Gjest NotNaomi Skrevet 7. juli 2017 #1 Skrevet 7. juli 2017 Hvordan klarer dere ha de dyra? Det er helt for jævlig ( unnskyld uttrykket) at dere klatrer ha dem. Å vite at dere frarøver dem et godt liv. Hva tenker dere om det? I mitt hode er dere dyreplagere. Langt fra dyreelskere. Venter ingen respons. Fordi jeg bare vil si det. Og dere kan ikke forsvare det.
BlackCloud Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 Er enig med deg. Helt utrolig at det er vanlig praksis å stenge katter inni små leiligheter og kaniner og fugler i gitterbur. Det er ikke et verdig dyreliv, og kan man ikke tilby et godt liv får man la være å ha dyr. 6
The Kitten Skrevet 7. juli 2017 #3 Skrevet 7. juli 2017 Noen katter har i perioder behov for å være innekatter, f.eks omplasserigskatter. Å skaffe seg katt med mål om at den skal være innekatt derimot er bare feil, rett og slett. 14
Gjest NotNaomi Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 Glad dere er de som.er enige:-) de som har disse dyra vil nok ikke delta i tråden :-)
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Synes du at det er feil å ha hund også da? Eller er det bare de som har innekatt som ikke går tur med de og har luftegårder du synes frarøver de et godt liv? Anonymkode: c5f57...433 6
Ardwinna Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 1 time siden, NotNaomi skrev: Glad dere er de som.er enige:-) de som har disse dyra vil nok ikke delta i tråden :-) Jo jeg kan godt svare. Jeg har en innekatt og en "utekatt" (velger selv når den vil ut og inn, men velger selv livet som innekatt om vinteren). Innekatten lufter seg på et stort tak og i sele ute sammen med meg, og får ellers det den trenger av mat, omsorg og stimuli. Jeg er fullstendig klar over at mange sitter med samme holdninger som deg men det lever jeg fint med etter lang erfaring med utekatter. Det å ha utekatt er overhodet ikke rosenrødt, verken for katt eller eier. Etter å ha opplevd både påkjørsel, rovdyrangrep og stygge skader etter slåsskamp med ukastrerte streifkatter får man et litt mer nyansert syn på det med å la katten "leve et fritt og naturlig liv". Man tenker sitt om seg selv som god dyreeier når man finner katten sin i garasjen, på tur inn i sjokk med stygge sår rundt hele halsen etter å ha vært i kamp med en rev. Det er heller ikke gøy å oppleve å få sin unge katt på knappe 1,5 år levert i en pose på døra etter å ha blitt påkjørt. I tillegg må jeg som katteeier også tenke på hvordan mitt kattehold påvirker andre. Nå er min katt kastrert, vaksinert og chippet, men den kan likevel være til bry for andre. Den kan grave i blomsterbedene deres, legge seg i hagemøblene og også snike seg inn og stjele mat. Så lenge katten går løst ute har jeg ingen kontroll på hvor den er og hva den gjør. Siden du bruker dyrevelferd som argument kan du jo også reflektere litt over hvilken innvirkning katter har på fuglelivet. Jeg gjør så godt jeg kan med å legge best mulig til rette for at både kattene og naboene skal ha det bra, og vet godt at uansett om man har utekatter eller innekatter så er det noen som sitter klar til å angripe og mene at man driver med dyreplageri eller er egoistisk og driter i naboene. Jeg vet godt at jeg ikke er noen perfekt katteeier men jeg lever godt med valget mitt om å ha en innekatt, både med tanke på erfaringer etter åresvis med utekatt og med tanke på hensyn til mine omgivelser, både naboer og dyrelivet rundt her. Jeg har såpass erfaring at jeg vet om fordelene og ulempene med både innekatt og utekatt, og jeg har også såpass erfaring med kattehold at jeg ser om kattene mistrives. Det ser man blant annet på kroppsspråk og adferd. Innekatten min er en veldig glad og fornøyd katt som ikke viser noen tegn til mistrivsel. Utekatten min er stort sett også en glad og fornøyd katt, men den har fått både fysiske og psykiske skader etter sitt snart 10 år lange liv som utekatt, inkludert adferdsendringer (skvetten, liker ikke å bli tatt på hodet, tendenser til aggressivitet osv). Jeg respekterer det du skriver (selv om jeg synes du fremstår i overkant unyansert og lite reflektert), men lever likevel godt med mitt valg om å ha innekatt. Når utekatten en dag har brukt opp sine seige ni liv, kan det også godt hende at jeg får en til innekatt. Om ikke annet vil naboene og fuglene takke meg 27
BeautyBox Skrevet 7. juli 2017 #7 Skrevet 7. juli 2017 6 timer siden, Ardwinna skrev: Jo jeg kan godt svare. Jeg har en innekatt og en "utekatt" (velger selv når den vil ut og inn, men velger selv livet som innekatt om vinteren). Innekatten lufter seg på et stort tak og i sele ute sammen med meg, og får ellers det den trenger av mat, omsorg og stimuli. Jeg er fullstendig klar over at mange sitter med samme holdninger som deg men det lever jeg fint med etter lang erfaring med utekatter. Det å ha utekatt er overhodet ikke rosenrødt, verken for katt eller eier. Etter å ha opplevd både påkjørsel, rovdyrangrep og stygge skader etter slåsskamp med ukastrerte streifkatter får man et litt mer nyansert syn på det med å la katten "leve et fritt og naturlig liv". Man tenker sitt om seg selv som god dyreeier når man finner katten sin i garasjen, på tur inn i sjokk med stygge sår rundt hele halsen etter å ha vært i kamp med en rev. Det er heller ikke gøy å oppleve å få sin unge katt på knappe 1,5 år levert i en pose på døra etter å ha blitt påkjørt. I tillegg må jeg som katteeier også tenke på hvordan mitt kattehold påvirker andre. Nå er min katt kastrert, vaksinert og chippet, men den kan likevel være til bry for andre. Den kan grave i blomsterbedene deres, legge seg i hagemøblene og også snike seg inn og stjele mat. Så lenge katten går løst ute har jeg ingen kontroll på hvor den er og hva den gjør. Siden du bruker dyrevelferd som argument kan du jo også reflektere litt over hvilken innvirkning katter har på fuglelivet. Jeg gjør så godt jeg kan med å legge best mulig til rette for at både kattene og naboene skal ha det bra, og vet godt at uansett om man har utekatter eller innekatter så er det noen som sitter klar til å angripe og mene at man driver med dyreplageri eller er egoistisk og driter i naboene. Jeg vet godt at jeg ikke er noen perfekt katteeier men jeg lever godt med valget mitt om å ha en innekatt, både med tanke på erfaringer etter åresvis med utekatt og med tanke på hensyn til mine omgivelser, både naboer og dyrelivet rundt her. Jeg har såpass erfaring at jeg vet om fordelene og ulempene med både innekatt og utekatt, og jeg har også såpass erfaring med kattehold at jeg ser om kattene mistrives. Det ser man blant annet på kroppsspråk og adferd. Innekatten min er en veldig glad og fornøyd katt som ikke viser noen tegn til mistrivsel. Utekatten min er stort sett også en glad og fornøyd katt, men den har fått både fysiske og psykiske skader etter sitt snart 10 år lange liv som utekatt, inkludert adferdsendringer (skvetten, liker ikke å bli tatt på hodet, tendenser til aggressivitet osv). Jeg respekterer det du skriver (selv om jeg synes du fremstår i overkant unyansert og lite reflektert), men lever likevel godt med mitt valg om å ha innekatt. Når utekatten en dag har brukt opp sine seige ni liv, kan det også godt hende at jeg får en til innekatt. Om ikke annet vil naboene og fuglene takke meg Jeg synes dette var et godt og reflektert innlegg. Likevel har jeg motsatt erfaring som deg. Jeg har selv en utekatt, som i lange perioder har måttet være innekatt pga sykdom. Han er en sprettende glad og fornøyd pus når han får lov til å gå ute, og naboene (de jeg har snakket med) er veldig glade i han. De periodene han har måttet være inne har han nærmest gått på veggen av kjedsomhet, selv om jeg stimulerer han aldri så mye med lek og kos. Han blir deprimert og vil bare ligge og sove hele dagen, med enkelte innslag av tydelig desperasjon der han enten klorer på døra og mjauer eller blir smålig aggressiv. De eneste gangene han viser tegn til aggressivitet er i disse periodene, ellers er han verdens snilleste og mest tålmodige pus. Disse inne-periodene hans med depresjon er noe av det kjipeste jeg har sett, og måttet overbære. Ja, han jakter fugler og gnagere ute, og ja, han gjør selvsagt fra seg i uteområdet. Jeg respekterer fullstendig at folk reagerer på dette med fuglelivet, og liker det heller ikke selv når jeg ser at han har fanget noe levende ute, men min oppfatning heller mer over på den siden at det er sånn naturen fungerer. Og at jeg da bare må leve med at det er sånn det er. Angående det at han gjør fra seg ute, har jeg ikke hørt noen reaksjoner på i det hele tatt. Har heller aldri hørt om at han har gått inn hos andre, da han er skeptisk til mennesker han ikke kjenner godt. Hadde jeg fått klager fra naboene hadde jeg selvsagt lett etter alternative løsninger, som å flytte et annet sted. Men dette har jeg altså aldri fått. Jeg har også erfaringer med stygge slosskamper o.l., men dette har kun vært på nattestid, og jeg har derfor valgt å holde katten inne om natta. Etter dette har det vært null problemer. 5
Ardwinna Skrevet 7. juli 2017 #8 Skrevet 7. juli 2017 51 minutter siden, BeautyBox skrev: Jeg synes dette var et godt og reflektert innlegg. Likevel har jeg motsatt erfaring som deg. Jeg har selv en utekatt, som i lange perioder har måttet være innekatt pga sykdom. Han er en sprettende glad og fornøyd pus når han får lov til å gå ute, og naboene (de jeg har snakket med) er veldig glade i han. De periodene han har måttet være inne har han nærmest gått på veggen av kjedsomhet, selv om jeg stimulerer han aldri så mye med lek og kos. Han blir deprimert og vil bare ligge og sove hele dagen, med enkelte innslag av tydelig desperasjon der han enten klorer på døra og mjauer eller blir smålig aggressiv. De eneste gangene han viser tegn til aggressivitet er i disse periodene, ellers er han verdens snilleste og mest tålmodige pus. Disse inne-periodene hans med depresjon er noe av det kjipeste jeg har sett, og måttet overbære. Ja, han jakter fugler og gnagere ute, og ja, han gjør selvsagt fra seg i uteområdet. Jeg respekterer fullstendig at folk reagerer på dette med fuglelivet, og liker det heller ikke selv når jeg ser at han har fanget noe levende ute, men min oppfatning heller mer over på den siden at det er sånn naturen fungerer. Og at jeg da bare må leve med at det er sånn det er. Angående det at han gjør fra seg ute, har jeg ikke hørt noen reaksjoner på i det hele tatt. Har heller aldri hørt om at han har gått inn hos andre, da han er skeptisk til mennesker han ikke kjenner godt. Hadde jeg fått klager fra naboene hadde jeg selvsagt lett etter alternative løsninger, som å flytte et annet sted. Men dette har jeg altså aldri fått. Jeg har også erfaringer med stygge slosskamper o.l., men dette har kun vært på nattestid, og jeg har derfor valgt å holde katten inne om natta. Etter dette har det vært null problemer. Min utekatt blir også ganske frustrert dersom jeg må holde henne inne i perioder (sykdom, skade) og det henger nok sammen med at hun er vant med å gå inn og ut som hun vil. Om vinteren velger hun selv å være innekatt, noe som henger sammen med at hun var på rømmen et helt år og gikk ute en hel vinter. Ellers i året vil hun gjerne være ute. Jeg har prøvd å holde henne inne om natta for å unngå skader etter slosskamp men det fungerer de første kveldene om våren, og så er hun helt umulig å få tak i når jeg skal rope henne inn. Katter er vanedyr så hvis de først har blitt vant med å gå ut og inn som de vil, vil de neppe trives som innekatt. Blir de vent til å være inne fra de er små, får tilrettelagt miljøet inne og i tillegg luftes i luftegård eller sele, så er det mange katter som har et helt utmerket liv som innekatt. Det handler også om kattens personlighet og gemytt. Noen katter har stort behov for å gå ut mens andre ikke har så stort behov for å ha uterevir. Innekatten min kan av og til gå til døren og be om å få gå ut, men som oftest vil han bare ut når vi går ut, rett og slett fordi han er en veldig sosial pus som ikke liker å være alene. Når det gjelder naturens gang, så ja det er naturens gang at rovdyr tar byttedyr. Problemet er bare at når det er vi mennesker som setter ut arter i naturen som ikke hører hjemme her må vi ta på oss en stor del av ansvaret. Det er ikke naturens gang at katter går fritt i norsk natur. Det eneste jeg kan trøste meg med er at min katt får mat hjemme og dermed ikke gjør like stort innhugg i fuglebestanden som hjemløse forvillede katter gjør. Jeg synes det er helt greit at andre mener det ikke er optimalt å ha innekatt, men det er et godt stykke fra ikke helt optimalt til dyreplageri. Startinnlegget var så kunnskapsløst, unyansert og trangsynt at jeg nesten ikke gadd å svare. Jeg valgte likevel å komme med mitt syn på saken, selv om jeg skjønner at det faller for døve ører siden TS allerede i startinnlegget gjorde det klart at hun har rett og ikke er interessert i saklig debatt. Men siden noen andre kanskje er mer åpne for å se saken fra flere sider ville jeg ikke la såpass sterke påstander stå uimotsagt. Så får TS bare være uenig. 10
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #9 Skrevet 7. juli 2017 17 timer siden, NotNaomi skrev: Hvordan klarer dere ha de dyra? Det er helt for jævlig ( unnskyld uttrykket) at dere klatrer ha dem. Å vite at dere frarøver dem et godt liv. Hva tenker dere om det? I mitt hode er dere dyreplagere. Langt fra dyreelskere. Venter ingen respons. Fordi jeg bare vil si det. Og dere kan ikke forsvare det. Det er rent ut ganske facinerede at du med overlegg, vitende og vilje sitter der og mener min funksjonshemmede hjertevenn ville hatt et bedre liv som død katt. La meg da spørre deg; Skal jeg fortsette der de som mishandlet ham ved å slå hodet hans så hardt mot en murvegg at lisen i øyet løsnet? Skal jeg levere ham inn på veterinærens drop-inn i morgen og gi ham den siste sprøyte? Har han lidd nok de 12 år han har levd som innekatt med balkong som uteliv? Han ble frarøvet et liv som inne-/ute-/innekatt da han ble slått nesten i hjel. Tør du forsette beskyldningene dine? Tør du oppnevne deg til dommer over hans liv og hans død? Anonymkode: 6821e...383 14
Gjest NotNaomi Skrevet 7. juli 2017 #10 Skrevet 7. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er rent ut ganske facinerede at du med overlegg, vitende og vilje sitter der og mener min funksjonshemmede hjertevenn ville hatt et bedre liv som død katt. La meg da spørre deg; Skal jeg fortsette der de som mishandlet ham ved å slå hodet hans så hardt mot en murvegg at lisen i øyet løsnet? Skal jeg levere ham inn på veterinærens drop-inn i morgen og gi ham den siste sprøyte? Har han lidd nok de 12 år han har levd som innekatt med balkong som uteliv? Han ble frarøvet et liv som inne-/ute-/innekatt da han ble slått nesten i hjel. Tør du forsette beskyldningene dine? Tør du oppnevne deg til dommer over hans liv og hans død? Anonymkode: 6821e...383 Nå er jo dette et spesielt tilfelle da. Selvfølgelig vil jeg at katten din skal leve <3 men jeg tenker generellt. Dyr skal leve i frihet.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #11 Skrevet 7. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er rent ut ganske facinerede at du med overlegg, vitende og vilje sitter der og mener min funksjonshemmede hjertevenn ville hatt et bedre liv som død katt. La meg da spørre deg; Skal jeg fortsette der de som mishandlet ham ved å slå hodet hans så hardt mot en murvegg at lisen i øyet løsnet? Skal jeg levere ham inn på veterinærens drop-inn i morgen og gi ham den siste sprøyte? Har han lidd nok de 12 år han har levd som innekatt med balkong som uteliv? Han ble frarøvet et liv som inne-/ute-/innekatt da han ble slått nesten i hjel. Tør du forsette beskyldningene dine? Tør du oppnevne deg til dommer over hans liv og hans død? Anonymkode: 6821e...383 Stakkars katt! Og så bra at du tar deg godt av den nå. Uansett, er ganske frekt å gå løs på Ts fordi hun/han mener katter har det best med å få være ute - dette er jo bare fakta, din katt er jo dessverre et unntak. Anonymkode: 04c80...512 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #12 Skrevet 7. juli 2017 8 timer siden, Ardwinna skrev: Min utekatt blir også ganske frustrert dersom jeg må holde henne inne i perioder (sykdom, skade) og det henger nok sammen med at hun er vant med å gå inn og ut som hun vil. Om vinteren velger hun selv å være innekatt, noe som henger sammen med at hun var på rømmen et helt år og gikk ute en hel vinter. Ellers i året vil hun gjerne være ute. Jeg har prøvd å holde henne inne om natta for å unngå skader etter slosskamp men det fungerer de første kveldene om våren, og så er hun helt umulig å få tak i når jeg skal rope henne inn. Katter er vanedyr så hvis de først har blitt vant med å gå ut og inn som de vil, vil de neppe trives som innekatt. Blir de vent til å være inne fra de er små, får tilrettelagt miljøet inne og i tillegg luftes i luftegård eller sele, så er det mange katter som har et helt utmerket liv som innekatt. Det handler også om kattens personlighet og gemytt. Noen katter har stort behov for å gå ut mens andre ikke har så stort behov for å ha uterevir. Innekatten min kan av og til gå til døren og be om å få gå ut, men som oftest vil han bare ut når vi går ut, rett og slett fordi han er en veldig sosial pus som ikke liker å være alene. Når det gjelder naturens gang, så ja det er naturens gang at rovdyr tar byttedyr. Problemet er bare at når det er vi mennesker som setter ut arter i naturen som ikke hører hjemme her må vi ta på oss en stor del av ansvaret. Det er ikke naturens gang at katter går fritt i norsk natur. Det eneste jeg kan trøste meg med er at min katt får mat hjemme og dermed ikke gjør like stort innhugg i fuglebestanden som hjemløse forvillede katter gjør. Jeg synes det er helt greit at andre mener det ikke er optimalt å ha innekatt, men det er et godt stykke fra ikke helt optimalt til dyreplageri. Startinnlegget var så kunnskapsløst, unyansert og trangsynt at jeg nesten ikke gadd å svare. Jeg valgte likevel å komme med mitt syn på saken, selv om jeg skjønner at det faller for døve ører siden TS allerede i startinnlegget gjorde det klart at hun har rett og ikke er interessert i saklig debatt. Men siden noen andre kanskje er mer åpne for å se saken fra flere sider ville jeg ikke la såpass sterke påstander stå uimotsagt. Så får TS bare være uenig. Enig med du. Men, når du sier at vi må ta ansvar siden det er vi mennesker som har ført arten inn hit og den ikke hører hjemme her. Så tenker jeg også på at vi egentlig ikke skulle hatt katt i det hele tatt for så å gjøre den til innekatt, hvis vi vil ta hensyn til naturen som den er liksom. For selv om de kan få et aldri så godt liv med det så er det jo ikke det de er skapt for heller. Men nå har katter levd sammen med mennesker og i Europa i så mange år, at vi har jo egentlig endret biologien allerede. Anonymkode: fb178...cde 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #13 Skrevet 7. juli 2017 Nå har jeg hatt en del fugler - de har selvfølgelig hatt bur som base - men ellers hatt burdøren åpen og fløyet fritt hele døgnet utenom når vi sov (da sov jo de også). De fløy ikke ut vindu/dør engang, og de fikk være ute på sommeren. Anonymkode: bd724...a79 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #14 Skrevet 7. juli 2017 Aner dere hvor mye skade utekattene deres gjør? "Er bare slik det er i naturen" er det dummeste argumenter jeg hører. Katter er ikke en naturlig del av faunaen, de er noe vi har introdusert og de dreper ett vanvittig antall fugler og dyr hvert år. http://www.conservationmagazine.org/2015/07/pet-owners-wont-admit-their-cats-harm-wildlife/ http://www.dailymail.co.uk/news/article-19353/Cats-kill-275-million-animals-year.html Nå er det ikke sånn at man MÅ ha enten inne eller utekatt, man kan velge å avstå fra katt overhodet. Anonymkode: 22ac5...153 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #15 Skrevet 7. juli 2017 Katten min var fanget inn fra å være villkatt. Har fått beskjed om at den bør holdes inne fordi den er så redd, og kommer til å kunne gjemme seg og bli vill igjen hvis man slipper den ut når den ikke er tam til mennesker. Så alternativet er jo at hun skulle levd som villkatt eller vært avlivet. Anonymkode: 7a01b...e17 5
Ardwinna Skrevet 7. juli 2017 #16 Skrevet 7. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig med du. Men, når du sier at vi må ta ansvar siden det er vi mennesker som har ført arten inn hit og den ikke hører hjemme her. Så tenker jeg også på at vi egentlig ikke skulle hatt katt i det hele tatt for så å gjøre den til innekatt, hvis vi vil ta hensyn til naturen som den er liksom. For selv om de kan få et aldri så godt liv med det så er det jo ikke det de er skapt for heller. Men nå har katter levd sammen med mennesker og i Europa i så mange år, at vi har jo egentlig endret biologien allerede. Anonymkode: fb178...cde Det har du nok helt rett i.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #17 Skrevet 7. juli 2017 Innekatter kan ha det helt fint i leilighet dersom de har en del klatre- og liggemuligheter, som spesielt går oppover mot taket. Nok stimulering er selvsagt også viktig. Det samme gjelder kaniner. Kaniner er kanskje halvparten så stor som en vanlig katt, og trenger ikke all verdens plass, men bur er selvsagt for lite. Det er dessverre få som tenker over at kaninføttene er lagd for å hoppe og sprette med, ikke for å sitte i ro og få forkalkninger. Har selv hatt flere frittgående kaniner, utrolig sosiale, kosete og herlige dyr! <3 Så lenge man sikrer ledninger, trapper ol, så er de helt fine å ha løse. Anonymkode: 82250...548 6
Gjest Bellabell Skrevet 7. juli 2017 #18 Skrevet 7. juli 2017 22 timer siden, NotNaomi skrev: Hvordan klarer dere ha de dyra? Det er helt for jævlig ( unnskyld uttrykket) at dere klatrer ha dem. Å vite at dere frarøver dem et godt liv. Hva tenker dere om det? I mitt hode er dere dyreplagere. Langt fra dyreelskere. Venter ingen respons. Fordi jeg bare vil si det. Og dere kan ikke forsvare det. Fordi min katt vil ikke være ute!
Gjest Bellabell Skrevet 7. juli 2017 #19 Skrevet 7. juli 2017 (endret) 20 timer siden, Ardwinna skrev: Jo jeg kan godt svare. Jeg har en innekatt og en "utekatt" (velger selv når den vil ut og inn, men velger selv livet som innekatt om vinteren). Innekatten lufter seg på et stort tak og i sele ute sammen med meg, og får ellers det den trenger av mat, omsorg og stimuli. Jeg er fullstendig klar over at mange sitter med samme holdninger som deg men det lever jeg fint med etter lang erfaring med utekatter. Det å ha utekatt er overhodet ikke rosenrødt, verken for katt eller eier. Etter å ha opplevd både påkjørsel, rovdyrangrep og stygge skader etter slåsskamp med ukastrerte streifkatter får man et litt mer nyansert syn på det med å la katten "leve et fritt og naturlig liv". Man tenker sitt om seg selv som god dyreeier når man finner katten sin i garasjen, på tur inn i sjokk med stygge sår rundt hele halsen etter å ha vært i kamp med en rev. Det er heller ikke gøy å oppleve å få sin unge katt på knappe 1,5 år levert i en pose på døra etter å ha blitt påkjørt. I tillegg må jeg som katteeier også tenke på hvordan mitt kattehold påvirker andre. Nå er min katt kastrert, vaksinert og chippet, men den kan likevel være til bry for andre. Den kan grave i blomsterbedene deres, legge seg i hagemøblene og også snike seg inn og stjele mat. Så lenge katten går løst ute har jeg ingen kontroll på hvor den er og hva den gjør. Siden du bruker dyrevelferd som argument kan du jo også reflektere litt over hvilken innvirkning katter har på fuglelivet. Jeg gjør så godt jeg kan med å legge best mulig til rette for at både kattene og naboene skal ha det bra, og vet godt at uansett om man har utekatter eller innekatter så er det noen som sitter klar til å angripe og mene at man driver med dyreplageri eller er egoistisk og driter i naboene. Jeg vet godt at jeg ikke er noen perfekt katteeier men jeg lever godt med valget mitt om å ha en innekatt, både med tanke på erfaringer etter åresvis med utekatt og med tanke på hensyn til mine omgivelser, både naboer og dyrelivet rundt her. Jeg har såpass erfaring at jeg vet om fordelene og ulempene med både innekatt og utekatt, og jeg har også såpass erfaring med kattehold at jeg ser om kattene mistrives. Det ser man blant annet på kroppsspråk og adferd. Innekatten min er en veldig glad og fornøyd katt som ikke viser noen tegn til mistrivsel. Utekatten min er stort sett også en glad og fornøyd katt, men den har fått både fysiske og psykiske skader etter sitt snart 10 år lange liv som utekatt, inkludert adferdsendringer (skvetten, liker ikke å bli tatt på hodet, tendenser til aggressivitet osv). Jeg respekterer det du skriver (selv om jeg synes du fremstår i overkant unyansert og lite reflektert), men lever likevel godt med mitt valg om å ha innekatt. Når utekatten en dag har brukt opp sine seige ni liv, kan det også godt hende at jeg får en til innekatt. Om ikke annet vil naboene og fuglene takke meg Jeg tenker at mennesker med holdninger som trådstarter verken har mye eller generell basiskunnskap om dyr. Tenker jeg heller vil ha pålagt en katt å være inne enn å være løskatt, hvertfall mtp vinterstid! Katten har pels, men ikke laget for verken kulde eller vann. De er i utgangspunktet ørkendyr, derav de takler varmen bedre! (Og nå snakker jeg ikke om rovdyret katt som i gaupe). Så det er mange faktorer til innekatt! mener dere som er imot også at majoriteten av hester blir mishandlet? De står jo i "bur" om natten (i boks), men unntak sv utegangshester. Og som med katter, det er ute i feltet skadene oftest skjer! Tenker dette rett og slett er uvitenskap og dumhet fra trådstarter. Enig med deg, @Ardwinna Endret 7. juli 2017 av Bellabell 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #20 Skrevet 7. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Stakkars katt! Og så bra at du tar deg godt av den nå. Uansett, er ganske frekt å gå løs på Ts fordi hun/han mener katter har det best med å få være ute - dette er jo bare fakta, din katt er jo dessverre et unntak. Anonymkode: 04c80...512 NEI!! Dette er ikke fakta ! Begynn å se på erfaring og forskning fra store internasjonale DYREVERN * altså ikke latsabber av katteeiere I fokus. Hjernen til flere her vil eksplodere I sinne og skam ! Lær ABC om katter ! Ardwinna er uten tvil den mest kyndige, beste mest omsorgsfulle katteeieren her. Resten? Berme. Anonymkode: 7f397...320 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå