må gå for tvang som det minste av to onder. Jeg har jobbet en del med rusavhengige, da som jurist, så at de heldigvis ikke akkurat risikerer straff om de søker hjelp i helsevesenet er jeg klar over.

 

Anonymkode: 50116...d11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er stort sett bare narkomane og  utenlandske tigger... 

Anonymkode: 85efd...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på besøk i hjembyen min, og ser flere rusmisbrukere her i gatebildet enn i Oslo hvor jeg bor.

Og jeg går i området ved Gunerius flere ganger i uka. Men ja, det er jo der de oppholder seg - så det er ikke representativt for noen andre trikke/busstopp i hele byen. 

Anonymkode: 20d70...550

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo er stort sett bare narkomane og  utenlandske tigger... 

Anonymkode: 85efd...bf0

Nei det har aldri jeg sagt, det blir dine ord. :hjerte: 

Anonymkode: 57da0...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på besøk i hjembyen min, og ser flere rusmisbrukere her i gatebildet enn i Oslo hvor jeg bor.

Og jeg går i området ved Gunerius flere ganger i uka. Men ja, det er jo der de oppholder seg - så det er ikke representativt for noen andre trikke/busstopp i hele byen. 

Anonymkode: 20d70...550

Som en annen skrev så var visst Bergen verre enn Oslo sånn sett. Det har vært en dokumentar om det og virket skikkelig ille, men de er mennesker de og.

Anonymkode: 57da0...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hverken romfolk eller narkomane er et hyggelig syn. Det er lov å ta forhåndsregler for det er en kjent sak at narkomane og romfolk kan stjele, knivstikke, true og rane folk. Han ene veltet nesten på meg. Han klarte ikke holde balansen. En annen syklet nesten på meg og skjønte ikke eller GADD ikke stoppe for meg. 

Og ja, da kan jeg heller stille meg på en annen stasjon.

Anonymkode: 57da0...4c6

Beklager men nå mistet jeg mye sympati for deg. Den traumatiske opplevelsen din besto altså av at du har HØRT om folk som kan finne på å stjele, knivstikke, true og rane, en fyr som knapt kunne stå på bena og "truet" med å velte på deg (han var neppe en av de som holdt på å stjele, knivstikke eller rane deg - han hadde sikkert nok med å stå oppreist) og en uhøflig syklist.

Dette er altså du legger til grunn for at Oslo er livsfarlig? :rolleyes: Rart at det er så mange overlever i Oslo i grunn. 

Anonymkode: 0a752...eda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussen går fra andre holdeplasser enn brugata, så du får gå noen ekstra skritt neste gang da så slipper du bli brydd.

Rusavhengige er for øvrig stort sett harmløse. Den de skader er vel mest seg selv. Før hadde de et mer skjerma oppholdssted som  ble tatt fra dem. De må også ha et sted å holde til og mange av de har dessverre ikke et trygt og godt hjem som deg og meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En gang var jeg i byen med barn,og mistet et tog hjem, så måtte gå gjennom der rundt midnatt på en fredag, med barnevogn og det hele. Føltes ganske nifst, spesielt da to stykker begynte å slåss. Det som skjedde da, var at to av de andre rett og slett flyttet kamphanene, og guidet meg gjennom, trygt og greit. To rufsete menn som nok antagelig bodde ute på gata. De fulgte meg til drosjeholdeplass - vi snakket litt etter jeg sa takk, for det var ganske mange fulle folk rundtomkring, og de var ganske mye mer skumle enn disse. Jeg ga dem en slant hver, for det var fint gjort av dem. 

Dette er mennesker du snakker om. Mennesker med en historie, med problemer og en avhengighet, de har også krav på respekt. De har like stor rett til å stå der som det du har. Er det deres skyld at du ikke har undersøkt hva som skjer om kvelden, hvor det er mye narkomane før du reiser noe sted? Nei. Det er det ikke. Det er ikke deres feil at du er redd.

Det er klart det er flere synlige skjebner, i landets største by. Hva mener du skal gjøres? Skal de føyses rundt? Vel, det skjer alt. Det hjelper ikke. Neste gang du skal noe sted, så googler du først, så slipper du å se disse som er så skumle og fæle og så videre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er en slum. Det kryr av narkomane, tiggere og innvandrere der. Priser meg lykkelig for at jeg ikke bor i den ghettoen der.

Anonymkode: 2cf9f...8ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, July 23, 2017 den 12.54, AnonymBruker skrev:

Jeg var på vei fra hjembyen min for å besøke et vennepar. Jeg må gå til et sted like ved Oslo S som heter Gunerius for å ta bussen til dem. Der krydde det av narkomane. Ikke en, to eller tre, men det var flere titalls narkomane der. Der folk skal få vente på buss og trikk. Noe som ikke går ann uten å risikere å bli plaget. :hakeslepp: 

Flere av de snakker høyt om kjøp og salg av narkotika. De står skeivt og med knekken i beina. Det ser mildt sagt grusomt ut! Hvorfor gjør ingen noe med dette?

Jeg ble helt sjokkskadet av synet som møtte meg og hverken ville eller kunne stå midt i en klynge med narkomane så jeg gikk vekk fra det hølet der. Mitt vennepar kom og hentet meg og forteller at der nede står det mange narkomane. 

Tenker ingen på at det kan være farlig? Ekkelt er det også!! 

Anonymkode: 57da0...4c6

Rusomsorgen burde helt klart forbedres!

De er mennesker de også,  og har like stor rett til å oppholde seg i det offentlige rom akkurat som du har. Hva mener du skulle blitt gjort? Nektet dem adgang til offentligheten? Mange folk irriterer og fra frastøter meg også, men mine grunner for at jeg finner de frastøtende er ikke nok for å hindre de adgang til offentligheten.

Anonymkode: cae22...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri blitt plaget av verken narkomane eller romfolk. De eneste som ikke kan oppføre seg er ungdom som pusher Redd Barna og densalgs.

Anonymkode: 7665e...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...