Gå til innhold

Pleieassistent - Kollegaer som ikke gjør jobben sin..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som pleieassistent på et gamlehjem. Jeg føler ofte at det "verste" arbeidet blir lagt over på meg. F.eks dusjing. Da jeg var på jobb på mandag spurte hun ene jeg var på jobb sammen med om jeg kunne dusje en av pasientene. Og det var helt greit det. Mne hvorfor spør om hun om jeg kan gjøre det når hun kan gjøre det selv? Dagen etter var det en ny pasient som skulle dusje. Og da spør hun om jeg kan dusje han dersom hun skifter på sengetøyet.. Jeg kunne jo ikke si nei.
Jeg syns dette blir ganske ujevn arbeidsfordeling og det skjer hele tiden. Og spesielt med en viss kollega. Når man blir spurt om å gjøre noe, så sier man jo ikke nei, men det blir ganske irriterende.
En annen gang jeg var på jobb med henne spurte hun om jeg kunne dusje en pasient igjen. Jeg gjorde det jeg. Tenkte kanskje at hun hadde noe annet hun måtte gjøre ettersom hun er fagarbeider. Men neida. Da jeg var ferdig med dusjingen og helt svett og utslitt, da sitter hun på kontoret og ser på telefonen sin.
Merker ofte det at hun er rask med å gjøre de enkleste tingene så hun skal slippe det som er tungt.. Jeg tenker jo at da kan man vel heller hjelpe hverandre.
Vi må også varme opp maten, og det er middag 12.30. Jeg tenker at da er det ikke nødvendig å sette på middagen før 11.30, men sånn at det skal virke som at hun gjør noe så setter hun den på 10.30 for så å stå å røre i maten helt fram til middag..
Jeg liker å ha noe å gjøre når jeg er på jobb, så jeg gjør ofte ting frivillig, som f.eks å vaske på kjøkkenet. Noe som aldri blir gjort. Dette er noe jeg gjør når det ikke er noe å gjøre ellers. Mens jeg da står å gjør dette sitter de andre inne på kontoret og skravler.

Hva gjør man med slike folk?

Anonymkode: eb61b...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pastpresent

Det er vanlig å fordele pasienter på morgenen. Da må de dusje sine egne. Snakk med AVD.leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp direkte og gi grei beskjed. Noen velger seg på at andre gjør de tyngste jobbene og slipper lett unna selv. Ikke la deg lure av slike snyltere.

Anonymkode: 04ed7...3e9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo melde det inn som sak på personalmøte? "jevnere fordeling av arbeidsoppgaver" for eksempel. kanskje det kan utarbeides noen nye retningslinjer for dette. snakk med leder. det er sikkert flere pleieassistenter eller andre som føler på det samme som deg også? det beste er selvfølgelig å ta det opp med den det gjelder, så om det er en ansatt som sluntrer mer unna en andre ville jeg tatt det opp med den personen på en hyggelig måte. du kan for eksempel si at "jeg tok dusjinga i går, så kanskje du kan gjøre det i dag? så tar jeg kjøkkenet. greit å bytte litt på :)". og hvis det ikke holder frem - snakk med leder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To steder i innlegget ditt skriver du at du ikke kan si nei. Men det kan du jo. Uansett hvilke stillinger dere har så er det greit å diskutere arbeidsoppgavene. Det er helt lov å spørre "hvorfor kan du ikke gjøre det selv?", "nå har jeg dusjet pasienten de siste tre gangene, nå er det din tur". 

Anonymkode: 46420...47c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få klarhet i dette: Du skal ikke gjøre mindre enn en faglært selv om du er pleieassistent. Den eneste forskjellen mellom deg og de faglærte, er at de kan gi medisiner og de får høyere lønn. Alt annet skal være likt (nå snakker jeg ikke om sykepleiere, da de har en del ekstra.) Det er derfor like mye din oppgave å dusje pasienter. Det er dog vanlig å fordele det slik at ikke samme person dusjer pasienter hele tiden, men noen ganger må man dusje flere av ulike grunner. 

Anonymkode: a084d...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Pastpresent skrev:

Det er vanlig å fordele pasienter på morgenen. Da må de dusje sine egne. Snakk med AVD.leder.

Ja, det er jo som regel om morgenen at dette skjer. Vi snakker om hva som skal gjøres også spør hun da om jeg kan gjøre ditt og datt.

Anonymkode: eb61b...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

To steder i innlegget ditt skriver du at du ikke kan si nei. Men det kan du jo. Uansett hvilke stillinger dere har så er det greit å diskutere arbeidsoppgavene. Det er helt lov å spørre "hvorfor kan du ikke gjøre det selv?", "nå har jeg dusjet pasienten de siste tre gangene, nå er det din tur". 

Anonymkode: 46420...47c

Skjønner hva du mener, men det er ikke så enkelt å si nei når man blir spurt på en sånn måte. Og jeg vil jo gjerne gjøre en god jobb og ha et godt forhold til mine kollegaer. Føler det blir litt dårlig stemning dersom jeg skal svare sånn. 

Anonymkode: eb61b...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å få klarhet i dette: Du skal ikke gjøre mindre enn en faglært selv om du er pleieassistent. Den eneste forskjellen mellom deg og de faglærte, er at de kan gi medisiner og de får høyere lønn. Alt annet skal være likt (nå snakker jeg ikke om sykepleiere, da de har en del ekstra.) Det er derfor like mye din oppgave å dusje pasienter. Det er dog vanlig å fordele det slik at ikke samme person dusjer pasienter hele tiden, men noen ganger må man dusje flere av ulike grunner. 

Anonymkode: a084d...823

Dette er jeg fullt klar over. Det er derfor jeg ikke syns noe om at jeg alltid skal ta f.eks dusjingen.

Anonymkode: eb61b...949

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mne hvorfor spør om hun om jeg kan gjøre det når hun kan gjøre det selv? 

Anonymkode: eb61b...949

Dette er da et helt vanlig spørsmål. "Kan du dusje XX?" Dette impliserer samtidig at hun mener "så gjør jeg XX". Er du helt ny i yrket? Jeg synes ikke det høres ut som om du skjønner hvor mye jobb det er på et sykehjem. Der jeg jobbet mens jeg var student, dusjet vi to pasienter de dagene det var dusjdag. Vi var to stykker på tidligvakt, noe som betydde at man måtte dusje noen hver gang man hadde tidligvakt på en dusjdag. Det er mye annet som skal gjøres utenom pasientene; fylle på varer, støvtørking, rydde i klesskap osv. I tillegg er noen pasienter mer krevende psykisk enn andre, og du har antakeligvis fått slippe unna disse. Det er lettere å dusje en grei pasient enn å bare vaske en aggressiv pasient.

Anonymkode: a084d...823

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da et helt vanlig spørsmål. "Kan du dusje XX?" Dette impliserer samtidig at hun mener "så gjør jeg XX". Er du helt ny i yrket? Jeg synes ikke det høres ut som om du skjønner hvor mye jobb det er på et sykehjem. Der jeg jobbet mens jeg var student, dusjet vi to pasienter de dagene det var dusjdag. Vi var to stykker på tidligvakt, noe som betydde at man måtte dusje noen hver gang man hadde tidligvakt på en dusjdag. Det er mye annet som skal gjøres utenom pasientene; fylle på varer, støvtørking, rydde i klesskap osv. I tillegg er noen pasienter mer krevende psykisk enn andre, og du har antakeligvis fått slippe unna disse. Det er lettere å dusje en grei pasient enn å bare vaske en aggressiv pasient.

Anonymkode: a084d...823

Tror ikke du kan ha lest hele innlegget mitt skikkelig. Hos oss er det som regel en pasient som skal dusje per dag, og da er det ikke rettferdig at jeg skal gjøre det hver gang.

Anonymkode: eb61b...949

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du mener, men det er ikke så enkelt å si nei når man blir spurt på en sånn måte. Og jeg vil jo gjerne gjøre en god jobb og ha et godt forhold til mine kollegaer. Føler det blir litt dårlig stemning dersom jeg skal svare sånn. 

Anonymkode: eb61b...949

Ja skjønner. Det er kjedelig når sosiale relasjoner begrenser hva man føler man kan si og ikke.  Jeg har lagt merke til at noen av mine kolleger bruker humor for å formidle slike vanskelige budskap. De som får det til å virke naturlig blir heller ikke oppfattet som vanskelige/ sure når det tar det opp. Hvis det faller deg naturlig å bruke humor så kan det være en god løsning. 

Hvis du for eksempel i en humoristisk tone sier "Ånei, må jeg gjøre det igjen! Er det ikke din tur? Stein, saks papir?" 

Anonymkode: 46420...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du kan ha lest hele innlegget mitt skikkelig. Hos oss er det som regel en pasient som skal dusje per dag, og da er det ikke rettferdig at jeg skal gjøre det hver gang.

Anonymkode: eb61b...949

Akkurat dette må du si til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du for eksempel i en humoristisk tone sier "Ånei, må jeg gjøre det igjen! Er det ikke din tur? Stein, saks papir?" 

Vet du, slik synes jeg ikke det er greit å omtale en oppgave som innebærer omsorg for et annet menneske. Skjønner problemet med å alltid bli bedt om å ta de tunge oppgavene, men synes ikke dette er måten å ta det opp på.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hactar skrev:

Vet du, slik synes jeg ikke det er greit å omtale en oppgave som innebærer omsorg for et annet menneske. Skjønner problemet med å alltid bli bedt om å ta de tunge oppgavene, men synes ikke dette er måten å ta det opp på.

Nei, jeg ville heller ikke sagt det på denne måten. Jeg gjør jobben min og har ikke nødvendigvis noe imot å dusje en person, men jeg syns det er rett at det blir likt fordelt. Dersom jeg hadde sett at en person alltid måtte hjelpe en person på toalettet (hvor det var nødvendig med heis og alt mulig), så ville jo jeg tilbydd meg å gjort det eller vertfall tilbydd meg hjelp.

Anonymkode: eb61b...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hactar skrev:

Vet du, slik synes jeg ikke det er greit å omtale en oppgave som innebærer omsorg for et annet menneske. Skjønner problemet med å alltid bli bedt om å ta de tunge oppgavene, men synes ikke dette er måten å ta det opp på.

Enig i dette.

Anonymkode: 7983d...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet som pleieassistent på et eldresenter,  og jeg gjorde alt det de andre ikke gjorde. De satt på en liten balkong og røykte mesteparten av dagen. Jeg ble gitt de vanskeligste pasientene, var nesten på gråten et par ganger fordi noen av dem var for vanskelige for meg alene, men jeg måtte ta dem. Dette var pasienter som vanligvis krevde to pleiere. Det var ei ansatt som virkelig mislikte meg, merket jeg, hun lot meg en gang ta en pasient som ingen andre ville ta fordi h*n var så vanskelig. Jeg protesterte litt og sa at jammen h*n er vanskelig og ble da fortalt at "Neeida, det går så bra så!" Selv satt pleier på TV-rom med noen andre pasienter og nektet å gjøre noe annet. Så jeg måtte ta pasient på toalettet. Var et lite helvete. Da vi var ferdige og kom tilbake til TV-rom var det bare et sånt "Deet var vel ikke så vanskelig vel?" med et sånt nedlatende tonefall og smil i tillegg. Det var hennes pasient som hun skulle passe på for dagen og da synes jeg ikke at man kan gi meg ansvaret for pasienten, ei heller en krevende sådan. 

Og så en dag ble jeg innkalt av seksjonsleder og fortalt at "noen" hadde klaget på meg. Hun ville ikke si hvem det var heller. Så jeg måtte bare gå på dagen. Snakket med noen andre senere og de mente at jeg mest sannsynlig hadde fått de andre til å fremstå i dårlig lys...når det kom folk så så de de andre sitte på balkongen og prate og røyke og meg som den eneste som gjorde ting. Jeg følte også litt at pasientene ikke hadde det så bra - de ble dopet ned slik at de ble "mindre belastende" for de ansatte.

 

Anonymkode: 9a720...2ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, du jobber som pleieassistent. Det er faktisk jobben din å dusje pasienter. Du er der for å utføre slike oppgaver slik at fagarbeiderne eller sykepleierne skal få gjort de oppgavene som bare de har kompetanse til. 

Som sykepleier tar jeg gjerne en dusjing (skjønner ikke hvorfor det blir fremstilt så negativt? Jeg synes ikke det er spesielt "pes" å dusje pasienter), men dersom jeg har to blodprøver og medisinutdeling den morgenen delegerer jeg dusjingen til pleieassistenten. Er vi flere sykepleiere er det klin det samme om jeg delegerer blodprøver eller dusjing bort. Skjønner du hva jeg mener? 

Jeg synes forresten at det er en uting at dusjing av pasienter blir fremstilt om et stort slit som man helst vil slippe unna. 

Anonymkode: 8a554...ddd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde "faste" pasienter på sykehjemmet jeg jobbet som pleieassistent på. Jeg hadde for eksempel Aslaug og Jenny mens de andre på jobb hadde Kåre, Jon Trine og Truls (tilfeldig valgte navn selvsagt). En dag trengte Aslaug litt ekstra hjelp og da fikk jeg hjelp av kollegaene og omvendt om Truls trengte noe". Dukket det opp sykepleieroppgaver utover det vanlige, så ble det gjerne omrokkeringer, men som en generell regel så hadde alle vi faste ansatte hver våre brukere.

Vi hadde også en grei rullering på kjøkkentjeneste, vask og lignende. På den måten så tror jeg alle følte at det var en viss rimelighet i fordelingen av oppgavene. Kanskje du kunne foreslått noe lignende? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel har de faste ansatte som jobber på en avdeling flere oppgaver i løpet av en dag , enn hva en pleieassistent har som dermed IKKE har pasienter som feks primærkontakt. Det følger en del jobb med å ha primærpasienter, noe en pleieassistent ikke har. Dermed er det som oftest enklere at en assistent tar en dusjing da de som regel har bedre tid til det. 

Det er dermed ikke greit å sluntre unna, men hvis de du jobber sammen med har flere andre oppgaver enn deg i løpet av dagen, så syntes jeg du faktisk skal godta det med et smil å feks stelle en person ekstra eller å ta en dusjing. 

Jobber selv som sykepleier i kommunen og ser at pleieassistenter har mye mindre oppgaver daglig enn de andre som jobber der fast. 

Anonymkode: f65fc...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...