Gå til innhold

Venninne forventer babyshower


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er prøver og ufrivillig barnløs. Dette vet min venninne som venter sitt andre barn i oktober. Ved hennes første graviditet stelte jeg i stand babyshower. Det var gøy å lage dette for henne, samtidig som det svei hardt i lommeboka. Hun presiserte nemlig at hun ønsket seg bleikake, rosa gassballonger og sånn dekorativ fondantkake. Alt dette ordnet jeg.   

I går fikk jeg jeg en sms med invitasjonslisten for hennes neste babyshower. Altså liste over hvem hun ønsker at JEG skal invitere. Jeg ble helt paff av at hun tok det som en selvfølge at jeg skal organisere og betale for nytt babyshower. Det var ikke min plan i allefall. Både fordi det koster penger, og fordi jeg skal i gang med IVF forsøk nummer to etter sommeren.  I en slik sårbar prosess har jeg veldig lite lyst å organisere babyshower. Jeg er selvfølgelig glad på min venninnes vegne, men å organisere alt dette kjenner jeg kan bli for mye for meg. 

På meldingen svare jeg bare med en smiley. Skrev ingen ting fordi jeg ble helt satt ut. Men lurer nå på om jeg skal ta det opp med henne, og i såfall hvordan? Erfaringen min med åpenhet rundt IVF er at de rundt oss ikke forstår påkjenningen det er... Opplever derfor å møte lite forståelse. Lurer derfor på om jeg heller bør si jeg ikke har penger til dette? Foe det stemmer jo det også.... 

 

Anonymkode: 64a60...663

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du deligere ansvaret videre til noen andre? Eventuelt de få gangene jeg har vert i noe slikt så har alle betalt inn til en fellespott som betalte for bleiekake o.l. Alle tok også med deg noe å spise og en liten ( ikke dyr ) oppmerksomhet til den fremtidige mammaen. Da ble det ikke veldig mye på hver. For oss fungerte det veldig greit. 

Anonymkode: cc9c6...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er dette bare en vennine eller bestevennine? Syns det er urimelig ja at hun skal forvente det. Men uansett så får man ikke ofte barn. Dette er hennes andre unge og mest sannsynelig siste. Så det blir ikke flere babyshowers. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bit tennene sammen og tatt denne også. For da vet du garantert  at hun vil stelle i stand babyshower for deg når dagen kommer. Er ikke sikkert hun kommer til å gjøre det for deg pga du stellte i stand 1 babyshower. Gjør du der enda engang så kommer hun garantert til å overraske deg senere:)

Anonymkode: 104c0...13f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Er dette bare en vennine eller bestevennine? Syns det er urimelig ja at hun skal forvente det. Men uansett så får man ikke ofte barn. Dette er hennes andre unge og mest sannsynelig siste. Så det blir ikke flere babyshowers. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bit tennene sammen og tatt denne også. For da vet du garantert  at hun vil stelle i stand babyshower for deg når dagen kommer. Er ikke sikkert hun kommer til å gjøre det for deg pga du stellte i stand 1 babyshower. Gjør du der enda engang så kommer hun garantert til å overraske deg senere:)

Anonymkode: 104c0...13f

Det er det da virkelig ingen garanti for.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart av henne å forvente dette, å samtidig VITE om babyshoweret. Dette er jo som regel enoverraskelse til den kommende mammaen. 

Har hun ikke en søster? Mamma? Flere venninner!!?

Om jeg hadde vært deg hadde jeg sendt stafettpinnen videre. Å forklart for henne hvorfor..... om hun virkelig er en GOD venninne, vil hun forstå ;):) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg fikk barn før dette tullet med babyshower kom til Norge!! For noe tull!! 

Synes det er frekt av kommende mødre å forlange at det skal bli holdt en "fest" for dem som koster mange penger. 

Kjære ts: Si at dette har du ikke kapasitet til. Både fordi det er dyrt og at det er store påkjenninger i livet ditt nå. 

Endret av tirben
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Hvis du orker syns jeg du skal gi beskjed. Det er utrolig frekt av henne å ta for gitt at hun får babyshower igjen, og at du igjen skal ta arbeidet med å arrangere det. Hun mangler litt bakkekontakt virker det som... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne beskjed om at du ikke har mulighet til å arrangere denne gangen, men at du så klart kommer som gjest. Allier deg gjerne med noen andre venninner sånn at du kan si: "Men Lisa overtar som arrangør". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fortsatt i 20-årene, og ingen av mine venninner har mer enn ett barn, så jeg er ikke sikker, men er det ikke en "regel" som sier at man bare får babyshower med første barnet? Det skal liksom være ekstra spesielt første gangen. Det blir jo innmari dyrt og innmari mange babyshowere etterhvert, hvis hver venninne i venninne-gjengen får 2-3 barn.

Anonymkode: 5aa92...d18

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok å gi beskjed om at du ikke har lyst til å arrangere.  Bare forklar høflig at det blir vanskelig for deg.  Synes for å være helt ærlig at det er litt sprøtt av henne å bare sende en gjesteliste til deg uansett om du er prøver eller ei.  

Anonymkode: 12b39...381

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir det neste? At hun forventer at vennene skal lage overraskelsesfest på bursdagen hennes og kommer med liste over kaker, ballonger og hvilke gjester som skal inviteres?

Si det som det er, at du ikke har overskudd og økonomi til å ordne dette for andre gang. Tåler hun ikke å høre det så synd for henne. Det er ikke din jobb å ordne i stand dyre fester hver gang hun popper ut en unge. Babyshower er en overraskelse folk gjør av eget ønske, ikke noe man kan forvente og kreve av vennene sine.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde babyshower var noe man overrasket en kommende mor med og ikke noe som ble tatt som en selvfølge. Ikke trodde jeg at man måtte gjøre det hver gang man får barn heller, kan forstå det første gang man får barn men hver gang... Godt vi ikke holder på med slikt i min venninnegjeng, da hadde jeg fått det travelt. 😄 Holder meg til barselsgave jeg, mer enn godt nok.🤗 

Hadde sagt til at det rett og slett koster mer penger og overskudd enn det du har nå når du skal til å gå igang med en runde med ivf. Så hvis hun vil ha babyshowee så får hun få noen andre til å fikse det. Synes det er rart at hun i det hele tatt tok det som en selvfølge når hun vet at du sliter med å få barn. Håper det klaffer for deg.:smilyblomst:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hele poenget med babyshower at venninnene arrangerer? Det er jo ikke hun som skal bestemme hvem som kommer og hva som blir servert.

Anonymkode: 2c614...9f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS. Jeg syns du skal gi stafettpinnen til en annen, i mine øyne er det bare vanlig å arrangere et babyshower til en førstegangs fødende, altså etter barn nummer 1 er det stopp. 

Hun kan absolutt ikke forvente at man skal arrangere dette hver gang hun skal få nytt barn. Å ihvertfall ikke når hun VET at det skal bli arrangert.

JA det koster penger, som i sitt tilfelle ikke passer helt med din nåværende økonomiske situasjon. Dette må du forklare til en annen venninne av henne, fortell at du mest sannsynlig ikke har anledning til å være med, men du skal prøve å få det til. Skal du gjennom ivf vil dette belaste deg stressmessig.

Jeg har selv vært med på arrangere 2 babyshower, men dette var altså til to veldig nære venninner som jeg har kjent siden barndommen. Da vi arrangerte dette, visste ikke mødrene noe. Vi lurte dem trill rundt. Det er jo det som virkelig er en fin overraskelse.

Anonymkode: 41bfd...bc1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar nå med en gang: Du kommer dessverre ikke til å arrangere noen babyshower, fordi du orker ikke, ønsker ikke og har ikke råd. Du kommer gjerne hvis du blir invitert. 

Er du sikker på at du ønsker å  være venninne med noen som syns det et stas med bleieksje og rosa gassballonger, og som ikke kjøper det selv?

Anonymkode: 00f89...00c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bare skal si at du ikke har overskudd til det. Så får hun selv ta ansvar for å gi stafettpinnen videre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si at du skal i gang med et nytt ivf-forsøk, og at det derfor blir en for stor påkjenning å arrangere enda en babyshower for henne. Du har heller ikke penger til å dekke kostnadene, det forrige ble jo ganske dyrt for deg. Legg gjerne til at du er glad på hennes vegne, og at du gjerne kommer hvis hun får en annen til å arrangere det. (Hvis du faktisk har lyst til å komme og feire en graviditet midt oppi ivf og alt det medfører av stress og svingende hormoner.)

Hvorvidt hun (og andre) har forståelse for hvor slitsomt det faktisk er spiller strengt tatt ingen rolle. Det er deg det handler om, det er du som opplever hvor slitsomt det er, du som må sette grenser for hva du klarer. Selv om hun ikke fullt ut forstår hvilken påkjenning det er vil en god venninne godta og respektere at du sier nei.

Du bør sende en sms og gi beskjed og forklare hvorfor (hvis du synes det er greit/nødvendig) så snart som mulig. Smilefjeset kan lett tolkes som at du har tatt på deg oppgaven, og den misforståelsen er det greit å oppklare så raskt som mulig så hun får god tid til å finne en annen som kan gjøre det. At du skal ta på deg å finne en annen hører ingen steder hjemme.

Lykke til med ivf.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er ikke slik at en vordende mor kan bestille babyshower. Dette er noe venner og familie arrangerer for å overraske den vordende mor. Så her hadde jeg funnet på en unnskyldning og fraskrevet meg arrangeringen.

Det er heller ikke slik at en person skal arrangere dette med alle kostnader. Det er da et spleiselag?

Jeg har vært i en babyshower. Jeg kommer til å si nei i fremtiden. Her i Norge gir vi gaver til det nyfødte barnet, ikke før fødsel.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å være med å spleise på utstyr til en dårlig stilt familie som sliter med å få endene til å møtes og av den grunn trenger hjelp. Men ikke i babyshower form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Her hadde jeg bare ganske enkelt sagt at jeg dessverre ikke har mulighet og overskudd til å arrangere det denne gangen. Å dra inn hvor dyrt det ble forrige gang og slik er neppe egnet til annet enn å lage dårlig stemning, så selv om jeg synes venninnen er frekk som forventer en babyshower, så ville jeg bare forholdt meg helt nøktern og bare sagt at det ikke passer. Trodde personlig ikke det var vanlig med babyshower for barn nummer to eller tre, men hva vet vel jeg. Er hun din beste venninne vet hun vel at du er prøver, så hun burde ha forståelse for at å arrangere babyfest blir litt mye akkurat nå... 

Anonymkode: b60ed...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for mange tilbakemeldinger. Flere spør om det er en nær venninne.  Jeg er den nærmeste vennninnen hun har, mens hun ikke er en av mine nærmeste. 

Flere foreslår at jeg bør sende stafettpinnen videre, men vi har ikke felles vennekrets, så jeg kjenner ikke hennes venner godt. Det blir derfor litt rart om jeg skal delegere organiseringen til noen andre. Flere av personen i invitasjonslista er mennesker jeg ikke har møtt. (Ettersom hun nylig har byttet jobb og derfor har nye kolleger og omganskrets).

Jeg er helt enig i at babyshower er noe man skal lage som overaskelse, og ikke noe man skal bestille. Jeg tror min venninne er redd ingen skal lage det for henne, om hun ikke selv sørger for at noe får ansvaret. Det ligger vel noe reelt i dette, da hun ikke har søsken, og har få nære venner. Risikoen er derfor stor for at ingen organiserer noe. Men jeg personlig hadde ikke brydd meg om ingen hadde laget babyshower for meg i fremtiden, så kanskje derfor jeg tar litt lett på det.. Trodde  egentlig at babyshower var noe som bare ble arrangert for førstefødte. 

 

Anonymkode: 64a60...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...