MissPierce Skrevet 14. juli 2017 #81 Skrevet 14. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Amen! Jeg er også oppdretter og aktiv utstiller, og har samme inntrykk som deg. Folk med rasekatter tar seg generelt god av dem. Betaler man 8-10 000 for en katt, så tenker folk seg gjerne om en ekstra gang. Mine flytter ikke før de er 15-16 uker gamle, og har jeg ikke funnet bra hjem innen det, nei da blir de enda lenger, null stress. Jeg driver lite, har et par kull i året, og har god tid til å finne gode slaver for kattungene mine. Anonymkode: 1abd0...428 Har også samme inntrykk 😊 Ei venninne er oppdretter å hun tar 13.000- 15.000,- for sine. Å hun har laaaange ventelister. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #82 Skrevet 16. juli 2017 På 7.7.2017 den 12.32, BeautyBox skrev: Jeg synes dette var et godt og reflektert innlegg. Likevel har jeg motsatt erfaring som deg. Jeg har selv en utekatt, som i lange perioder har måttet være innekatt pga sykdom. Han er en sprettende glad og fornøyd pus når han får lov til å gå ute, og naboene (de jeg har snakket med) er veldig glade i han. De periodene han har måttet være inne har han nærmest gått på veggen av kjedsomhet, selv om jeg stimulerer han aldri så mye med lek og kos. Han blir deprimert og vil bare ligge og sove hele dagen, med enkelte innslag av tydelig desperasjon der han enten klorer på døra og mjauer eller blir smålig aggressiv. De eneste gangene han viser tegn til aggressivitet er i disse periodene, ellers er han verdens snilleste og mest tålmodige pus. Disse inne-periodene hans med depresjon er noe av det kjipeste jeg har sett, og måttet overbære. Ja, han jakter fugler og gnagere ute, og ja, han gjør selvsagt fra seg i uteområdet. Jeg respekterer fullstendig at folk reagerer på dette med fuglelivet, og liker det heller ikke selv når jeg ser at han har fanget noe levende ute, men min oppfatning heller mer over på den siden at det er sånn naturen fungerer. Og at jeg da bare må leve med at det er sånn det er. Angående det at han gjør fra seg ute, har jeg ikke hørt noen reaksjoner på i det hele tatt. Har heller aldri hørt om at han har gått inn hos andre, da han er skeptisk til mennesker han ikke kjenner godt. Hadde jeg fått klager fra naboene hadde jeg selvsagt lett etter alternative løsninger, som å flytte et annet sted. Men dette har jeg altså aldri fått. Jeg har også erfaringer med stygge slosskamper o.l., men dette har kun vært på nattestid, og jeg har derfor valgt å holde katten inne om natta. Etter dette har det vært null problemer. Dette er ikke det samme som å ha en innekatt! En utekatt som plutselig må være inne vil fort mistrives. Du hadde ikke innekatt, du hadde en utekatt som ble tvunget til å være inne. Jeg har to innekatter. Det er helt uproblematisk. Jeg har også opplevd å miste utekatter, begge de to jeg har hatt, har blitt påkjørt. Begge overlevde, men den ene ble skadet for livet og måtte avlives (en fot ble lammet). Mine to katter er innekatter fordi de bodde i blokk da jeg fikk dem. Nå bor jeg i enebolig og de kunne forsåvidt vært ute, men det er fremdeles mye biltrafikk her, og de klarer seg ikke ute. Den ene var forsvunnet i en uke etter å ha stukket av - og holdt på å sulte ihjel, i en hage 100m unna huset vårt. 🙄 Jeg tror ikke vi skal ha katt igjen når de vi har dør, men om vi skulle hatt det, kunne det gjerne vært en innekatt for kattens del. Det er derimot mer krevende for eier - det krever mer tid, mer sosialisering, det blir mer hår innendørs +++. De som mener at det å ha innekatt er "dyreplageri" har som regel ingen erfaring med det å ha innekatt. Anonymkode: 3f000...933 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #83 Skrevet 16. juli 2017 Hvorfor er det så mange av innekattentusiastene i denne tråden som blir sinna? Og hvorfor kommer dere med lange og passiv-aggressive innlegg av typen "skal jeg bare slippe den syke og redde katten min ut selv om han ikke vil det". Alle skjønner vel at det er snakk om friske dyr, og at ingen mener at man skal presse spesialtilfellene til å være ute? En katt som får være ute skal heller ikke bestandig være ute, men ha muligheten innimellom. En berikelse, ikke tvang. Anonymkode: 34a17...f3e 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #84 Skrevet 16. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så mange av innekattentusiastene i denne tråden som blir sinna? Og hvorfor kommer dere med lange og passiv-aggressive innlegg av typen "skal jeg bare slippe den syke og redde katten min ut selv om han ikke vil det". Alle skjønner vel at det er snakk om friske dyr, og at ingen mener at man skal presse spesialtilfellene til å være ute? En katt som får være ute skal heller ikke bestandig være ute, men ha muligheten innimellom. En berikelse, ikke tvang. Anonymkode: 34a17...f3e Har du lest startinnlegget i det hele tatt? For det første var det ingenting som tilsa at den overdramatiske trådstarteren gjorde særlig forskjell på forskjellige tilfeller. Svarene fra henne i ettertid er bare flaue forsøk på å ro seg i land. For det andre er det vel knapt noen andre her i tråden som har vist så passiv-aggressiv adferd som henne. Hun fremstår jo som helt gal og sparker i alle retninger. Hvis det er noen som sliter med å se forskjellige sider av saken så er det trådstartern og en anonymbruker som tydeligvis ikke tålte å bli motsagt uten å gå fullstendig i lufta. Ikke veldig imponerende. Anonymkode: 25b71...136 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #85 Skrevet 16. juli 2017 Sitat Hvorfor er det så mange av innekattentusiastene i denne tråden som blir sinna? Fordi vi som elsker kattene våre, blir beskyldt for å være dyreplagere på lik linje med de som torturerer, mishandler og lar dyr sulte ihjel. Jeg er ikke oppdretter, men stiller ut kattene mine på utstillinger, og bruker sikkert 100.000 i året på kattene, utstyr, dyrlege, leker, innhegninger/møbler etc. Kattene mine har ALT de kan ønske seg, både inne og ute, jeg bruker mange timer på de hver dag, drar til dyrlegen for den minste ting, går turer med de, reiser på hytteturer med de og gjør hva som helst for at de skal ha det bra - så kommer det noen og påstår at jeg er dyremishandler, da må det gå an å bli sint. Helt greit om noen synes at katter på landet, som ikke kan bli påkjørt har det aller best, men det er lang vei fra aller best til dyremishandling. Anonymkode: c5f57...433 4
BeautyBox Skrevet 16. juli 2017 #86 Skrevet 16. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke det samme som å ha en innekatt! En utekatt som plutselig må være inne vil fort mistrives. Du hadde ikke innekatt, du hadde en utekatt som ble tvunget til å være inne. Jeg har to innekatter. Det er helt uproblematisk. Jeg har også opplevd å miste utekatter, begge de to jeg har hatt, har blitt påkjørt. Begge overlevde, men den ene ble skadet for livet og måtte avlives (en fot ble lammet). Mine to katter er innekatter fordi de bodde i blokk da jeg fikk dem. Nå bor jeg i enebolig og de kunne forsåvidt vært ute, men det er fremdeles mye biltrafikk her, og de klarer seg ikke ute. Den ene var forsvunnet i en uke etter å ha stukket av - og holdt på å sulte ihjel, i en hage 100m unna huset vårt. 🙄 Jeg tror ikke vi skal ha katt igjen når de vi har dør, men om vi skulle hatt det, kunne det gjerne vært en innekatt for kattens del. Det er derimot mer krevende for eier - det krever mer tid, mer sosialisering, det blir mer hår innendørs +++. De som mener at det å ha innekatt er "dyreplageri" har som regel ingen erfaring med det å ha innekatt. Anonymkode: 3f000...933 Jeg mener ikke at det er det samme heller og jeg mener ikke at det å ha innekatt er dyreplageri. Det jeg skrev er bare at jeg har motsatt erfaring med det å holde katt inne.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #87 Skrevet 17. juli 2017 På 7/8/2017 den 8.59, Coolaid skrev: Å ha dyr i bur eller i leiligheter er bare toppen av egoisme. Holde noen i fangenskap kun for egen fornøyelse eller selskap - det er skikkelig lowlife. Har du dyr må man kunne tilby tid og natur som erstatter fullverdig et naturlig liv, det gjør de færreste. Derfor, slutt med "innedyr". Synes du det er bedre å bygge utendørs hundegård som mange hunder regelrett bor i, størsteparten av døgnet, nesten hele året? Hunder er flokkdyr, eller sosiale dyr. Jeg vet at hunden min setter pris på å ligge mellom meg og samboeren om kveldene, der den ene klør på hodet mens den andre klør på rumpa - selv om stakkaren er confined i en liten boks (eller leilighet da). Anonymkode: 82250...548 5
Gjest Coolaid Skrevet 18. juli 2017 #88 Skrevet 18. juli 2017 På 17.7.2017 den 22.15, AnonymBruker skrev: Synes du det er bedre å bygge utendørs hundegård som mange hunder regelrett bor i, størsteparten av døgnet, nesten hele året? Hunder er flokkdyr, eller sosiale dyr. Jeg vet at hunden min setter pris på å ligge mellom meg og samboeren om kveldene, der den ene klør på hodet mens den andre klør på rumpa - selv om stakkaren er confined i en liten boks (eller leilighet da). Anonymkode: 82250...548 Nå var det ikke akkurat hunder jeg siktet til. Tilbyr du hunden din natur, nok trim og tur, så går det vel greit å ha hund i leilighet eller hus uten at det er det verste. Jeg siktet til dyr som holdes inne uten å få gå ut i naturlige omgivelser. Det er for eksempel lite greit å ha en pappagøye i bur, eller hund og katt som ikke får gå ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå