Gå til innhold

Pleieassistent - Kollegaer som ikke gjør jobben sin..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, du jobber som pleieassistent. Det er faktisk jobben din å dusje pasienter. Du er der for å utføre slike oppgaver slik at fagarbeiderne eller sykepleierne skal få gjort de oppgavene som bare de har kompetanse til. 

Som sykepleier tar jeg gjerne en dusjing (skjønner ikke hvorfor det blir fremstilt så negativt? Jeg synes ikke det er spesielt "pes" å dusje pasienter), men dersom jeg har to blodprøver og medisinutdeling den morgenen delegerer jeg dusjingen til pleieassistenten. Er vi flere sykepleiere er det klin det samme om jeg delegerer blodprøver eller dusjing bort. Skjønner du hva jeg mener? 

Jeg synes forresten at det er en uting at dusjing av pasienter blir fremstilt om et stort slit som man helst vil slippe unna. 

Anonymkode: 8a554...ddd

Dette er også jobben til den andre ansatte. 

Og nei, denne ansatte er ikke opptatt med blodprøver og medisinutdeling når hun sitter med mobilen sin eller tar hånd om skift av seng. 

Hold deg til saken og ikke dra inn dine egne jobbrelaterte situasjoner. 

Anonymkode: 7983d...c51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, du jobber som pleieassistent. Det er faktisk jobben din å dusje pasienter. Du er der for å utføre slike oppgaver slik at fagarbeiderne eller sykepleierne skal få gjort de oppgavene som bare de har kompetanse til. 

Som sykepleier tar jeg gjerne en dusjing (skjønner ikke hvorfor det blir fremstilt så negativt? Jeg synes ikke det er spesielt "pes" å dusje pasienter), men dersom jeg har to blodprøver og medisinutdeling den morgenen delegerer jeg dusjingen til pleieassistenten. Er vi flere sykepleiere er det klin det samme om jeg delegerer blodprøver eller dusjing bort. Skjønner du hva jeg mener? 

Jeg synes forresten at det er en uting at dusjing av pasienter blir fremstilt om et stort slit som man helst vil slippe unna. 

Anonymkode: 8a554...ddd

Jeg tenker litt det samme. Selvsagt kan det være litt krevende når en pasient trenger mye assistanse eller er "vanskelig", men det er viktig å tenke at de aller færreste gjør seg "vanskelig" bare for å være drittsekk. Kanskje man burde blitt litt flinkere til å prøve å se årsakene til at en atferd er som den er. I grunnen burde vi passe oss ganske mye for å kalle et medmenneske for "vanskelig". Å være pleietrengende er ingen dans på roser og man skal være forsiktig med måten man ordlegger seg på. 

Jeg syntes dusjing kan være en hyggelig opplevelse på mange måter :) På gode dager sang vi sammen mens på dårlige dager kunne dusj-situasjonen være en mulighet til å skape velvære for pasienten. Da tok man seg råd til tre ekstra minutter med smøring med fuktighetskrem på føtter og hender for eksempel. 

Det er også viktig å huske på at holdninger smitter. Går man inn i en dusj-situasjon med tanker om at "pokker. Må jeg gjøre dette nå igjen?", så merker pasientene at du er ukomfortabel eller negativ. Det kan føre til at situasjonen eskalerer i negativ retning og det kan bli en evig ond sirkel for alle parter. Vi hadde mye fokus på at dusjing skulle være en god opplevelse for både hjelper og pasient og det tror jeg at det i stor grad ble når vi gikk inn med en positiv holdning.

Skjevfordeling av arbeidsoppgaver skaper selvsagt misnøye, men da bør man ta det opp med leder på en saklig og ordentlig måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg tenker litt det samme. Selvsagt kan det være litt krevende når en pasient trenger mye assistanse eller er "vanskelig", men det er viktig å tenke at de aller færreste gjør seg "vanskelig" bare for å være drittsekk. Kanskje man burde blitt litt flinkere til å prøve å se årsakene til at en atferd er som den er. I grunnen burde vi passe oss ganske mye for å kalle et medmenneske for "vanskelig". Å være pleietrengende er ingen dans på roser og man skal være forsiktig med måten man ordlegger seg på. 

Jeg syntes dusjing kan være en hyggelig opplevelse på mange måter :) På gode dager sang vi sammen mens på dårlige dager kunne dusj-situasjonen være en mulighet til å skape velvære for pasienten. Da tok man seg råd til tre ekstra minutter med smøring med fuktighetskrem på føtter og hender for eksempel. 

Det er også viktig å huske på at holdninger smitter. Går man inn i en dusj-situasjon med tanker om at "pokker. Må jeg gjøre dette nå igjen?", så merker pasientene at du er ukomfortabel eller negativ. Det kan føre til at situasjonen eskalerer i negativ retning og det kan bli en evig ond sirkel for alle parter. Vi hadde mye fokus på at dusjing skulle være en god opplevelse for både hjelper og pasient og det tror jeg at det i stor grad ble når vi gikk inn med en positiv holdning.

Skjevfordeling av arbeidsoppgaver skaper selvsagt misnøye, men da bør man ta det opp med leder på en saklig og ordentlig måte. 

Jeg får ikke inntrykk av at TS ikke liker å dusje pasienter eller mener det er noe ork. Poenget er jo at det er en skjevfordeling i arbeidsmengde og at TS sliter seg ut mens den ansatte bare gjør lette arbeidsoppgaver. For det kan absolutt være slitsomt å dusje pasienter. 

Anonymkode: 7983d...c51

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på sykehjem jobber man jo vakter. Så du har jo ikke hver vakt med denne ansatte. Kanskje denne ansatte av en eller annen grunn "alltid" dusjer pasienter og gjør annet tungt arbeid de andre vaktene hun har, hvor dere ikke jobber sammen? Kanskje hun også blir litt sliten. Selvfølgelig det er jo arbeidet deres, men det er lov å bli sliten av å gjøre like oppgaver hele tiden og ikke ha variasjon. Kanskje hun har en "grunn" til å spørre deg og selv gjøre noe annet. 
Uansett du har jo lov å si nei. Det går an å si "vet du egentlig så tenkte jeg at jeg kunne stelle x og x i dag og at du gjerne kunne ta dusjingen av x. Siste uken har jo du fordelt de som skal dusje til meg :) ". Da tar hun jo sikkert hintet og forstår at du merker det. 
Du kan jo også være i forkant når dere fordeler pasienter til stell og si at du kunne tenke deg og stelt den og den. 

Husk også at dusjing er en helt vanlig oppgave. Du er på arbeid. Så håper ikke du mener at dusjing er "tungt"/kjedelig. Det er også mange andre oppgaver som krever sitt på en vakt. Deltar du på disse også? En del oppgaver er litt "skjulte", altså at nyansatte får gjerne ikke med seg helt hva de andre gjør. Type skyllerom, fylle på utstyr på rom, vaske rullestoler/rullatorer, skrive rapport, oppdatere seg på de pasientene man er primærkontakt for (de fleste sykehjem har vel dette), fylle ut skjema og diverse for de man er primærkontakt for, prate med pårørende som lurer på sitt, bestille tøy (sengetøy, håndkler osv), bestille matvarer...Og dette er gjerne ting som gjør at man må ha tilgang til journal, må ha tilgang til forskjellige systemer, samt opplæring. Altså de faglærte/faste ansatte har det og må kanskje bruke litt av arbeidsdagen sin på det. + har man arbeidet der en stund så vet man også hvilke "skjulte" oppgaver som skal gjøres, og gjør det gjerne litt på autopilot, uten at nyansatte får det med seg. 

Endret av Luckiness
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er er typisk yrke hvor mange sluntrer unna og ikke gidder yte så mye. Er jo ikke så rart, man får liksom ikke bonus på 100.000 eller lønnstillegg, eller engang en klapp på skuldra, om man gjør en ekstra god jobb.

Anonymkode: 36b88...8c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehjemmet jeg jobbet som assistent i helger, så hadde de dusjedager på pasientene i ukedagene. Og når jeg leste igjennom der, var det de som var 1´er, 2´er etc som hadde de forskjellige oppgavene. Det er helt greit å spørre innimellom hvis det er noe som står på der og da, men å spørre hver gang er ikke greit. Jeg følte og at jeg i starten ble satt på pasienten som alltid våknet med bleia full av avføring om morgenen og som var veldig vanskelig pasient. Dette var i opplæringsfasen og blant de første gangene på jobb. Jeg synes det er litt i overkant og jeg å sette ufaglærte på slike caser hvor hygiene og vask er vesentlig. Vi var selvfølgelig to på pasienten, men jeg skulle vaske. Jeg har ingenting i mot å vaske andres avføring, og det er vi som kan hjelpe de til å bli tørre og rene, men likevel. Det er noe som heter å jobbe seg oppover og gradvis. Her var det om å gjøre å få de vanskeligste casene med en gang. 

Dette var litt off the topic, men det var ganske frustrerende å se hvordan ting blir gjort på sykehjem og hvor slurvete mange av de som hadde jobbet der lenge var, sånn som med personlig hygiene hos pasientene som ikke kunne stelle seg selv. 

Anonymkode: d26b9...911

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår deg utrolig godt! Ser mange kommenterer (da flere sykepleiere?!) at dette er noe TS skal finne seg i fordi hun er pleieassistent men det er bare tull 😂 

Jeg er nyutdannet fagarbeider og har blitt behandlet på denne måten MANGE ganger av sykepleiere og hjelpepleiere som elev og lærling. Forferdelig tragisk. Ser også at flere skriver at de har andre arbeidsoppgaver, men hvis det å sitte på mobilen er en arbeidsoppgave så vet jammen ikke jeg! Synd at man er lat og gir faen på jobb, klart skal man rulere - i tillegg er det helsefagarbeideren og sykepleieren som har rett kompetanse ift. Observasjoner og andre ting under dusj så det er faktisk en viktig arbeidsoppgave de skal gjøre!  

Trist at folk tenker slik i helsenorge i dag. Det er en av flere store grunner til at pasienter ikke har det bra på forskjellige måter. Som noen skrev tidligere her blir pleieassistenter satt på "vanskelige" pasienter som krever to. Dette er UTEN tvil en arbeidsoppgave for en fagarbeider/sykepleier med god kompetanse for å trygge pasienten i gjøremålet sitt. 

Du burde gi beskjed, TS. Men ikke forvent å bli populær etterpå.. desverre. 

  

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du mener, men det er ikke så enkelt å si nei når man blir spurt på en sånn måte. Og jeg vil jo gjerne gjøre en god jobb og ha et godt forhold til mine kollegaer. Føler det blir litt dårlig stemning dersom jeg skal svare sånn. 

Anonymkode: eb61b...949

Dine kolleger har lært seg at du er en dørmatte som tar alle de kjipeste oppgavene uten å mukke. Derfor ender du med de oppgavene ingen egentlig ønsker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter grenser for meg selv, det er slik jeg løser slike situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg setter grenser for meg selv, det er slik jeg løser slike situasjoner.

Hvordan gjør du det? 

Anonymkode: 18963...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt dusjingen og brukt tiden godt på badet,og fått gitt bruker litt  kvalitets tid,er ikke for mye av det rundt om på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som pleieassistent i flere år og lot meg bli utnytta litt i starten. Jeg har blitt veldig flink til å sette ned foten å si at arbeid skal fordeles likt. Det var sure miner i starten, men vi pleieassistenter har slått oss sammen på jobb og sagt at nok er nok 😊 nå får vi stort sett fordelte arbeidslister, men hvis en pleieassistent alltid får det tyngste så sier vi i fra.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt det opp både med kollega og sjefen :)

Anonymkode: cca94...e57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2017 den 20.43, AnonymBruker skrev:

Men altså, du jobber som pleieassistent. Det er faktisk jobben din å dusje pasienter. Du er der for å utføre slike oppgaver slik at fagarbeiderne eller sykepleierne skal få gjort de oppgavene som bare de har kompetanse til. 

Som sykepleier tar jeg gjerne en dusjing (skjønner ikke hvorfor det blir fremstilt så negativt? Jeg synes ikke det er spesielt "pes" å dusje pasienter), men dersom jeg har to blodprøver og medisinutdeling den morgenen delegerer jeg dusjingen til pleieassistenten. Er vi flere sykepleiere er det klin det samme om jeg delegerer blodprøver eller dusjing bort. Skjønner du hva jeg mener? 

Jeg synes forresten at det er en uting at dusjing av pasienter blir fremstilt om et stort slit som man helst vil slippe unna. 

Anonymkode: 8a554...ddd

For en holdning.  Sykepleiere med en slik holdning slår jeg hardt ned på!! Jeg er selv pleieassistent og sitter med mye mere erfaring enn nyutdannede sykepleiere.  Skal si de spør meg både om sårstell og diverse annet 😉 skal jeg bare si: nei det er din jobb å kunne, så det gidder jeg ikke vise deg? Jeg er kommende sykepleier og hadde jeg møtt på deg på min arbeidsplass med slike holdninger skal jeg love deg at du hadde fått høre det...det er nemlig helt uakseptabelt. Sjefen har også jobbet mye med slike holdninger på jobb og kaller inn enkelte til møte som nettopp tenker som deg 😉

 

Anonymkode: cca94...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykepleier, nå jobber jeg riktignok på natten, så dusjinger utgår jo, men vi legger flere og tar noen opp, de som f.eks våkner tidlig, eller skal til legen/sykehuset osv. Kunne virkelig ikke falt meg inn å be en kollega, stort sett helsefagarbeider, noen gange rogså assistenter gjøre dette for at jeg skal slippe. Dette bytter vi på. Om jeg må delegere det videre er det fordi det har skjedd noe som kun jeg som spl kan gjøre. F.eks å gi smertestillende injeksjon, rykke ut på en annen alarm, eller hjelpe noen på andre avdelinger. Skulle bare mangle at vi alle deler på stell. Og i et stell, eller dusj som du beskriver så er det jo da man virkelig kan observere pasienten og få mye ut av jobben som sykepleier/helsefagarbeider. 

Ta det opp med sjefen, at noen ofte lurer seg unna og gir det bort, gjerne om det er den/de samme hver gang. 

Anonymkode: b364f...5ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en holdning.  Sykepleiere med en slik holdning slår jeg hardt ned på!! Jeg er selv pleieassistent og sitter med mye mere erfaring enn nyutdannede sykepleiere.  Skal si de spør meg både om sårstell og diverse annet 😉 skal jeg bare si: nei det er din jobb å kunne, så det gidder jeg ikke vise deg? Jeg er kommende sykepleier og hadde jeg møtt på deg på min arbeidsplass med slike holdninger skal jeg love deg at du hadde fått høre det...det er nemlig helt uakseptabelt. Sjefen har også jobbet mye med slike holdninger på jobb og kaller inn enkelte til møte som nettopp tenker som deg 😉

 

Anonymkode: cca94...e57

Greit nok at holdningen ikke er den beste, men de er du som er livssfarlig her med å tro at du kan MYE mer enn en utdannet sykepleier. Slike folk som ikke evner å se sin egen begrensning eller kompetanse er farlige!!!! SKjerp deg og kom deg ned på jorden igjen. Vent til du er utdannet og se forskjellen. 

Anonymkode: b364f...5ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at holdningen ikke er den beste, men de er du som er livssfarlig her med å tro at du kan MYE mer enn en utdannet sykepleier. Slike folk som ikke evner å se sin egen begrensning eller kompetanse er farlige!!!! SKjerp deg og kom deg ned på jorden igjen. Vent til du er utdannet og se forskjellen. 

Anonymkode: b364f...5ab

Jeg sitter med mere erfaring, ikke nødvendigvis kompetanse. Mtp på at jeg har mange år i helsevesenet så vet jeg at jeg kan mye mer enn nyutdannende på enkelte områder.  Det har jeg jo fått bekreftet av både arbeidsgivere og kollegaer, så beklager hvis du følte deg meget truffet ;) 

Anonymkode: cca94...e57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter med mere erfaring, ikke nødvendigvis kompetanse. Mtp på at jeg har mange år i helsevesenet så vet jeg at jeg kan mye mer enn nyutdannende på enkelte områder.  Det har jeg jo fått bekreftet av både arbeidsgivere og kollegaer, så beklager hvis du følte deg meget truffet ;) 

Anonymkode: cca94...e57

Jeg føler meg ikke truffet, jeg syns holdningen din er skremmende. Viktigste er at man hjelper hverandre og drar nytte av den erfaringen man har, ikke tror man er bedre enn andre bare fordi de er nyutdannet.  Selv hadde jeg 7 år som hj.pl før jeg ble ferdig spl for 10 år siden. Jeg hadde likevel respekt for faget og mine kollegaer og var ydmyk. 

Anonymkode: b364f...5ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
På 17.7.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

For en holdning.  Sykepleiere med en slik holdning slår jeg hardt ned på!! Jeg er selv pleieassistent og sitter med mye mere erfaring enn nyutdannede sykepleiere.  Skal si de spør meg både om sårstell og diverse annet 😉 skal jeg bare si: nei det er din jobb å kunne, så det gidder jeg ikke vise deg? Jeg er kommende sykepleier og hadde jeg møtt på deg på min arbeidsplass med slike holdninger skal jeg love deg at du hadde fått høre det...det er nemlig helt uakseptabelt. Sjefen har også jobbet mye med slike holdninger på jobb og kaller inn enkelte til møte som nettopp tenker som deg 😉

 

Anonymkode: cca94...e57

Hva er det du reagerer så sterkt på i dette innlegget ? 

Hvorfor skal du dra inn at du kan mer enn sykepleiere?

Hva er relevansen til at du kan så mye mer, enn en annen yrkesgruppe, i forhold til det som står i HI? 

Ærlig talt fremstår dette innlegget ditt som en arrogant "besserwisser" kollega som synes selv at han/hun er kongen på haugen.

Tviler på at det skaper særlig godt arbeidsmiljø.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke vanskeligheter med å tro på historien din TS. Det er dessverre mange der ute som bevisst utnytter pleieassistenter. Noen kan nok dessverre rettferdiggjøre tankegangen sin med at "Ja,men jeg har jobbet her mange år så jeg må ikke slite meg ut, men la de unge og spreke pleieassistentene ta oppgavene". Uten at de tenker på at en må ta vare på pleieassistenene også og behandle alle likt. Jeg tror gjerne på at vedkommende bevisst lar deg ta de tyngste oppgavene når det egentlig skal gå på rullering. Jeg synest du bør ta det opp med vedkommende og om det ikke går så kan du ta steget videre. Skjer det ikke forbedring hadde jeg vurdert å skifte jobb. 

Jeg er så glad for at jeg nå jobber på et sted der man er veldig opptatt av å ta godt vare på vikarene. Det har til og med blitt ytret av avdelingsleder at en setter helst de fast ansatte på de tyngste pasientene for å verne vikarene. Vi blir veldig satt pris på. Vi holder tross alt avdelingene i gang når mange av de fast ansette er på feriene og vi tar gjerne også masse ekstra helgearbeid slik at de fast ansette slipper å jobbe unødig ekstra.

Jeg synest man ærlig skal få si at dusjing er tungt. Noen her får det til å høres så rosenrødt ut nesten. Personelig er jeg ikke veldig glad i dusjing fordi jeg alltid blir veldig svett/klam av prosessen, og uansett om jeg har på overtrekk på skoene så ender jeg opp med å bli våt på føttene. Badet skal være varmt fordi brukeren ikke skal fryse, vatn varmt. Man står der i arbeidsklær. I tillegg må man gjerne være litt rask med å tørke og kle på for at pasienten ikke skal fryse unødig. Det er rett og slett fysisk tungt. Jeg synest selvfølgelig at det er kjekt at brukeren får seg en dusj, og blir ren og pen. Liker også gjerne å smøre inn krem, børste håret etterpå o.s.v., men det endrer ikke det faktum at jeg synest det er tungt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2017 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg ikke truffet, jeg syns holdningen din er skremmende. Viktigste er at man hjelper hverandre og drar nytte av den erfaringen man har, ikke tror man er bedre enn andre bare fordi de er nyutdannet.  Selv hadde jeg 7 år som hj.pl før jeg ble ferdig spl for 10 år siden. Jeg hadde likevel respekt for faget og mine kollegaer og var ydmyk. 

Anonymkode: b364f...5ab

Det er det dessverre ikke alle sykepleiere som er 👌viser respekt og er ydmyk altså 😉 men flott at du er det. Spesielt ser fag veldig ned på ufaglærte 

Anonymkode: cca94...e57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...