MissPierce Skrevet 7. juli 2017 #21 Skrevet 7. juli 2017 Min katt skulle egentlig være inne hatt pga sykdom, men han misstrivdes såpass at han stresset på seg anfall. Så han får nå være ute når vi er hjemme på dagtid. Men under ingen omstendigheter om natten, eller når vi er borte. Så han blir ropt inn i ni tiden for natten. Hvordan det blir til høsten/vinteren er jeg spent på, for han tåler dårlig kulde pga hjerte. Men hittil så vil han kun være ute når det er varmt og fint vær. Så satser på at det holder seg sånn. Det optimale for katter er å få være ute, men noen ganger går det bare ikke. Å da må man gjøre det man kan for å tilrettelegge best mulig. Kaninen min gikk løs hele dagen, og hadde hele verandaen å være på så lenge det ikke var snø og kaldt når vi var borte. Hadde aldri kunne ha dyr hovedsakelig i bur 😢 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #22 Skrevet 8. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Stakkars katt! Og så bra at du tar deg godt av den nå. Uansett, er ganske frekt å gå løs på Ts fordi hun/han mener katter har det best med å få være ute - dette er jo bare fakta, din katt er jo dessverre et unntak. Anonymkode: 04c80...512 Btw, Ts går rett i strupen på mange katteeiere på en simpel molbo måte og du sutrer om at folk "går løs på Ts? Come on! Anonymkode: 7f397...320 3
Gjest Coolaid Skrevet 8. juli 2017 #23 Skrevet 8. juli 2017 Å ha dyr i bur eller i leiligheter er bare toppen av egoisme. Holde noen i fangenskap kun for egen fornøyelse eller selskap - det er skikkelig lowlife. Har du dyr må man kunne tilby tid og natur som erstatter fullverdig et naturlig liv, det gjør de færreste. Derfor, slutt med "innedyr".
Simbyxor Skrevet 8. juli 2017 #24 Skrevet 8. juli 2017 På Friday, July 07, 2017 den 3.13, NotNaomi skrev: Glad dere er de som.er enige:-) de som har disse dyra vil nok ikke delta i tråden :-) Jeg har sett endel innekatter og er fulltendig uenig med deg. 5
Simbyxor Skrevet 8. juli 2017 #25 Skrevet 8. juli 2017 (endret) Og hva er greia med kaniner i bur? Skal de løpe løse i hagen? Mange har INNEKANINER, det er det samme som å ha INNEKATTER. Må bare hate det? Ingen innekanineiere tilbyr dem en 12kvm stor sandkasse med 50cm dybde der kaninene kan grave. GRAVE tunneler, som er et av kaniners mest grunnleggende behov, det tilfredsstilles ikke. Hvorfor er det så jvlig greit, a? Er ikke det, vet du. Kaniner skal være ute og grave, lete og selv finne - og spise friskt gress og frisk kvist rett fra naturen. Først da lever de et fullverdig kaninliv. Med mindre leiligheten din er halvt hage så lever ikke en innekanin et godt nok liv. Endret 8. juli 2017 av Simbyxor Bedre formulering 2
Brimi Skrevet 8. juli 2017 #26 Skrevet 8. juli 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Aner dere hvor mye skade utekattene deres gjør? "Er bare slik det er i naturen" er det dummeste argumenter jeg hører. Katter er ikke en naturlig del av faunaen, de er noe vi har introdusert og de dreper ett vanvittig antall fugler og dyr hvert år. http://www.conservationmagazine.org/2015/07/pet-owners-wont-admit-their-cats-harm-wildlife/ http://www.dailymail.co.uk/news/article-19353/Cats-kill-275-million-animals-year.html Nå er det ikke sånn at man MÅ ha enten inne eller utekatt, man kan velge å avstå fra katt overhodet. Anonymkode: 22ac5...153 Dårlig argument. Hus, biler, veier etc er heller ikke en naturlig del av faunaen og har drept flere dyrearter enn det katter noen gang har gjort. Vi stopper ikke å bygge av den grunn? Forøvrig er jeg tildels enig med trådstarter. Folk som har innekatter og dyr i bur og som ikke tar vare på behovene til dyrene, burde aldri ha fått seg dyr! Å ha en kanin/fugl i et lite bur 24/7 er dyremisshandling 1
Simbyxor Skrevet 8. juli 2017 #27 Skrevet 8. juli 2017 4 minutter siden, Brimi skrev: Dårlig argument. Hus, biler, veier etc er heller ikke en naturlig del av faunaen og har drept flere dyrearter enn det katter noen gang har gjort. Vi stopper ikke å bygge av den grunn? Forøvrig er jeg tildels enig med trådstarter. Folk som har innekatter og dyr i bur og som ikke tar vare på behovene til dyrene, burde aldri ha fått seg dyr! Å ha en kanin/fugl i et lite bur 24/7 er dyremisshandling Det er ikke bedre å ha kaninen løs i en leilighet uten mulighet til å gnage på røtter og grave i jord. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #28 Skrevet 8. juli 2017 Hva tenker du om hundehold da? Hunder er heller ikke skapt for å være inne og gå i bånd, men å være ute i det fri, løpe og jakte. Anonymkode: 3f165...a32 7
LittDiva Skrevet 8. juli 2017 #29 Skrevet 8. juli 2017 Jeg er i utgangspunktet helt enig. Men det finnes unntak som med alt annet. Noen klarer seg ikke ute av forskjellige årsaker osv. Min katt kunne ikke engang tenke seg å gå ut. Hun kan fritt velge om hun vil være inne eller ute . Hun har katteluke, Alltid en vindue eller dør åpent . De 13 årene jeg har hatt henne , så har hun løpt rundt huset 2 ganger og da mener jeg løpt ! Kommet inn igjen i full fart , men har i hvert fall prøvd . Hun har bare ikke lyst , og liker seg inne med mennesker og hunder som er på besøk , så redd er hun heller ikke. De er forskjellige disse kattene også. 5
Brimi Skrevet 8. juli 2017 #30 Skrevet 8. juli 2017 2 timer siden, Simbyxor skrev: Det er ikke bedre å ha kaninen løs i en leilighet uten mulighet til å gnage på røtter og grave i jord. Huh? Har jeg sagt noe annet? Jeg sa forøvrig at det er greit å ha dyr i bur så lenge man tar vare på behovene deres.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #31 Skrevet 8. juli 2017 Hva med innekatter i storby? Hva mener du om det? Anonymkode: 19699...d47 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #32 Skrevet 8. juli 2017 Jeg vil ikke være en dyreplager... Så svar meg på dette, sånn at jeg kan bli en dyreelsker!! Hvor ofte bør jeg kaste ut kattene mine? Hvor lenge bør jeg stenge døren å nekte dem komme inn? Hvor ofte/lenge skal dem ligge på verandaen å være livredd, sånn at jeg slipper mishandle dem? Minstemann som kryper sammen i redsel rett utenfor verandadøren, bør jeg kaste han ned på plenen, sånn at han kan kjenne på gress og ha ett bra liv? Anonymkode: 976a6...a48 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #33 Skrevet 8. juli 2017 11 timer siden, Brimi skrev: Dårlig argument. Hus, biler, veier etc er heller ikke en naturlig del av faunaen og har drept flere dyrearter enn det katter noen gang har gjort. Vi stopper ikke å bygge av den grunn? Forøvrig er jeg tildels enig med trådstarter. Folk som har innekatter og dyr i bur og som ikke tar vare på behovene til dyrene, burde aldri ha fått seg dyr! Å ha en kanin/fugl i et lite bur 24/7 er dyremisshandling Så ditt argument er fordi det finnes andre ting som ødelegger dyreliv, så er det greit å ha andre ting som ødelegger dyreliv? A er ikke bedre eller verre enn B. Katter kan begrenses mer enn det bygging av hus kan. hus må man ha, katter må man ikke. Anonymkode: 22ac5...153 1
Ardwinna Skrevet 9. juli 2017 #34 Skrevet 9. juli 2017 (endret) Uansett hvilke dyr man tar til seg burde det være et minstekrav at man har peiling på dyrenes behov. Katter har behov for å ha et revir, klatremuligheter, steder å klore på, trygge sovesteder, en plass å grave ned urin/avføring og mulighet til å få utløp for jaktinstinktet sitt. I tillegg til basale behov som mat, drikke og kos/omsorg selvsagt. Alt dette kan med kunnskap og planlegging helt utmerket dekkes innendørs, men det krever at man har et minimum av kunnskap om katter og deres adferd og er villig til å bruke både tid, penger og energi på å skape et bra revir til katten inne. Skal man ha innekatt kan man ikke samtidig ha en strøken og til enhver tid plettfri leilighet med minimalistisk innredning. Da er det klorestativer, hårete møbler, mer leker strødd rundt gulvene enn en gjennomsnittlig småbarnsfamilie, og bæsjekasse som gjelder. Innekatter må ha høye steder å klatre på, klore på, herje i og sove på. I tillegg trenger de tilgang til vinduer der de kan ha full oversikt over verden utenfor. Og sist men ikke minst, mennesker som bruker mye tid på dem både til lek og kos. Hvis man da i tillegg gir katten mulighet til litt aktivitet utendørs enten i sele eller i luftegård, har man dekt behovene veldig godt. Å kalle dette dyreplageri og mishandling er helt latterlig. Endret 9. juli 2017 av Ardwinna 7
Ardwinna Skrevet 9. juli 2017 #35 Skrevet 9. juli 2017 (endret) På 8.7.2017 den 10.29, AnonymBruker skrev: Hva tenker du om hundehold da? Hunder er heller ikke skapt for å være inne og gå i bånd, men å være ute i det fri, løpe og jakte. Anonymkode: 3f165...a32 Ja det er rart med det. Folk synes det er dyreplageri å lufte katter i sele, mens å lufte hunden i bånd det er helt normalt og greit. Mange mener til og med at hunder er skapt for å stå/gå i bånd. Det er ingen som fnyser av at hundeeiere sier hundene deres får nok trim og aktivitet av å luftes jevnlig i bånd, men prøv å si at katten din får nok friskluft og aktivitet av å luftes i sele jevnlig. Det er tydeligvis helt utenkelig og direkte dyreplageri. Endret 16. juli 2017 av Ardwinna Fjernet bilde ;) 6
miramis Skrevet 9. juli 2017 #36 Skrevet 9. juli 2017 Har man ikke mulighet til å dekke alle dyrets behov så burde man aldri skaffet seg det. Selvfølgelig finnes det unntak fra "normalen". Alle problemkatter jeg har møtt er understimulerte innekatter. Problemhundene har aldri fått ordentlig trening og fått brukt kroppen og hjernen skikkelig på lange turer. Jeg har hest som står på boks om natten grunnet lav rang, da hun føler seg utrygg i flokk etter kvelden kommer. Hatt 26 katter tilsammen hvor to har vært flere måneder inne grunnet de var villkatter. Aldri mistet et dyr før alderen ble for høy og de var klare for avlivning. Toppen av egoisme å skaffe seg innekatt når man har en knøttliten leilighet ved en stor vei. Samme med hundeeiere som bare ser på tur som en nødvendighet for å tømme blæren på vofsen. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #37 Skrevet 9. juli 2017 2 timer siden, miramis skrev: Har man ikke mulighet til å dekke alle dyrets behov så burde man aldri skaffet seg det. Selvfølgelig finnes det unntak fra "normalen". Alle problemkatter jeg har møtt er understimulerte innekatter. Problemhundene har aldri fått ordentlig trening og fått brukt kroppen og hjernen skikkelig på lange turer. Jeg har hest som står på boks om natten grunnet lav rang, da hun føler seg utrygg i flokk etter kvelden kommer. Hatt 26 katter tilsammen hvor to har vært flere måneder inne grunnet de var villkatter. Aldri mistet et dyr før alderen ble for høy og de var klare for avlivning. Toppen av egoisme å skaffe seg innekatt når man har en knøttliten leilighet ved en stor vei. Samme med hundeeiere som bare ser på tur som en nødvendighet for å tømme blæren på vofsen. Hvis du har hatt så mange katter, hvordan har du fått råd til å betale kastrering, vaksiner osv.? Anonymkode: fb178...cde
veraa94 Skrevet 9. juli 2017 #38 Skrevet 9. juli 2017 Vi har innekatt, men det var aldri intensjonen. Hun ville rett og slett bare aldri ut! Vi bor i et 3.etg stort hus, der hun får bevege seg fritt. I tillegg har vi en hund hun leker med, så hun kjeder seg sjeldent. De som bor i små 1.roms i høtblokk derimot, de kattene syns jeg synd på. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #39 Skrevet 9. juli 2017 Alle problemkatter jeg har møtt har vært ukastrerte hannkatter, så da er vel statistikken noenlunde jevnt fordelt. Anonymkode: e82ba...36e 3
Ardwinna Skrevet 10. juli 2017 #40 Skrevet 10. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle problemkatter jeg har møtt har vært ukastrerte hannkatter, så da er vel statistikken noenlunde jevnt fordelt. Anonymkode: e82ba...36e Ja jeg hadde spart mange veterinærutgifter til min utekatt dersom flere folk hadde kastrert kattene sine. Vi hadde sluppet roting i søpla og urinstank i garasje/uthus også. Men så lenge eierne selv ikke har problemer med det, er det vel ikke så nøye. Av alle kattene jeg har hatt, har det vært trøbbel med samtlige av utekattene mht adferd og/eller helse. Innekatten jeg har nå, derimot, er den mest veltilpassede, glade og trygge katten jeg noen sinne har vært borti. Null adferdsproblemer. Adferdsproblemer hos innekatter kommer av dårlig tilrettelegging fra eieren og understimulering av katten, og henger ikke uløselig sammen med at katten er innekatt. På samme måte nytter det ikke at katten får gå fritt ute dersom eieren gir blaffen i katten og dens helse. Det ser man jo tydelig på statistikken over hjemløse katter i Norge. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå