Gå til innhold

Dyr i bur og innekatter.

Fremhevede innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet
12 minutter siden, Rosemoren skrev:

Jeg besvarte startinnlegget, og der var du ganske så bestemt på at alle som hadde burdyr/innedyr var dyremishandlere.  Det er godt å se at du har nyansert deg litt siden da.

Ok. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener allé dyr burde leve i frihet så eier du ikke dyr, punktum. Og du er ofc den verste hykleren dersom du spiser kjøtt og dyreprodukter (som man aboslutt ikke trenger, det er kun vane og ønske) - eller er det bare de søte dyrene du bryr deg om, resten kan bli slaktet og leve innesperret for andres nytelse? LOL til deg notnaomi, hykler og irrasjonell så det holder?

Anonymkode: 5c410...946

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har selv ansvar for å finne kilder på egne påstander, så da får du lete frem påstandene du har kommet med i denne tråden og komme med kilder på dem. 

Ja, nå forstod jeg bedre hva du mente. Men du må vel også skjønne at det finnes mange tilfeller der det å holde en katt som innekatt ER dyreplageri? Som du sier handler det om eierens kunnskap, og det er nok flust av de som ikke skjønner at akkurat deres katt trenger å få gå ute, og der det ikke er andre grunner som taler mot det utenom at de bor i blokk osv... 

Anonymkode: fb178...cde

Hvilke påstander er det du mangler kilder på? Jeg har egentlig påstått veldig lite her i tråden, annet enn at kattehold ikke er svart/hvitt og at innekatter ikke er dyreplageri. Ja og at utekatter er uheldig for fuglelivet, men der la jeg faktisk inn en link. En annen bruker har også linket til info om dette.

Jeg kan til nød gå med på at det kan kalles dyreplageri dersom en tidligere aktiv utekatt blir tvunget til å leve som innekatt i en liten blokkleilighet og eieren fortsetter med dette til tross for at katten viser tydelige tegn til vantrivsel. Ellers synes jeg dyreplageri-begrepet bør spares til tilfeller der folk faktisk torturerer eller vansmekter dyr, enten med vold eller mangel på nødvendig stell (mat, rent vann, god hygiene og mulighet til å holde seg i aktivitet).
Så ja, i noen få tilfeller kan det i kanskje bikker over grensen for dyreplageri, men jeg er ikke enig i at det finnes mange tilfeller. Så jeg klarer fint å stå for at livet som innekatt ikke er dyreplageri.

Her er forøvrig noen kilder på at å ha innekatt ikke er ensbetydende med dyreplageri:

https://www.peta.org/living/companion-animals/caring-animal-companions/caring-cats/indoor-cats/

https://www.americanhumane.org/fact-sheet/indoor-cats-vs-outdoor-cats/

http://www.independent.co.uk/property/house-and-home/pets/should-we-feel-guilty-about-keeping-cats-inside-9736751.html

https://www.thespruce.com/keep-cats-indoors-555124

https://www.the-cat-guide.com/general-info/is-keeping-house-cats-cruel/

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ardwinna skrev:

Hvilke påstander er det du mangler kilder på? Jeg har egentlig påstått veldig lite her i tråden, annet enn at kattehold ikke er svart/hvitt og at innekatter ikke er dyreplageri. Ja og at utekatter er uheldig for fuglelivet, men der la jeg faktisk inn en link. En annen bruker har også linket til info om dette.

Jeg kan til nød gå med på at det kan kalles dyreplageri dersom en tidligere aktiv utekatt blir tvunget til å leve som innekatt i en liten blokkleilighet og eieren fortsetter med dette til tross for at katten viser tydelige tegn til vantrivsel. Ellers synes jeg dyreplageri-begrepet bør spares til tilfeller der folk faktisk torturerer eller vansmekter dyr, enten med vold eller mangel på nødvendig stell (mat, rent vann, god hygiene og mulighet til å holde seg i aktivitet).
Så ja, i noen få tilfeller kan det i kanskje bikker over grensen for dyreplageri, men jeg er ikke enig i at det finnes mange tilfeller. Så jeg klarer fint å stå for at livet som innekatt ikke er dyreplageri.

Her er forøvrig noen kilder på at å ha innekatt ikke er ensbetydende med dyreplageri:

https://www.peta.org/living/companion-animals/caring-animal-companions/caring-cats/indoor-cats/

https://www.americanhumane.org/fact-sheet/indoor-cats-vs-outdoor-cats/

http://www.independent.co.uk/property/house-and-home/pets/should-we-feel-guilty-about-keeping-cats-inside-9736751.html

https://www.thespruce.com/keep-cats-indoors-555124

https://www.the-cat-guide.com/general-info/is-keeping-house-cats-cruel/

Hva vet du om det? :) 

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om det? :) 

Hva vet du om det? Statistikk? Kilder? :)

Endret av Ardwinna
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Ardwinna skrev:

Hva vet du om det? Statistikk? Kilder? :)

Det er du som sier at det ikke er det. Jeg sier bare at det er like sannsynlig at katter blir holdt innestengt kun pga eierens behov, som at det er mange katter som eiere generelt ikke tar vare på. Hvis du vil ha statistikk eller bekreftelse på det så får du spørre Dyrebeskyttelsen eller selveste Siri Martinsen.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som sier at det ikke er det. Jeg sier bare at det er like sannsynlig at katter blir holdt innestengt kun pga eierens behov, som at det er mange katter som eiere generelt ikke tar vare på. Hvis du vil ha statistikk eller bekreftelse på det så får du spørre Dyrebeskyttelsen eller selveste Siri Martinsen.

Nånei du, det var du som kom med følgende påstand pakket inn som spørsmål: Men du må vel også skjønne at det finnes mange tilfeller der det å holde en katt som innekatt ER dyreplageri?
Bevisbyrden ligger dermed hos deg, ikke meg.
Jeg har allerede kommet med linker som bygger opp under mine påstander og argumenter. Jeg har også lest en del artikler av og om Martinsen og har enda til gode å se henne uttale at innekattehold er dyreplageri eller høyt representert innen dyremishandlingssaker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Ardwinna skrev:

Nånei du, det var du som kom med følgende påstand pakket inn som spørsmål: Men du må vel også skjønne at det finnes mange tilfeller der det å holde en katt som innekatt ER dyreplageri?
Bevisbyrden ligger dermed hos deg, ikke meg.
Jeg har allerede kommet med linker som bygger opp under mine påstander og argumenter. Jeg har også lest en del artikler av og om Martinsen og har enda til gode å se henne uttale at innekattehold er dyreplageri eller høyt representert innen dyremishandlingssaker.

Nei, det er hele tiden du som har påstått at det ikke er dyreplageri å holde katter innendørs. Men som sagt er det like sannsynlig at folk ikke tar vare på kattens behov ved at den holdes innestengt uten særlig grunn utover eierens behov, som det finnes folk som ikke tar vare på kattene sine. Og så får du holde deg for god til å påstå at jeg har sagt at Siri Martinsen har uttalt seg spesifikt om innekattehold. Jeg snakker om at folk IKKE TAR VARE PÅ KATTENS BEHOV. Ferdig snakka

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er hele tiden du som har påstått at det ikke er dyreplageri å holde katter innendørs. Men som sagt er det like sannsynlig at folk ikke tar vare på kattens behov ved at den holdes innestengt uten særlig grunn utover eierens behov, som det finnes folk som ikke tar vare på kattene sine. Og så får du holde deg for god til å påstå at jeg har sagt at Siri Martinsen har uttalt seg spesifikt om innekattehold. Jeg snakker om at folk IKKE TAR VARE PÅ KATTENS BEHOV. Ferdig snakka

Helt greit du.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det du snakker om handler egentlig ikke om innekatter vs. utekatter i det hele tatt? Men heller problemet med at folk ikke bryr seg om kattens behov? For sistnevnte er utvilsomt et utbredt problem, men har ingen direkte sammenheng med om kattene går ute eller ikke. I mange tilfeller tror jeg faktisk de som har innekatter har en nærmere tilknytning til katten og har lettere for å se kattens behov, plukke opp atferdsendringer og passe på at den har det bra. Altfor mange skaffer seg katt og tenker at så lenge katten får mat og får gå ute hele dagen så passer den på seg selv og har det tipp topp, men det stemmer ikke akkurat. 

Anonymkode: 920c7...29e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så det du snakker om handler egentlig ikke om innekatter vs. utekatter i det hele tatt? Men heller problemet med at folk ikke bryr seg om kattens behov? For sistnevnte er utvilsomt et utbredt problem, men har ingen direkte sammenheng med om kattene går ute eller ikke. I mange tilfeller tror jeg faktisk de som har innekatter har en nærmere tilknytning til katten og har lettere for å se kattens behov, plukke opp atferdsendringer og passe på at den har det bra. Altfor mange skaffer seg katt og tenker at så lenge katten får mat og får gå ute hele dagen så passer den på seg selv og har det tipp topp, men det stemmer ikke akkurat. 

Du kommer ikke særlig langt med å avfeie det jeg sier, når du selv kommer med påstander.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har innekatter som ikke stimulerer de i det hele tatt omtrent. Bare har de til pynt, rasekatter "fordi de er så fine". Har kastrert de fordi de tidligere tisset rundt i leiligheten, men gidder ikke vaksinere eller ta de med til årlig helsesjekk. Tviler sterkt på at det ikke er en god del flere av disse menneskene, som anskaffer rasekatt (eller andre "inne-dyr" forsåvidt) bare fordi de er pene å se på. Og som ikke aner hva de forplikter seg til og gir blaffen i det likevel.

Jeg kjenner derimot flere utekatt-eiere som er hønemor etter dyra sine, enn de som ikke bryr seg så hardt om dem. Så ikke kom til meg å si at innekatt-eiere oftere har en nærmere tilknytning til katten eller ser dens behov, det tror jeg nemlig er ganske så jevnt fordelt! 

Anonymkode: e7adb...34a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke kom til meg å si at innekatt-eiere oftere har en nærmere tilknytning til katten eller ser dens behov

Det har jeg heller ikke sagt. Jeg sa at jeg tror innekatteiere i mange tilfeller har en nærmere tilknytning til kattene sine. Det betyr ikke det samme som at de oftere har det. Ellers er vi jo igrunn enige - det viktigste er at folk bryr seg om og stimulerer kattene sine - og så kan man jo diskutere opp og ned i mente hvem som kjenner flest og hvem som bryr seg mest om kattene sine. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 7/10/2017 den 16.52, Ardwinna skrev:

Helt greit du.

Vil gi en stor takk til deg Ardwinna.

Jeg har lenge tatt opp misoppfatninger,  alt det intelligente oppgulpet om at å sende katter på dør er best for katter , uansett. Koste hva det koste vil. Det er jo bare en katt.

Jeg er  rett og slett sint på suppegjengen som ikke makter å ta til seg forskning,  kunnskap om katters ved og vel.

Anonymkode: 7f397...320

• Liker 3
Gjest cupcakemonster
Skrevet

Hvis man har katterasene Sphynx, så kan man ha de som innekatt. De er innekatter, fordi de tåler ikke for mye kalde eller sol, så jeg synes det er ett unntak.

AnonymBruker
Skrevet

I har innekatt i stort hus, hun har masse plass og boltre seg på, og er nesten mer ute enn inne om sommeren, da er hun i sele. Vi bor rett ved en liten skog hun pleier og kose seg i. Hun hadde vært innekatt en stund før vi fikk henne, så det å ha henne som ren utekatt fungerer ikke, hun blir livredd! Går med halen mellom bena og uler. Får hun selen på er hun tilfreds med engang. Har ikke dårlig samvittighet, særlig ikke når jeg ser hvor godt hun trives i livet. Hun er 9 år, full av liv og leker som hun skulle vært kattunge. 

Anonymkode: b0344...de2

• Liker 5
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil gi en stor takk til deg Ardwinna.

Jeg har lenge tatt opp misoppfatninger,  alt det intelligente oppgulpet om at å sende katter på dør er best for katter , uansett. Koste hva det koste vil. Det er jo bare en katt.

Jeg er  rett og slett sint på suppegjengen som ikke makter å ta til seg forskning,  kunnskap om katters ved og vel.

Anonymkode: 7f397...320

Jo takk selv for at du er en av dem som ser saken fra mer enn én side :)
Jeg synes det er greit at folk er uenige, men jeg synes det er en grunnleggende mangel på respekt å kalle folk for dyreplagere bare fordi de har innekatt. Det er å rope ulv når man sauser innekatteiere sammen med folk som sparker/slår dyr eller sulter dyrene sine. Jeg begrunner mitt ønske om å ikke fortsette å ha utekatt med egne dårlige erfaringer, ikke med mine antakelser om dårlige utekatteiere, selv om jeg vet de finnes. Å si at innekatteiere er dyreplagere fordi noen ikke gir kattene det de trenger er som å si at utekatteiere er dyreplagere fordi noen utekatteiere ikke tar vare på kattene sine. Begge deler er like usaklig.

Jeg tror også det er en del fordommer og misforståelser ute og går, blant annet når folk kommenterer at de kjenner innekatteiere som kun har kattene til pynt og ikke stimulerer dem godt nok. Er de klar over at katter gjerne sover 16-20 timer i døgnet? Det gjør også utekatter, som sover og slumrer utvalgte steder utendørs store deler av dagen. De løper ikke rundt og fanger mus og fugler hele tiden. Sannsynligheten er dermed stor for at innekatten sover når man kommer på besøk til innekatteiere, noe som sikkert ser ut som en katt som kun ligger til pynt, lite aktivisert. Jeg pleier svært sjeldent å leke og aktivisere katten min mens jeg har besøk, det sparer jeg til besøket har gått og ikke minst til katten er våken og klar for å bli aktivisert. Innekatten min liker også veldig godt å "ligge til pynt" ved siden av besøkende da han er en tillitsfull katt som er veldig glad i folk :)

Endret av Ardwinna
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Det er mye bedre å la kattene leve hos uansvarlige katteeiere som ikke kastrerer eller steriliserer kattene sine, og setter nye kattunger til verden det ikke er plass til, eller som kommer til nye uansvarlige hjem der det produseres enda flere uønskede kattunger. 

Nei, når dette problemet er løst, da kan man diskutere innekatt"problemet". Det er mye bedre å gi en katt det beste man kan for at de skal få et godt liv, enn å la de råtne bort på kattehjem fordi ingen vil ha dem. La oss ikke glemme hvilken skjebne som venter de som ikke er så heldige å komme dit.

faktum er at det er altfor mange katter, og flere blir det fordi folk ikke tar ansvaret og steriliserer eller kastrerer dem. Da er selvfølgelig det beste at de som kan gir dem et hjem der de har det godt, selv om det kanskje ikke er 100% perfekt. Det er ihvertfall ikke noe perfekt katteliv å bo på kattehjem, avlives eller bli etterlatt.

Endret av Blod
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2017 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som har innekatter som ikke stimulerer de i det hele tatt omtrent. Bare har de til pynt, rasekatter "fordi de er så fine". Har kastrert de fordi de tidligere tisset rundt i leiligheten, men gidder ikke vaksinere eller ta de med til årlig helsesjekk. Tviler sterkt på at det ikke er en god del flere av disse menneskene, som anskaffer rasekatt (eller andre "inne-dyr" forsåvidt) bare fordi de er pene å se på. Og som ikke aner hva de forplikter seg til og gir blaffen i det likevel.

Jeg kjenner derimot flere utekatt-eiere som er hønemor etter dyra sine, enn de som ikke bryr seg så hardt om dem. Så ikke kom til meg å si at innekatt-eiere oftere har en nærmere tilknytning til katten eller ser dens behov, det tror jeg nemlig er ganske så jevnt fordelt! 

Som oppdretter av rasekatt vil jeg påstå det motsatte. Jeg er følgelig også aktiv som utstiller og treffer derfor mange likesinnede. Og jeg vil påstå det motsatte av det du hevder. Enkelte står på venteliste 1-2 år før de kan få katterasen de ønsker, og har derfor masse av tid til å reflektere over om de virkelig ønsker seg katt. Rasekattene er i likhet med hunder, typisk for sin art. Dvs, det er mulig og få en indikasjon på hvordan dette individet vil oppføre seg. Det finnes rolige raser, og mindre rolige raser. En skaffer ikke en rase som er svært aktiv og krever mye stimuli hvis man ønsker at katta skal ligge i sofaen hele dagen.

Er også temmelig sikker på at prosentandelen på vaksinerte/chippede/kastererte rasekatter er myyyye høyere enn på huskattene. 

Anonymkode: 552e0...51b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som oppdretter av rasekatt vil jeg påstå det motsatte. Jeg er følgelig også aktiv som utstiller og treffer derfor mange likesinnede. Og jeg vil påstå det motsatte av det du hevder. Enkelte står på venteliste 1-2 år før de kan få katterasen de ønsker, og har derfor masse av tid til å reflektere over om de virkelig ønsker seg katt. Rasekattene er i likhet med hunder, typisk for sin art. Dvs, det er mulig og få en indikasjon på hvordan dette individet vil oppføre seg. Det finnes rolige raser, og mindre rolige raser. En skaffer ikke en rase som er svært aktiv og krever mye stimuli hvis man ønsker at katta skal ligge i sofaen hele dagen.

Er også temmelig sikker på at prosentandelen på vaksinerte/chippede/kastererte rasekatter er myyyye høyere enn på huskattene. 

Anonymkode: 552e0...51b

Amen! Jeg er også oppdretter og  aktiv utstiller, og har samme inntrykk som deg. Folk med rasekatter tar seg generelt god av dem. Betaler man 8-10 000 for en katt, så tenker folk seg gjerne om en ekstra gang. Mine flytter ikke før de er 15-16 uker gamle, og har jeg ikke funnet bra hjem innen det, nei da blir de enda lenger, null stress. Jeg driver lite, har et par kull i året, og har god tid til å finne gode slaver for kattungene mine.

Anonymkode: 1abd0...428

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...