Gå til innhold

Går nordmenn mot å bli mye mørkere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg såg for litt siden på gamle norske serier og jeg la merke til at personene var mye lysere i håret enn de er i dag. Alle hadde blå øyne. I dag er det annerledes, der folk er begynt å bli mye mørkere.

Jeg synes det kan virke som om særlig jentunger liker mørkt hår osv. på menn. Mens menn flest ikke bryr seg om hårfarge osv. på kvinnen. 

Kan kvinners seksualitet være årsaken til dette? At vi mister den nordiske særegenheten?

Anonymkode: 754c4...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordmenn har historisk sett ikke vært så blonde og blåøyde, mye pga handel med blandt annet Tyskland , Spania etc. Så har vi vikingtiden hvor vi mixet oss med irer og engelskmenn og ja.. og så er det mange som har taterblod, og nordlendinger med samerøtter. 

Anonymkode: 9dc4c...47a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn har historisk sett ikke vært så blonde og blåøyde, mye pga handel med blandt annet Tyskland , Spania etc. Så har vi vikingtiden hvor vi mixet oss med irer og engelskmenn og ja.. og så er det mange som har taterblod, og nordlendinger med samerøtter. 

Anonymkode: 9dc4c...47a

Klart noen har gjort det, men nordmenn har da alltid hatt nordiske trekk. Så det der er jo bare tull.

Anonymkode: 754c4...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo vært mixing med inuitter også. De har aner fra Øst-Asia.

Anonymkode: 10cf7...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en god beskrivelse (med kilde) av hva nordiske trekk innebærer? :) 

Anonymkode: d0bdf...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du en god beskrivelse (med kilde) av hva nordiske trekk innebærer? :) 

Anonymkode: d0bdf...d1a

Nordiske trekk: omkring 182 cm for menn, blå øyne, lyst hår, tynn nese (ofte med bøyd neseben), langt og ikke bredt hode.

Anonymkode: 754c4...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være et resultat av kvinners smak - ja. Som kjent står kvaliteter som "høy og MØRK" svært høyt hos damene.

I tillegg har vi globaliseringen ; den andelen av befolkningen som har høyest vekst er ikke nordiske. 

Det å være blond og blåøyd er faktisk skjellsord idag. Blond = dum. Blåøyd = Naiv, godtroende, fjols.Dette er selvfølgelig tull fra ende til annen men det er et faktum at blå øyne og blondt hår blir sett på negativt.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nordiske trekk: omkring 182 cm for menn, blå øyne, lyst hår, tynn nese (ofte med bøyd neseben), langt og ikke bredt hode.

Anonymkode: 754c4...e54

Ok. Hvor finner jeg mer informasjon om dette? Det kommer ikke opp noe særlig når jeg søker på google om hva nordiske trekk innebærer :) Kun en hel del om skattetrekk :P 

Anonymkode: d0bdf...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunt hår er da et like nordisk trekk som blondt. Mange nordmenn er mørke i håret. Jeg er det selv, men med kritthvit hud som aldri blir brunere i sola. Slekten min stammer fra Nord-Norge og jeg kjenner til slekt helt tilbake til vikingtiden. 

Anonymkode: f6b85...63b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hvor finner jeg mer informasjon om dette? Det kommer ikke opp noe særlig når jeg søker på google om hva nordiske trekk innebærer :) Kun en hel del om skattetrekk :P 

Anonymkode: d0bdf...d1a

Det her er vel ganske allment 

Anonymkode: 754c4...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror skuespillere i gamle norske serier var representative for resten av befolkninga tar du grundig feil.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, filifjonka skrev:

Om du tror skuespillere i gamle norske serier var representative for resten av befolkninga tar du grundig feil.

Det jeg mente var film av vanlige folk. Altså i serier der de vist folk på gata eller publikum.

Anonymkode: 754c4...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her er vel ganske allment 

Anonymkode: 754c4...e54

Kanskje det. Men da bør det være lett for deg å komme med en kilde som underbygger påstandene dine :)  Slik at vi alle vet at vi er enige om hvilken trekk det er snakker om, og har noen gode kilder på at det faktisk stemmer, før vi drar noen konklusjoner slik at vi får en mest mulig konstruktiv debatt basert på fakta og ikke synsing og "jeg har hørt", "jeg tror", "stereotypene tilsier at" oppfatninger :) 

Anonymkode: d0bdf...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får håpe verdens befolkning blir mixet sammen til kremet mulattfarge til slutt. Kanskje det er den eneste måten verden blir kvitt rasisme

Anonymkode: 45fca...df5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mente var film av vanlige folk. Altså i serier der de vist folk på gata eller publikum.

Anonymkode: 754c4...e54

Hva da, "Smil til det skjulte kamera"? Ikke greit å vita hva du mener når du er så lite spesifikk. Hva er norske serier da, eksempler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får håpe verdens befolkning blir mixet sammen til kremet mulattfarge til slutt. Kanskje det er den eneste måten verden blir kvitt rasisme

Anonymkode: 45fca...df5

Så du mener det er så fryktelig at noen vil bevare egne særtrekk? Merkelig verden vi lever i i dag 

Anonymkode: 754c4...e54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordiske trekk: omkring 182 cm for menn, blå øyne, lyst hår, tynn nese (ofte med bøyd neseben), langt og ikke bredt hode.

Anonymkode: 754c4...e54

Lyst hår? Nope,  99% av alle "blondiner " i Norge har bleket håret.  I Sverige er det derimot mange flere naturlige lys blond.  Som meg selv 

Anonymkode: a884e...470

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på åttitallet. 85% av jentene var kommunegrå mus. Omtrent samtlige valgte å bleke eller farge håret. Ergo styres det av mote, ikke gener. De som bleket det ihjel i russetiden har for tiden nesten svart hår og overdrevent brede øyenbryn som er påtegnet etter at de brukte flere tiår på å nappe dem for tynne. 

Anonymkode: 20eda...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, filifjonka skrev:

Hva da, "Smil til det skjulte kamera"? Ikke greit å vita hva du mener når du er så lite spesifikk. Hva er norske serier da, eksempler?

 

Bare så kort tilbake som til 90-tallet. På programmene til Harald Eia og Bård Tufte Johannsen. Da var de fleste mennene ganske lyse i luggen. I dag derimot er det helt annerledes. Det var et skifte mellom de som ble født ca. 60- og 70-tallet til de som ble født nå og på 80 og 90-tallet.

Anonymkode: 754c4...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler en god definisjon på hva nordisk utseende er i innleggene over. Jeg kan heller ikke hoste opp noen gode definisjoner på hva nordisk utseende innebærer, men i Norge og Skandinavia er både blondt, brunt samt rødt/rødblondt hår vanlig. Blå, brune, grønne og grå øyne er også vanlige øyefarger her til lands. 

Å definere kun blondt/lyst hår og blå øyne som nordiske/norske særtrekk blir derfor litt snevert - iallefall etter min mening. 

Anonymkode: 29180...28b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...