Gå til innhold

Gud er Allah på jesuspråket arameisk


Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg kan si til deg er å følge Jesus i det han sa og ikke la deg avspore det andre har sagt at han har sagt. Forhold deg  til de som var med Jesus i sted og tid og ikke noen som kom etter han. Forhold deg til den tiden Jesus levde og ikke flere hundre år etter Jesus. 

 

Ops, denne ble anonym ved feiltrykk

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, omarel skrev:

Ops, denne ble anonym ved feiltrykk

Takk for gode ord Omarel. Trolig kommer jeg til å a et emne i Islam neste semester så da får jeg nok gode muligheter til å sammenligne og. 

Om du ikke har lest Paulus brev og hvordan han ble frelst av Gud og fikk profetiske gaver i apostelgjerningene så kan jeg anbefale det. Uten han hadde det ikke vært noen kristne i dag siden Jesu og hans apostler bare (utenom noen få tilfeller) går til Israel og Jødene. Jesus befaler selv flere ganger "gå ikke til hedningene". Mens det et Paulus som på befaling fra Herren i himmelen etter en mektig omvendelse fra å være en forfølger av Jesu følgere spredte budskapet om frelse i Kristus til hedningene (oss). Han er og av samme generasjon som de Jesus og de andre apostlene, og led til slutt martyrdøden for å dele ordet om Herren.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2017 den 0.48, Blodets rett skrev:

Hvordan kan Gud og Allah være samme gud når det er snakk om to forskjellige religioner? Prøver du å si at kristendom og islam samme religion?

Begge ble grunnlagt av folk fra Midtøsten.

Anonymkode: 587ee...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2017 den 10.34, Persephone skrev:

Sant, religionene i seg selv er vidreutvikling, men Gud er den samme.

Nja...det er litt avhengig av innfallsvinkel. Kristne vil hevde bibelens gud er den samme som jødedommens gud. Jødedommen anerkjenner ikke bibelens påbygging av de jødiske skriftene og vil hevde denne påbyggingen er et falsum. Sett fra jødedommen kan det hevdes at bibelens gud dermed ikke er sammenfallende med jødedommens gud. Islam er ikke bare en påbygging av bibelen, men mer en omskriving av bibelens historier. Historiene ligner, men er likevel ulike. Sett fra både kristendommens- og jødedommens synsvinkler blir islams påbygging av bibelen med historien om guds forhold til Mohammed et falsum. Å hevde at de abrahamittiske religioners gud er den samme mener jeg kan sammenstilles med å hevde at mange av gudene på tvers av gresk, romersk, egyptisk, germansk, keltisk, slavisk og norrøn mytologi er de samme heller enn ekvivalente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klossmajor skrev:

Nja...det er litt avhengig av innfallsvinkel. Kristne vil hevde bibelens gud er den samme som jødedommens gud. Jødedommen anerkjenner ikke bibelens påbygging av de jødiske skriftene og vil hevde denne påbyggingen er et falsum. Sett fra jødedommen kan det hevdes at bibelens gud dermed ikke er sammenfallende med jødedommens gud. Islam er ikke bare en påbygging av bibelen, men mer en omskriving av bibelens historier. Historiene ligner, men er likevel ulike. Sett fra både kristendommens- og jødedommens synsvinkler blir islams påbygging av bibelen med historien om guds forhold til Mohammed et falsum. Å hevde at de abrahamittiske religioners gud er den samme mener jeg kan sammenstilles med å hevde at mange av gudene på tvers av gresk, romersk, egyptisk, germansk, keltisk, slavisk og norrøn mytologi er de samme heller enn ekvivalente.

 

Den Gud som skapte englene, djinnene (satanen), menneske, universet er en og samme Gud. Det er en fullkommen Gud.

De greske, egyptiske(farao som hevdet at de var guder,) keltiske, germanske og norrønske guder har verken skapt englende, djinnene, menneske og universet. Disse kan derfor verken sammenstilles eller sammenligner med den allmektige Gud.

Årsaken til at Gud gjenforteller historier skyldes flere ting:

- Gud forteller sannheten om Seg selv,

- Gud forteller historien direkte og med sannhet gjennom egne ord og åpenbaring før endens tid

- Den originalitet til evangeliet fra Jesus eksisterer ikke. Det som eksisterer er fortellinger av ukjente forfattere.

- Toraen har blitt korrupt av den generasjon jøder som strittet mot Gud og forfalsket historien om de ulike profeter.  

 

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, og jeg spør på en respektfull måte, men hvorfor er det så viktig for deg å påpeke at Jesus (eller Faderen) og Allah er den samme? Jeg har skrevet tidligere om motsetningene mellom kristendommen og islam, og når Herren motsier Allah, og Allah motsier Jesus, så kan de ikke være den samme. I tillegg er himmelriket som disse to religionene presanterer helt ulike.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, LuxLucet skrev:

Jeg må bare spørre, og jeg spør på en respektfull måte, men hvorfor er det så viktig for deg å påpeke at Jesus (eller Faderen) og Allah er den samme? Jeg har skrevet tidligere om motsetningene mellom kristendommen og islam, og når Herren motsier Allah, og Allah motsier Jesus, så kan de ikke være den samme. I tillegg er himmelriket som disse to religionene presanterer helt ulike.
 

Jeg sier ikke at Jesus og Allah er en, men jeg sier at Jesus brukte ordet/ substantivet Allah/lah i sitt morsmål mener jeg er viktig å forstå.

At kirken har gitt Allah/Lah andre egenskaper enn det som som fremkommer i Koranen forstår jeg. 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, omarel skrev:

Jeg sier ikke at Jesus og Allah er en, men jeg sier at Jesus brukte ordet/ substantivet Allah i sitt morsmål mener jeg er viktig å forstå når han kalte til faderen slik kirkekristne sier. 

At kirken har gitt Allah andre egenskaper enn det som som fremkommer i Koranen forstår jeg. 

Ja, det er sant Han påkalte Faderen, men selv om Han påkalte Faderen ved å si "Allah" - så fremt dette er sant - , så er det ikke navnet alene som bevitner om at noen er den ene og den samme. Likesom mange heter Marius, så er ikke alle disse den samme personen. Skal man teste om Gud er den samme som Allah, så må man bl.a sjekke hva de sier om seg selv, hva de har sagt om livsførsel, hva fremtiden bringer, og sammenligne dette.

Det kan være at kirker og andre mennesker har gitt feil inntrykk av Allah, og jeg mente ikke å begrunne min påstand ut ifra hva disse har sagt, men heller hva koranen selv sier i motsetning til Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, LuxLucet skrev:

Skal man teste om Gud er den samme som Allah, så må man bl.a sjekke hva de sier om seg selv, hva de har sagt om livsførsel, hva fremtiden bringer, og sammenligne dette.

Det kan være at kirker og andre mennesker har gitt feil inntrykk av Allah, og jeg mente ikke å begrunne min påstand ut ifra hva disse har sagt, men heller hva koranen selv sier i motsetning til Bibelen.

Vel, Gud er Gud på norsk og engelsk heter han God, Jesus brukte aldri ordet Gud. Jesus brukte ordet Lah  

Jesuspråket arameisk: Lah har rot bokstavene, Lah og utales Allah.

Koranspråket arbisk: Lah har rot bokstavene, Lah og uttales Allah.

Jeg vet at kirken har definert treenighetens Lah (fra jesuspråket arameisk) som Jesus(Lah), Faderen(Lah/) og den hellige ånd (Lah).

Hvilken egenskaper Lah har i gamle testamentet skiller seg fra nye testamentet som igjen skiller seg fra Koranen. Men en ting er felles for dem alle og det er at Lah har skapt alt mellom himlene og jorden og Han skapte mennesker og engler. Lah skapte Adam, Noah, David, Abraham, Moses og Mohammad fred være med dem alle. 

Som jeg har påpekt tidligere, så sier jødene at Jesus ikke er Lah og at de kristne er blasfemiske ovenfor Lah . Kristne sier at Lah er treenig og at jødene og muslimene er blasfemiske med tanke på definisjonen av Lah.

Og ja jeg er enig i at Lah i Koranen motsetter seg hvordan Han blir fremstilt av de som fornekter Han av skriftens folk (kristne og jøder) i det ulike Evangeliene og Toraen.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, omarel skrev:

Den Gud som skapte englene, djinnene (satanen), menneske, universet er en og samme Gud. Det er en fullkommen Gud.

De greske, egyptiske(farao som hevdet at de var guder,) keltiske, germanske og norrønske guder har verken skapt englende, djinnene, menneske og universet. Disse kan derfor verken sammenstilles eller sammenligner med den allmektige Gud.

Årsaken til at Gud gjenforteller historier skyldes flere ting:

- Gud forteller sannheten om Seg selv,

- Gud forteller historien direkte og med sannhet gjennom egne ord og åpenbaring før endens tid

- Den originalitet til evangeliet fra Jesus eksisterer ikke. Det som eksisterer er fortellinger av ukjente forfattere.

- Toraen har blitt korrupt av den generasjon jøder som strittet mot Gud og forfalsket historien om de ulike profeter.  

.....og dette var innfallsvinkelen sett fra en subjektiv muslimsk konsensus.

Endret av Klossmajor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Klossmajor skrev:

.....og dette var innfallsvinkelen sett fra en subjektiv muslimsk konsensus.

Ja, med klartekst i selve Koranen.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvilken betydning skulle dette ha? Alle her bruker jo et annet navn enn sitt reelle, men det endrer ikke den personen du er. Det er hvem personen er, ikke navnet, som har betydning. Eller: Innholdet i pakken endrer seg ikke med hvilken merkelapp du setter på.

Når kristne snakker om Gud, så er det en betegnelse på en annen personlighet enn når muslimer snakker om Allah. Det er mange som heter Ole, men de er ikke en og samme person. Hvis Jesus kalte Gud for Allah, så var det i så fall en annen Allah enn den muslimene tilber.

Den kristne Gud/Allah har andre egenskaper enn muslimenes Allah, akkurat som alle som heter Ole har ulike egenskaper som skiller dem fra hverandre.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/25/2017 den 0.34, Horten Market skrev:

Hvilken betydning skulle dette ha? Alle her bruker jo et annet navn enn sitt reelle, men det endrer ikke den personen du er. Det er hvem personen er, ikke navnet, som har betydning. Eller: Innholdet i pakken endrer seg ikke med hvilken merkelapp du setter på.

Når kristne snakker om Gud, så er det en betegnelse på en annen personlighet enn når muslimer snakker om Allah. Det er mange som heter Ole, men de er ikke en og samme person. Hvis Jesus kalte Gud for Allah, så var det i så fall en annen Allah enn den muslimene tilber.

Den kristne Gud/Allah har andre egenskaper enn muslimenes Allah, akkurat som alle som heter Ole har ulike egenskaper som skiller dem fra hverandre.

Det finnes kun en Skaper av alt. Skaperen har ulik navn i ulike tunger og kulturer. Skaperen har også langt flere navn enn hva vi mennesker kjenner, men til syvende og sist så er det én Skaper av alle ting.

Når Skaperen sendte Hans utvalgte sendebud og profeter sendte Han de som var verdige og troverdige. Muslimer, jøder og kristne er samstemte om dem alle i navn. Men uenige om deres karaktertrekk.

I kristendommen skyldes arvesynden Eva, mens i islam skyldes synden både Adam og Eva, og synd arves ikke.

Noah var i følge bibelen alkoholiker, husker jeg riktig lå han med døtrene hans. Ifølge Koranen var han gudfryktig, from og rettskaffen. Han kalte menneskene vekk fra å tilbe avguder og det står at han kalte folk i 950 år. For han var en monoteist og hengiven til Gud.

Absolutt alle profeter i Koranen hadde den beste form for moral, etikk gudsfrykt som gjorde at de ikke gjorde noe galt. Dette er grunnen til at Gud valgte dem. Gud er best og velger de beste til å bære Hans bud og veiledning.

Både muslimer, kristen og jøder erkjenner at Adam, Eva, Noah Abraham, Moses, David, Maria, Josef, Zakaria Jesus osv. var historiske  personer sendt av Skaperen, men Gud i koranen forteller at de hadde noble karaktertrekk, presenter bibelen overnevnte profeter med karaktertrekk og personligheter som ville vært helt uakseptable og forkastelige ut ifra moralske og etiske verdier og verdigrunnlag.

Det samme gjelder Gud i Nt, Toraen og Koranen.

Gud presenteres som menneskelig i den forstand at noen slåss med Gud osv. Mens i Koranen så informere Gud om seg selv og gir en konkret beskrivelse av Han selv, hva som skjer når vi dør og han gir en tydelig og klar beskrivelse av paradiset og helvetet som ikke er gitt i Toraen eller i Evangeliet.

Det er en Skaper av alt i alle skriftene, men de som har forfattet skriftene har i ettertid skildret Gud og hans sendebud/ profeter annerledes enn det som er sant.

Spørsmålet man bør stille seg er, hvorfor de forandret profetenes karaktertrekk og Guds atributter?! Svaret er enkelt og er gjennomgående i hele Bibelen. Det etter karaktererdrap og da finner du hvorfor det er gjort ved å resonere deg fram.

Så Herrens navn er den samme i arameisk, hebraisk og arabisk. På norsk kalles Han for Gud. 

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den samme Herren har en mengde titler i både Bibelen og Koranen. At noen av titlene er like på forskjellige språk burde ikke komme som noen overraskelse. Gud er det samme ordet på en mengde språk i europa med kun små variasjoner. Han har bare ett navn vel og merke - her for ordens skyld hentet fra American Standard Bible og Mika 4:5

For all the peoples walk every one in the name of his god; and we will walk in the name of Jehovah our God for ever and ever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, sofiemyr skrev:

Den samme Herren har en mengde titler i både Bibelen og Koranen. At noen av titlene er like på forskjellige språk burde ikke komme som noen overraskelse. Gud er det samme ordet på en mengde språk i europa med kun små variasjoner. Han har bare ett navn vel og merke - her for ordens skyld hentet fra American Standard Bible og Mika 4:5

For all the peoples walk every one in the name of his god; and we will walk in the name of Jehovah our God for ever and ever.

Godt innspill.

I jødedommen har Herren syv navn:

YHWH, El, Eloah, Elohim, Elohai, El Shaddai, Tzevaot, Jah

og tolv titler:

Adonai, Adoshem, Baal, Ehyeh asher ehyeh, Elah, El Roi, Elyon, Eternal One, HaShem, Shalom, og Shekhinah.

Englene kjenner til navn vi mennesker ikke kjenner til. I Koranen og sunna har Gud 99 navn, men det er flere vi ikke kjenner til fordi Han har lært noen og ikke andre. Derfor kan man ikke forkaste det som kommer fra skriftens folk, jødedom, kristendommen og islam så sant det ikke strider i mot monoteismen, Gud er èn, Alene (Ahad/ehad, arabisk og hebraisk).

Til felles med ovennevnte navn som framkommer i jødedommen så har vi Shalom, mens noen av de andre bruker vi som attributter til Gud. Elah i arabisk er gud, med liten forbokstav som kan brukes generelt om alt som mennesker bruker på avguder. Rot bokstavene er like som i (Al)lah. I arabisk kan man også bruke det om Gud, Den allmektige hvis man sier, min Gud slik Elahi/Elahi. Så alt står åpent. De beste navn, titler og attributter tilhører Gud.

Til syvende og sist er det kun Gud alene som kjenner seg selv bedre enn oss, vi sier kun det som har kommet fram i de veiledningene menneskeheten har har fått gjennom Hans sendebud og profeter.

Et lite udrag fra Wikipedia:

Elah

Elah (Aramaic: אֱלָה; pl. "elim") is the Aramaic word for God. The origin of the word is uncertain and it may be related to a root word, meaning "reverence". Elah is found in the Tanakh in the books of Ezra, Jeremiah (Jer 10:11, the only verse in the entire book written in Aramaic),[63] and Daniel. Elah is used to describe both pagan gods and the Jews' God. The word 'Elah - إله' is also an Arabic word which means god. The name is etymologically related to Allah الله used by Muslims.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lest hele tråden. Først skjønte jeg ikke hva omarel (TS) ville poengtere. Kan det ha vært å påpeke likhetstrekk mellom de tre religionene, eller var det for å si at Allah er det riktige navnet? Dette har jeg ikke funnet noe svar på i tråden foreløpig...

Min erfaring her på KG er forøvrig at alle tråder sporer av og smuldrer opp ganske fort. Nå virker det som diskusjonen går på "hvem sa hva", "hvem er mest hellig" og så videre. Jeg tror også at noen her prøver å "fargelegge diskusjonen med arisk blod".

Men glem aldri, folkens: Vi VET ingenting, noen av oss! Vi TROR! Og derfor blir påståelig og irrettesettende argumentasjon meningsløs.

Tenker jeg. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Norre skrev:

Har lest hele tråden. Først skjønte jeg ikke hva omarel (TS) ville poengtere. Kan det ha vært å påpeke likhetstrekk mellom de tre religionene, eller var det for å si at Allah er det riktige navnet? Dette har jeg ikke funnet noe svar på i tråden foreløpig...

Min erfaring her på KG er forøvrig at alle tråder sporer av og smuldrer opp ganske fort. Nå virker det som diskusjonen går på "hvem sa hva", "hvem er mest hellig" og så videre. Jeg tror også at noen her prøver å "fargelegge diskusjonen med arisk blod".

Men glem aldri, folkens: Vi VET ingenting, noen av oss! Vi TROR! Og derfor blir påståelig og irrettesettende argumentasjon meningsløs.

Tenker jeg. 🙂

Det er fordi jeg ikke forkaster noen av navnene Gud omtales med.

Rot bokstavene i Allahs er felles i arameisk, hebraisk og arabisk. At Jødene har flere navn på Gud, skal man ikke fordømme, eller forkaste av en enkel grunn. Til Han tilhører de beste navn, attributter og titler.

Gud har sendt lover tilpasset ulike nasjoner og folk gjennom tidenes morgen, og vi vet ikke alt.

Det er som du sier, VI VET IKKE, selv om jeg sier at vi vet, så er det alltid noe vi ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, omarel skrev:

Det er fordi jeg ikke forkaster noen av navnene Gud omtales med.

Rot bokstavene i Allahs er felles i arameisk, hebraisk og arabisk. At Jødene har flere navn på Gud, skal man ikke fordømme, eller forkaste av en enkel grunn. Til Han tilhører de beste navn, attributter og titler.

Gud har sendt lover tilpasset ulike nasjoner og folk gjennom tidenes morgen, og vi vet ikke alt.

Det er som du sier, VI VET IKKE, selv om jeg sier at vi vet, så er det alltid noe vi ikke vet.

👍🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...