Gå til innhold

Det kryr av narkomane i Oslo!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gunerius og Brugata er godt kjent som oppholdssted for rusavhengige. Det er bare 100 meter fra Prindsen mottakssenter som både har sprøyterom, feltpleie og akutt overnatting. Noe sted må de jo oppholde seg. Må vite at rusbehandling i Norge har null å tilby de som er såpass langt utpå som de du møter på ved Gunerius. 

Du har forresten en elendig holdning. De er bare mennesker som har kommet skeivt ut. Og de aller aller fleste har ingen interesse for deg. 

Anonymkode: 28fcf...938

Jeg forstår ts. Disse kan jo potensielt bli ganske farlige! De kan også bli desperate og finne på å rane folk, stjele, sloss, skyte... Noen få kan kanskje ikke være så skremmende, men flere titalls?

Anonymkode: cade0...fcc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på vei fra hjembyen min for å besøke et vennepar. Jeg må gå til et sted like ved Oslo S som heter Gunerius for å ta bussen til dem. Der krydde det av narkomane. Ikke en, to eller tre, men det var flere titalls narkomane der. Der folk skal få vente på buss og trikk. Noe som ikke går ann uten å risikere å bli plaget. :hakeslepp: 

Flere av de snakker høyt om kjøp og salg av narkotika. De står skeivt og med knekken i beina. Det ser mildt sagt grusomt ut! Hvorfor gjør ingen noe med dette?

Jeg ble helt sjokkskadet av synet som møtte meg og hverken ville eller kunne stå midt i en klynge med narkomane så jeg gikk vekk fra det hølet der. Mitt vennepar kom og hentet meg og forteller at der nede står det mange narkomane. 

Tenker ingen på at det kan være farlig? Ekkelt er det også!! 

Anonymkode: 57da0...4c6

De sto, ikke så verst skjermet på Plata før. (Sjøsiden av Oslo S). Så fikk de ikke stå der fordi noen syntes det var ekkelt. Og sånn blir disse stakkarene med knekk i knærne, jaget rundt i byen. Det er Oslo kommunes løsning, å jage dem rundt i byen. Istedenfor å ha steder de faktisk kan være - uten å plage folk som ikke synes de "ser pene ut".

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ts. Disse kan jo potensielt bli ganske farlige! De kan også bli desperate og finne på å rane folk, stjele, sloss, skyte... Noen få kan kanskje ikke være så skremmende, men flere titalls?

Anonymkode: cade0...fcc

Av og til danner de spontane gjenger som raner og stjeler og slåss, alt samtidig! Så... poof! Er de borte vekk igjen.

Anonymkode: 0e24d...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Av og til danner de spontane gjenger som raner og stjeler og slåss, alt samtidig! Så... poof! Er de borte vekk igjen.

Anonymkode: 0e24d...f7a

:overrasket:

Anonymkode: cade0...fcc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ts. Disse kan jo potensielt bli ganske farlige! De kan også bli desperate og finne på å rane folk, stjele, sloss, skyte... Noen få kan kanskje ikke være så skremmende, men flere titalls?

Anonymkode: cade0...fcc

Jeg vil heller gå gjennom et område med 30 narkiser enn et område med 30 romfolk. 

Anonymkode: 072e2...28a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller gå gjennom et område med 30 narkiser enn et område med 30 romfolk. 

Anonymkode: 072e2...28a

Jeg sier nei takk til begge deler. Det er ikke fordi at narkomane er "ekle" å se på. Jeg synes faktisk at det er et veldig trist syn. Men jeg er ikke naiv...

Anonymkode: cade0...fcc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier nei takk til begge deler. Det er ikke fordi at narkomane er "ekle" å se på. Jeg synes faktisk at det er et veldig trist syn. Men jeg er ikke naiv...

Anonymkode: cade0...fcc

Det er ikke jeg heller. Har bodd i Oslo siden 1977 og har aldri opplevd problemer med narkiser, ei heller om de har vært bråkete - da flytter man seg bare. Romfolk derimot er dessverre mye mer skremmende. 

Anonymkode: 072e2...28a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg heller. Har bodd i Oslo siden 1977 og har aldri opplevd problemer med narkiser, ei heller om de har vært bråkete - da flytter man seg bare. Romfolk derimot er dessverre mye mer skremmende. 

Anonymkode: 072e2...28a

Plutselig skjer det deg.

Jeg har selv aldri blitt ranet av hverken romfolk eller narkomane, men føre var.

Anonymkode: cade0...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kryr ikke av narkomane i Oslo, men du har vært på akkurat det stedet hvor myndigheten p.t. foretrekker at de mest nedkjørte rusmisbrukerne oppholder seg. Muligens er det fordi politiet kan holde en viss oversikt uten at det strengt tatt er nødvendig å forlate Sentrum politistasjon.

Og hvis man ikke en del av rusmiljøet selv så finnes de ikke farlige. Jeg ferdes der svært ofte, og har gjort det i mange år, og det mest plagsomme jeg har blitt utsatt for er å bli spurt om jeg har en røyk å bomme bort. Til tider har jeg vært vitne til voldsepisoder etc. (Kan se stedet store deler av dagen også...), men det har uten unntak kun involvert rusmisbrukere og vektere/politi. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat buss/trikkestoppet som heter Brugata er der det er verst i hele byen. Enig i at det er et trist syn, men de er ikke spesielt farlige. Det er bare å ta trikken eller bussen fra en annen holdeplass i nærheten hvis man vil unngå de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bygd kommer TS  fra hvis "flere titalls" samlet på ett sted = "det kryr"? Oslo har 600 000 innbyggere.

Anonymkode: 0fe5a...a92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

De sto, ikke så verst skjermet på Plata før. (Sjøsiden av Oslo S). Så fikk de ikke stå der fordi noen syntes det var ekkelt. Og sånn blir disse stakkarene med knekk i knærne, jaget rundt i byen. Det er Oslo kommunes løsning, å jage dem rundt i byen. Istedenfor å ha steder de faktisk kan være - uten å plage folk som ikke synes de "ser pene ut".

Folk fra midtøsten ligner ikke grisen og de klarer ikke engang å passe på seg selv. De burde også få sin egen plass å henge, med andre likesinnede som også liker å stå en gjeng på stedet hvil en random plass. Der kan de glo på hverandre så mye de vil. Høres perfekt ut. Som et slags lekeland med mange av dem selv, med samme type hobby. 

Der kan de samle seg opptil 100 gjenger og sosialisere. Kanskje de gjør noe konstruktivt med fritidsproblemene. 

 

Anonymkode: b7bfc...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ts. Disse kan jo potensielt bli ganske farlige! De kan også bli desperate og finne på å rane folk, stjele, sloss, skyte... Noen få kan kanskje ikke være så skremmende, men flere titalls?

Anonymkode: cade0...fcc

Greit nok at hun blir skremt, men man kan ikke nekte folk å samle seg på bakgrunn av at man tror de plutselig kan finne på noe farlig på grunn av "typen" de er... Når ts skriver "hvorfor er det ingen som gjør noe" etc. Så høres det ut som hun nesten tror det er ulovlig for dem å stå der, og at det bare er å jage de vekk fordi de eksisterer og er narkomane på et offentlig sted. Jeg er enig i at noe (mye) burde gjøres for rusavhengige men det er ikke bare å fjerne dem med en håndvending heller. 

 

Anonymkode: ff077...565

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

De sto, ikke så verst skjermet på Plata før. (Sjøsiden av Oslo S). Så fikk de ikke stå der fordi noen syntes det var ekkelt. Og sånn blir disse stakkarene med knekk i knærne, jaget rundt i byen. Det er Oslo kommunes løsning, å jage dem rundt i byen. Istedenfor å ha steder de faktisk kan være - uten å plage folk som ikke synes de "ser pene ut".

De har heldigvis gått bort fra dette nå. Det tok bare rundt 30 år med jage - la dem finne et nytt tilholdssted - jage - nytt tilholdssted etc. før man skjønte at det var meningsløst. Der de står nå er nok det beste av alternativene. Det er nært politistasjonen, legevakta og andre hjelpesentraler og ikke minst er det ingen barneskoler eller barnehager i nærheten.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier nei takk til begge deler. Det er ikke fordi at narkomane er "ekle" å se på. Jeg synes faktisk at det er et veldig trist syn. Men jeg er ikke naiv...

Anonymkode: cade0...fcc

Mener du at det er din rett å ferdes fritt i byen uten å se noe som gjør deg trist? Sorry, men byen er for alle, også de som ikke har trukket vinnerloddet. Hvis du blir såpass lei deg kan du hjelpe dem ved å engasjere deg ruspolitisk, dele ut rent brukerutstyr eller donere penger til blåkors. Eller er det mer "ute av øye, ute av sinn" du ønsker deg?

Anonymkode: db9ca...de1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ligger Sentrum politistasjon et lite steinkast unna, så det er ingen stor grunn til å bli veldig bekymret.

Noen av de narkomane kan være litt grinete av ulike grunner, andre har en annen agenda der og da. De av oss som passerer ved Gunerius et par ganger om dagen er svært lite redde. Ikke glo. Oppfør deg høflig og helt vanlig om du blir snakket til. Folk er folk, uansett hva de sliter med.

 

Anonymkode: 9a562...ddf

Enig. Jeg er også i Guneriusområdet flere ganger hver dag og er ikke redd. Hvis man oppfører seg normalt og høflig skjønner rusmisbrukerne fort at man er helt uinteressant for dem. Av og til er det noen som virker aggressive så da går jeg bare litt unna. Selv om jeg er der veldig ofte ser jeg faktisk veldig lite bråk, og når det skjer er vekterne og politiet raskt på pletten. Man kan jo se sentrum politistasjon fra Storgata/Hammersborggatakrysset.

Jeg har forståelse for at det kan virke skremmende på en person som har levet avskjermet hele livet og så brått møter Sør-Norges samlede rusmiljø på et lite sted. Men slapp av og bytt buss/kjøp mat/gå forbi/eller hva du nå skulle. Rusmisbrukerne vil helst ha minst mulig med deg å gjøre også :) 

Anonymkode: 0a752...eda

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har heldigvis gått bort fra dette nå. Det tok bare rundt 30 år med jage - la dem finne et nytt tilholdssted - jage - nytt tilholdssted etc. før man skjønte at det var meningsløst. Der de står nå er nok det beste av alternativene. Det er nært politistasjonen, legevakta og andre hjelpesentraler og ikke minst er det ingen barneskoler eller barnehager i nærheten.

Anonymkode: db9ca...de1

En drøy en var i Bergen når de stengte parken. Da viste de alle narkomane (uten at de hadde gjort annet enn å være narkomane) ut av sentrum, og ga dem et kart over områder de ikke hadde lov å oppholde seg :Pvet ikke om jeg skal le eller grine av at det er mulig å komme på noe sånt og tro at det er greit. 

Anonymkode: ff077...565

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Alle" narkomane trekker inn til storbyer, fordi det er der man kan være mest mulig anonym og finne et rusmiljø. Oslo er den største byen, og Oslo har derfor det største rusmiljøet. I tillegg har du oppholdt deg på Oslos suverent største åpne russcene, altså ved Brugata. Det kryr ikke av narkomane overalt i Oslo, og det er ikke sånn at oslofolk stort sett er narkomane. 

Men de er helt greie, egentlig. De er sløve, de snakker om narkotika og de ser kanskje litt rart på deg. Men de er stort sett helt harmløse, og jeg har på drøyt 25 år i Oslo nå ikke opplevd annet enn at en av dem snakket litt høyt til meg en gang. De er dessverre rusavhengige, og det er verst for dem. Det er veldig lite vondt i dem. 

Det som er skammelig er selvfølgelig at de ikke får mer hjelp, selv om det dessverre ikke er alle man uten videre kan hjelpe heller. At de i det minste får være her i byen sammen, der man oppdager det om de tar overdoser og man kan kan holde et visst oppsyn, er bedre enn å stue dem bort for å verne særdeles sarte sjeler mot synet av nød.

Anonymkode: 50116...d11

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har heldigvis gått bort fra dette nå. Det tok bare rundt 30 år med jage - la dem finne et nytt tilholdssted - jage - nytt tilholdssted etc. før man skjønte at det var meningsløst. Der de står nå er nok det beste av alternativene. Det er nært politistasjonen, legevakta og andre hjelpesentraler og ikke minst er det ingen barneskoler eller barnehager i nærheten.

Mener du at det er din rett å ferdes fritt i byen uten å se noe som gjør deg trist? Sorry, men byen er for alle, også de som ikke har trukket vinnerloddet. Hvis du blir såpass lei deg kan du hjelpe dem ved å engasjere deg ruspolitisk, dele ut rent brukerutstyr eller donere penger til blåkors. Eller er det mer "ute av øye, ute av sinn" du ønsker deg?

Anonymkode: db9ca...de1

Ja snakk om å kverulere og å med vilje misforstå ;)

Anonymkode: cade0...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg heller. Har bodd i Oslo siden 1977 og har aldri opplevd problemer med narkiser, ei heller om de har vært bråkete - da flytter man seg bare. Romfolk derimot er dessverre mye mer skremmende. 

Anonymkode: 072e2...28a

Hverken romfolk eller narkomane er et hyggelig syn. Det er lov å ta forhåndsregler for det er en kjent sak at narkomane og romfolk kan stjele, knivstikke, true og rane folk. Han ene veltet nesten på meg. Han klarte ikke holde balansen. En annen syklet nesten på meg og skjønte ikke eller GADD ikke stoppe for meg. 

Og ja, da kan jeg heller stille meg på en annen stasjon.

Anonymkode: 57da0...4c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanHelge

Oslo er en trist skue, jeg ser på deler av Oslo som en slum hvor menneskelige tragedier er for sterkt synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...